تأثیر منفی شبکه های اجتماعی بر تغذیه و جسم کاربران

|
۰ دیدگاه
۱

مطالعات نشان داده که بین استفاده از شبکه های اجتماعی و تغذیه و جسم ارتباطی وجود دارد. بدین ترتیب که کاربرانی که زیاد از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اختلالات تغذیه ایی و جسمی نیز در آن های نیز بیشتر است.


به گزارش کلیک، این وضعیت در کاربرانی که مرتب از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند بیشتر دیده می شد.
این آزمایش توسط محققان دانشگاه پزشکی پترزبورک انجام شد. این تیم تحقیقاتی ۱۷۶۵ فرد بالغ در ایلات متحده را که در محدودۀ سنی ۱۹ تا ۳۲ بودند بر مبنای استفاده آن ها از یازده مورد از محبوب ترین رسانه های اجتماعی در زمان مطالعه، مورد بررسی قرار دادند. این یازده رسانه اجتماعی عبارت بود از:
Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Snapchat, Reddit, Tumblr, Pinterest, Vine و LinkedIn.
the-ultimate-pr-pros-toolbox-2-638
سپس پاسخ دهندگان، با ارجاع متقابل، به بررسی نتایج پرسشنامه دیگر که راجع به خطر اختلال تغذیه ایی از جمله بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری افراطی و دیگر مشکلات سلامتی از قبیل اختلال تصویر بدنی و اختلال خورد و خوراک بود پرداختند.
اطلاعات محققان نشان داد که شرکت کنندگانی که بیشترین وقت را در کل روز در رسانه های اجتماعی صرف می کردند در مقایسه با کسانی که کمترین زمان را صرف این رسانه ها می کردند، ۲٫۲ برابر و در مقایسه با کسانی که زمان بیشتری را در طول هفته به چک کردن این رسانه ها اختصاص می دادند، ۲٫۶ برابر بیشتر در معرض خطرابتلا به اختلات تغذیه ایی و نگرانی های مربوط به تصویر بدنی هستند.
همچنین این نتایج در کل گروه های جمعیتی با شرکت کنندگانی از هر جنسیت، سن ، نژاد و درآمد که تحت تاثیر ارتباط بین رسانه های اجتماعی و نگرانی های مربوط به تصویر بدنی و تغذیه ایی بودند مشاهده شد.
نویسنده راهبر Jaime E. Sidani به همراه نویسنده ارشد Brian A. در مورد ارتباط قوی بین رسانه های اجتماعی و اختلالات جسمی و تغذیه ایی توضیح داد: مدت ها بود که برای ما روشن شده بود که قرار گرفتن در معرض اشکال سنتی رسانه ها، مثل مجلات مد و تلویزیون، به احتمال زیاد به دلیل تصور مثبت از مدل ها و ستاره های “لاغر”، با پیشرفت نگرانی های فوق الذکر ارتباط دارد. رسانه های اجتماعی در واقع تلفیقی از جنبه های مختلف بصری رسانه های سنتی و انتشار مطالب کلیشه ایی هستند که منجر به نگرانی های مذکور می شود.
Primack نیز افزود که هنوز مشخص نیست که آیا کاربرد رسانه های اجتماعی منجر به نگرانی های تصویر بدنی و تغذیه ایی می شود یا برعکس؟
این گروه که نتایج پژوهشان را در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر کردند اکنون معتقدند که تحقیقات بیشتری برای پاسخگویی به پرسش های علت و معلولی، پیرامون استفاده از رسانه های اجتماعی و تصویر بدنی به منظور افزایش مداخلات موثر برای کاهش اختلالات تغذیه ایی در کاربران باید انجام بگیرد.
در همین حال، یک واکنش شدید در برخی از جوامع آنلاین علیه استانداردهای زیبایی غیرواقعی که رسانه های اجتماعی ویروسی ایجاد می کنند درحال رشد است و تلاش ها برای مقابله با این وضعیت آغاز شده است.
منبع: Relaxnews

0 پسندیده شده
هدی زارعی.کارشناس ارشد زبان انگلیسی. علاقه مند به فناوری های پزشکی و بیولوژیکی.
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.