WWDC 2016

اپل با differential privacy به حریم خصوصی کاربران احترام می گذارد

|
۰ دیدگاه
craig-federighi-apple-1200x0-(1)

برای هر فردی حفظ حریم خصوصی در دنیای مجازی اهمیت بسیار زیادی دارد. اپل هم یکی از شرکت‌هایی است که اهمیت این موضوع را کاملا درک کرده است و قصد دارد با به کار گیری differential privacy در IOS10، در حالی که اطلاعات مربوط به کاربران را جمع آوری می‌کند، یه حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارد.

کلیک – شما از خدمات ارائه شده توسط گوگل، فیس بوک و تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های دیگر مانند اپل، به طور رایگان استفاده نمی‌کنید بلکه با قرار دادن اطلاعات خود در اختیار این شرکت‌ها، قیمت استفاده از خدمات آن‌ها را می‌پردازید.

اپل برای حفظ حریم خصوصی افراد برای نخستین بار میزان جمع آوری اطلاعات در مورد مردم را محدود کرد. این کار به لطف به کار گیری ویژگی differential privacy (جمع آوری اطلاعات کاربران بدون نقض حریم خصویصی آن‌ها) در IOS10 میسر شده است. اپل در تلاش است که این موضوع را به عموم مردم ثابت کند که جمع آوری اطلاعات از افراد از طریق گوشی‌های موبایل همیشه به معنای نقض حریم خصوصی نیست. قبلا از اینکه توضیحات خود را در مورد ویژگی differential privacy بیان کنیم، باید بگوییم کریگ فدریگی، معاون ارشد بخش نرم افزار اپل، متذکر شد که اپل پروفایل کاربران خود را ایجاد نمی‌کند و سرویس‌های همانند iMassage، Homekit و FaceTime از روش رمزگذاری سرتاسر (یک سیستم ارتباطی است که تنها دو طرف ارتباط قادر هستند پیام‌ها را بخوانند) برای محافظت از اطلاعات استفاده می‌کنند که به معنای عدم دسترسی مجریان قانون، مجرمان و حتی خود اپل به اطلاعات کاربران است. اپل در نسخه IOS10 در وسایل خود برای شناسایی افراد، اشیا و صحنه‌های مختلف در تصاویر و پیشنهاد مواردی در صفحه کلید، از قاببیت‌های هوشمند کمک گرفته است

فدریگی در سخنرانی اصلی توسعه دهندگان جهانی WWDC اذعان کرد. زمانی که تحلیل و بررسی اطلاعات افراد لازم و ضروری باشد، تحلیل و بررسی در وسیله خود کاربر صورت می‌گیرد و اطلاعات شخصی کاربر تحت کنترل خود او قرار می‌گیرد.

اپل هنگام تحلیل و بررسی اطلاعات، بر خلاف گوگل آن‌ها را به سیستم ابری انتقال نمی‌دهد.

ویژگی differential privacy چیست و چگونه عمل می‌کند؟

این ویژگی یک تکنیک ریاضی است که برای سال‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. این ویژگی روشی برای جمع آوری اطلاعات از تعداد زیادی از افراد است که در حین جمع آوری اطلاعات، کمترین میزان ممکن از اطلاعات شخصی در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

با آغاز استفاده از IOS10، اپل برای کشف الگوی استفاده از اطلاعات تعداد زیادی از افراد بدون نقض حریم خصوصی افراد، از این روش کمک می‌گیرد. اپل در وب سایت خود نوشته است که این ویژگی در IOS10 می‌تواند باعث تقویت ویژگی QuickType (تایپ سریع) و تنوع اِموجی‌ها (شکلک‌ها)، Spotlight deep link (جستجوی اسناد، تصاویر و فایل‌های دیگر و به اشتراک گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌ها) و جستجوی موضوعات خاص در اپلیکیشن Notes (یادداشت‌ها) می‌شود.

ios10-message-720x720

اساسا اطلاعات کابران به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و همراه با اطلاعات کاربران دیگر برای اپل ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که اطلاعات با امنیت کامل ارسال می‌شود. این تکنیک اطلاعاتی در مورد علایق، خواسته‌ها و فعالیت‌های افراد جمع آوری می‌کند؛ در این روش اطلاعات مختلف به افراد خاصی نسبت داده نمی‌شوند. اپل، هکرها و مجریان قانون، حتی اگر نام فرد هم بخشی از اطلاعات باشد، نمی‌توانند بگویند که اطلاعات جمع آوری شده مربوط به چه افردی است.

