آماده سازی نیروی کار برای پذیرش روبات ها به عنوان همکاران آینده

|
۰ دیدگاه
yyy

هفت نفر از هر ده مدیر می گویند که نسبت به دو سال پیش سرمایه گذاری بیشتری در حوزه هوش مصنوعی می کنند و بیش از نیمی از آن ها برای استفاده بیشتر از حوزه های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سازمان خود برنامه ریزی کرده اند.

به گزارش کلیک، هر چقدر ماشین ها پیچیده تر و قادر به تصمیم گیری می شوند، به جنبه مهم تری از جامعه آی‌ تی تبدیل می شوند. این موضوع در میان نیروی کار انسانی باعث به وجود آمدن نگرانی و عدم اطمینان از جایگاه شغلی می شود.

کتان دوب، بنیان گذار شرکت سازنده سیستم های هوش مصنوعی آی‌پی سافت (IPSoft) می گوید: زیربنای آی‌تی در آینده توسط سیستم های هوشمند اداره خواهد شد نه انسان ها. کار های روزمره مهندسی خودکار می شوند و مهندسان روی نوآوری و خلاقیت تمرکز خواهند کرد. با این حال بخش آی‌ تی یک سازمان که مسئول رساندن تکنولوژی به بقیه سازمان است، زیاد متمایل به انجام این کار درباره خود نخواهد بود. دوب می گوید: در حالی که پیشرفت هایی در خودکارسازی با استفاده از هوش مصنوعی در سازمان ها انجام می گیرد، خود کسب و کار آی‌ تی زیاد متمایل به تغییر نیست.

مصاحبه ای با دوب درباره اثرات افزایش خودکارسازی روی کارشناسان آی‌ تی، کاهش اختلالات احتمالی این راه با استفاده از رهبری درست، موانعی که کمپانی ها و دولت ها برای آموزش نیروی کار برای آینده پیش رو دارند و تغییراتی که باید به خاطر انجام وظایف حالای خود توسط روبات ها انجام داد، صورت گرفته است که در ادامه می خوانیم.

آیا مدیران آی‌تی می دانند چطور باید تاثیرات استفاده بیشتر از روبات ها و هوش مصنوعی بر کارمندان خود را مدیریت کنند؟

از آنجایی که استفاده از نیروی کار دارای هوش مصنوعی مسیری است که بیشتر صنایع در حال رفتن به سوی آن هستند، رهبران آی‌ تی نحوه مدیریت این تغییرات و نگرانی های مربوط به نیروی کار خود را در نظر می گیرند. با این حال زمانی که هنوز بسیاری از شرکت ها با تکنولوژی های قدیمی کار می کنند هر کارشناس آی‌تی نمی داند بهترین راه چیست.

رهبری می تواند راه را آسان کند، اما موفقیت به شدت به اشتیاق هر فرد نسبت به تغییر بستگی دارد؛ کسانی که آمادگی پذیرفتن تغییر و به روزرسانی مهارت های خود برای وفق دادن شرایط با نیازمندی های نقش جدید خود هستند، موفقیت بیشتری خواهند داشت.

مدیران آی‌ تی به جای اینکه کار های خود را بین نیروی کار انسانی در حال محدود شدن تقسیم کنند باید در نظر بگیرند که چطور می خواهند با مدیریت فرآیند های خودکار شده کنار بیایند. این تغییرات بزرگ خواهد بود اما به فرصتی برای ایجاد مشاغل با مهارت های بالاتر و متنوع تر منجر می شود.

وقتی افراد می پرسند که جایگاه آن ها در آینده ای که توسط ماشین ها کنترل می شود چیست، چه پاسخی دارید؟

برای فائق آمدن به مقاومت در برابر تغییر، احساس ما درباره هوش مصنوعی و خودکارسازی باید از ترس به پذیرش تغییر کند. به جای اینکه بر نحوه جایگزینی ماشین به جای انسان تمرکز کنیم باید سناریو هایی بسازیم که در آن ها افراد در کنار روبات ها کار می کنند. مسئله دیگر ماشین در برابر انسان نیست بلکه ماشین در کنار انسان است.

