پارک خودرو توسط تلفن هوشمند یا تبلت

|
۰ دیدگاه
پارک خودکار خودرو

فناوری پارک کردن خودرو توسط گوشی هوشمند یا تبلت فراهم شده است. اما قانون اجازه استفاده از آن را نمی‌دهد.

به گزارش کلیک، تقریبا حدود ده سال می‌گذرد که شرکت لکسوس سیستمی به بازار ایالات متحده معرفی کرد که به وسیله آن خودرو بزرگ سدان و شیک لکسوس به نام LS می‌توانست بدون راننده و با اتکا به سیستم طراحی شده، خودش عمل پارک کردن را انجام دهد.

پس از آن مدل‌های لوکس بسیار زیادی و حتی برخی از مدل‌های نسبتا ارزان قیمت که با چنین سیستمی سازگاری دارند، روانه بازار شده‌اند که محدوده پارک را ارزیابی و خودرو را هدایت می‌کنند. این سیستم این کار را دقیقا مانند یک راننده حقیقی انجام می‌دهد و همانند شما پدال کلاچ و ترمز را تنظیم می‌کند.

روند رشد این سیستم به گونه‌ای است که دیگر کمتر کسی آن را به شوخی می‌گیرد. طبق تست‌هایی که بر روی مدل‌های مختلف این خودروها در مورد فناوری دستیار پارک (park-assist) انجام شد، AAA (فدراسیون اتومبیل رانی آمریکا) به این نتیجه رسید که این فناوری بسیار کاربردی و قابل اجرا است.

این فدراسیون دریافت که با استفاده از این سیستم ۸۱ درصد از برخوردهایی که در هنگاه پارک کردن به وجود می‌آید، کاهش خواهد بافت. هم‌چنین رانندگانی که از این سیستم برای پارک خودروی خود استفاده نمی‌کردند قدرت مانور آن‌ها در پارک کردن به میزان ۴۷درصد کاهش می‌یافت. (به طوری که برای پارک دستی نیاز به دو یا سه بار جابه‌جایی خودرو بود ولی توسط این فناوری تنها به وسیله یک حرکت ماشین پارک می‌شد.)

علاوه براین، سرعت پارک کردن توسط این فناوری بالاتر است. به طوری که این سیستم قادر است در مقایسه با کسانی که به صورت دستی ماشین خود را پارک می کنند ۱۰ درصد سریعتر عمل کند.

هم‌اکنون ما در حال دست یافتن به پیشرفت‌های بیشتری در این فناوری هستیم. در واقع دیگر نیازی نیست که حتی راننده برای پارک خودرو بر روی صندلی خود در داخل ماشین نشسته باشد.

امکان استفاده  فناوری Summon تنها در پارکینگ‌های خصوصی وجود دارد

شرکت تسلا اخیرا ویژگی Summon را برای مدل S و مدل X خود ارائه کرده است. (Summon یک فناوری پارک خودکار است.) اما این فناوری به ماشین‌ها اجازه می‌دهد که تنها به صورت مستقیم عقب یا جلو بروند. برای مثال زمانی که شما در یک پارکینک تنگ هستید و سعی دارید در آن وارد یا از آن خارج شوید. البته این فناوری تنها در پارکینگ های خصوصی استفاده می‌شود و برای پارک کردن ماشین در اماکن عمومی به‌ کار گرفته نخواهد شد.

پارک خودرو با تلفن هوشمند

در حال حاضر قوانین موجود اجازه انجام چنین کاری را در مکان عمومی نمی‌دهند. حتی در ایالت‌هایی که آزمایش‌های سطح ۳ و سطح ۴  پارک خودکار  در آن‌ها انجام می‌شود. (آزمایش‌های سطح ۳ و سطح ۴ در واقع به معنی این است که راننده کنترل ماشین را به طور کامل در اختیار سیستم هدایت‌کننده ماشین می‌گذارد و هیچ دخالتی در انجام رانندگی نمی‌کند.) این مسئله هم‌اکنون شامل ایالت‌های کالیفرنیا، نوادا، میشیگان، فلوریدا و واشنگتن D.C نیز می‌شود. در واقع زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت در جاده‌های باریک و پرتردد است، راننده باید بر روی صندلی خود در داخل ماشین بنشیند.

زمانی که می‌توان یک وسیله نقلیه را از راه دور فراخواند و دوباره به جای خود بازگرداند در نتیجه می‌توان به جرات گفت که جهش بزرگی در این صنعت اتفاق افتاده است. مانند KITT که در دهه ۱۹۸۰ از شوی تلویزیونی Knight Rider پخش می‌شد. اما اگر واقعا به دنبال سیستم‌هایی هستید که چنین ویژگی‌هایی داشته باشند و بتوانند از راه دور و خودکار ماشین شما را پارک کنند (چه در میدان دید شما باشند یا نباشند) هنوز مقداری زمان لازم است.

Russ Rader سخنگوی موسسه بیمه و امنیت بزرگراه‌ها (IIHS) می‌گوید: امروزه، سیستم‌هایی که به رانندگان در پارک کردن ماشین کمک می‌کنند نیاز دارند تا راننده خودرو موقعیت اطراف خودرو را از داخل ماشین ارزیابی کند. بنابراین می‌توان گفت که هنوز خودروها تحت کنترل رانندگان خود هستند و آمادگی دارند تا در مواقع ضروری کنترل خودرو را در دست بگیرند. هر چقدر که سیستم پارک خودرو مستقل‌تر از راننده می‌شود، کنترل خودرو توسط راننده وابستگی بیشتری به واقعیات‌هایی پیدا می‌کند که در سیستم‌های هوشمند، در نظر گرفته نشده است.

