چت‌بات(Chatbot)، پدیده تازه سرویس‌های پیام‌رسانی

|
۰ دیدگاه
چت‌بات(Chatbot)، پدیده تازه سرویس‌های پیام‌رسانی

آیا چت‌بات (Chatbot) جدیدی در راه است؟ این سوالی است که احتمالا برای یافتن پاسخ آن باید منتظر کنفرانس سالانه فیسبوک برای توسعه دهندگان نرم افزار باشیم که هفته جاری در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود.

به گزارش کلیک، تحلیلگران انتظار دارند که مدیر عامل فیسبوک، مارک زوکربرگ، درهای پلتفرم Messenger این شبکه اجتماعی را به روی “چت‌بات”ها باز کند و فروشگاهی آنلاین برای آن‌ها راه‌اندازی نماید. طبق گزارش سایت تک کرانچ در روز پنجشنبه، فیسبوک برای ساخت چت‌بات‌ها به توسعه دهندگان کمک خواهد کرد، هر چند مدیران این شبکه اجتماعی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند.

“چت‌بات”ها در واقع ربات‌هایی مجازی برای چت و گپ و گفت هستند؛ نرم‌افزارهایی تعاملی که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی مکالمات انسانی طراحی شده‌اند، مانند نسخه‌هایی هوشمندتر از دستیار مجازی کلیپی یا سیری. این نرم‌افزارهای هوشمند در سرویس‌های پیام‌رسانی ظاهر شده و به کاربران در رزرو پرواز، سفارش غذا یا خوش‌آمد گویی کمک می‌کنند.

چت‌بات‌ها هشت سال پس از رونمایی اپل از فروشگاه آنلاین اپلیکیشن موبایل خود یعنی اپ استور، پا به عرصه ارتباطات مجازی گذاشته‌اند. برخی از ناظران بر این باورند که چت‌بات‌ها می‌توانند روزی بر اپلیکیشن‌ها مسلط شده و به عنوان یکه‌تاز دنیای ارتباطات و تجارت دیجیتال مطرح شوند.

برایان بلو، تحلیلگر سایت گارتنر می‌گوید:”این کاملا امکان‌پذیر است.”

کمپانی‌های آمریکایی در حال سنجش میزان محبوبیت چت‌بات‌ها در آسیا هستند، جایی که سرویس‌های پیام‌رسانی مانند وی‌چت (WeChat) به کاربران در تنظیم زمان ویزیت دکتر، خرید آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، شرکت در قرعه‌کشی و ارسال پول برای دوستان، تنها با یک اپلیکیشن کمک شایانی می‌کند.

اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، پلتفرم و فروشگاه چت‌بات (یا به اختصار بات) خود را تابستان سال گذشته راه‌اندازی کرد. کیک (Kik) این هفته از یک فروشگاه آنلاین بات، رونمایی می‌کند و مدیران لاین نیز ماه گذشته در رویداد سالانه شرکت خود در توکیو اعلام کردند که به زودی دسترسی به API چت‌بات خود را برای توسعه دهندگان نرم افزار، فراهم می‌کنند.

شمار فزاینده‌ای از استارتاپ‌ها از جمله Operator مشغول توسعه بات‌هایی هستند که می‌خواهند به کمک آن‌ها فضای تجارت و خرید الکترونیک را با ارائه مجموعه‌ای منتخب از کالاها و خدمات از شال کشمیری گرفته تا ساعت‌های زنگ‌دار، متحول کنند. به طور مثال، خریداران عینک‌های آفتابی می‌توانند با یک اموجیِ عینک آفتابی برای دریافت راهنمای خرید، چت کنند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، تاکو بل گفت که در حال آزمایش یک ربات به نام “تاکوبات” روی اپلیکیشن اسلک است که به کارمندان اجازه می‌دهد دستورات آنلاین را مستقیما در سرویس پیام‌رسانی مربوط به خود قرار بدهند.

مایکروسافت نیز هفته گذشته از بات‌ها به عنوان موج بعدی دنیای نوآوری یاد کرد، این جمله چند روز پس از آن مطرح شد که یکی از بات‌های متعلق به مایکروسافت به نام “تای (Tay)” به دلیل استفاده از الفاظ نژاد پرستانه‌ای که از کاربران شبکه‌های اجتماعی آموخته بود، از دسترس خارج شد.

“بات‌ها نسل جدید اپلیکیشن‌ها هستند.” مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادل، در خلال یک سخنرانی در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان مایکروسافت موسوم به Build این جمله را گفت و از چشم‌اندازی تازه برای شیوه تعامل انسان با ماشین، سخن به میان آورد. وی افزود:”مکالمه انسان با انسان، انسان با دستیار مجازی، انسان با بات و حتی دستیار مجازی با بات، دنیایی است که در چند سال آینده شاهد تحولی فراگیر در آن خواهیم بود.”

تحلیلگر سایت Forrester Research، جولی اسک، می‌گوید که بات‌ها می‌توانند مصرف‌کنندگان را از بار عظیمی که اپلیکیشن‌ها بر دوش آن‌ها گذاشته‌اند، خلاص کنند. وی می‌افزاید:”اپلیکیشن‌ها، مصرف‌کنندگان را وادار می‌کنند که محتوا و خدماتی مورد نیازشان را با هم هماهنگ کنند. مصرف‌کنندگان نیز آموخته‌اند که ابتدا باید اپلیکیشن‌ها را دانلود و سپس یکی یکی امتحان نمایند تا در نهایت بتوانند خدمات مطلوب خود را دریافت کنند.”

