تجارت الکترونیک در سال 2016 متحول می شود

|
۰ دیدگاه
E-Commerce

امسال برای تجارت الکترونیک سال تعیین‌کننده‌ای در حیطه تلفن همراه خواهد بود. با توجه به این‌که نیمی از مصرف‌کنندگان موبایل، از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند، برخی از منابع پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2016 عصر استفاده از تلفن همراه تقویت و تثبیت شود.
به گزارش کلیک، در حال حاضر آمار و ارقام بسیار قابل‌توجه‌اند. به نقل از مجله “خرده‌فروش اینترنتی”، شرکت بازرگانی موبایل ایالات‌ متحده در سال گذشته در مجموع 104.05 هزار میلیون دلار فروش داشته است؛ یعنی 38.7 درصد بیشتر میزان فروش خود در سال 2014 که مبلغی بالغ‌بر 75.03 هزار میلیون دلار بوده است. و این استفاده گسترده از موبایل منجر به ایجاد راه‌هایی برای دستیابی و تأثیر گذاشتن بر مشتریان در زمینه‌های جذب سرمایه در شبکه‌هایی مانند واین و اینستاگرام، تولید ویدئوهای خلاقانه و محتواهای تعاملی شده است.
اما از دید نیمه خالی لیوان، برخی از تحلیلگران صنعت، با توجه به دستیابی مصرف‌کنندگان به بیشینه ظرفیت پهنای باند، درباره این‌که ممکن است که ما به “اوج محتوا” رسیده باشیم، ابراز نگرانی می‌کنند. این مسئله یک استراتژی هوشمند “بهینه‌سازی جست‌وجو و محتوا” برای کمپانی‌های تولیدکننده موبایل ایجاد می‌کند، تا در سال 2016 دنبال کنند که از موارد دیگر بسیار مهم‌تر است.
در واقع انفجار تجارت الکترونیک یک مسئله جهانی است. آقای میشل هیوسون از شرکت CMC، که بازار انگلستان را تحلیل می‌کند، می‌گوید: باوجوداینکه خرده‌فروشی‌ها در تعطیلات از حد انتظار آهسته‌تر بود، خرده‌فروشی‌های وابسته به انگلستان که شامل فروش اینترنتی هم می‌شوند، در واقع به انتظارات و معیارهای عملکرد فروش آسیب می‌زنند. شرکت‌های ایندیتکس (Inditex)، تد بیکر (Ted Baker)، پریمارک (Primark) که صاحب شرکت وابسته بعدی غذاهای انگلیسی (British Food) خواهد بود، همگی بر اساس گزارش‌های CMC عملکرد بهتری از سال 2011 به بعد داشته‌اند.
تجارت الکترونیک موبایل در حوزه بین‌المللی، با سرعت بیشتری نسبت به ایالات‌متحده رشد می‌کند. به نقل از Mobile500 (پروژه‌ای که فروشندگان موبایل را رده‌بندی می‌کند)، فروش ترکیبی 14 خرده‌فروش بزرگ آسیا که توسط پروژه Mobile500 در سال 2016 رده‌بندی شده‌اند، سال‌به‌سال 249.3 درصد رشد داشته است! فروش تجار اروپایی سال‌به‌سال به میزان 70.7 درصد رشد داشته است.
درحالی‌که فروش موبایل‌های وابسته به آمریکا آن‌طور که در آن‌سوی اقیانوس‌ها در قارّه‌های دیگر رشد انفجاری داشته است، در خود آمریکا به این صورت نبوده و بازرگانان آمریکایی باید خود را آماده کنند. آقای مک دکالز، صاحب شرکت Bryan Loconto می‌گوید: تجارت الکترونیکی موبایل در سال 2016 بسیار عظیم خواهد شد، و شرکت‌های تجاری باید برای یک استراتژی جست‌وجوی رقابتی آماده شوند.
با این تفاسیر، برای تجارت الکترونیک در سال 2016 چه پیش خواهد آمد؟ در این‌جا به 3 قاعده بزرگ بازی در این سال اشاره می‌کنیم.

  •  تسلط بازار موبایل دائمی است

“خرده‌فروش اینترنتی” این‌گونه گزارش می‌دهد که از هر سه معامله آنلاین، یکی از آن‌ها توسط دستگاه‌های موبایل صورت می‌گیرد و موبایل همچنان بر بازار الکترونیک کنترل دارد. این رشد موبایل، خرده‌فروشان تجارت الکترونیک را با چالش‌هایی نظیر بهینه‌سازی محتوا برای جست‌وجو و مشاهده در موبایل، روبه‌رو می‌سازد.
همچنین افزایش جست‌وجوی صوتی، دنیای جست‌وجوی موبایل را دگرگون می‌کند. تقویت محتوای برنامه‌های کاربردی که بر اساس جغرافیا طراحی شده‌اند، مانند Google My Business، یلپ (Yelp) و فیس‌بوک، می‌تواند احتمال پیشنهاد تجارتشما توسط سیری را افزایش دهد. تا زمانی که موبایل بر تجارت الکترونیک توسط کامپیوتر غلبه نکرده است، بهینه‌سازی جست‌وجوی موبایل در رأس رقابت قرار دارد.