برای مثال یکی از سوالاتی که ممکن است در این زمینه مطرح شود این است که شرایطی را تصور کنید که خودرو خارج از محدوده دید راننده است یا اصلا نیازی به دیدن خودرو احساس نمی‌شود. با در نظر گرفتن چنین شرایطی آیا راننده می‌تواند با زدن تنها یک دکمه به خودرو فرمان پارک دهد؟ یا راننده نیاز به کنترل بیشتری بر روی ماشین خود دارد؟

پیش‌بینی می‌شود سازمان ملی امنیت ترافیک جاده‌ای در جهت کاربرد این فناوری و بخشی از پشتیبان و راهنمای استفاده از خودروهای بدون راننده، که قرار است در ماه جولای امسال  در مورد آن گفت‌وگو شود، کمک خواهد کرد. البته نقش گوگل و تلاش‌ها و لابی‌گری او را نیز نمی‌توان در پیشرفت این فرایند نادیده گرفت. در واقع گوگل توانسته است سازمان‌های تصمیم‌گیرنده مانند سازمان ترافیک جاده‌ای را قانع کند که می‌توان به این فناوری اعتماد کرد و استفاده از آن در جاده‌ها باعث کاهش امنیت مسیرها نخواهد شد. او معتقد است که می‌توان در تمام موارد شهری از جمله پارک کردن از این فناوری استفاده نمود.

کنترل از راه دور خودرو را بردارید و پارک کنید

تابستان گذشته شرکت ZF که یک شرکت تولیدکننده قطعات ماشین در آلمان است برخی از مسائلی را که ممکن است رخ دهد در دو سیستم متفاوت در وسایل نقلیه شهری خود به کار گرفت. یکی از این سیستم‌ها به وسیله نقلیه اجازه خواهد داد تا فضای پارکینگ موجود را شناسایی کند. سپس شما می‌توانید توسط تلفن هوشمند یا ساعت هوشمند خود مکان مورد نظر را تایید کنید تا خودرو شروع به پارک کردن خود کند یا این‌که از مکان پارک شده خارج شود.

پارک خودرو با تلفن هوشمند

توسط سیستم دوم شما می‌توانید از یک تبلت استفاده کرده و خودرو را از راه دور به منطقه پارکینگ هدایت کنید به طوری که حتی شما می‌توانید ۱۰ فوت از خودروی خود فاصله داشته باشید.

این سیستم از خطوط ارتباطاتی وای‌فای چند کانال، با خودرو  ارتباط برقرار می‌کند و اگر به هر دلیلی این ارتباط قطع شود، ادامه کار به سرعت متوقف می‌شود. مهندسین شرکت ZF می‌گویند که آن‌ها این سیستم را در شرایط مختلفی مانند پارکینک ساختمان‌ها مورد آزمایش قرار دادند و احتمال این‌که ارتباط بین خودرو و تبلت قطع شود بسیار اندک است.

سایت معتبر motorauthority درباره سیستم شرکت ZF این چنین اظهارنظر می‌کند و می‌گوید: ما در حال ارزیابی سیستم ZF بودیم که در همان لحظه به این فکر افتادیم که می‌توان هدایت کامل یک ماشین را همان‌ طوری انجام  داد که ما یک  ماشین کنترلی رادیویی کوچک را هدایت می‌کنیم. البته در ابتدا ممکن است انجام این کار کمی ترسناک به نظر برسد اما تعداد بسیار زیادی ابزارهای حفاظتی وجود دارند که با سیستم‌های فعال امنیتی کار می‌کنند و از به وجود آمدن اشتباهات و خسارات پرهزینه جلوگیری خواهند کرد. به عنوان مثال اگر شما به طور ناخواسته انگشت خود را خیلی سریع بر روی نرم‌افزار هدایت ماشین حرکت دهید که بخواهد منجر به ایجاد تصادف شود یا این‌ که به فرض تبلت از دست شما رها شود و به زمین بخورد. (لازم به ذکر است که شرکت Bosch نیز در حال کار بر روی سیستم مشابهی است)

شرکت ZF پیش‌بینی می‌کند که تا ۱۰ سال آینده مردم خواهند توانست بیرون از وسیله نقلیه خود بایستند و خودروی خود را هدایت کنند.

در ایالات متحده همه چیز به این بستگی دارد که قوانین با چه سرعتی تغییر کنند. هم‌چنین باید دید که در آینده چطور و چگونه تولیدکنندگان خودرو و رانندگان می‌توانند با یک‌دیگر بر سر این فناوری جدید کنار بیایند.

منبع: motorauthority

0 پسندیده شده
کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار از دانشگاه MMU / مدرس زبان سی شارپ / مدیر وب سایت نیازمندی های مندبالا / علاقمند به استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا. پ.ن : عضو گروه موسیقی فولکلور گیله لوی :) کانال من، معرفی سایتها و اپلیکیشن های خلاق : https://telegram.me/creative_web_app
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.