ده خطای رایج در بهینه‌سازی سایت

|
۰ دیدگاه
بهینه سازی

در این مطلب به شما خواهیم آموخت چطور با انجام ندادن اشتباهات رایج در سئو، رتبه سایت خود را افزایش دهید

کلیک – Christian Sculthorp به عنوان یک متخصص در زمینه بهینه‌سازی سایت می‌گوید: من مشتریان بسیاری داشتم که از من تقاضا می‌کردند تا مشکلات وب‌سایت آنان را برطرف کنم. بسیاری از آن‌ها می‌گفتند که تمام کارها را درست انجام داده‌اند، تعدای بک لینک ساختند و مدت طولانی را نیز منتظر ماندند ولی هیچ کسی از طریق این بک لینک‌ها به سایت آن‌ها مراجعه نکرد. او می‌گوید دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که چنین وب‌سایت‌هایی ترافیک اصولی دریافت نمی‌کنند. از جمله این دلایل می‌توان به کمبود کلمات کلیدی، بک لینک‌های ضعیف و غیره اشاره کرد. اما واضح است که درصد بسیار زیادی از این افراد on-page SEO را به درستی بر روی سایت خود پیاده‌سازی نکرده‌اند. on-page SEO شامل مواری است که انجام آن‌ها باعث بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌شود. این موارد شامل تگ عنوان، تگ توضیحات، محتوا و لینک‌سازی‌های صحیح می‌شود.

اگرچه سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) کار را برای انجام دادن این‌گونه تنظمات راحت‌تر کردند اما آن‌ها نیز دارای نقص‌ها و کمبودهایی هستند. در صورتی که قصد دارید تا ترافیک مناسبی دریافت کنید اولین قدم پیاده‌سازی عناصر و موارد مربوط به on-page در وب‌سایت است.

Christian Sculthorp به عنوان یک متخصص بازیابی و سئو در این‌باره می‌گوید: طبق تجاربی که من در این سال‌ها کسب کردم به‌خوبی می‌دانم که چه مسائلی بیشتر وب سایت‌ها را آزار می‌دهد و در واقع جزء اشتباهات متداولی است که در بیشتر سایت‌ها دیده می‌شود. او ۱۰ مورد از خطاهای متداولی را که کاربران در استفاده از ابزارهای بهینه‌سازی سایت مرتکب می‌شوند، جمع‌آوری کرده است که ما در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. بنابراین اگر شما تصمبم دارید تا وب‌سایتی طراحی کنید یا به دلیل نداشتن ترافیک در سایت خود متعجب شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا حتما مطالب زیر را دنبال کرده و مطالعه کنید.

صفحاتی که دارای محتوای کمی هستند

دیگر دوران پر کردن صفحات با حجم زیادی از کلمات کلیدی به پایان رسیده است. اگر تنها به این فکر می‌کنید که محتوایات سایت خود را برای موتورهای جستجو بنویسید، باید گفت سخت در اشتباه هستید. مشکل اینجاست که بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که گوگل آن‌قدر هوشمند شده است که محتویات صفحات را بدون آن‌که به مقدار آن توجه کند، درک می‌کند.

از آن‌جایی که دیگر دهه ۲۰۰۰ به پایان رسیده است و استفاده از کلمات‌کلیدی ارزشی برای گوگل ندارد، بنابراین اگر می‌خواهید تا سایت شما رتبه بگیرد باید کلمات کلیدی در متن صفحات سایت به کار گرفته شود. اگرچه الگوریتم گوگل بسیار پیشرفته است اما گوگل هنوز نمی‌تواند ذهن شما را بخواند.

مطالعات Brain Dean از میان یک میلیون نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد که یک ارتباط قوی بین تعداد کلمات داخل یک صفحه و جایگاه آن صفحه در نتایج نمایش داده شده در موتورهای جستجو وجود دارد.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

