Nexar؛ اپلیکیشنی برای به دام انداختن رانندگان متخلف و حادثه‌آفرین

|
۰ دیدگاه
Nexar؛ اپلیکیشنی برای به دام انداختن رانندگان متخلف و حادثه‌آفرین

هرساله بیش از یک میلیون نفر در سوانح رانندگی و تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. این آمار هولناک، اران شایر، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی نکسار (Nexar) را بر آن داشت تا به توسعه اپلیکیشنی بپردازد که با استفاده از هوش مصنوعی قادر است جاده‌ها را ایمن‌تر کرده و رانندگان خاطی را شناسایی کند. اران به سایت دیجیتال ترندز گفته است:

هدف ما این است که سیستمی مشابه سیستم کنترل ترافیک هوایی در جاده‌ها پیاده‌سازی کنیم.

به گزارش کلیک، نکسار از دوربین گوشی هوشمند به عنوان یک داش‌کم (Dashcam یا دوربین داشبوردی) برای فیلم‌برداری از جاده و آنچه در آن رخ می‌دهد، استفاده کرده و سپس به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یک سیستم بینایی ماشین، فیلم‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد. این سیستم هوش مصنوعی از طریق یک شبکه خودرویی، داده‌های استخراج شده از فیلم‌ها و تصاویر خام را تجمیع کرده و پس از آنالیز، برای پیش‌بینی و جلوگیری از حوادث آینده به کار می‌برد.

آیا هنگام رانندگی از حرکات خلاف قانون خودروهای جلویی به ستوه می‌آیید؟ اینجاست که نکسار وارد عمل می‌شود. این اپلیکیشن، شماره پلاک و حرکات نمایشی خودروی متخلف را ضبط و سپس این اطلاعات را به یک سیستم رایانش ابری منتقل می‌کند، جایی که در آن این داده‌ها به کمک تکنیک‌های بینایی ماشین مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و به رانندگان نمره دهی می‌شود. سازندگان نکسار در ادامه به دنبال پیاده‌سازی قابلیتی هستند که بتواند آژیر خطری را برای سایر رانندگان و کاربران نکسار پخش کند تا آن‌ها نیز خودروی متخلف را شناسایی کرده و از آن فاصله بگیرند. رایان توضیح داد:

این ایده برای گسترش دید مستقیم راننده در جاده، بسیار سودمند بوده و او را از موقعیت‌ها و رانندگان خطرآفرینی که در کمین او هستند، آگاه می‌کند.

تنها ۹ ماه از تاریخ معرفی و عرضه نسخه بتای نکسار می‌گذرد، اما از آن زمان تاکنون این اپلیکیشن در طول مسافتی بیش از ۸ میلیون کیلومتر سفر کرده، برای بیش از ۷ میلیون خودرو پروفایل ساخته، ۴۰۰ هزار ساعت از جاده‌ها فیلم‌برداری کرده، ۳۰۰ هزار حادثه جاده‌ای را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و در نهایت، در بیش از ۲۰۰ شهر در سطح جهان به کار گرفته شده است. این اپلیکیشن توانسته است تنها در منطقه بی اریا (منطقه‌ای در حوالی خلیج سان‌فرانسیسکو) بیش از ۲۰۰۰ بار عبور از چراغ قرمز را به ثبت برساند.

استفاده روزافزون از داش‌کم در خودروها چیزهای زیادی به ما آموخته است، از جمله اینکه سوانح رانندگی تنها یک مورد از هزاران رویدادی است که ارزش ثبت شدن را دارد. به طور مثال، در طول چند ماه اخیر، کاربران نکسار در یکی از خیابان‌های خاورمیانه موفق به ضبط تصاویر آتش‌سوزی یک ساختمان شدند، کاربران هندی این اپ نیز از ترافیک ناشی از حرکت یک گاو در عرض خیابان، فیلم‌برداری کرده‌اند. با این حال، هدف اصلی استارتاپ نکسار، الزام رانندگان به رعایت قوانین و بهبود سطح ایمنی جاده‌ها است.

رایان بر این باور است که هیچ‌گاه نباید رانندگان خطرآفرین در حاشیه امن قرار گرفته و مسائل حریم خصوصی بهانه‌ای برای کنار گذاشتن نکسار و سایر اپلیکیشن‌های مشابه باشد. وی گفت:

ما یک موضع بسیار ساده و قابل‌فهم داریم. وقتی شما در یک جاده همگانی در حال راندن یک خودروی سنگین هستید و هر لحظه ممکن است با بی‌احتیاطی جان ده‌ها نفر را در معرض خطر قرار دهید، آن‌ها حق دارند بدانند که آیا شما یک راننده حادثه‌ساز هستید یا خیر.

وی افزود:

برای ما هیچ اهمیتی ندارد که بدانیم یک خودرو از کجا آمده و به کجا می‌رود، یا حتی اینکه شما در حال رانندگی هستید یا همسرتان. ما فکر می‌کنیم که این فناوری، موازنه‌ای منطقی و قابل‌قبول بین ایمنی و حریم خصوصی برقرار می‌کند.

نکسار به تازگی با جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰٫۵ میلیون دلار به دنبال گسترش کسب‌وکار خود در طی ماه‌های آینده است. آن‌ها شبکه خودرویی خود را در سان‌فرانسیسکو، نیویورک و یکی از شهرهای خاورمیانه توسعه خواهند داد تا رانندگان را به یکدیگر متصل کنند، امتیازات مثبت و منفی آن‌ها را مورد محاسبه قرار دهند و از حوادث جاده‌ای ممانعت به عمل آورند.

 

مصطفی افخمی
یک گیک به تمام معنای فناوری (البته به نظرم فن‌شناسی واژه مناسب‌تریه!) که تمام تلاشم اینه شما رو در لبه شکافنده دنیای فناوری مخصوصا صنعت آی‌سی‌تی نگه دارم.
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.