چه فناوری هایی برای آینده پیش بینی شده اند؟

|
۰ دیدگاه
1

مطمئناً این سخن، حرفی کنایه آمیز درباره صحت پیشگویی‌ های بی شمار و بی مورد است، اما این باعث نمی‌ شود تا مردم فراتر از محدوده‌ های خود نروند.

کلیک- از برنامه ریزی تحصیلی یکساله گرفته تا غذای شام، همه جزئی از انتظارات همیشگی ما از آینده هستند. یکی از راه‌های سنجش گذر زمان از بررسی دوره‌های فناوری که با پیشرفت حمل و نقل مشخص می‌شوند، به دست می‌آید؛ دوره‌های موتور بخار، احتراق داخلی و نیرو محرکه جت و غیره.
این امر دلیل اصلی حضور دائمی خودروهای پرنده و تاکسی‌های بدون سرنشین در روایات داستان‌های علمی و تخیلی است. با کنار گذاشتن خودروهای پرنده The Jetsons در بازارهای چند سال آینده صنعت خودرو چه خواهیم داشت؟

  • یک سال بعد: سال ۲۰۱۷

خودروهای آینده نه چندان دور، این روزها در حال ساخت هستند. ما امروزه شاهد نتیجه تلاش سرسختانه خودروسازان در محک زدن فناوری خودروهای آینده هستیم. به عنوان مثال بلوتوث داخلی خودرو، جهت یاب، حسگر و دستیار پارک خودرو از فناوری‌های به کار رفته در وسایل نقلیه لوکس ۱۰ سال گذشته بوده‌اند؛ اما امروزه مقرون به صرفه‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین خودروها نیز این تجهیزات را دارند.

  • شورلت کامارو ۲۰۱۶ (Chevrolet Camaro)

انتظار می‌رود در سال آینده فناوری‌های جدید از قبیل دسترسی آنلاین حتی با سرعت بیشتر، جز استانداردهای خودرو قرار بگیرند. شرکت جنرال موتورز (General Motors) با ارائه فناوری اتصال OnStar خود؛ که اتصالی برای تمام سرویس‌های داخل خودرو می‌باشد، ده‌ها سال از رقبای خود پیشی گرفته است. با این فناوری می‌توان خودروهایی مانند کامارو شورلت را به مودم سیار ۴G LTE تبدیل کرد. هم چنین در فناوری مشابه خودروهای فیات کرایسلر از طریق Uconnect به اینتروب متصل شده و تمام نیازهای اتصال‌های درون خودرو را برطرف می‌کنند.
مطلب مرتبط: محصول آینده فارادی به نام FFZERO II یک خودرو نیست، بلکه الگویی است برای حمل و نقل آینده.
قابلیت اتصال یکی از عامل‌های اصلی هر خودرو است؛ یعنی وسیله تحرک ما، یعنی دستگاه‌های تلفن همراه واقعی. در خودروهایی که این سیستم در کارخانه بر روی آن‌ها نصب نشده است، می‌توان با خدمات شخص ثالث مانند Hum ورایزن یا درگاه لوازم جانبی OBD II وینلی متصل شد. تجهیزات CarPlay اپل و Android Auto که با سرعت زیادی تا سال ۲۰۱۷ همه گیر می‌شوند و برنامه‌های متصل دیگر که به گوشی‌های هوشمند وابسته‌اند؛ در هر زمانی که پشت فرمان بنشینید، در دسترس خواهند بود.
با پیش روی در امتداد راه مه آلود زمان، مشخص است که وجود رانندگی خودکار در خودروها حتمی خواهد بود. ما شاهد نمایش عالی آئودی RS7 سدان در دوره‌های فرمول یک و سرعت ۵۰۰ مایلی آن بوده‌ایم؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز باید تا آینده‌های دور روی این خصوصیات کار شود. در مورد آینده نزدیک چطور؟ با توجه به شواهد می‌بینیم که عملکردهای خودکار از مدت‌ها پیش تحت عنوان ویژگی‌های دستیار راننده، جزو تجهیزات خودروها شده‌اند. عملکردهایی مانند نگه‌داشتن خودرو در میان خطوط، کروز کنترل تطبیقی و سیستم خودکار ترمز از این دسته‌اند.

