آمازون در مقابل یوتیوب می‌ایستد

|
۰ دیدگاه
youtube vs amazon

در این مطلب به صف‌آرایی آمازون در مقابل یوتیوب می‌پردازیم و خواهیم گفت که چرا تولیدکننده محتوا یک برنده همیشگی است.

کلیک – شرکت نت‌فلیکس در حال رقابت با شرکت آمازون است. در حالی که خود شرکت آمازون مشغول رقابت با یوتیوب است و شرکت یوتیوب نیز در تلاش برای رقابت با فیسبوک است. فیسبوک نیز در حال رقابت با آمازون است!

زمانی که شما شروع به انتشار یک ویدیو در اینترنت می‌کنید دو چیز (البته شاید دو چیز) کاملا واضح است: اول اینکه اگر شما یک تولیدکننده محتوا باشید مطالب شما بیشتر در میان کاربران منتشر خواهد شد و امکان درآمدزایی از این طریق نیز برای شما فراهم خواهد بود. دوم این که این سرعت پیشرفت صنعت و تکنولوژی به گونه‌ای است که مطمئنا شما خواهید دید که همه چیز سال آینده در همین لحظه تغییر خواهد کرد.

یک تقسیم‌بندی شفاف و روشن

با ظهور Amazon Video Direct که ماه پیش آغاز به کار کرد ما شاهد یک تحول بزرگ در سراسر اینترنت بودیم. این تحول در واقع هشدار و زنگ خطری بزرگ برای یوتیوب بود. در حقیقت یوتیوب همیشه توسط رقبای خود زیر ذره‌بین بوده و  همیشه موضوع رقابت با شرکت‌های بزرگی بوده است. Facebook و Vimeo از دیگر شرکت‌هایی هستند که در این عرصه وارد شدند و همیشه سعی داشتند تا به زور کنترل این حوزه را در دستان خود بگیرند. نمایش‌های تمام صفحه (full screen)، Maker، و رودخآن‌‌های از شبکه‌های چند کاناله (MCNs) ، همه این‌ها امکاناتی هستند که یوتیوب آن‌‌ها را به کار گرفت تا بتواند از طریق این امکانات خود تبلیغات جدب کند و درآمدزایی نماید. اما زمانی که صحبت از اصالت برنامه‌نویسی به میان می‌آید، نام نت‌فلیکس با ارزش چهل میلیون دلار می‌درخشد.

آیا تمام این شرکت‌ها رقیبان یکدیگر هستند؟ تولیدکننده محتوا به چه معنا است؟

به منظور یافتن پاسخ این سوالات در ابتدا باید دریابیم که چه تفاوت‌هایی میان این شرکت ها وجود دارد.

تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین

اساس یوتیوب بر پایه تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است. برندهای بزرگ تلاش می‌کنند به دل کاربران یوتیوب نفوذ کنند و هر چه بیشتر دیده شوند که این امر منجر به توجه بیشتر و خرید نامحدود محصولات و خدمات آن‌‌ها توسط کاربران یوتیوب خواهد شد. به منظور هدایت کردن مصرف‌کنندگان به سمت فرایند خرید در ابتدا شما باید آن‌‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهید. این همان کاری است که یوتیوب سالها است استادانه آن را انجام می‌دهد.

به منظور فروش وسیع، یوتیوب مدل تجاری را ارائه داده است که این مدل به طور اختصاصی برای ظهور تولییدکنندگان ساخته شده است. یه رابطه مستقیم بین توانایی اثر گذاشتن بر روی مخاطب و بدست آوردن پول وجود دارد. شعار یوتیوب واضح و ساده است: محتوای قدرتمند و بی‌نظیر تولید کنید تا بتوانید مخاطبین را جذب خود نمایید. با این روش می‌توانید محتوای خود را به پول تبدیل کرده و به یک ستاره در دنیای دیجیتال تبدیل شوید. برای شایسته سالاری در دنیای تجارت ویدیویی، این راه نزدیک‌ترین راه ممکن است. اما مشکل یوتیوب آن است که در نهایت با رقیبان خود از هر جناح روبرو می‌شود. این رقیبان نیز به شرکت‌های معتبر قول می‌دهند که به صورت کاملا حرفه‌ای محتوای آنان را بین کاربران منتشر کنند و نهایت با اثر گذاشتن بر روی کاربران این اثربخشی را تبدیل به پول برای این شرکت‌ها کنند. این رقیبان با چالش‌های بسیار قوی به سمت یوتیوب هجوم می‌آورند. در میان رقبای قدرتمند یوتیوب می‌توان به فیسبوک، توییتر و اسنپ چت اشاره کرد.

