بررسی کامل و تخصصی فورد اکسپلورر ۲۰۱۶

|
۰ دیدگاه
2-92-e1456143639761

شاید فورد اکسپلورر مدل 2016، همچون برخی Cross-Over های جادار و همه‌ فن‌ حریف نباشد، اما هم چنان به خاطر تجهیزات رفاهی و ایمنی بهبود یافته، سیستم‌ کمک‌ راننده و حس رانندگی رضایت‌ بخش آن در بزرگراه، یک گزینه قابل ستایش در این رده محسوب می‌شود.

کلیک- در این جا به بررسی این خودرو می پردازیم.

  • نکات مثبت

امکانات پیشرفته فراوان

فضای بار نسبتاً زیاد در پشت صندلی‌ های ردیف سوم

پیشران شش سیلندر توربوشارژ شده و قدرتمند

سواری آرام در آزاد راه

  • نکات منفی

احساس بزرگ‌ تر بودن نسبت به‌ اندازه واقعی برای راننده

فضای محدود ردیف دوم برای صندلی کودک

ممکن است فضای پای صندلی‌های ردیف سوم کم به نظر برسد.

  • نوآوری‌های مدل 2016

در این مدل تغییرات و به‌ روزرسانی‌ های گوناگونی انجام شده است. از جمله این تغییرات می توان به زیباتر شدن نمای خارجی خودرو، مقداری اصلاحات در فضای داخلی، امکانات ایمنی به‌ روز شده، سیستم تعلیق اصلاح‌ شده و اضافه شدن یک مدل سطح بالا و جدید در این سری (پلاتینیم) اشاره کرد. علاوه بر این، یک پیشران جدید هم به امکانات این مدل اضافه شده است؛ یک موتور 2.3 لیتری EcoBoost چهار سیلندر که جایگزین مدل ضعیف‌ تر قبلی شده است. نمونه قبلی که 2.3 لیتری EcoBoost چهار سیلندر بود، نمی‌توانست جفت خوبی برای ویژگی چهارچرخ محرک این خودرو باشد.

  • مقدمه

اگر شما صاحب خانواده‌ای پرجمعیت هستید، احتمالاً به دنبال وسیله نقلیه‌ای بزرگ و جادار هستید تا بتوانید اعضای خانواده خود را به این‌ طرف و آن‌ طرف ببرید. شاید با خود فکر کنید که کمی قدرت یدک‌کشی هم می‌ تواند حسابی به کارتان بیاید. حتماً دلتان می‌خواهد که این خودرو مناسب رانندگی در جاده و مصرف سوختش هم اقتصادی باشد. فورد اکسپلورر 2016 تمام این نیازهای شما را پاسخ خواهد گفت و به‌ روزرسانی‌های انجام شده امسال، این خودرو را ازآن چه که بود، بهتر هم کرده است.
مدل 2016، از نظر ظاهری، تفاوت بسیار زیادی با مدل قبلی ندارد؛ شاید چراغ‌ جلو های LED جدید و جلو پنجره مشبک، تنها مواردی باشند که ارزش اشاره کردن را دارند. اما یک سری تغییرات نهانی هم انجام شده است. در قسمت داخلی خودرو، یک درگاه شارژ یو اس بی در نظر گرفته شده است تا از خاموش شدن وسایل شارژی شما و خانواده‌تان جلو گیری شود. همچنین، در صورت درخواست سیستم MyFord Touch، خواهید دید که کلیدهایی جایگزین صفحه لمسی مدل قبلی شده که کار با این سیستم را آسان‌ تر نموده است.
برخی امکانات دیگر هم بهبود یافته‌ اند که به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد. اکنون سیستم پارک خودکار این خودرو ارتقا یافته و علاوه بر پارک دوبل، قادر است تا خودرو را به صورت عمودی هم پارک کند. طبق برآورد های شرکت فورد، پیشرانه جدید این خودرو مصرف سوخت کمتری دارد و نیروی بیشتری تولید می‌کند. مهم‌ تر اینکه، این پیشرانه با سیستم چهارچرخ محرک، به‌خوبی هماهنگ است و می‌تواند تا 1,360 کیلوگرم را یدک‌کش کند.
اکسپلورر 2016، یک مدل جدید تحت عنوان «پلاتینیم» دارد. این مدل، تمامی امکانات فنی و ایمنی موجود برای این خودرو را به صورت استاندارد دارد، به‌اضافه تودوزی و تزئینات داخلی جدیدی که اتاق باکیفیت این خودرو را بهتر کرده‌اند. سیستم تعلیق اصلاح‌ شده، راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم کرده و اعتبار بیشتری به این خودرو به‌عنوان یک مدل سطح بالا و ناب در این کلاس، می‌دهد.
باوجود به‌روزرسانی‌های زیادی که برای این خودرو انجام شده است، یک سری کاستی‌هایی در آن دیده می‌شود که تاکنون صحبتی از آن‌ها به میان نیامده است. حتی در کلاس خودروهای نسبتاً بزرگ، احساس بزرگ بودن این خودرو برای راننده، می‌تواند دید بیرون را مختل و پارک کردن را سخت نماید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که متوجه می‌شوید، رقبای این خودرو فضای بار بیشتری دارند و سرنشینان ردیف سوم آن‌ها، جای پای راحت‌تری نصیبشان می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، این خودرو باوجود کوچک بودن، بزرگ به نظر می‌رسد.
بد نیست تا نگاهی گذرا به رقبای این خودرو داشته باشیم. در این میان، شورلت تراورسه و جی‌ام‌سی آکادیا بیشترین فضای بار را در اختیار دارند. مدل پیشرفته تویوتا هایلندر نمونه بارز کارآیی و رفاه است. مدل دوباره طراحی‌شده هوندا پایلوت 2016، تجربه رانندگی پویا و بهبودیافته، جای بیشتر و فضای داخلی کارآمدتری را ارائه می‌کند. باوجوداین رقبای قدرتمند، مدل 2016 اکسپلورر، گیراتر از مدل‌های قبلی خود است. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، کمی تحقیق کنید، اما این خودرو را هم در فهرست خود داشته باشید.