  •  تبلیغات ویدئویی، کلید اشتراک گذاشتن توصیفی تولیدات است

تا پایان سال 2016، محتوای ویدئویی حدود حجم ترافیک اینترنتی را در بر خواهد گرفت. این‌که بیشتر مصرف این نوع محتوا در بستر شرکت‌های ارائه خدمات خریدوفروش آنلاین همانند Netflix، Hulu و Amazon Prime اتفاق می‌افتد، به این معنا نیست که خرده‌فروشان سهمی از این حجم محتوای ویدئویی ندارند.
اینترنت برای مدت‌زمان طولانی جایگاهی برای تبلیغات فراگیر مشهوری بوده است که کار خود را از شبکه‌های تلویزیونی آغاز کرده‌اند. هم‌اکنون خرده‌فروشان با ارائه ویدئوهای تبلیغاتی خود، با خلق سریال‌های کوتاه اینترنتی و طنزهای اجتماعی، در حال خلّاق‌تر شدن هستند. محتوای ویدئوهای فراگیر، کلیدی برای ایجاد یک برند محبوب است، که از “بازی تاج‌وتخت‌های اجتماعی” ساخته شرکت Hootsuit، گرفته تا برنامه “بیدار شو و بیکن را بو کن” ساخته Oscar Mayer، این موضوع را نشان می‌دهند.

  •   نگرانی‌ها درباره اصرار بر اشباع محتوا

بازاریابی محتوایی، به عنوان یک استراتژی کلیدی برای ایجاد روابط قوی و ماندگار بین مصرف‌کننده و برند، با مصرف روزافزون محتوای دیجیتالی توسط ما، به‌صورت پیوسته در حال رشد انفجارگونه است. بزرگ‌سالان آمریکایی به‌طور متوسط در روز 5-6 ساعت از وقت خود را با رسانه می‌گذرانند که بیشتر از 2 برابر از سال 2008 یعنی به طور متوسط 2.7 ساعت در روز، است.
به نقل از شرکت سرمایه‌گذاری پرکینز، کاوفیلد و بایرز که “تجارت الکترونیک عملی” گزارش آن را منتشر کرده است، بیشترین میزان رشد در تعامل دیجیتالی در زمینه موبایل است. بزرگ‌سالان نزدیک به 3 ساعت در روز با موبایل خود مشغول هستند.
آیا با تنها 24 ساعت در شبانه‌روز به اوج مصرف محتوا رسیده‌ایم؟ انتظار می‌رود که خرده‌فروشان تجارت الکترونیک در سال 2016 با فشارهای جدیدی برای تولید محتواهایی که مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرده و بر آشفتگی دنیای دیجیتال غلبه کنند، روبه‌رو باشند.

  • حرف آخر

امسال سالی برای همبستگی و خلّاقیت است. خرده‌فروشان آنلاین ابتدا باید پایه‌های خود را محکم کنند و سؤالاتی از این قبیل را از خود بپرسند: آیا وب‌سایت موبایل من دوستانه است؟ آیا محتوای سایت من برای همه جنبه‌های جست‌وجوی موبایلی، از جمله جست‌وجوی صوتی با سیری ، بهینه‌سازی شده است؟ آیا فرایند پرداخت توسط موبایل ساده‌سازی شده است؟
بعدازاینکه یک خرده‌فروش این موارد را در نظر گرفت، وقت این است که خلّاق باشد و خارج از چارچوب و کلیشه فکر کند.
چه فرصت‌هایی برای هدایت دلخواه یک پدیده فرهنگی وجود دارد؟ همانند آن کاری که Hootsuit با طراحی حرفه‌ای تقلیدی بازی تاج‌وتخت‌ها کرد. درباره بهره‌برداری از اتفاقات جاری و یا مناسبت‌ها چطور؟ همانند کاری که کمپانی جواهرفروشی پاندورا با ویدئو “رابطه منحصربه‌فرد” برای روز مادر انجام داد.
خرده‌فروشان با آماده شدن برای مقابله‌ای شدیدتر از همیشه در رقابت، اما با ابزار سنتی، به شکست خوردن ادامه می‌دهند. در سال 2016، یک استراتژی رقابتی و خلاقانه در تجارت الکترونیک، برای دادوستد شما ضروری است.

0 پسندیده شده
زهیر معصومیان
زهیر معصومیان تحصیلات کارشناسی ارشد نرم‌افزار جز اولین وبلاگ نویس‌های فارسی زبان در سال ۸۱ بودم که در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی مطلب می‌نوشتم. به تکنولوژی، کامپیوتر، عکاسی، سینما و صنعت خودرو علاقه‌مندم .
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.