  • خودروهای آئودی سرنشین دار

اگر امروزه شاهد خودروهایی هستیم که می‌توانند به طور خودکار بایستند، هدایت شوند و سرعت بگیرند، چرا این عملکردها را با هم ترکیب نکنیم؟ این فکر به ذهن برخی از خودروسازان نیز رسیده و مدتی است که بر روی آن کار می‌کنند. برای مثال می‌توان به سیستم خودکار تسلا اشاره کرد که از همه این خصوصیات استفاده می‌کند تا به صورت نیمه‌مستقل عمل کند. مسئولیت رانندگی همیشه بر عهده رانندگان است؛ اما این تجهیزات، رانندگی و رفت‌وآمد در بزرگراه‌ها را با نگه‌داشتن خودرو در یک مسیر و در نظر گرفتن خودروهای اطراف که به وسیله حسگرهایی که در امتداد قسمت خارجی خودرو صورت می‌گیرد، تسهیل می‌کنند.

  • سیستم خودکار تسلا

شرکت بوش (Bosch) توانسته با ترکیب همه این سیستم‌ها و فناوری دستیار راننده برای هشدارهای مسیر ترافیک، توانایی‌هایش را به رخ رقبا بکشد. این سیستم به کمک یک دوربین فیلم‌برداری استریو که می‌تواند مانند چشم انسان عمق ترافیک را تخمین بزند، عمل می‌کند؛ که با استفاده از آن ترافیک با سرعت ۳۵ مایل در ساعت قابل‌تحمل‌تر است.
خودروهای خودکار که کلید روشن را زده، مقصد را وارد کرده و خود مشغول خواندن روزنامه در آن‌ها می‌شویم تا سال ۲۰۱۸ همچنان جزو چالش‌های صنعت خودروسازی باقی خواهد ماند.

  • پنج سال بعد: سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ با گذشت المپیک تابستانی توکیو، استفاده از زیردریایی‌ها متداول شده و پیک‌های مدل Johnny Mnemonic که با دلفین‌های سایبری ارتباط برقرار می‌کنند، رایج خواهند بود. بالاخره روزی یکی از این موارد به حقیقت می‌پیوندد.
خودروی شما با تشخیص خودروهای معیوب یا متوقف شده دیگر پیش از آن‌که شما متوجه مشکل شوید، می‌ایستد.
به‌هرحال فناوری‌های جدید این روزها تا سال ۲۰۱۲ از مد افتاده و قدیمی می‌شوند. قابلیت اتصال درون خودرو؟ در طی پنج سال آینده، خودروی بدون قابلیت اتصال مانند بدون قابلیت Wi-Fi بی‌مصرف خواهد بود؛ و زمانی خواهد رسید که شما به جوانان خبر پخش موسیقی‌ای در رادیو را بدهید و آن‌ها کتابخانه موسیقی یک برنامه ابری را به شما معرفی کنند که با یک فرمان صوتی ساده، فعال می‌شود. (از این خوشتان نخواهد آمد. شما برای روزی که موسیقی مرد تأسف خواهید خود؛ روزی که Zayn Malik گروهOne Direction  را باهدف نخست‌وزیر شدن ترک کرد.)
در سال ۲۰۲۱، اولین محصول وسایل نقلیه خودکار به بازار عرضه خواهد شد. در سال ۲۰۱۴، ایلان ماسک اظهار داشت که خودروهای تمام‌خودکار تا پنج یا شش سال آینده در جاده‌ها خواهند بود. گروه‌های فورد (Ford)، گوگل و سایر شرکت‌ها نیز این پیش‌بینی را بیان کرده‌اند؛ اما چالش اصلی این خواهد بود که یک خودروی خودکار بتواند با سایر خودروهای خودکار و خودروهای سرنشین دار ارتباط برقرار کند.
ویژگی‌های دستیار راننده و قابلیت اتصال در خودروها به طور چشمگیری پیشرفت کرده است؛ و نیز طرح‌هایی برای ارتباط بین دو خودرو، مانند طرح شرکت فورد، ارائه شده‌اند. فراگیری شبکه خودروها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر این امکان را می‌دهند تا خودروها یکدیگر را حس کرده و از این رو به راننده دید گسترده‌ای از محیط اطراف خود بدهند. فرض کنید خودروی روبه روی شما به طور ناگهانی منحرف شود تا به خودروی مقابلش که ایستاده برخورد نکند. راننده خودروی منحرف شده فقط چند صدم ثانیه مهلت دارد تا از خطر قریب‌الوقوع پیش رویش و برخورد با خودروی روبرویی جان سالم به در ببرد. اگر خودروی شما خودکار نباشد، در این سانحه خیلی خوش‌شانس نخواهید بود.