  • شکل بدنه، مدل‌های دیگر و آپشن‌ ها

این خودرو یک کراس‌اوور بزرگ هشت‌سرنشینه است که در مدل‌ های: base، XLT،Limited، Sport و Platinum عرضه خواهد شد.
امکانات معمولی این خودرو عبارت‌اند از: رینگ‌ های 17 اینچی آلیاژ دار، چراغ‌جلو های LED خودکار، چراغ عقب‌های LED، شیشه عقب‌  های دودی، باربند، دوربین عقب، کروز کنترل، تهویه، تنظیم دما برای سرنشینان عقب، صندلی‌ های تاشو برای ردیف‌ های دوم و سوم، صندلی راننده باقابلیت تنظیم شش‌حالته که البته پشتی آن به صورت دستی تنظیم می‌شود، فرمان تلسکوپی باقابلیت تنظیم ارتفاع، صفحه‌نمایش 4.2 اینچی، قابلیت همگام‌سازی رابط کاربری سیستم صوتی فورد برای استفاده از گوشی یا وسایل سرگرمی، قابلیت اتصال صدا و گوشی از طریق بلوتوث، پخش‌کننده سی‌دی با ورودی‌ های USB و Aux مجهز به شش بلندگو.
مدل XLT، موارد زیر را به امکانات معمولی اضافه می‌کند: ترمزهای قوی‌تر، دستگیره‌ های همرنگ بدنه، چراغ‌ های مه شکن، آیینه بغل‌ های گرم‌کن دار، حسگر های پارک عقب، پوشش چرمی فرمان، ورود بدون کلید رمزدار، استارت دکمه‌ای، صندلی راننده باقابلیت تنظیم هشت‌حالته، قابلیت تنظیم شش‌حالته برای صندلی شاگرد و رادیوی ماهواره‌ای.
تجهیزات گروه 201A، موارد زیر را به امکانات مدل XLT اضافه می‌کند: تهویه هوای دوگانه خودکار، استارت از راه دور، سیستم پخش مجهز به نُه بلندگو. همچنین، مجموعه تجهیزات Driver Connect، موارد زیر را اضافه می‌کند: حالت شب خودکار برای آیینه وسط، صفحه‌نمایش لمسی هشت اینچی، صفحه کیلومتر های قابل تنظیم، قابلیت خواندن کارت SD و قابلیت همگام‌سازی ارتقا یافته. تجهیزات گروه 202A هم عبارت‌اند از: تمامی تجهیزات گروه 201A به‌اضافه روکش‌ های چرم صندلی‌ها، گرم‌کن برای صندلی‌ های جلو و حسگرهای پارک جلو.
مدل Limited، تمامی تجهیزات گروه 202A مدل XLT، به‌اضافه رینگ‌های 20 اینچی، زه‌ های کرومی، دوربین جلو، درب صندوق برقی، حافظه تنظیمات راننده، پدال‌ های قابل تنظیم، صندلی جلوهای تهویه‌دار، گرم‌کن برای صندلی‌های ردیف دوم، صندلی‌ های تاشو برقی برای ردیف سوم، پریز برق 110 وُلتی، سیستم ناوبری و سیستم پخش «سونی»، مجهز به 12 بلندگو همراه با رادیوی HD را شامل می‌شود.
یکی از مجموعه تجهیزات اختیاری مدل Limited، 301A نام دارد که به آن 303A با پیشرانه 2.3 لیتری توربو هم می‌گویند. این مجموعه شامل: نور بالای خودکار، برف‌پاک‌کن‌ های خودکار، حالت شب خودکار برای آیینه سمت راننده، سیستم پارک عمودی و پارک دوبل خودکار، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم اخطار خودرو های در حال حرکت پشت و صندلی‌ های ماساژور به همراه کمربند های ایمنی پُف کردنی برای ردیف دوم است. امکاناتی که می‌توانید به صورت مجزا سفارش دهید عبارت‌اند از: کروز کنترل سازشگر به همراه هشدار تصادف از جلو، خشک‌کن ترمزها و لوازم یدک‌کشی.
امکانات مدل Sport تقریباً مشابه Limited است، با این تفاوت که برخی امکانات استاندارد Limited، به صورت اختیاری در مدل Sport، قرار می‌گیرند. در این مدل از رینگ‌های 20 اینچی متفاوت، سیستم تعلیق اسپورت و تزئینات داخلی و خارجی منحصربه‌فرد بهره خواهید برد. تجهیزات 401A، این موارد را در بر دارد: آیینه‌ های تاشوی برقی، دوربین جلو، درب صندوق برقی، پریز برق 110 ولتی، حافظه تنظیمات راننده، پدال‌ های قابل تنظیم، سیستم ناوبری، صندلی‌ های تهویه دار جلو، فرمان قابل تنظیم برقی گرمکن‌دار، هشداردهنده نقطه کور، سیستم اخطار خودرو های در حال حرکت پشت. در این مدل هم کروز کنترل سازشگر، به صورت مجزا قابل سفارش است.
سایر امکانات موجود برای این سه مدل عبارت‌اند از: سانروف دوتکه، صندلی‌ های مجزا برای ردیف دوم باقابلیت تا شوندگی برقی و امکانات سرگرمی، همراه با نمایشگرهای داخل پشت‌سری‌های صندلی‌های جلو.
در بالاترین نقطه این زنجیره به مدل Platinum می‌رسیم؛ که شامل تمام امکانات 301A مدل Limited، به‌اضافه سانروف دوتکه، کروز کنترل سازشگر، روکش‌ های صندلی چرمی بهتر، استفاده از آلومینیوم و چوب در تزئینات داخلی و سیستم صوتی «سونی»، است. موارد اختیاری برای این مدل عبارت‌اند از: وسایل سرگرمی سرنشینان عقب و صندلی‌های مجزای ردیف دوم به همراه سیستم تا شوندگی برقی.