او می‌گوید:”بات‌ها مانند یک دستیار واقعی از ماهیتی طبیعی برخوردارند، شما می‌توانید به راحتی با آن‌ها چت کرده و از آن‌ها بخواهید که برخی از وظایف شما را بر عهده بگیرند. استفاده از بات‌ها بسیار ساده‌تر از کار کردن با اپلیکیشن‌ها یا برقراری یک تماس تلفنی و .. است.”

رشد فضای پیام‌رسانی

همان‌طور که تحلیلگران فناوری، پیش‌بینی کرده‌اند با ورود فناوری بات به فضای سرویس‌های پیام‌رسانی، شبکه‌های اجتماعی به عنوان سرگرمی‌های محبوب دنیای آنلاین، به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. مطابق آمار منتشر شده توسط شرکت مشاوره استراتژی و فناوری Activate، حدود ۲٫۵ میلیارد نفر در سراسر جهان، حداقل در یک اپلیکیشن پیام‌رسانی دارای حساب کاربری هستند. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۳٫۶ میلیارد نفر افزایش پیدا کند.

مایکل ولف، بنیان‌گذار Activate می‌گوید:”پیام‌رسانی تبدیل به فراگیرترین رفتار دیجیتال خواهد شد.”

فیسبوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی روی سرویس پیام‌رسانی به عنوان پلتفرم مهم آینده خود کرده است. این شبکه اجتماعی پیش‌بینی می‌کند که اپلیکیشن پیام‌رسانی محبوب خود یعنی Messenger تبدیل به یک هاب مرکزی برای زندگی روزمره و تعاملات مرتبط با آن شود. روز پنجشنبه، فیسبوک اعلام کرد که Messenger به رکورد ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است. اپلیکیشن دیگر پیام‌رسانی فیسبوک یعنی واتس‌اپ نیز در ماه سپتامبر به رقم ۹۰۰ میلیون کاربر و در فوریه به رقم ۱ میلیارد کاربر ماهانه دست یافته بود.

مدیر Messenger، دیوید مارکوس می‌گوید:”چت کردن با کسب‌وکارها، بخش اعظمی از موج بعدی پیام‌رسانی خواهد بود.” او پیش‌بینی می‌کند که روزی بات‌ها جایگزین دیگر اشکال ارتباط با کسب‌وکارها مانند تماس تلفنی می‌شوند.

آقای مارکوس ماه گذشته طی مصاحبه‌ای با USA TODAY گفت:”شما می‌توانید از کانال‌های متعددی برای ارتباط با سرویس‌ها و کسب‌وکارها استفاده کنید که هر یک دارای نقایصی هستند، اما به هر حال خدماتی را برای شما فراهم می‌کنند. آنچه ما در پی تحقق آن هستیم، انتخاب بهترین‌ها و آوردن آن‌ها به درون مکالمه‌ای است که در Messenger رخ می‌دهد.”

Messenger که با نام M نیز شناخته می‌شود، یک دستیار شخصی دیجیتال است که ترکیبی از هوش مصنوعی و مداخله انسانی را برای انجام وظایفی از قبیل رزرو رستوران یا خرید آنلاین به کار می‌برد. Google Now و کورتانای مایکروسافت نیز دیگر دستیاران مجازی دیجیتال هستند.

برایان بلو از گارتنر می‌گوید:”این سبک فراشخصی شده جدید از ارتباطات به کمک چت‌بات‌ها می‌تواند توجه برندهای تجاری را بیش از پیش به خود معطوف کند. او می‌افزاید:”در حالی که کسب‌وکارها راه‌های زیادی برای دستیابی به مشتریان در اختیار دارند اما این بسیار متفاوت است که با مشتریان گفتگو کرده تا درک کنیم آن‌ها که هستند و چه می‌خواهند. این درست همان چیزی است که فیسبوک پس از اتصال کسب‌وکارها به مصرف‌کنندگان از طریق Messenger می‌خواهد محقق کند.”

بلو گوشزد می‌کند که ما هنوز در ابتدای راه هستیم و فراگیر شدن چت‌بات‌ها به این بستگی دارد که آن‌ها چگونه توسعه داده شوند و مصرف‌کنندگان نیز چگونه به آن‌ها واکنش نشان بدهند.

او می‌گوید:”فیسبوک می‌تواند طیف وسیعی از سرویس‌ها را در Messenger ارائه کند، اما چالش پیش روی آن، قانع کردن برندهای تجاری برای استفاده از Messenger به عنوان یک کانال ارتباطی مناسب است.”

سرانجام روزی که بات‌ها وارد فضای ارتباطات مجازی شوند، کسب‌وکارها با اطمینان بیشتری می‌توانند راجع به متناسب بودن رفتار خود با مشتریان، قضاوت کنند.

منبع: usatoday

0 پسندیده شده
مصطفی افخمی
یک گیک به تمام معنای فناوری (البته به نظرم فن‌شناسی واژه مناسب‌تریه!) که تمام تلاشم اینه شما رو در لبه شکافنده دنیای فناوری مخصوصا صنعت آی‌سی‌تی نگه دارم.
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.