چرا نباید تلفن همراه را با خود به تخت خواب برد؟

|
۲ دیدگاه
phones-ruin-sleep-min

بی‌خوابی شبانه، برخواستن دیرهنگام از خواب در ابتدای روز و هر آنچه از آن با عنوان اختلال خواب یاد می‌شود بی‌ارتباط با تلفن همراه شما نیست.
کلیک- همه ما دوست داریم که صبح زود پر از انرژی از خواب بیدار شویم و یا وقتی خسته از کار روزانه هستیم، خوابی آرام و راحت داشته باشیم. اما عده‌ای چیزی غیر از این را تجربه می‌کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که صبح‌ها برای بیدار شدن مشکل دارید و یا شب‌ها بی‌خوابی به سراغتان می‌آید، احتمالا با تلفن همراه خود به تخت خواب می‌روید و مقصر بروز این مشکل تلفن همراه شماست. البته مسلما بی‌خوابی می‌تواند وابسته به عواملی غیر از استفاده از تلفن همراه در تختخواب باشد، مثل خستگی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف کافیین و سن‌و‌سال.

نور شب

تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها نه تنها بر روی سرعت به خواب رفتن افراد تاثیر گذارند، بلکه ممکن است بر روی کیفیت خواب نیز تاثیرگذار باشند. برای خوابیدن بدن شما نیاز به افزایش هورمونی به نام ملاتونین دارد و مشکل از همین‌جا شروع می‌شود! نور پس زمینه تبلت‌ها یا تلفن‌های هوشمند باعث کاهش سطح این هورمون در بدن می‌شوند. محققان در یک پژوهش مرتبط به این نتیجه رسیدند که کیفیت خواب در افرادی که هنگام خوابیدن عادت به روشن نگه داشتن تلویزیون دارند پایین می‌آید. این امر نشان می‌دهد که در واقع نوری که از پشت پلک چشم به چشم می‌رسد بر روی سطح هورمون ملاتونین تاثیر گذار است.

FOMO

اما مسئله دیگر این است که همراه داشتن تلفن همراه، تبلت و یا لپ‌تاپ به تختخواب هنگام زمان استراحت، یعنی اینکه شما هنوز در فضای مجازی هستید و از این فضا بیرون نیا‌مده‌اید و قصد استراحت ندارید. این شرایط به اصطلاح ترس از دست دادن یا FOMO نام دارد. به عبارتی می‌خواهید حتی هنگام خواب نیز در جریان فعالیت‌های دوستان و افراد دیگر در فضای مجازی قرار بگیرید برای همین است که وقتی چشمانتان را می‌بندید و صدای “دیلینگ” تلفن همراهتان را می‌شنوید در همان لحظه واکنش نشان می‌دهید و می‌بینید که چه کسی در حال ارسال پیام است. در واقع برای شما کشنده است که دوستانتان در حال ارسال پیام در گروه فضای مجازی باشند و شما از آن چه که در گروه می‌گذرد بی‌خبر باشید.

امواج وایرلس

هرچند تحقیقات در این زمینه کامل نیست اما، استفاده از دستگاه‌های الکترونیک در تختخواب یعنی اتصال به امواجی که از این دستگاه‌ها متصاعد می‌شود. همه ما می‌دانیم که تلفن‌های همراه  هوشمند و یا تبلت‌ها که دارای قابلیت وایرلس هستند، امواج وای‌فای و یا سایر سیگنال‌های تلفن همراه را در فضا منتشر می‌کنند. به خاطر وجود همین امواج است که متخصصان عقیده دارند، تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها را نباید مدت زمان طولانی مقابل سرتان نگه دارید. آیا واقعا با این همه توصیه پزشکان باز هم می‌خواهید تمام شب را با همین امواج بگذرانید؟ آیا فرزندان شما هم عادت دارند تبلت یا تلفن همراهشان را به تختخواب ببرند؟

چون ما هنوز از خطرات و تاثیرات دراز مدت این امواج اطلاعی نداریم، پس بهتر است بیشتر مراقب باشیم. عاقلانه‌ترین کار برای دور بودن از این امواج در طول خواب این است که این دستگاه‌ها را یا در حالت پرواز قرار دهیم و یا در محیطی خارج از اتاق خوابمان بگذاریم.