  • عملکرد پیشرانه و گیربکس

پیشرانه استاندارد مدل‌های Base، XLT و Limited، نمونه 3.5 لیتری شش سیلندر است که 290 اسب بخار قدرت و 255 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. با این پیشرانه، می‌توانید مدل استاندارد دیفرانسیل جلو و یا مدل اختیاری چهارچرخ محرک را انتخاب کنید. مورد دوم، سیستم کنترل سرازیری، سیستم کمکی برای بالا رفتن از تپه و سیستم مدیریت پستی‌بلندی شرکت فورد که یک سیستم چهارحالته برای تنظیم پایداری خودرو به صورت الکترونیکی در شرایط مختلف است را شامل می‌شود.
طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده، مدل دیفرانسیل جلو این خودرو با پیشرانه شش سیلندر، به صورت ترکیبی، هر 100 کیلومتر، 11.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند (شهری 13.5 لیتر و جاده‌ای 9.5 لیتر)؛ اما مدل چهارچرخ محرک با پیشرانه شش سیلندر در هر 100 کیلومتر، 12.5 لیتر به صورت ترکیبی، مصرف می‌کند (شهری 13.5 لیتر و جاده‌ای 10.5 لیتر). در آزمایش‌ های Edmunds، مدل چهارچرخ محرک Limited، با موتور پایه شش سیلندر، زمان صفر تا 100 خود را، 8.4 ثانیه به ثبت رساند.
پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ شده چهار سیلندر که به‌طور اختیاری قابل‌نصب بر روی مدل‌ های Base، XLT و Limited، است، سوخت خود را مزمزه می‌کند؛ این پیشرانه، 270 اسب بخار نیرو و 300 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. جعبه‌دنده شش سرعته خودکار با دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد قرار دارند؛ البته می‌توانید چهارچرخ محرک را هم سفارش دهید. با این پیشرانه و دیفرانسیل جلو، مصرف سوخت ترکیبی به 10.5 لیتر کاهش پیدا می‌کند (شهری 12.5 لیتر و جاده‌ای 8.5 لیتر)؛ و پیشرانه چهارچرخ محرک، به مصرف سوخت ترکیبی 11 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد (شهری 13 لیتر و جاده‌ای 9).
مدل Sport و Platinum، موتور توربوشارژ شده 3.5 لیتری شش سیلندر دارند. این پیشرانه قادر است تا 365 اسب بخار نیرو و 350 پوند فوت گشتاور تولید کند. جعبه‌دنده شش سرعته خودکار و سیستم چهارچرخ محرک، به صورت استاندارد بر روی این مدل‌ها نصب هستند. سازمان حفاظت از محیط‌زیست، معتقد است که باید انتظار مصرف سوخت ترکیبی 13 لیتر در هر 100 کیلومتر را داشته باشیم (شهری 14.5 لیتر و جاده‌ای 10.5). هر یک از مدل‌ های این خودرو با پیشرانه شش سیلندر، قادر است 2.268 کیلوگرم را یدک‌کش کند. طبق آزمایش‌ های Edmunds، زمان صفر تا 100 مدل Sport، 6.3 ثانیه است که این میزان برای این کلاس بسیار سریع است.