باید به یاد داشته باشیم که مهارت انسان ها می تواند بهتر شود و یکنواخت نمی ماند. هر توسعه تکنولوژی نقش هایی خلق می کند که در دهه های قبل خبری از آن ها نبود. برای مثال، انقلاب توییتر و فیسبوک به ساخت ده ها هزار کارشناس رسانه های اجتماعی منجر شده و آژانس هایی برای رسیدگی به نیاز های تجاری جدید اختصاص یافته است.

این سازش می تواند مدیران آی‌تی را از وظیفه مراقبت از عملیاتی یکنواخت و روزانه به سمت اعمال تغییرات استراتژیک پیش ببرد. برای مثال یک مهندس، الگوریتم یا سیستم جدیدی تولید می کند که توانایی تغییر شکل کامل یک تجارت را دارد و روی بهره وری آن اثر می گذارد.

اولین چالش ها در هنگام معرفی یک هوش مصنوعی پیشرفته و خودکارسازی در سازمان چیست؟

چالش اولیه احتمالا کمک به تغییر تصورات درباره نیروی کار دارای هوش مصنوعی و کسب مهارت دوباره برای تطبیق با تغییرات در نقش ها و مسئولیت ها است. برای این کار، باید به کارمندان ابزاری که برای موفقیت احتیاج دارند را ارائه کرد و این با آموزش شروع می شود. آموزش نیروی کار درباره اینکه خودکارسازی چطور می تواند منجر به تولید نقش های شغلی خلاقانه، استراتژیک و جالب باشد و اینکه چطور بهره وری و سود بیشتر می شود یک اولویت است. برای موفقیت در این فرآیند انتقالی سازمان باید به طور کامل از آن حمایت شود.

در حالی که هر نوع تغییر ساختاری با درجه ای از مقاومت افراد روبرو خواهد شد، اما در درازمدت مدل جدید می تواند سود بسیار بیشتری را برای تمامی کارکنان یک سازمان فراهم کند.

آیا حوزه هایی وجود دارد که خودکارسازی در آن ها شدنی است اما تغییرات و اثرات آن بسیار شدید خواهد بود؟

مدیران کسب و کار باید یک سوال حیاتی از خود بپرسند: اگر این تغییر پذیرفته نشود چه اتفاقی می افتد؟ شاید یک اثر دومینو وجود داشته باشد. اگر کسب و کاری با شکست در تطبیق با تغییرات همراه شود، احتمالا از بین می رود. این بدترین سناریو است. اما به هر حال امکان آن وجود دارد. شکست در پذیرش تغییر می تواند روی سود دهی اثر بگذارد و سازمان را از رقبا عقب بیاندازد و هر دوی این ها اثر بزرگی روی سازمان دارند.

با پیشرفت توانایی های اتوماتیک چه نقش های جدیدی ظهور خواهند کرد؟

ظهور هوش مصنوعی مدیران اجرایی جدیدی را نیاز خواهد داشت مانند مسئول هوش اطلاعاتی. این کارمندان با مهارت می توانند اطلاعاتی که از فرآیند های خودکار به دست می آید را فیلتر و ترجمه کنند و آن را به بینشی ارزشمند تبدیل کنند. توانایی تشخیص فرصت ها در آی‌تی تبدیل به یک مهارت مهم می شود زیرا توانایی های متنوع افراد و ماشین ها را به بالاترین حد می رساند.

درون سازمان های هوش مصنوعی به افرادی احتیاج است که بتوانند مهارت های منطق ریاضی را با دانش ذهن انسان ترکیب کنند تا فرآیند هایی را که می توانند کیفیت و سرعت سرویس دهی را در تمام صنایع بهتر کنند به صورت خودکار درآورند.

تنها چند سال قبل داشتن مهارت در یک کار خاص مهم ترین فاکتور در استخدام برای آی‌تی و مدیریت کسب و کار بود اما امروزه این موضوع اهمیتی در درجه پنجم دارد. امروزه مهارت هایی مثل یادگیری سریع، توانایی انجام چند کار و اشتیاق برای قبول تغییر مهم تر هستند. این موضوع بیان می کند که مدیران به دنبال گزینه هایی هستند که باور دارند با کسب و کار رشد خواهند کرد و استعداد یادگیری سریع دارند. این مهم فقط با یادگیری مناسب و تمرین شدنی است.