در این میان محصول جدید آمازون که Video Direct نام دارد ممکن است از لحاظ ظاهری در جذب تبلیغات مانند یوتیوب، کامل و بی‌نقص باشد اما از پایه و اساس کاملا با یوتیوب متفاوت است.  اگر بخواهیم با نگاهی دقیق به این موضوع بنگریم در خواهیم یافت که آمازون از سیستم مزرعه (Farm system)  در برنامه‌نویسی پیشرفته خود استفاده کرده است.  هدف این شرکت از این سیستم کاهش هزینه‌های مرتبط با ساختن یک شبکه است. این برنامه‌نویسی سطح بالا باعث می‌شود تا مشترکان و مخاطبان به سمت Prime کشیده شوند که این موضوع سبب می‌شود تا نوار زیرین که در سایت آمازون قرار دارد به چیزی فراتر از یک ابزار تبلیغاتی بدل شود.

amazon-videodirect

ریشه این سبک برنامه‌نویسی آمازون به Amazon Studio بر می‌گردد که در سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد. سازندگانی که در این استودیو فعالیت می‌کنند قادر هستند تا یک فیلم‌نامه یا ویدیوی مفهومی ‌تولید کنند. کیفیت این ویدیوها به حدی است که این استودیو می‌تواند کاملا امیدوار باشد تا ویدیوهای آن‌‌ها توسط آمازون خریداری شود و در پلتفرم Prime  او منتشر شود. این مدل از آماتورهایی که رویای ترک کردن شغل خود را دارند الهام گرفته نشده است بلکه به وسیله سازندگان حرفه‌ای که به دنبال استراحت کوتاهی در دوران سخت مشغله کاری خود هستند، شکل گرفته است. در نتیجه، دیدگاه رقابتی آن بیشتر شبیه نت‌فلیکس، HBO و برخی از شبکه‌های خانگی دیگر است که به استعدادهای برجسته در برنامه‌هایی مانند Sundance پیشنهاد می‌دهند.

استراتژی بی‌نظیر آمازون در کاهش  اختلاف نظر در میان این افراد متخصص است تا اندیشه آن‌‌ها را که توسط مدیران Prime به دقت زیر نظر گرفته می‌شود، حفظ کند. به جای آن که این افراد متخصص یک کار کامل را برای ارائه به یک جشواره فیلم آماده کنند، می‌توانند یک کار مفهومی ‌بسیار کوچک که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و امکان موفقیت نیز در آن دیده شود به استودیو ارائه دهند. در این فرایند سازندگان می‌توانند با دشواری بسیار کمتری به کار خود ادامه دهند و استودیو نیز می‌تواند جستجو کرده و برنامه‌های با کیفیت‌تری با هزینه پایین‌تری بدست آورد.