  • تست ایمنی فورد اکسپلورر ۲۰۱۶

تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب هستند عبارت‌اند از: سیستم کنترل پایداری، کنترل نوسان تریلر، کیسه هواهای جانبی برای سرنشینان جلو، کیسه هواهای پرده‌ای، کیسه هوای زانو برای سرنشینان جلو و سیستم MyKey که والدین را قادر می‌سازد تا محدودیت‌ های سرعتی برای خودرو و محدودیت‌ های صوتی برای سیستم پخش خودرو، ایجاد کنند.
دوربین دید عقب به صورت استاندارد قابل‌استفاده است اما دوربین 180 درجه‌ای جلو، به صورت سفارشی نصب می‌گردد. حسگرهای پارک عقب، به‌جز مدل Base، در تمامی مدل‌ها به صورت استاندارد در دسترس است. سیستم هشدار تصادف از جلو به همراه خشک‌کننده‌ های ترمز و کروز کنترل سازشگر، سیستم اخطار خروج از خط و حفظ موقعیت، سیستم هشدار نقطه کور با هشدار خودرو های در حال عبور پشت و کمربند های ایمنی پُف شدنی برای سرنشینان ردیف دوم، به صورت سفارشی برای Sport و Limited در دسترس‌اند، اما به صورت استاندارد بر روی Platinum نصب هستند.
در آزمایش‌های تصادف دولتی، مدل قبلی این خودرو، پنج ستاره کامل را دریافت کرد. هم در آزمایش‌ها برخورد از روبرو و هم در برخورد از اطراف، توانست امتیاز کامل را کسب کند. موسسه بیمه امنیت جاده‌ها، نمره «خوب» را به دلیل عملکردش در تصادف متوسط از جلو نیمه راننده، برخورد از بغل و استحکام سقف، به آن داد. در تصادف سبک از جلو نیمه راننده، نمره نزدیک به قبولی گرفت. در آزمایش کمربندهای ایمنی و حفاظت از سر که به صورت ضربه از پشت انجام می‌شود، به دلیل جلوگیری از واخوردگی گردن سرنشینان، نمره «خوب» گرفت.

