ساخت عظیم ترین تلسکوپ جهان در کف دریا

۱۹_full

در اقدامی قابل ملاحظه، محققین در صدد ساخت یک تلسکوپ بزرگ در کف دریای مدیترانه شده اند تا بدین ترتیب بتوانند نوترینو های کهشان را مشاهده و بررسی کنند.

به گزارش کلیک، احتمالا از پیش راجع به نوترینو ها مطالبی را مطالعه کرده اید؛ ذرات کوچک زیراتمی که در سرتاسر کهشان ما یافت می شوند و ده ها هزار از آن ها در هر ثانیه از بدن ما عبور می کنند! این ذرات بسیار کوچک که در همان ثانیه های ابتدایی تشکیل جهان پدید آمدند، حتی قبل تر از اتم ها، به طور مداوم توسط فعل و انفعالات هسته ای ایجاد می شوند که بسیاری از این فعل و انفعالات در خورشید رخ می دهد.

در حالی که نوترینو ها تقریبا از سال ۱۹۳۰ مفروض بوده اند، اما بر خلاف این واقعیت که این ذرات بعد از ذرات نوری، رتبه دوم را از لحاظ میزان حجم تشکیل دهنده در جهان را دارند، اما اطلاعات بسیار محدودی در مورد آن ها به دست آمده است. این درحالی است که کمبود اطلاعات و دانش نسبی ما راجع به این ذرات، در حال تغییر است و می توان امیدوار بود که به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

half-dom-720x480-c

در همین زمینه، مارتین دی یانگ، سخنگوی پروژه تلسکوپ نوترینوی کوبیک کیلومتر یا KM3NeT گفت: نوترینو ها به شدت از اهمیت بالایی برخوردارند و می توانند اطلاعات بسیار زیادی راجع به زندگی بر روی زمین و سیرتکاملی جهان به ما بدهند.

KM3NeT یک گروه ۲۴۰ نفری از همکارانی است که با هدف نصب یک تسلکوپ نوترینو آخرین مدل در عمیق ترین قسمت دریای مدیترانه به هم پیوسته اند. گروه مذکور این هفته آخرین برنامه های خود برای انجام این پروژه را اعلام کرد. دی یانگ می گوید: به منظور شناسایی نوترینو ها، می بایست یک تلسکوپ عظیم الجثه در اختیار داشته باشیم. او ادامه می دهد: از آن جایی که نوترینو ها با یک ماده معمولی، به شدت ضعیف تعامل برقرار می کنند،  می بایست مقدار هنگفتی از مواد را در اختیار داشته باشید تا بتوانید آن ها را مشاهده کنید. ما مدت ها قبل به این نتیجه رسیدیم که آب های عمیق مدیترانه می تواند در این موضوع، ایده آل باشد، چرا که بسیار شفاف هستند و مهم تر از همه این که رایگان هستند! با این حال، اگرچه ما می دانستیم که چگونه نوترینو ها را شناسایی کنیم، اما قادر به استفاده از یک فناوری مقرون به صرفه برای ساخت یک تلسکوپ برای اندازه مورد نیاز نبودیم.

KM3NeT با استفاده از یک آرایه متشکل از هزاران سنسور نوری که قادر به شناسایی نور ضعیف ناشی شده از برخورد نوترینو ها و زمین در اعماق دریا است، پنجره ای جدید را به سوی جهان باز می کند. موفعیت زیردریایی آن، حجم آشکارساز چند کیلومتر مکعب آب شفاف دریا را در پی خواهد داشت.

در یانگ معتقد است که پروژه در حال تکمیل فاز اول خود است. در حقیقت، فاز اول شامل توسعه یک برنامه برای ساخت زیربنای تحقیقاتی در کف اقیانوس مدیترانه است. امید می رود که فاز بعدی پروژه، که نیازمند بودجه ای بالغ بر ۹۵ میلیون یورو خواهد بود، در طی ۴ سال آینده به سرانجام برسد و شامل ساخت خود تلسکوپ است.

اگر دقت کرده باشید، هنوز هم وقتی راجع به موشکافی و پرده برداری از اسرار جهان  صحبت می شود، زمان و پول دو مقوله بسیار تعیین کننده ای هستند که به ما کمک شایانی می کنند!

منبع: digitaltrends

0 پسندیده شده
محمدرضا رشیدی
محمدرضا رشیدی هستم. دانشجوی کارشناسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد نجف آباد و مدرس زبان در موسسه خانه و صنعت و معدن ایرانیان ( شعبه مرکزی،اصفهان ) .حدود 5 سالی هست که در زمینه ترجمه و ویرایش مقالات مجلات اینترنتی فعالیت می کنم و کتاب هایی رو هم ترجمه کردم که به صورت اینترنتی منتشر شدند که بارز ترینشون کتاب امنیت گوگل بود. حالا هم این افتخارو دارم که در خدمت شما عزیزان خوانندگان مجله اینترنتی کلیک باشم.

بدون دیدگاه