محتویات خود را در یک صفحه HTML ساده که در واقع قصد دارید رتبه بگیرد، قرار دهید. سپس کلمات کلید خود (LSI keywords) را در متن آن جای دهید. (برای درک بهتر LSI keyword موضوع را به یک مثال شرح می‌دهیم. فرض کنید که کاربری در گوگل عبارت “تی‌شرت‌های سفارشی” را جستجو می‌کند در این لحظه گوگل صفحاتی را که مرتبط با عبارت جستجو شده است را نمایش می‌دهد. اما کار در این‌جا تمام نمی‌شود. گوگل علاوه بر این، صفحاتی را که شامل کلماتی مشابه با کلمه‌ها یا عبارت جستجو شده است نیز، نمایش خواهد داد. این مفهوم ساده‌ای است که می‌توان بدون بیان مطالب علمی و ریاضی که در پشت این الگوریتم قرار دارد، بیان کرد.) زیاده‌روی نکنید و نیازی نیست که دقیقا ۱۸۰۰ کلمه در هر صفحه قرار دهید. هیچ قانونی در مورد این‌که حداقل یا حداکثر تعداد کلمات موجود در یک صفحه باید چقدر باشد، وجود ندارد. فقط این موضوع را حتما به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو برای این‌که برای صفحه‌های شما رتبه‌ای قائل باشند نیاز دارند تا کلمات کلیدی را در متن شما بیابند.

لینک‌های خارجی (External) خراب

روزانه موتورهای جستجو سایت‌های زیادی را کنکاش (Crawl) می‌کنند و هم‌چنین به دنبال سایت‌هایی می‌گردند که به آن‌ها لینک داده شده است. در واقع آن‌ها بانک اطلاعاتی به وجود می‌آورند که متشکل از مجموعه‌ای از سایت‌هایی است که با آنان لینک داده شده است. در صورتی که آن‌ها وب‌سایتی را پیدا کنند که دارای یک لینک خراب باشد مطمئنا این مورد به عنوان یک نمره منفی برای آن سایت خاص ثبت خواهد شد.

در واقع لینک‌های شکسته یا به عبارتی خراب می‌تواند تاثیر منفی بر روی مخاطب بگذارد. خود را جای کاربر بگذارید. زمانی که او بر روی لینکی کلیک می‌کند و در انتظار دریافت اطلاعات مفیدی است با صفحه ۴۰۴ مواجه می‌شود.

خطای ۴۰۴ یکی از خطاهای بسیار رایج و در اصل یک خطای سمت کاربر (Client Side) است.

منابع زیادی مانند صفحات، فایل‌ها و غیره می‌تواند در یک وب سرور وجود داشته باشد. وقتی کاربر (مثلا یک مرورگر) درخواست دریافت یکی از این منابع، مثلا درخواست مشاهده یک صفحه را می‌دهد، وب سرور صفحه مورد نظر را به کاربر برمی‌گرداند. حال زمانی که این صفحه در طرف سرور وجود نداشته باشد، این خطا به کاربر برگردانده می‌شود.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

از وب‌سایتی مانند Screamingfrog استفاده کنید تا لینک‌های خارجی خراب را بیابید. سپس در میان لیست ارائه شده جسجو کنید و آن‌هایی را که دچار مشکل هستند، اطلاح کنید.

صفحاتی که شامل بیش از یک تگ H1 هستند

سلسله مراتبی از اطلاعات و قوانین وجود دارد که هر صفحه بهتر است آن‌ها را رعایت کتد. یکی از این قوانین استفاده از تگ H1 است. وجود تگ‌های مختلف به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا اطلاعات را بهتر درک کنند و بتوانند آن‌ها را بر اساس اهمیت از یک‌دیگر تفکیک کنند. اطلاعاتی که در میان تگ H1 قرار می‌گیرد باید شامل هدف و مفهوم اصلی آن صفحه باشد و اطلاعاتی که در سایر تگ‌ها قرار میگیرد نیز باید در جهت تکمیل اطلاعات ارائه شده در تگ H1 باشند.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

در هر صفحه تنها از یک تگ H1 استفاده کنید. تگ‌های دیگر نظیر تگ H2، H3، H4 و غیره نیز وجود دارند. از این تگ‌ها در تمام محتویات صفحه خود استفاده کنید. بیش از حد برای بهینه‌سازی در این زمینه وسواس به خرج ندهید و از طرفی تمام محتویات صفحه را با کلمات کلیدی اصلی خود پر نکنید. این کار اشتباه است. همیشه به یاد داشته باشید که شما باید برای مخاطب خود مطلب بنویسید نه برای موتورهای جستجو.

صفحاتی که دارای تگ توضیحات (meta description) نیستند

اگرچه این روزها استفاده از تگ توضیحات چندان ضرورتی ندارد و در واقع از دید گوگل برای افزایش رتبه صفحات، تاثیر مستقیمی نخواهد داشت اما هنوز جزء یکی از فاکتورهای ارزشمند در بهینه‌سازی صفحات محسوب می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت تگ‌های توضیحات به عنوان تبلیغاتی برای محتوایات شما محسوب می‌شود. زیرا زمانی که کاربران در حال مشاهده نتایج جستجو در گوگل هستند مطالبی که در زیر هر لینک نمایش داده می‌شوند همان تگ توضیحات است. بنابراین اگر تگ توضیحات شما جذاب و گیرا باشد مخاطب با خواندن آن ترغیب خواهد شد و بر روی لینک سایت شما کلیک خواهد کرد.