  • طراحی داخلی مدل ۲۰۱۶ و ویژگی‌ های خاص

هرچند که رانندگی با این خودرو، همان حس بزرگی که از یک شاسی‌بلند انتظار می‌رود را دارد، اما ستون‌ های بزرگ، کاپوت مرتفع و داشبورد بلند، دید بیرون را محدود کرده‌اند. حتی باوجود تمام سیستم‌ های کمک پارک، بازهم پارک کردن این خودرو در فضاهای کوچک، وقت‌گیر است و در کل بزرگ‌تر ازآنچه که هست، جلوه می‌کند که این ویژگی خوبی برای چنین خودرویی به‌حساب نمی‌آید. از یک نمای کلی و مناسب، فضای داخلی این خودرو به‌خوبی تزیین شده است. داشبورد نرم و لوازم کنترل، دقیق هستند؛ مواد بکار رفته در فضای داخلی هم جذاب و پرزرق‌وبرق به نظر می‌آیند. صندلی‌ های جلو برای افراد با جثه‌ های مختلف مناسب است و داخل اتاق هم ساکت و آرام است.
رابط کاربری لمسی MyFord، لذت داخل اتاق این خودرو را، با اضافه کردن صفحه لمسی باکیفیت در کنسول وسط و اضافه کردن دو نمایشگر به صفحه کیلومتر، افزایش داده است. کار با این سیستم آن‌قدرها هم آسان نیست، اما در طول این سال‌ها بهبودیافته و کارکردن با آن منطقی‌تر به نظر می‌آید (مخصوصاً در مقایسه با نسخه‌های قبلی این سیستم). تغییر خوب دیگری که در این مدل اعمال شده است، جایگزینی دکمه‌ هایی به‌جای کنترل لمسی دما و سیستم پخش است.
فضای بار این خودرو همه خوب است و هم بد. اگر تمام صندلی‌ های سه ردیف باز باشند، همچنان فضای بار مناسبی نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، وجود خواهد داشت که تقریباً شبیه به فورد فلکس است. از سویی دیگر، این فضای بار که درنهایت به مساحت 2.3 مترمربع می‌رسد، نسبت به برخی رقبا همچون شورلت تراورسه و جی‌اِم‌سی آکادیا، کوچک‌تر است.
فضای نشیمن این خودرو ممکن است برای خانواده‌ها، کمی ناامیدکننده باشد. صندلی‌ های ردیف دوم به میزان کافی راحت هستند، اما به‌خوبی جادار نیستند، مخصوصاً اگر بخواهید یک صندلی کودک برای این ردیف صندلی‌ها نصب کنید. وضعیت صندلی‌ های ردیف سوم هم بسته به طراحی ردیف دوم دارند. اگر از صندلی‌ های استاندارد استفاده شود، فضای پا برای سرنشینان ردیف سوم بسیار کم خواهد شد به‌طوری‌که می‌توان گفت، فقط کودکان می‌توانند در این صندلی‌ها به‌راحتی جای بگیرند. صندلی‌ های مجزا و کشویی را برای ردیف دوم انتخاب کنید تا با حرکت دادن آن‌ها، فضای بیشتری در ردیف آخر برای افراد بزرگسال فراهم می‌شود. البته در صورت انجام این کار، تعداد کمربند های ایمنی، به شش عدد کاهش پیدا خواهند کرد.

  • تجربه رانندگی با فورد اکسپلورر ۲۰۱۶

این خودرو، رانندگی نرم و آرامی در جاده‌ها دارد و آرامش خوبی را به شما هدیه می‌کند. ممکن است با چرخ‌ های 20 اینچی و در مسیر های ناهموار، این حس، کمی مختل شود. این مدل، در شرایط رانندگی معمولی، به‌خوبی ظاهر می‌شود اما در کل، نسبت به سایر هم‌رده‌ های خودش، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و قدرت مانور کمتری دارد.
همین شرایط برای مدل Sport هم صدق می‌کند، با این تفاوت که به کمک سیستم تعلیق و فرمان اسپورت، واکنش سریع‌تری به عملکرد راننده نشان می‌دهد و در کل، اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده خود می‌بخشد. باوجوداینکه مدل Sport، مقدار از رانندگی راحت و آرام این خودرو می‌کاهد، اما همچنان قابل‌قبول است.
مدل Sport و Platinum، به‌طور استاندارد از پیشرانه توربوشارژ شده شش سیلندر، بهره می‌برند. نیروی تولیدی این پیشرانه شبیه به هشت سیلندر است و چنان شتاب‌گیری به این خودرو داده است که هیچ خودرویی در این کلاس نمی‌تواند آن را شکست دهد. پیشرانه شش سیلندر معمولی، شاید خیلی تندوتیز نباشد اما می‌تواند به‌راحتی انتظارات خریداران این نوع خودروها را برآورده کند. پیشرانه جدید 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ شده، ضعیف‌ترین موتور در میان سه پیشرانه موجود برای این خودرو است؛ و می‌تواند دنده را در یک حالت نگه دارد و یا کمکتان کند تا با ترافیک آزادراهی هماهنگ شوید. ما این خودرو را موردبررسی جزئی‌تر قرار خواهیم داد، بنابراین می‌توانید برای اطلاع یافتن از جزییات بیشتر مجدداً به ما سر بزنید.

0 پسندیده شده
زهیر معصومیان
زهیر معصومیان تحصیلات کارشناسی ارشد نرم‌افزار جز اولین وبلاگ نویس‌های فارسی زبان در سال ۸۱ بودم که در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی مطلب می‌نوشتم. به تکنولوژی، کامپیوتر، عکاسی، سینما و صنعت خودرو علاقه‌مندم .
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.