چطور رهبران کسب و کار اعتماد نیروی کار خود را در میان گسترش خودکارسازی بدست بیاورند؟

اعتماد سازی در یک سازمان نیازمند شفاف سازی درباره تغییرات و مهیا کردن ابزار موفقیت برای نیروی کار فعلی و آینده است. مدیران باید طوری آماده باشند که انگار آینده از راه رسیده است. چه شغل هایی وجود خواهد داشت؟ نیاز های سازمان چه خواهد بود؟ برای اعتماد سازی در کارمندان، به آن ها نشان دهید که مشاغل آینده قرار نیست با هوش مصنوعی جایگزین شوند.

برای مثال به جای مهندسان سیستم کلاسیک، امروز نقش های مهندسی در یک سیستم اتوماتیک را بسازید. با این کار مهندسان شما کمکی برای تبدیل سازمان به یک محیط کارآمد تر خواهند بود. وقتی تمام سازمان تغییر را بپذیرد راهی آسان تر برای رسیدن به آینده وجود خواهد داشت.

کمپانی های پیشتاز برای کم کردن نگرانی ها درباره این انتقال چه نقشه ای دارند؟

دو عنصر مهم برای برقراری موثر تغییرات وجود دارد: آموزش و انگیزه. مدیریت موفق شامل آموزش کارمندان درباره این است که چطور خودکارسازی و بازنگری در مدل های عملیاتی موجود می تواند منجر به آفرینش نقش های شغلی خلاقانه، استراتژیک و جالب شود و افراد و ماشین ها با کار در کنار هم بهره وری و سود را بیشتر می کنند.

وقتی تکنولوژی درست در جای خود باشد، کارمندان انگیزه دارند که به این تغییرات کمک کنند. انگیزه ها می توانند از راه های مختلفی ایجاد شوند مثل پاداش های مالی، پیشنهاد آموزش اضافی یا نقش های بهتر در سازمان. در کنار انگیزش ها، کارمندان باید ابزار های موفقیت را داشته باشند، این ابزار می توانند سرمایه، زمان، تکنولوژی یا حمایت مدیریت باشند.

شرکت ها چه مسئولیت هایی برای آموزش کارمندان خود برای شغل های متفاوت دارند؟

همه سهامداران نقشی برای ایفا دارند. به جز اینکه سازمان ها باید در توسعه مهارت افراد سرمایه گذاری کنند، اشخاص دولتی هم باید به دنبال سیاست ها و انگیزه هایی برای شتاب بخشیدن به این مهارت آموزی باشند. این وظیفه همه ما است که با شرایط جدید تطبیق پیدا کنیم و به دنبال راه هایی باشیم تا قدم های خود را برای یادگیری مهارت های بیشتر برای پیشرفت در این دنیا برداریم. انعطاف برای سازش فاکتور اصلی تمام اقتصاد ها برای پیشرفت در این دنیای هوشمند است. تشویق تمامی سهامداران کسب و کار به ایفای نقشی مثبت راه پیشرفت است.

چه سیاست ها و فرآیند هایی در کمک به کارشناسان در تحقق این فرآیند انتقالی موثر تر است؟

با استخدام کارمندانی که استعداد یادگیری سریع دارند رهبران می توانند نیروی کار تطبیق پذیر تری را با در اختیار گذاشتن ابزار درست در اختیار آن ها بسازند.

اگرچه تکنولوژی عامل ایجاد این فضای جدید است اما راه حل این ریسک ها هم هست. به علاوه ابزار های همکاری داخلی که به تفکر گروهی و حل مسئله کمک می کنند نیروی کار موثر تری خواهند ساخت.

آموزش ها باید از سازمان هم فراتر برود. در حال حاضر فرصت فوق العاده ای وجود دارد تا تکنولوژی مربوط به آینده را برای آماده سازی بهتر جوانان به آن ها آموزش دهیم. باید افراد را در سن پایین تری با روباتیک و هوش مصنوعی آشنا کرد و به آن ها فرصت تجربه داد. با حضور هوش مصنوعی در محل کار باید نسل بعد را برای همکاری یکپارچه با آن آماده کرد تا از جانب آن احساس تهدید نکند.

منبع : networkworld

0 پسندیده شده
سیمین حمیدی
سیمین حمیدی هستم. فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار و دانشجوی ارشد صنایع دانشگاه شریف. ترجمه و سر در آوردن از اخبار و تازه های علم و تکنولوژی تقریبا تبدیل به یکی از برنامه های روزانه من شده. امیدوارم حاصل کارم برای خواننده های کلیک هم مفید باشه.
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.