تاثیر سیب زمینی در افزایش ریسک دیابت نوع 2

|
۰ دیدگاه
potatoes diabetes type 2

طبق مطالعات جدید منتشر شده در زمینه مراقبت های دیابتی، خوردن سیب زمینی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد و جایگزینی آن با غلات سبوس دار می تواند منجر به کاهش این ریسک شود.

ایسائو موراکی، دکترای طب، از مرکز سرطان و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق اوزاکا، در ژاپن و مدرسه بهداشت عمومی TH Chan دانشگاه هاروارد در بوستون، ماساچوست بیان کرد: “اگر چه سیب زمینی در دستور العمل غذا خوردن سالم ایالات متحده به عنوان سبزیجات در نظر گرفته شده، نباید به عنوان جزء کلیدی در یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شود. این اطلاعات از این تصور که سیب زمینی باید به عنوان یک منبع کربوهیدرات مانند غلات، به خصوص غلات تصفیه شده، به جای سبزیجات در نظر گرفته شود، حمایت می کند.

وی افزود: “سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی نشاسته و مقدار نسبتا کمی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنولهاست. کیفیت و کمیت پایین تر کربوهیدرات با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.”

او توضیح داد: علاوه بر این، هنگامی که سیب زمینی داغ میل می شود، نشاسته آن به راحتی هضم شده و به سرعت باعث افزایش سطح قند خون می شود.

آیا سیب زمینی جزو سبزیجات است ؟

اخیراً این موضوع که آیا سیب زمینی به عنوان یک سبزی در توصیه های غذایی در نظر گرفته شده، به چالشی بین ایالات متحده و بریتانیا به عنوان دو کشور با نتایج متفاوت در این زمینه تبدیل شده است.

راهنمای مواد غذایی ملی در ایالات متحده به نام “بشقاب من” ، و بررسی برنامه های ویژه تغذیه مکمل برای بسته مواد غذایی زنان، نوزادان و کودکان توسط موسسه پزشکی ، سیب زمینی را به عنوان یک “سبزی سالم” در نظر گرفته است.

در مقابل، طبق سابقه ی اطلاعاتی در این مقاله راهنمای مواد غذایی ملی بریتانیا به نام “بشقاب غذای خوب”، سیب زمینی را در گروه غلات جای داده است.

این مطالعه داده های فعلی را از سه مطالعه گروهی در آمریکا روی 70773 زن از مطالعه اول پرستاران بهداشت ( طی سالهای 1984تا2010)، 87739 زن از مطالعه دوم پرستاران بهداشت (طی سالهای 1991تا2011) و 40669 نفر از مطالعه تکمیلی متخصصین بهداشت (طی سالهای 1986تا2010) ترکیب کرده است.

شرکت کنندگان در شروع مطالعه مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و یا سرطان نبودند. پژوهشگران با استفاده از پرسشنامه معتبر بسامد خوراک ، مصرف سیب زمینی را ارزیابی کردند. مصرف کلی سیب زمینی، چیپس سیب زمینی را شامل نمی شد ، چرا که در پرسشنامه سیب زمینی و چیپس ذرت در یک سوال گنجانده شده بود.

همچنین محققان تغییر 4 ساله در مصرف سیب زمینی را مورد بررسی قرار دادند. آنها دیابت نوع 2 را با استفاده از خود گزارشی شناسایی کردند و آن را با یک پرسشنامه استاندارد مورد تایید قرار دادند.

سیب زمینی سرخ کرده مرتبط با بیشترین ریسک ابتلا به دیابت

نتایج نشان داد که شرکت کنندگانی سیب زمینی بالاتری مصرف کردند (به صورت پخته ، آب پز، پوره و یا سرخ شده) به طور قابل توجهی دچار ریسک بالاتری از دیابت نوع 2 بودند.

پس از تنظیم دموگرافیک، سبک زندگی و عوامل تغذیه ای، شرکت کنندگانی که کمتر از دو تا چهار وعده سیب زمینی طی یک هفته مصرف کردند، با 7 درصد افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 مواجه بودند (نسبت مخلوط خطر، 1.07)، در حالی که شرکت کنندگانی که هفت وعده و یا تعداد بیشتری در طول هفته مصرف کردند، با 33 درصد افزایش ریسک ابتلا (نسبت مخلوط خطر ، 1.33) نسبت به افرادی که کمتر از یک وعده در هفته مصرف کردند، مواجه بودند.

به ترتیب، شرکت کنندگانی که سیب زمینی سرخ کرده میل کردند (نسبت مخلوط خطر برای هر سه وعده در هفته، 1.19) بیشتر از آنهایی که سیب زمینی را به صورت پخته، آب پز، یا پوره میل نمودند در معرض ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 بودند (نسبت مخلوط خطر مشابه، 1.04).

تعدیل عوامل غذایی فردی، تغییرات در شاخص توده بدن در طول زمان، و بار قند خون در تمام مواد غذایی غیر از سیب زمینی (برای محاسبه کیفیت و کمیت قند کل) نتایج را تغییر نداد.

شرکت کنندگانی که مصرف سیب زمینی شان را در طول زمان افزایش دادند – به خصوص سیب زمینی سرخ کرده – با افزایش ریسک ابتلا به دیابت مواجه بودند. در مورد افزایش سه وعده در هفته ، افزایش 4 درصدی خطر ابتلا به دیابت نسبت به افرادی که همان مقدار سیب زمینی را در طول زمان میل کرده بودند، وجود داشت.

برآوردها نشان داد که جایگزینی سیب زمینی به عنوان سه وعده در هفته (صرف نظر از نوع) با غلات سبوس دار خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 12 درصد کاهش می دهد. نتایج مشابهی در زمینه تجزیه و تحلیل نوع سیب زمینی (سیب زمینی سرخ کرده و پخته شده، آب پز، یا پوره) حاصل شده است.

نویسندگان متذکر شدند از آنجایی که شرکت کنندگان در مطالعه بهداشت حرفه ای از تبار اروپایی بودند، نتایج ممکن است به دیگر گروه های قومی و جمعیتی بسط داده نشود.

دکتر موراکی تاکید کرد: “مصرف سیب زمینی باید برای افراد با ریسک ابتلا به دیابت و یا مقاومت در برابر انسولین کاهش یابد. برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 باید افراد را به مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و آجیل، به جای سیب زمینی تشویق کرد.”

منبع: medscape.com

0 پسندیده شده
پژوهشگر، استاد راهنما و مشاور، مدیر گروه پژوهشی سیمیا علاقمند به علوم حوزه پزشکی،روانشناسی، رباتیک، نجوم، محیط زیست و فناوری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.