پایان احتمالی معضل آلودگی هوا توسط اختراع یک نخبه ایرانی

|
۳ دیدگاه
rsz_9b38b212-9a00-4649-8b06-4f5c92b5e66e

مخترع جوان ۲۵ ساله روستایی، نخستین عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و دارای چندین اختراع ثبت شده است، این پژوهشگر جوان با اختراع وسیله ای قابل نصب در خودرو می خواهد علاوه بر کاهش مصرف سوخت به جنگ آلودگی هوا برود.

به گزارش کلیک، در طول دهه های گذشته سرمایه گذاری و توجه شایسته به نسل جوان به خصوص جوانان نخبه همواره از دغدغه های دولت ها بوده است، جوانانی پرشور، خلاق و ارزشمندی که دل در گرو این آب و خاک دارند.
سیدمحسن روستا، اهل روستای کورکی شهر زرقان استان فارس یکی از جوانان نخبه و توانمند کشورمان است، او فارغ التحصیل دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر در ۷ ترم از دانشگاه پیام نور واحد زرقان و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و دارای ۴ ثبت اختراع در اداره ثبت اختراعات کشوراست.

۸۲۱۶۶۲۸۳-۷۰۸۹۶۳۸۸

چاپ دو مقاله ISI و یک کنفرانس ملی انجام دو طرح پژوهشی حضور در نمایشگاه دستاوردهای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در مجلس شورای اسلامی و دریافت لوح تقدیر به عنوان مخترع منتخب و برتر کشور از دکترعلی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از افتخارات این جوان است.
وی مدعی است که نخستین عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است که اختراع خود را در فهرست عرضه بازار دارایی فکری فرابورس ایران عرضه کرده و تنها عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه می باشد که در هفتمین جشنواره کسب و کار و توسعه کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در آذرماه سال گذشته حضور داشته است.

حضور در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مخترعین منتخب باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی(اردیبهشت ۹۵)، دریافت لوح تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد داریون به عنوان پژوهشگر برتر واحد و همچنین دریافت لوح تقدیر از دانشگاه پیام نور واحد زرقان به عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه، نفر ممتاز علمی در تمام مقاطع تحصیلی و نفر ممتاز در مسابقات قرآن و نهج البلاغه در تمام مقاطع تحصیلی از دیگر افتخارات این جوان نخبه است.
بالابر هیدرولیکی برداشت میوه جات درختی، چراغ مطالعه خورشیدی همراه و دستگاه خرد کننده سنگ های کلیوی و از همه مهمتر اختراع دستگاه بازیافت بخارات سوخت از جمله نوآوری های ثبت شده این جوان نخبه استان فارس است.

اختراع بالابر هیدرولیکی برداشت میوه جات درختی

این مخترع جوان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در باره نخستین اختراع خود گفت: از آنجایی که پدرم کشاورز است و اکثر اهالی روستای ما کار کشاورزی و باغبانی انجام می دهند و برای چیدن میوه با مشکلات زیادی روبرو بودند و قسمت قابل توجهی از میوه باغات چیده نمی شد و یا به درستی برداشت نمی شد و به میوه و درخت و حتی خود انسان آسیب رسانده می شد.
روستا افزود:در اوایل ورود به دانشگاه دنبال این بودم که دستگاهی طراحی کنم تا این مشکلات را رفع کند که با راهنمایی اساتید و تحقیق از باغبانان و تجارب شخصی نخستین اختراع خود را با عنوان’ بالابر هیدرولیکی برداشت میوه جات درختی ‘ در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رساندم.
وی افزود: با وجود اینکه این اختراع را نساخته ام دارای تائیدیه از دانشگاه شیراز، جهاد کشاورزی استان فارس و پارک فناوری پردیس تهران است و همچنین یک مقاله آی اس آی در مورد روند ساخت و کارکرد این دستگاه چاپ و بعنوان یک طرح پژوهشی در باشگاه نخبگان دانشگاه آزاد آنرا به اتمام رسانده ام.
این پژوهشگر جوان ادامه داد: این طرح از جمله نخستین طرح هایی بوده که در فهرست عرضه بازار دارایی فکری فرابورس ایران قرار گرفت و درهفتمین جشنواره توسعه کسب و کار و کار آفرینی دانشگاه صنعتی شریف به مرحله نهایی رسید.

وی در ارتباط با نحوه استفاده از این دستگاه برای چیدن میوه نیز با بیان اینکه، این بالابر هیدرولیکی به جلوی تراکتور باغی متصل می شود و چندین نیروی انسانی روی بازوهای این بالابر قرار می گیرند افزود: بوسیله سیستم هیدرولیکی تغییرات ارتفاع و زاویه ای بالابر با توجه به اندازه های درختان مختلف صورت می گیرد و موجب می شود تا نیروهای انسانی روی بازوهای بالابر به تمام شاخه ها و میوه های آن ها دسترسی داشته باشند.
روستا ادامه داد: بااین وسیله بدون نیاز به بالارفتن از درختان و تنها با تکان دادن شاخه ها و از طریق ضربه زدن با چوب میوه چیده شده و از مجرایی به داخل صندوق های تعبیه شده هدایت می شوند.
این پژوهشگر جوان مقدار سرمایه مورد نیاز برای ساخت نمونه اولیه دستگاه را ۵۰۰ میلیون ریال و قیمت نهایی این دستگاه در تولید نهایی را ۱۵۰ میلیون ریال (۱۵ میلیون تومان) ذکر کرد.