گوگل نیز از سال ۲۰۱۴ این ویژگی را در مرورگر گوگل کروم به کار برده است. اما این موتور جستجوی عظیم نام متفاوتی را برای این ویژگی انتخاب کرده و آن را RAPPOR نامیده است. افراد طراح این ویژگی آن را تکنیکی بسیار عالی می‌دانند که این امکان را فراهم می‌کند که حجم بسیار بالایی از اطلاعات کاربران بدون دسترسی به اطلاعات افراد خاص مورد مطالعه قرار بگیرد.

این ویژگی منحصر به فرد گوگل که بر اساس واکنش تصادفی ایجاد شده است، امکان دسترسی به آمار مرتبط با رفتار کاربران نرم افزار را فراهم می‌کند و در عین حال حفظ حریم خصوصی کاربران را نیز تضمین می‌کند. گوگل با ارسال پستی توضیح داد که تضمین ویژگی differential privacy برای حفظ اطلاعات شخصی که به عنوان قوی‌ترین شکل حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته می‌شود، تقریبا هیچ وقت در تحقیقات علمی گسترده به کار گرفته نشده است. RAPPOR یک روش عملی برای دستیابی به موارد تضمین شده معرفی کرده است.

کدام یک از قسمت‌های IOS10 از ویژگی differential privacy استفاده می‌کنند؟

اپل این ویژگی حفظ حریم خصوصی را برای صفحه کلید، جستجوی spotlight و یادداشت‌ها در نظر گرفته است. احتمالا اپل این ویژگی‌ را در اپلیکیش‌ها و سرویس‌های خود مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهد و در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج، می‌توانند آن را در سرویس‌های دیگر خود همانند اپل مپ به کار بگیرد.

فردریگی معتقد است که بهترین ویژگی‌ها و بهترین شکل حریم خصوصی باید در اختیار کاربران اپل قرار بگیرد. وی در سخنرانی اصلی کنفرانس WWDC به بیان این مطلب پرداخت که differential privacy یکی از موضوعات تحقیقاتی در زمینه آمار و تحلیل داده‌ها است که با استفاده از روش اطلاعات درهم، انتخاب تصادفی نمونه‌ها از یک نمونه بزرگ‌تر و استفاده از Noise injection حجم وسیعی از اطلاعات را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و در عین حال به حریم خصوصی افراد نیز احترام می‌گذارد. اپل در زمینه حفظ حریم خصوصی کارهای بسیار مهمی انجام داده است تا بتواند differential privacy را در مقیاس گسترده به کار گیرد.

differential privacy برای اینکه هویت افراد قابل تشخیص نباشد، مقداری نویز ریاضی به نمونه‌های کوچک الگوهای استفاده فردی اضافه می‌کند . اپل اذعان کرده است هنگامی که مردم در راهنمای نسخه آزمایشی IOS10 از الگوهای یکسانی استفاده می‌کنند، الگوهای کلی و عمومی پدیدار می‌شوند، که باعث آگاهی دادن به کاربر و می‌شوند.

اضافه کردن نویزهای بیشتر به داده‌ها می‌تواند باعث عدم تشخیص منبع آن‌ها شود، اما هنگامی که مردم الگوهای یکسانی را به اشتراک می‌گذارند، گرایش‌ها پدیدار خواهند شد.

این ویژگی چگونه IOS10 را بهتر خواهد کرد؟

این ویژگی تنها برای جمع آوری اطلاعات طراحی نشده است بلکه می‌تواند واقعا به پیشرفت سرویس‌های مختلف کمک کند. آرون راث، استادیار علوم کامپیوتری در دانشگاه پنسیلوانیا، اذعان کرد: برخی معتقدند که هر چقدر اطلاعات شخصی‌تر باشد، مفیدتر هستند. وی افزود این موضوع تا حدی حقیقت دارد اما پیچیدگی‌ها هم دارد که باید به آن پرداخت. اگر بتوان از برخی از مشکلات جلوگیری کرد، اطلاعات خصوصی می‌تواند مفید واقع شود.

اپل در IOS10 برای بهبود بخشیدن ویژگی QuickType و اِموجی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپل به جای ارتقای واژگان نامه کاربر، برای اشاره دقیق به اِموجی‌ها و گرایش‌های زبانی در میان کاربر خود، از differential privacy بهره می‌برد. با این روش دیگر به دنبال اِموجی‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیستید و ممکن است عبارات محاوره‌ای قبل از اینکه آن‌ها را تایپ کنید، به صورت خودکار ظاهر شوند.

mobile

البته یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌توان از آن برای هوشمندتر کردن این ویژگی استفاده کرد، در نظر گرفتن الگوهای مختلف چگونگی استفاده افراد مختلف از وسایل خود، است. فردریگی اذعان کرد: برای مثال می‌توانید ببینید کدام یک از لغات جدید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس آن‌ها را در صفحه کلید QuickType به کار بگیرید.

