حس حرکت به واقعیت مجازی افزوده شد

|
۰ دیدگاه
mayoclinican

کلینیک مایو با همکاری شرکت وی موشن به تازگی اعلام کردند که فناوری ثبت شده GVS (ارسال پیام‌های الکترونیکی به عصبی در گوش انسان، که وظیفه حفظ تعادل را به عهده دارد) مایو را برای استفاده در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همراهی خواهند کرد.

به گزارش کلیک، پلتفرم وی موشن مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی را با فناوری ثبت شده مذکور ترکیب کرده است و برای اولین بار حس حرکت سه بعدی را به محیط واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، اضافه کرده است. وی موشن گواهی همیشگی، انحصاری و جهانی را برای حق اختراع و الگوریتم‌های GVS  را در تمام گروه‌های رسانه و سرگرمی تضمین کرده است و از طریق قرارداد قانونی، پلتفرم  ترکیبی مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی را در اختیار دیگر رسانه‌ها و شرکت‌های قانونی قرار خواهد داد. مدیر عامل وی موشن اذعان کرد که از صد سال پیش، زمانی که تصویر و صدا با هم ترکیب شدند این اقدام نخستین توسعه بنیادی فناوری در زمینه سرگرمی بوده است. وی در ادامه گفته های خود افزود که با اضافه کردن این حس جادویی به بازی‌ها، فیلم‌ها، شهربازی‌ها و دیگر محیط‌های سرگرمی، سه عنصر مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی قادر خواهند بود تا بُعدی جدید از حرکت ایجاد کنند و تجربه‌ای همه جانبه و فوق العاده هیجان انگیزی ارائه دهند که بسیار فراتر از حسی است که واقعیت مجازی در حال حاضر آن را ارائه می‌دهد.

فناوری GVS که توسط کلینک مایو ثبت شده است، در طول یک دهه تحقیقات پزشکی که توسط تیم تحقیقات آزمایشگاهی این کلینیک (AMVRL) انجام شده است، رشد و گسترش یافته است. این گروه شامل متخصصانی در زمینه هوا فضای پزشکی (حیطه‌ای که در آن بیماران در فضای پروازی خلبان، خدمه و یا افراد مرتبط در پرواز هستند)، پرشکان داخلی و علوم محاسبه‌ای است که با ویوُنیکز (Vivonics) که یک شرکت مهندسی پزشکی زیستی است و در حومه بوستنن واقع شده است، در حال همکاری است. این فناوری بر پایه فعالیتی است که با تضمین ارتش آمریکا و نیروی دریایی آمریکا پشتیبانی شده است.

فناوری GVS با تحریک کردن دستگاه دهلیزی فرد که در گوش داخلی قرار دارد، هم زمان با آنچه که فرد می‌بیند حسی از حرکت را ایجاد می‌کند.

پلتفرم  متشکل از سه عنصر  مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی وی موشن از GVS برای تولید حسی از حرکت که دربردارنده هر سه بعد حرکت که شامل حرکت  چپ به راست، حرکت رو به جلو و رو به عقب و حرکت پهلو به پهلو است، استفاده می‌کند. پلتفرم ترکیبی مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی، بصری بودن و دستگاه دهلیزی را در یک دهم ثانیه با هم همزمان می‌کند  که باعث می‌شود سرگیجه و حالت تهوع ناشی از استفاده از واقعیت مجازی از بین برود. همکار سرپرست تیم تحقیقاتی تیم AMVRL اذعان کرد که تحقیقات تیم تحقیقاتی ثابت کرده است GVS می‌تواند بیماری حرکت  که در بین خلبانان رایج است را کاهش دهد. وی در ادامه‌های گفته های خود افزود چیزی که این فناوری را منحصر به فرد می‌کند این است که ما با استفاده از آنچه که افراد به صورت بصری در صفحه‌های نمایشگر هنگام تماشای فیلم یا بازی کردن می‌بینند، راهی برای همزمان کردن تحریک ناحیه داخلی گوش یافته‌ایم، بنا براین هم زمان با آنچه که مشاهده می‌کنند، حس حرکت را نیز احساس می‌کنند.

وی افزود مجوز استفاده از این فناوری توسط وی موشن در بخش‌های مرتبط با سرگرمی و رسانه صادر شده است. این فناوری ریشه در تحقیقات پزشکی دارد و می‌تواند کاربردهای بالقوه زیادی در زمینه پزشکی داشته باشد. GVS در افرادی که دچار اختلالات مرتبط با عدم تعادل مانند سرگیجه هستند، می‌تواند با کار کردن بر روی گوش داخلی به درمان این نوع از اختلالات کمک کند. همان طور که می دانیم امروزه با مساله افزایش سن مواجه هستیم و این فناوری می‌تواند به تقویت تعادل در افراد مسن و به تبع آن کاهش خطرات ناشی از عدم تعادل کمک کند. پلتفرم سه گانه  متشکل از سه عنصر مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی وی موشن نرم افزارهایی را تعیین می‌کند که می‌تواند با سیستم عامل‌های موجود ادغام شود و همچنین می‌تواند به دستگاه‌هایی که بر روی سر سوار می‌شوند، گوشی‌های هوشمند، عینک‌های سه بعدی و تلویزیون‌ها نیز اضافه شود. وی موشن از طریق قراردادهای قانونی، پلتفرم سه گانه خود (مجازی بودن، بصری بودن و دستگاه دهلیزی) را برای انتخاب شرکای راهبردی خود که می‌تواند این تجربه همه جانبه و هیجان انگیز را برای افراد فراهم کنند، ارائه خواهد داد.

مدیر عامل وی موشن اذعان کرد که تصور کنید  در حال تماشا کردن فیلمی در مورد پرواز هستید و حس می‌کنید که واقعاً در حال پرواز بر فراز مناظر هستید و یا تصور کنید که در حال بازی کردن یک بازی واقعیت مجازی هستید و در حالی که در اتاق بر روی صندلی خود نشسته‌اید احساس می‌کنید که واقعا در حال دویدن در میان شخصیت‌های بازی هستید. وی در ادامه گفته‌های خود افزود موارد ذکر شده تنها تعداد کمی از کاربردهای GVS برای متحول کردن دنیای بازی و سرگرمی هستند و می‌توانند هیجان را در محیط بازی به اوج خود برسانند.

طبق گزارشات منتشر شده کلینیک مایو توانسته است سود خوبی از این فناوری به دست آورد. کلینیک مایو درآمد به دست آمده از این فناوری را در راه حمایت از ماموریت  خود برای مراقبت از بیماران، آموزش و تحقیق صرف خواهد کرد.

منبع: phys

0 پسندیده شده
احمدرضا فرهبد
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.