شرکت آمازون در هسته Video Direct خود از این استراتژی استفاده می‌کند. نیازی نیست که شما برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر هزینه زیادی به تحلیگران پرداخت کنید. در صورتی که یک سازنده بخواهد آثار خود را از طریق Prime منتشر کند، هزینه اشتراک سالانه برابر ۷۵۰۰۰ دلار است. مگر این که اثر شما به صورت غیر‌منتظره‌ای به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار در میان ۱۰۰ عنوان AVD در Prime  قرار گیرد. در چنین شرایطی شما بخشی از ۱۰۰۰۰۰۰ دلار پاداش را دریافت خواهید کرد که بر اساس میزان بازدید از اثر شما پرداخت خواهد شد. تضمین ضمنی که در این جا وجود دارد این است که  چنانچه شما به رتبه یکی از برترین عناوین دست یابید، آمازون بیشتر از آن چه که به طور روزانه قادر است به شما پول پرداخت کند به شما خواهد پرداخت و  او این رویه را با سایر ناشران نیز دنبال خواهد کرد تا همه آثار برتر در کتابخانه در حال رشد او جای گیرند و بخشی از آن شوند.

آمازون از شکست‌های یوتیوب درس می‌گیرد

چیزی که باید به خاطر داشت این است که هیچ اثری جاودانه نخواهد بود. زیرا سلایق کاربران به مرور زمان تغییر خواهد کرد  و به همان نسبت نیز برندها و شرکت‌های معتبر تبلیغات را مطابق میل و سلیقه کاربران تغییر خواهند داد. شرکت Interpublic به تازگی اعلام کرد که ۲۰ میلیون دلار از سرمایه خود را از تلویزیون به یوتیوب انتقال خواهد داد. زیرا به اعتقاد او این وب سایت بی‌تردید یک غول در عرصه ویدیوهای دیجیتال محسوب می‌شود. با این وجود این مسئله بیانگر به وجود آمدن تغییرات در پلتفرم یوتیوب است و همین نمونه ذکر شده درباره شرکت Interpublic نشان می‌دهد که خطرات بیشتری در این مسیر طولانی که یوتیوب پیش روی خود دارد، وجود دارد. اگر  بتوان بستری فراهم کرد که تبلیغات از سمت رسانه‌های قدیمی‌ مانند تلویزیون به سمت رسانه دیجیتال فعلی مانند یوتیوب سوق داده شوند، مطمئنا یوتیوب نیز به سمت یک پلتفرم جدید پیش خواهد رفت. به طوری که آن‌‌ها نیز تاثیرگذاری بر روی مخاطبان خود را در وسعت بسیار بیشتری انجام خواهند داد.

youtube

یکی از بخش‌هایی که یوتیوب از سرمایه‌گذاری بر روی آن صرف نظر کرد وابستگی بیش از حد به پلتفرم تبلیغاتی خودکار خود بود که باعث درآمدزایی از طریق ستارگان بزرگ می‌شود. برای درک بهتر موضوع  Devin Super Tramp و ویدیو او در یوتیوب با نام World’s Longest Touchdown Pass را در نظر بگیرید. (Devin Graham ملقب به Devin Super Tramp یک فیلم‌ساز آمریکایی است که ویدیوهای ورزشی مهیج و ماجراجویانه‌ای تولیدکرده و آن‌‌ها را در یوتیوب منتشر می‌کند). در این ویدیو Joe Montana  (بازیکن آمریکایی و بازنشسته فوتبال آمریکایی) توپی را به سمتDwight Clark  (بازیکن سابق فوتبال آمریکایی) پرتاپ می‌کند که این بازیکن نیز پس از طی کردن مسیر طولانی همراه با چتر نجات و توپ بر روی زمین بازی فرود می‌آید. این ویدیو با حمایت شرکت Pepsi  و Papa John’s ساخته شده است. آیا به نظر شما یوتیوب می‌تواند با داشتن بیش از  دو میلیون بازدیدکننده از این ویدیو، در آمد کسب کند؟ بدون شک بله. آیا Pepsi یا Papa John’s  می‌توانند از طریق این پلتفرم که به صورت خودکار سرویس‌دهی می‌کند به فروش بیشتری در محصولات خود دست یابند؟ مطمئنا بله. آیا چنین خریدهایی منجر به این خواهند شد تا تبلیغات پولی با تاثیرگذاری بر روی مخاطب و جذب آن‌‌ها، رشدی بیشتری پیدا کنند؟ باید گفت بله.

