در پشت پرده خبرهای بخش Trending فیس بوک چه می گذرد

|
۰ دیدگاه
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان کاربر فیس بوک هستند که این تعداد تقریبا یک هفتم کل جمعیت جهان است. بنا براین فیسبوک را می‌توان صفحه اصلی اینترنت در نظر گرفت.

کلیک – املاکی که تصاویر آن‌ها در بالای صفحه اصلی فیسبوک دیده می‌شود، املاکی هستند که واقعا ارزشمند هستند و بیشترین بازدید را به صورت مجازی یا حضوری در سراسر جهان داشته‌اند.

بخش “Trending” بخشی است که موضوعات مربوط املاک در فیسبوک بخش اعظمی از آن را به خود اختصاص داده‌اند، این بخش به اخباری اختصاص دارد که مردم آن‌ها را مطالعه می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند و نظرات خود را در مورد آن‌ها بیان می‌کنند. این اخبار مربوط به زمینه‌های مختلفی هستند.

این بخش درست در کنار کادر “?What’s on your mind” قرار داد. شما می‌توانید از طریق کادر”?What’s on your mind” پست‌های خود را ارسال کنید و با این راه در فیس بوک با دیگران تعامل برقرار کنید.

بخش “trending” مشابه بخش اخبار با عنوان “News Feed” عمل می‌کند و قسمتی است که موضوعات جدید مختلف توسط فیسبوک در این بخش مطرح می‌شوند. در این بخش نیز می‌توانید از اخبار مختلفی در زمینه‌های مختلف مثلا حوزه سیاست آگاه شوید. بخش Trending می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. در اینجا قصد داریم نحوه قرار گرفتن اخبار مختلف در این بخش را به عنوان ارزشمند‌ترین بخش اینترنت برای شما توضیح دهیم.

شما می‌توانید در این بخش جدیدترین اخبار محبوب را در فیسبوک دنبال کنید. موضوعاتی که در این بخش قرار داده می‌شوند، بر اساس تعدادی از عوامل همچون کاندیدا بودن اخبار، تایم لاین‌ها، پست‌هایی که آن‌ها را لایک کرده‌اید و موقعیت جغرافیایی شما برای انتخاب در نظر گرفته می‌شوند.

حال این سوال مطرح می‌شوند، که این اخبار چگونه انتخاب می‌شوند؟ این اخبار از طریق فرمول‌های ریاضی انتخاب می‌شوند! و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم به وسیله الگوریتم‌های خاصی انتخاب می‌شوند. اما انسان نیز برای این که مشخص کند خبر مورد نظر با منطقه شما سنخیت دارد یا نه، در این کار دست دارد.

این افراد روزنامه نگارانی در حوزه‌های مختلفی هستند و حرفه آن‌ها با شغل فردی که مشخص می‌کند چه اخباری برای مردم اهمیت دارند و اولویت اخبار را نیز بر همین اساس تعیین می‌کند، تفاوت زیادی ندارد. بنابر این افراد منبع اخبار و رسانه‌ای که خبر مورد نظر را منتشر کرده است، را نیز مشخص می‌کنند. بر اساس گزارش جدیدی که در وبلاگ فناوری Gizmodo منتشر شده است و مبنای آن مصاحبه‌هایی با چندین نفر از اعضای سابق تیم ویراستاری بخش Trending فیس بوک بوده است، مشخص شده است که نوعی گرایش ضد محافظه کاری در انتخاب و ارائه اخبار در بخش Trending فیسبوک نهفته است.

یکی از اعضای سابق تیم ویراستاری طی مصاحبه‌ای با Gizmodo  گفت که یکی در روزها هنگامی که در محل کار خود حاضر شده است متوجه شده است که اخبار مربوط به کنفرانس محافظه کاران سیاسی یا میت رامنی (یکی از نامزدهای اصلی ریاست جمهوری آمریکا در سال  ۲۰۰۸) و گِلِت بِک (مجری محافظه کار رادیو و تلویزیون آمریکا و همچنین نویسنده و صاحب نظر سیاسی) و دیگر اخبار مربوط به سیاست محافظه کاری در Trending منتشر نشده بود و دلیل این کار این بوده است که مسئول انتشار اخبار این اخبار را مناسب ندیده است و دلیل دیگر آن هم احتمالا  به خاطر تعصب او علیه تِد کروز (از نامزدهای جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶) بوده است. وی افزود که او معتقد است که تعصب فرد مسئول انتشار اخبار می‌تواند مانعی بر سر ره انتشار اخبار محافظه کار باشد.