تگ‌های توضیحات منجر به افزایش نرخ CTR خواهند شد. چون گوگل از CTR به عنوان یک فاکتور در رتبه‌بندی استفاده می‌کند، بنابراین شما رتبه بالاتری بدست خواهید آورد.

CTR چیست ؟  

CTR مخفف Click Through Rate است، و به معنی نرخ کلیک نسبت به رتبه است.برای مثال اگر با عبارت x یکی از صفحات شما در صفحه اول در رتبه پنجم باشد، و آن عبارت در روز ۱۰ بار جستجو شود، سایت شما از طریق گوگل در آن عبارت، روزانه ۲ کلیک بخورد، مقدار CTR شما در رتبه ۵ صفحه اول برای آن عبارت، برابر با ۲۰ درصد خواهد بود. (۲ کلیک از ۱۰ بار نمایش به کاربرانی که جستجو کرده اند).

CTR فقط برای موتور جستجو به کار نمی‌رود.سیستم‌هایی که خدمات PPC ارائه می‌دهند نیز به شما آمار CTR تبلیغ شما را گزارش می‌دهند. برای مثال وقتی بنر تبلیغاتی شما در سایت x در روز ۱۰۰۰ بار نمایش داده می‌شود و ۵۰ کلیک در روز دارد، CTR بنر شما در آن سایت برابر با ۰٫۰۵ می‌باشد.(نسبت کلیک نسبت به مشاهده)

البته از طرفی هم گفته می‌شود که CTR دیگر برای گوگل چندان اهمیتی ندارد. در هر صورت اگر شما تگ توضیحات را به سایت خود اضافه کردید و نرخ CTR شما افزایش یافت و ترافیک بیشتری دریافت کردید، پس حتما این کار را ادامه دهید.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

کار را شروع کنید و برای هر صفحه یک تگ توضیحات بنویسید. سعی کنید از عباراتی استفاده کنید تا کاربر را مجذوب خود کند. مثلا نسخه رایگان. به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی که در تگ های توضیحات برجسته (bold) می‌شوند می‌توانند نرخ CTR را افزایش دهند.

تصاویری که فاقد تگ Alt هستند

اگرچه گوگل در حال حرکت به سمتی است که محتویات داخل تصاویر را درک ‌کند. (البته هنوز این کار عملی نشده است.) اما تگ alt هنوز به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به موضوع عکس پی ببرند. افزون تگ alt یک عمل مثبت در سئو به حساب می‌آید و کمک می‌کند تا شما از طریق بخش جستجوی تصاویر گوگل (Google Image Search)  یا بخش جستجوی تصاویر بینگ (Bing Image Search) ترافیک خوبی دریافت کنید. علاوه بر این استفاده از این تگ به دو دلیل کارایی سایت را افزایش می‌دهد:

۱ – توضیحاتی که در تگ alt نوشته می‌شود، مطمئنا می‌تواند جهت توصیف تصاویر برای افرادی که دارای اختلال یا ضعف بینایی هستند، مفید باشد.

۲ – اگر تصویری که در صفحه شما وجود دارد به هر دلیلی نمایش داده نشود، متن تگ alt به جای تصویر نشان داده خواهد شد.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

برای این کار کافی است تا به هر یک ار تصاویری که در سایت شما موجود است این تگ را اضافه کنید. دقیقا مانند محتویات وب عمل کنید و بی‌جهت کلمات کلیدی و نامرتبط به تصاویر خود اضافه نکنید.

صفحاتی که دارای مطالب تکراری هستند

محتویات تکراری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است و می‌تواند بسیار در کاهش رتبه سایت شما تاثیرگذار باشد. چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که نیازی نیست که شما محتویات را از یک سایت دیگر کپی کنید و در سایت خود قرار دهید تا گوگل به تکراری بودن مطلب پی ببرد. در صورتی که سایت شما از پارامترهای URL به منظور مرتب‌سازی، محدود‌کردن و غیره استفاده می‌کند (مانند http://url.com/collection?sort=12) چنین چیزهایی می‌تواند به عنوان محتویات تکراری از سوی گوگل قلمداد شود.