شما از طریق این متن خواهید توانست به اهمیت استراتژیک Video Direct آمازون پی ببرید. آمازون تلاش میکند تا با حذف واسطه ها و با تزریق سرمایه بیشتر در این صنعت نقش Youtube، Pepsi و Papa John’s را با هم یک‌جا بازی کند. او فرصتی را برای تولیدکنندگان فراهم می‌سازد تا آن‌ها بتوانند به توزیع و نشر وسیع آثار خود بپردازند. در حالی که این کار باعث به وجود آمدن مزیت‌های رقابتی عالی برای آمازون خواهد شد.

به عصر طلایی تولید محتوا خوش آمدید

اگر کمی‌ به تاریخ فناوری بنگریم در خواهیم یافت که همه اکنون ما در میان یک چرخه قابل پیش‌بینی هستیم. شکل جدیدی از پلتفرم‌ها، توزیع و نشر ویدیوها و تبدیل آن‌‌ها به سرمایه و درآمد به طور گسترده‌ای در حال شکل‌گیری است. در این میان نیز برندگان بزرگی ظهور می‌کنند و این صنعت یکپارچه خواهد شد. در طی دو سال اخیر که با سرعت سپری شد به نظر می‌رسد همان‌طور که آمازون Studios و پلتفرم‌های Video Direct خود را دارد، بازیگران بزرگ این عرصه نیز در مسیری که آمازون در آن قرار دارد گام خواند برداشت و با یکدیگر ادغام خواهند شد. یوتیوب نیز راهی پیدا خواهد کرد تا با تغییرات جدیدی که اعمال می‌کند دیگر تاثیرگذاری خود بر روی مخاطبین را از دست ندهد. او این کار را یا از طریق خرید یک MCN انجام خواهد داد تا باید بتواند مشکلات مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های کلان خود را حل نماید یا در جستجوی ساختن یک پلتفرم جدید برای نمایش آثار و ویدیو‌های مخاطبین باشد. نت‌فلیکس  نیز به دنبال استراتژی خواهد بود تا بتواند هزینه‌های سرسام‌آور تولید محتوا را کنترل کند. او تصمیم دارد این کار را به طور بالقوه از طریق جمع‌آوری سرمایه انجام دهد. هم‌چنین به صورت عملی از طریق مدل یکپارچه‌ای مشابه مدلی که آمازون از آن استفاده کرد، در پی حل موضوع است. به عبارت دیگر او سعی دارد با فراگیری مدلی که آمازون به کار گرفته است، مدلی مشابه برای خود پیاده سازی کند.

در حالی که هدف اصلی برای تغییرات، پلتفرم‌های نشر آثار و در آمدزایی هستند، در صورتی که شما یک تولیدکننده محتوا باشید، از بابت زمانی که در آن زندگی می‌کنید سپاسگزار و ممنون خواهید بود. زیرا عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، عصر طلایی تولید محتوا است. در صورتی که ایده‌ای در سر می‌پرورانید، کافی است یک دوبین داشته باشید تا بتوانید آن را عملی کنید. گزینه‌های زیادی در اطراف شما وجود دارد تا بتوانید به کمک آن‌‌ها همان‌طور که دوست داید زندگی خود را بسازید و اگر شما یک محتوای با کیفیت تولید کنید که مردم حاضر به دیدن آن باشند بنابراین شما نیز به عنوان یک مدعی در این زمینه می‌توانید حرفی برای گفتن داشته باشید. این آینده‌ای است که تمام شرکت‌های بزرگ، تولیدکنندگان محتوا و کاربران همگی با آن موافق هستند.

منبع: recode

 

 

 

 

 

 

0 پسندیده شده
کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار از دانشگاه MMU / مدرس زبان سی شارپ / مدیر وب سایت نیازمندی های مندبالا / علاقمند به استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا. پ.ن : عضو گروه موسیقی فولکلور گیله لوی :) کانال من، معرفی سایتها و اپلیکیشن های خلاق : https://telegram.me/creative_web_app
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.