لباس شب

iSheildz, Xkin  و RetinaGuard  معروف‌ترین تولیدکنندگان محافظ صفحه نمایش هستند. این تولید کنندگان، محافظ‌های شیشه‌ای صفحه نمایشی تولید می‌کنند که دارای قابلیتی به نام انتی بلو لایت (Anti_Blue light) یا همان ضد نور آبی هستند. این شیشه‌ها باعث جلوگیری از متصاعد شدن نوری می‌شوند که سطح ملاتونین بدن را پایین می‌آورد.

بنابر گفته شرکت اپل، سیستم عامل iOS 9.3 قابلیت تنطیم نور در شب را دارد. در واقع این سیستم‌عامل با توجه به ساعت سیستم و موقعیت جغرافیایی به طور خودگار نور صفحه نمایش را تنظیم می‌کند که می‌تواند کمکی در راحت خوابیدن شما باشد.

موسیقی آرام‌‌بخش

البته همه افرادی که با تبلت یا تلفن همراهشان به تختخواب می‌روند، دچار اختلال خواب نیستند. در واقع بسیاری از افراد از تلفن همراه یا تبلتشان برای شنیدن موسیقی‌های آرام‌بخش در زمان خواب استفاده می‌کنند. خوشبختانه تعداد این اپلیکیشن‌ها در اپل استور یا گوگل پلی کم نیست! البته پادکست‌های رادیویی هم هستند که می‌توانید در هنگام خواب بدون وجود هرگونه نور مزاحمی به آنها گوش دهید.

ورزش

ورزش نه تنها می‌تواند به شما برای داشتن خوابی راحت و آرام کمک کند بلکه به شما کمک می‌کند تا صبح با انرژی از خواب بیدار شوید. این‌روزها ساعت‌های هوشمند و یا گروه‌های ورزشی زیادی هستند که می‌توانند به شما در پیگیری برنامه شبانه‌تان کمک می‌کند.

اما ابزاری به نام ردیاب فعالیت (activity tracker) وجود دارد که فرد در زمان خواب آن را می‌پوشد. سنسورهای بکار رفته شده در این ابزار، توانایی ثبت تعداد دفعات از خواب بیدار شدن و مدت زمان بیدار ماندن کاربر در طول شب را دارند. این اطلاعات به صورت یک گراف یا نمودار در پایگاه داده وب سایت اپلیکیشن ذخیره شده و می‌توانند در اختیار پزشک برای تحلیل قرار گیرد.

البته ابزارهایی با قابلیت‌های بیشتر هم وجود دارند، مثل Basis Peak Fitness  و یا Sleep Tracker که قادر به ردیابی تمامی مراحل خواب سالم مثل مرحله رِم، مرحله خواب عمیق و  مرحله خواب سبک هستند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها و یا ساعت‌های هوشمند می‌توانند بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر، او را از خواب بیدار کنند.

منبع:daily science

0 پسندیده شده
سمیه شماعی زاده
لیسانس کامپیوتر گرایش نرم افزار و لیسانس زبان انگلیسی و ارشد زبانشناسی رایانشی یا مهندسی پردازش زبان طبیعی هستم. عاشق دنیای کامپیوتر و یادگیری زبانهای جدید هستم.
از این نویسنده

۲ دیدگاه

توسط:

نمیدانم تا حالا خبرنگاری و تحقیقی کردید یا فقط اخبار را جمع آوری میکنید از رسانه های دیگر(؟)
ولی یک تحقیق و گزارش تهیه کنید که انتها بی تی اس و غیره را چکار باید کرد. بر فرض موبایل و غیره شخص خاموش کند، تکلیف بمب باران امواج محیطی چه می شود؟

    توسط: محمدرضا مرتضایی

    ممنون بابت کامنتتون . چشم در اسرع وقت در این مورد هم مطلب گذاشته میشه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.