مطالب تکراری قاتل سایت شما هستند! این موضوع را جدی بگیرید. به یاد داشته باشید که هیچ وقت مطالب کپی توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند. این مسئله‌ایی است که معمولا سایت‌های فروشگاهی با آن روبرو هستند. اکثر این سایت‌ها ترجیح می‌دهند برای نوشتن توضیحات محصول خود وقتی صرف نکنند و در نتیجه تمام توضیحات مرتبط با محصولات را از سایت‌های دیگر کپی می‌کنند. اگرچه ممکن است شما به خاطر استفاده از توضیحات محصولات در سایت خود از طرف گوگل جریمه نشوید، اما مطمئنا رتبه خوبی نیز برای آن محصولات بدست نخواهید آورد.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

مطمئن شوید که تمام مطالبی که در وب‌سایت شما وجود دارد تکراری نیستند. هم‌چنین بررسی کنید که تمام صفحات شما که از پارامترهای URL استفاده می‌کنند که پیش از این توسط گوگل ایندکس نشده اند. در این میان استفاده از لینک‌های Canonical نیز پیشنهاد می‌شود. بهتر است برای درک بهتر مفهوم Canonical URL این اصلاح را با یک مثال توضییح دهیم.

فرض کنید شما با استفاده از Redirect یک صفحه را به صفحه‌ دیگر منتقل می‌کنید٬ این تگ به اسپایدر گوگل (ابزار جستجو کننده صفحات وب)  می‌گوید که این مطلب مانند یک مطلب دیگر هست و باید یکی از آن‌ها ایندکس شوند و محتوای تکراری حساب نشوند. به عبارتی دیگر Canonical URL  به گوگل می گوید از میان چندین صفحه که دارای محتوای یکسانی هستند فقط یکی از آن‌ها ایندکس شوند و مابقی به حساب نیایند.

این تگ یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از ایجاد شدن مطالب یکسان است. در ابتدا بیشتر متخصصان سئو بر این باور بودند که استفاده از Redirect بهتر است اما با گذشت زمان ثابت شد که این تگ در عین سادگی تا حدی از Redirect هم بهتر است.

صفحه اصلی سایت از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کند

به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردیم. زمانی که گوگل اعلام کرد پروتکل HTTPS یک فاکتور مهم در ارتقاء رتبه یک سایت به حساب می‌آید. نظرات متفاوتی وجود دارد که آیا واقعا استفاده از این پروتکل در بهبود رتبه سایت تاثیرگذار است یا خیر. اما در هر صورت باید از این پروتکل استفاده نمود. به‌خصوص کسانی که فروشگاه اینترنتی دارند و محصولاتی را در سایت خود می‌فروشند باید حتما از این پروتکل استفاده کنند. در پایان می‌توان گفت که استفاده از این پروتکل باعث افزایش امنیت وب‌سایت شما خواهد شد که مسلما این بسیار خوب است.

زمانی که می‌خواهید از پروتکل HTTPS استفاده کنید حتما مطالب تکراری را که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، مدنظر داشته باشید. در صورتی که شما سایت بزرگی دارید و می‌خواهید آن را به پروتکل HTTPS منتقل کنید، مطمئن شوید که به درستی Redirectها  یا Canonical URL را تنظیم کرده‌اید. در غیر این صورت میزان زیادی از ترافیکی که می‌توانستید به راحتی دریافت کنید، از دست خواهید داد.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

تعدادی از شرکت‌ها هم‌چون گوگل، موزیلا و spotify جهت ارائه این پروتکل اسپانسر شده‌اند. در واقع آن‌ها هیچ هزینه‌ای از بابت این کار از مشتری دریافت نمی‌کنند. بنابراین این نوع حمایت‌ها فرصت خوبی را برای شما فراهم می‌کند تا گواهینامه SSL را خیلی سریع بر روی سایت خود تنظیم کنید.

صفحاتی که عنوان آن‌ها طولانی است

متاسفانه این یک اشتباه متداول در سئو است که اغلب اوقات دیده می‌شود. در واقع صاحبان سایت تلاش می‌کنند تا از طیف وسیعی از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنند و تا جای ممکن کلمات کلیدی خود را در عنوان بگنجانند که در نهایت این امر منجر به ایجاد یک عنوان بسیار طولانی خواهد شد. کسانی که از این روش استفاده می‌کنند سخت در اشتباه هستند و این ترفند دیگر در سال ۲۰۱۶ جواب نخواهد داد.