ویژگی spotlight search نیز از  differential privacy بهره می‌برد. در حال حاضر اگر عبارت “Finding Dory” را جستجو کنید، اطلاعاتی از قبیل اپلیکشن‌های خبری و محتوای وب را می‌یابید. همچنین اگر اپلیکیشن‌هایی همانند Fandango را روی گوشی یا آیپد خود نصب کرده باشید، می‌توانید به روش‌هایی جهت خرید بلیط دست پیدا کنید. این کار به لطف ویژگی deep link (به اشتراک گذاری اطلاعات یک اپلیکیشن در وب) که سال گذشته برای IOS9 معرفی شد، صورت می‌گیرد.

spotlight_iOS7

اما چگونه این نتایج جستجو رده بندی می‌شوند؟ چگونه مطالب مربوط به News Apple قبل از نتایج اپلیکیشن Fandango نمایش داده می‌شود؟ همچنین مطالب غیر مرتبط بسیار زیادی وجود دارد که فضای صفحه نمایش را پر می‌کنند. differential privacy به شما کمک می‌کند تا پر بازدیدترین مطالب به اشتراک گذاشته شده توسط ویژگی deep link را بیابید.

سرویس  Notes یکی از سرویس‌های دیگر است که از differential privacy بهره‌مند شده است. این سرویس در IOS10 به میزان کمتری هوشمند است، اما با این حال تعداد زیادی از کاربران از آن استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از متن برای انجام امور دیگر استفاده کنید. برای مثال اگر نام و شماره‌ای را در این اپلیکیشن وارد کردید، اپلیکیشن به شما پیشنهاد می‌دهد مخاطب جدیدی را اضافه کنید؛ اما این پیشنهادات به صورت تصادفی نیستند. اپل به وسیله  differential privacy می‌تواند به این موضوع پی ببرد که چه نوع یادداشت‌هایی توسط مردم ایجاد شده است و هر یادداشتی که با کاربر خاصی ارتباط دارد، به وی پیشنهاد می‌دهد.

maxresdefault-(3)

آیا وسایل هوشمندتر را ترجیح می‌دهید یا وسایل خصوصی‌تر؟

راث که مهمترین فرد در زمینه differential privacy است معتقد است که این کار اپل ستودنی است و کاربران با این اقدام اپل می‌توانند تلفن هوشمندی در دست داشته باشند که به حریم خصوصی آن‌ها احترام می‌گذارد. اپل در سخنرانی اصلی خود در WWDC اذعان کرد که شرکت در راستای احترام به حریم خصوصی کاربران خود، در حال جمع آوری اطلاعات کمتری است.

گوگل به زودی اپلیکیشن پیام رسان جدیدی را تحت عنوان Allo، عرضه خواهد کرد. اما این شرکت عظیم در این اپلیکیشن  روش کدگداری سراسری را فعال نکرده است. بنابر این هیچ ابزاری برای مقابله با تهدید‌های احتمالی در اختیار ندارد. در این اپلیکیشن پیام رسان همانند گوگل کروم از حالتی به نام Incognito Mode (حالتی برای حفظ حریم خصوصی کاربر که باعث عدم دسترسی اپلیکیشن به قسمت history می‌شود) استفاده شده است که از روش کدگذاری سراسری بهره می‌گیرد که این کار نوعی توافق است و روشی برای حفظ حریم خصوصی کاربران است و در عین حال وسایل نیز هنوز هوشمند باقی می‌مانند. طبق گزارشات رسیده حتی فیس بوک هم در نظذ دارد حالتی برای فعال کردن روش کدگذاری سراسری در اپلیکیشن پیام رسان خود ایجاد کند.

اپل می‌خواهد ویژگی‌های هوشمندی را در وسایل خود ایجاد کند و برای این کار به اطلاعات شما نیاز دارد. این شرکت قصد ندارد روش کدگذاری سراسری خود را در معرض خطر قرار دهد. بنا براین  استفاده از قابلیت‌های هوشمند و differential privacy راه حل انجام این کار است. قطعا این موضوع دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری را وا می‌دارد تا اطلاعات جمع آوری شده را مجددا ارزیابی کنند و همچنین در مورد روش جمع آوری آن‌ها تجدید نظر کنند. در ضمن باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده ویژگی‌های IOS در مقایسه با ویژگی‌های فیس بوک و گوگل تا چه میزانی هوشمند خواهند شد و احتمالا در پاییز امسال در نسخه جدید IOS اطلاعات مرتبط با differential privacy را به میزان بیشتری مشاهده خواهیم کرد.

 

احمدرضا فرهبد
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.