استفاده زیرکانه اینستاگرام از روان شناسی در لوگوی جدید

|
۰ دیدگاه
https---blueprint-api-production.s3.amazonaws.com-uploads-card-image-86560-instathumb

اینستاگرام، نرم افزار به اشتراک گزاری تصاویر، به تازگی از لوگوی جدید خود پرده برداری کرده است. طرفداران این نرم افزار از این کار استقبال نکردند اما می‌توان گفت لوگوی جدید در آینده محبوب خواهد شد.

به گزارش کلیک، در طراحی این لوگو برای جذب ذهن ناخودآگاه مخاطب از ترفندهای علم اعصاب بهره گرفته شده است. لوگوها بخش آشنایی از زندگی شما شده‌اند، به خصوص در اپلیکیشن‌های بسیار مشهوری همانند اینستاگرام . تغییر لوگوی یک اپلیکیشن می‌تواند خطری بالقوه برای از دست رفتن تمام سرمایه‌ ذهنی و معنوی آن اپلیکیشن باشد. غول‌های دنیای اینترنت و وب مثل اجناس در ویترین مغازه‌ها خودنمایی نمی‌کنند اما لوگو و شکل ظاهری آن‌ها می‌تواند بیانگر همه چیز در مورد آن‌ها باشد. آن‌ها باید ما را جذب خود کنند، فضای ساده و راحتی داشته باشند و از لحاظ عاطفی با ما ارتباط برقرار کنند. این اپلیکیشن‌ها برای جذب مخاطب در سراسر جهان باید طراحی پایداری داشته باشند. برای تحقق این امر تنها کافی نیست که مخاطب به صورت آگاهانه با لوگو ارتباط برقرار کند، بلکه لوگوها باید ذهن ناخودآگاه مخاطب را نیز تسخیر کنند.

لوگوی قدیمی اینستاگرام که شبیه یک دوربین قدیمی به نظر می‌رسد. یکی از لوگوهای خوبی بودکه در طراحی آن به مسأله زیبا شناختی و اسکیوفورمیسم  توجه شده بود. اما به اعتقاد برخی از افراد دیگر در جذب مخاطب قابل قبول نبود. لوگوهای اسکیوفورمیسم همانند همتایان خود در دنیای واقعی به نظر می‌رسند. برای مثال دفترچه‌های تلفن که شبیه به اشیای چرمی به نظر می‌رسند و یا کاغذهای خط کشی شده در اپلیکیشن‌های یادداشت برداری نمونه‌هایی از اسکیوفورمیسم هستند. ممکن است این لوگوها بتوانند در جذب مخاطبان به دنیای اپلیکیشن‌های گوشی موفق عمل کنند و در فاصله گرفتن آن‌ها از اشیای دنیای واقعی در جهت استفاده از گوشی تقریبا در تمام موارد، نقش مفیدی داشته باشند.

طراحی جدید به نظر بهتر است و کمی بیشتر به سمت انتزاعی بودن حرکت کرده است. نویسنده این متن به عنوان کسی که در زمینه استفاده از تحقیقات مرتبط با اعصاب برای طراحی اشیا، طراحی وب سایت‌ها و بسته بندی مهارت دارد، به وجود سه تکنیک اعصاب شناسی در لگوی جدید اینستاگرام پی برده است.

  1. برتری‌های بصری

در لگوی جدید، مفهومی به کار گرفته شده است که در علوم اعصاب “برتری بالای بصری” نامیده می‌شود. این مفهوم یکی از ویژگی‌های تصاویر است که توجه ما را به خود جلب می‌کند و نگاه ما را به سمت خود هدایت می‌کند. یکی از موارد شاخص برتری بصری سطح تضاد رنگ‌‌ها در یک تصویر است. خط سفید ضخیم دوربین روی لوگو در مقابل پس زمینه رنگارنگ غنی، میزان بالای از  برتری بصری را ایجاد می‌کند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

  1. وجود مفاهیم انتقال دهنده پیام یا Propositional density

لوگوی جدید ویژگی مهم دیگری نیز دارد و آن هم وجود مفاهیم انتقال دهنده پیام در این لوگو است که این ویژگی در اصطلاح انگلیسی Propositional density نام دارند. در واقع می‌توان کفت زمانی که یک طراحی، معانی زیادی را با استفاده از کمترین جزییات انتقال داده است، از Propositional density بهره گرفته است. تصاویری که در طراحی آن‌ها از این ویژگی استفاده می‌شود، به نظر ساده می‌رسند اما برای ذهن ما، یا به طور دقیق‌تر برای ذهن ناخودآگاه ما جذاب هستند. طراحی‌هایی که ساده به نظر می‌رسد می‌توانند به طور عمیقی با ذهن ما ارتباط برقرار می‌کنند و برای مغز ما آشنا به نظر می‌رسند (در نتیجه ما آن‌ها را دوست خواهیم داشت). اما استفاده از سادگی به تنهایی می‌تواند خسته کننده باشد و باید برای جذاب کردن آن باید لایه‌هایی از معانی مختلف نیز به آن افزود.

این لوگو یک دوربین را نمایش می‌دهد، اما به ساده‌ترین شکل ممکن. این دوربین تنها توسط یک مربع، یک دایره و یک نقطه ترسیم شده است. اگر چه همانند لوگوی پیشین به نظر می‌رسد اما یک دوربین مدرن و امروزی نیست. این دوربین شبیه به دوربین‌های قدیمی نوع پلاروید در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است که نوعی حس نوستالژی، دوران کودکی و تصاویر خانوادگی و غیره را تداعی می‌کند. این دوربین بر روی پس زمینه‌ای متشکل از رنگ‌های مختلف  قرار گرفته است.

این رنگ‌های گرم، ترکیبی از نور و فیلترهای مختلف هستند (توجه داشته باشید که در طراحی این لوگو از رنگ‌های سرد استفاده نشده است) که انرژی و هیجان را انتقال می‌دهند. رنگ‌ها غروب آفتاب را تداعی می‌کنند؛ زمانی که فیلم سازان آن را لحظه‌های جادویی می‌نامند و همچنین بهترین تصاویر در این زمان می‌توانند خلق شوند. غروب آفتاب دربردارنده اتفاقاتی همچون غروب، فرا رسیدن شب، لذت و شادی و مفاهیم دیگر نیز هستند. البته بیشتر این معانی و مفاهیم در ذهن ناخودآگاه پدیدار خواهند شد و بیشتر مردم آگاهانه و عمیقا در مورد این طراحی فکر نمی‌کنند.

  1. قدرت خطوط منحنی

در آخر باید بگوییم که طراحی لگوی جدید به صورت منحنی است. تحقیقات نشان می‌دهد به استثنای برخی از موارد، افراد لوگوهای طراحی شده به صورت منحنی را به لوگوهایی که بیشتر زاویه دار هستند، ترجیح می‌دهند. انحنا می‌تواند باعث شود یک طراحی باور پذیرتر به نظر برسد و برقراری ارتباط با آن راحت‌تر باشد و حتی جالب‌تر به نظر برسد.

بیشتر شرکت‌ها در حال گرایش به استفاده از تکنیک‌های علم اعصاب در خلق طراحی‌های خود هستند و اگر طراحی لوگوی جدید اینستاگرام هم محصول چنین آزمایش و توسعه‌ای باشد، موضوع تعجب برانگیزی نیست.

منبع: bizcommunity

0 پسندیده شده
احمدرضا فرهبد
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.