همانند تگ توضیحات، عنوان یک مطلب نیز باید آن‌قدر جذاب باشد تا بتواند مخاطب را به سوی خود جذب کرده تا  در نهایت کاربر برای خواندن مطلب شما بر روی لینک شما کلیک کند. مطئمن شوید که کلمات کلیدی اصلی خود را در عنوان قرار داده‌‌اید. مورد آخری که بار دیگر بر روی آن تاکید داریم این است که عنوان خود را نیز مانند سایر موارد برای مخاطب بنویسید نه برای موتورهای جستجو .

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

بهتر است عنوان مطالب شما حداکثر ۵ تا ۷ کلمه باشد. شما می‌توانید از ابزار serp preview tool استفاده کنید تا مطمئن شوید که آیا عنوان شما ار دید گوگل مناسب است یا خیر.

صفحاتی که تصاویر درج شده در آن‌ها نمایش داده نمی‌شود

هدف اصلی موتورهای جستجو ارائه بهترین نتایج به پرسش کاربران است. اگر وب‌سایت شما مکان‌های خالی را نمایش دهند که قرار بود به جای آن‌ها تصاویری وجود داشته باشند در نتیجه شما مطلب مناسبی را به کاربری که وارد سایت شما شده است، ارائه نداده اید و این باعث می‌شود تا گوگل این مسئله را به عنوان یک نمره منفی در کارنامه شما ثبت کند.  این مورد را نیز فراموش نکنید که هات لینک (hotlink) دادن به سایر سایت‌ها جزء کارهایی است که گوگل به هیچ وجه نمی‌پسندد.

هات لینک (hotlink) چیست؟

فرض کنیم شما گالری عکسی دارید که عکسهای زیبایی را با دوربین خود شکار کرده‌اید و آن‌ها را در سایت خود قرار داده‌اید. عکس‌های شما به قدری زیبا هستند که مدیران سایت‌های دیگر هم می‌خواهند به عکس‌های سایت شما لینک دهند. راه‌های زیر برای این‌کار ممکن است :

۱ – مستقیما به آدرس سایت شما لینک دهند. به این‌صورت که بیینده‌های آن سایت‌ها به سایت شما مراجعه کرده و عکس‌های شما را ببینند.

۲ – مستقیما به عکس شما لینک دهند. در اینصورت بیننده‌های دیگر سایت‌ها به سایت شما می‌آیند اما در تعداد بازدید‌کنندگان سایت شما تاثیری ندارند. و صد البته از پهنای باند سایت شما استفاده می‌کنند.

۳ – آدرس عکس شما را کپی کرده‌اند و بر روی سایت خود گذاشته‌اند. به این‌صورت که موقع باز شدن عکس در سایت آن‌ها، مستقیما از ترافیک سایت شما استفاده می‌کنند.

۴ – خود عکس را کپی کرده و بر روی سرور خود قرار داده‌اند. حال یا به شما لینک داده‌اند و یا اصلا این‌ کار را نکرده‌اند.

چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

به جای استفاده از هات لینک‌ها، تصاویر را در هاست خود آپلود کنید و تحت کنترل خود بگیرد. البته قبل از استفاده از عکس‌ها از صاحب عکس اجازه بگیرید و سعی کنید منبع عکس را درسایت خود ذکر کنید.

نتیجه‌گیری:

‌زمانی که شروع به بهینه‌سازی برای سایت خود می کنید ،در گام اول سعی کنید تا تمام موارد مربوط به on-page را پیاده‌سازی کنید. همان‌طور که‌ پیش از این گفته شده است هیچ‌کدام از فاکتورهای on-page به طور مستقیم در افزایش رتبه سایت تاثیر نخواهند داشت. از طرفی انتظار نداشته باشید که سایت شما با سرعت موشک باز شود. زیرا شما از پروتکل و سیستم رمزگذاری HTTPS استفاده می‌کنید. سئو در میان سایت‌ها بسیار رقابتی شده است و در صورتی که تمامی موارد     on-page را رعایت کنید بدون شک بیشتر از آن چیزی که انتظار دارید، نتیجه خواهید گرفت.

منبع: business2community

 

 

 

 

 

 

0 پسندیده شده
کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار از دانشگاه MMU / مدرس زبان سی شارپ / مدیر وب سایت نیازمندی های مندبالا / علاقمند به استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا. پ.ن : عضو گروه موسیقی فولکلور گیله لوی :) کانال من، معرفی سایتها و اپلیکیشن های خلاق : https://telegram.me/creative_web_app
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.