انواع مختلفی از اخبار و موضوعات سانسور شده مطرح شد که شامل همه چیز می شد از اخبار مربوط به اسکات واکر، فرماندار ایالت ویسکانسین گرفته تا مجموعی از  اخبار محافظه کار سایت Drudge Report. لازم به ذکر است که این سانسور دستوری صادر شده از سوی یک مقام مدیریتی رده بالا نبود و احتیاط و محافظه کاری کارمندان بخش Trending دلیل این موضوع بود.

کارمند سابق در ادامه گفته‌های خود افزود که این سانسور اقدام کاملا متعصبانه‌ای بود، اما ما این کار را کاملا بی طرفانه انجام دادیم. اعمال سانسور به فرد مسئول انتشار اخبار و زمان انتشار اخبار بستگی دارد.

شایان ذکر است که این کارمند سابق افزود که اخبار مربوط به خود فیسبوک در بخش Trending نمایش داده نمی‌شوند. وقتی که خبری در مورد فیس بوک بیان می‌شد از مقامات بالا به ما دستور می‌رسید که برای انتشار آن هیچ اقدامی انجام ندهیم. در واقع این نوع اخبار در کانال‌های اطلاع رسانی دیگر منتشر می‌شد و حتی اگر هم تعدادی کمی از افراد آن را به اشتراک می‌گذاشتند، در همه جا درز پیدا می‌کرد.

کارمند سابقی که سخنان او در این مقاله ذکر شد از اواسط سال ۲۰۱۴ تا دسامبر سال ۲۰۱۵ در شرکت فیس بوک فعالیت داشته است. هنوز مشخص نیست که آیا بعد از فعالیت این کارمندان در شرکت سیاست و خط مشی فیسبوک در این مورد تغییر کرده است یا نه

البته در فیسبوک به غیر از بخش Trending راه‌های دیگری نیز برای اطلاع از اخبار جدید و به اشتراک گذاشتن آن‌ها نیز وجود دارد؛ بخش News Feed در فیسبوک اصلی‌ترین بخش برای ایجاد تعامل بین افراد است و محلی برای به اشتراک گزاری اخبار، تصاویر و متون در بین گروهی از دوستان، گروه‌های مختلف، رسانه‌های جدید و حتی افراد دیگر است. افراد می‌توانند اخبار سایت‌های مختلف را نیز در فیس بوک دنبال کنند.

باید این نکته را هم اضافه کنیم که حتی اگر از انتشار اخبار و موضوعات محافظه کار در بخش Trending فیس بوک هم اجتناب شود، قسمت فید فیسبوک کاملا متعلق به خود شما است؛ اگر به اخبار محافظه کار علاقه مند هستید می‌توانید آن‌ها را در فید خود قرار دهید.

در فیس بوک تعصبات مختلف جدی گرفته است. فیس بوک شبکه‌ای اجتماعی برای مردم و دیدگاه‌های مختلف با طیف‌های سیاسی مختلف است. موضوعات بخش Trending موضوعات شناخته شده و هشتگ‌های مختلفی را در مورد فیس بوک در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اطمینان از ثبات اخبار و بی طرف بودن آن‌ها دستورالعمل‌های دقیقی در اختیار تیم بررسی اخبار قرار داده می‌شود. این دستورالعمل‌ها اجازه سرکوبی و سانسور دیدگاه‌های سیاسی مختلف را نمی‌دهند و همچنین اجازه نمی‌دهند دیدگاهی بر دیدگاهی دیگر و یا رسانه‌ای بر رسانه دیگر اولویت پیدا کند. این دستورالعمل مانع انتشار هیچ گونه خبر خاصی نمی‌شوند.

منبع: techinsider

 

0 پسندیده شده
احمدرضا فرهبد
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.