  • طرح تحرک هوشمند فورد

با اتصال به شبکه، خودروی شما با تشخیص خودروهای معیوب یا متوقف شده دیگر پیش از آن‌که شما متوجه مشکل شوید، می‌ایستد. شرکت فورد با آزمایش سیستم تشخیص نور و مسافت‌یابی (LiDAR) که بی‌درنگ اشیا اطراف خودرو را نشان می‌دهد، فراتر از همه پیش رفته است. این سیستم تقریباً مانند سیستم ناوبری صوتی و اعم (SONAR) است که چیزهایی با امواج صوتی را با نور ترسیم می‌ کند.

  • ده سال بعد: سال ۲۰۲۶

دیگر چه چیزی باقی‌مانده است؟ به غیر از شکاف طبقاتی گسترده که کلان‌شهر فریتز لانگ آن را پیش‌بینی کرده بود، خودروهای ۲۰۲۶ باید به‌طور چشمگیری تغییر کرده باشند. خودروسازانی مانند آئودی و مرسدس بنز معتقدند که تا ده سال آینده ماشین‌های تمام‌خودکار به عنوان ماشین‌های روزمره استفاده خواهند شد. به احتمال زیاد تا آن زمان مسائل حقوقی و اخلاقی مربوط به این نوع خودروها نیز مطرح خواهند شد.
اگر این طور باشد آن وقت باید خودروها را در مواقعی که نمی‌خواهیم به‌صورت دستی برانیم، استفاده کنیم. شرکت ولوو (Volvo) با بررسی ولوو کانسپت ۲۶ به دنبال ارائه خودروهای خودکار است. این نمونه شرکت ولوو نمایانگر این ویژگی در خودرو است که پیکربندی اتاقک خودرو متناسب با حالت رانندگی صورت می‌گیرد؛ لم بدهید، فیلم تماشا کنید و یا مشغول کار کردن با گوشی خود باشید.
علی‌رغم پیشرفت‌های قابل‌توجهی که در صنعت خودروسازی بوده، این افکار تا به امروز خیالی به نظر می‌رسند؛ اما طرح شرکت بوش به واقعیت نزدیک‌تر است. چرا که این طرح رانندگی خودکار را مخصوص بزرگراه‌ها دانسته و کنترل خودرو را در خیابان‌های محلی به طور کامل به راننده واگذار می‌کند.

  • ولوو کانسپت ۲۶

شاید بهتر باشد این ایده‌ها را با هم ترکیب کنیم: خودروهایی با توانایی رانندگی و تخمین خودکار، اما متصل به برنامه cloud. این وسایل نقلیه خودروهایی که در بزرگراه هستند را حس می‌کنند، حتی آن‌هایی را که در حالت رانندگی خودکار نیستند. بیایید با این واقعیت روبرو شویم: بیشتر مردم ممکن است همان خودروهای کلاسیک قدیمی مانند موستانگ ۲۰۰۸ ما را سوار شوند. خودروهای عصر رانندگی خودکار به لطف دوربین‌های کوچک و حسگرهای LiDAR بی‌شماری مراقب خودروهای از کار افتاده و قدیمی خواهند بود.
با این اوضاع و احوال ساخت سیستم تمام‌خودکار در خودروها با توجه به زیرساخت‌های کنونی ما، به دور از ذهن نیست. شاید پیش‌بینی آینده غیرممکن باشد، اما ما آن را می‌سازیم. هر آن چه در آینده اتفاق بیافتد، به تصمیمات ما بستگی دارد. به جز ماشین‌های پرنده. آن‌ ها غیرممکن هستند!

0 پسندیده شده
زهیر معصومیان
زهیر معصومیان تحصیلات کارشناسی ارشد نرم‌افزار جز اولین وبلاگ نویس‌های فارسی زبان در سال ۸۱ بودم که در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی مطلب می‌نوشتم. به تکنولوژی، کامپیوتر، عکاسی، سینما و صنعت خودرو علاقه‌مندم .
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.