وی مزایای رقابتی این دستگاه را استفاده از سیستم ها و جک های هیدرولیکی به جای سیستم های مکانیکی و الکترونیکی، استفاده از دستگاه هم برای برداشت میوه ها،هرس کردن شاخه ها و سمپاشی، افزایش برداشت همراه با افزایش کیفی برداشت انواع مختلف میوه های درختی، کاهش زمان برداشت میوه ها، کاهش آسیب رساندن به درختان و نیروی انسانی برشمرد.

دستگاه بازیافت بخارات از سوخت

این مخترع جوان همچنین در خصوص اختراع ‘دستگاه بازیافت بخارات سوخت’ با بیان اینکه به هنگام بنزین زدن متوجه شده است که درجه آمپر بنزین ماشین بالا نمی آید، گفت: هنگام بازکردن درب باک بنزین مشاهده کردم که مقداری بخار که به بادکنک های کوچک شباهت دارد ترکیده می شود.
روستا افزود:پس از انجام یکسری تحقیقات با دوستانم پی بردم که به دلیل حرکت مداوم خودرو و تانکرها، وجود گرما و ضرباتی که ذرات سوخت بهم و به بدنه باک و مخزن می زنند، قسمتی از سوخت در سه مرحله بخار می شود و زمانی که درب باک خودرو یا تانکر حمل سوخت باز می شود این بخارات سوخت همراه با هوا وارد فضا می شود.

وی گفت: دولت نیز از سال ۸۷ با طرحی با عنوان کهاب(کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات سوخت) درصدد رفع این مشکل بوده است و تمهیداتی نیز در جایگاه های سوخت انجام داده اند و هزینه زیادی نیز صرف کرده اما نه تنها از بخار شدن ذرات سوخت جلوگیری نشده بلکه با لوله کشی های زیادی که در جایگاه ها انجام داده اند بخارات سوخت افزایش یافته است.
این مخترع جوان با اشاره به اینکه، بخش مهمی از آلودگی هوا مربوط به ورود بخارات سوخت به هوا است افزود: این ذرات سوختی که احتراق نشده از اثرات زیانبار فیزیولوژیکی و زیست محیطی قابل توجهی برخوردار است، ضمن اینکه موجب کاهش مرغوبیت بنزین مصرفی نیز می شود.
روستا ادامه داد: این درحالی است که با وسیله طراحی شده و نصب آن در خودورمی توان از ورود این بخارات سوخت به هوا و ریه های مردم جلوگیری کرد و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کرد.
وی تصریح کرد:پس از یک سال تحقیق و آزمایش قادر به ساخت نمونه آزمایشگاهی این دستگاه با حمایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی شده ایم.

این مخترع جوان اظهارکرد: این دستگاه طوری طراحی شده که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و مقدار مسافت طی شده خودرو و تانکر به طور میانگین از هر ۱۰ لیتر سوخت ،۳۰۰ سی سی بازیافت بخارات سوخت را برای ما داشته باشد.
به گفته این پژوهشگر جوان، هزینه استفاده از دستگاه بازیافت بخارات سوخت بعد از تجاری سازی برای نصب روی انواع خودروها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان و برای نصب روی تانکرهای حمل سوخت نیز کمتر از یک میلیون تومان است.
وی گفت: این درحالی است که میزان هزینه مورد نیاز اجرای طرح کهاب در کشور پیش از سال ۸۷، حدود ۱۸۳میلیارد تومان بود و این هزینه در سال ۸۸ به ۲۳۰میلیارد تومان و هم اکنون با رشد چند برابری به ۶۷۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.
روستا در ادامه با اشاره به نمایش این اختراع در نمایشگاه دستاوردهای باشگاه پژوهشگران جوان در خانه ملت و چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد و بازدید مسئولان کشوری از این دستگاه، درعین حال گفت:تاکنون هیچ گونه حمایتی از این اختراع نشده است.

2 پسندیده شده
شقایق شمس
از این نویسنده

۳ دیدگاه

توسط: احسان منصوری

اگر از ایشان حمایت بشه باید تعجب کرد! این اختراع به درد استفاده در اتومبیل هایی نمیخوره که در هر صد کیلومتر ۲ لیتر مصرف میکنن و با استفاده از این دستگاه میشه بعد از طی کردن هر ۵۰۰ کیلومتر مسافت، حدودا” ۲۰ کیلومتر پیمایش بیشتر داشت.حالا شما بفرمایید با اتومبیل من که در هر صد کیلومتر ۱۲ لیتر مصرف میکنه بعد از طی ۵۰۰ کیلومتر و مصرف ۶۰ لیتر به مقدار ۱٫۸ لیتر صرفه جویی میکند که میشه باهاش استارت زد!

    توسط: علي لهراسبي

    اگر حمایت نشه اوضاع الودگی هوا میشه همین که الان روزانه میزان تلفات الودگی هوا از تعداد تلفات وشهدای جنگ تحمیلی بیشتر شده، الودگی هوا مهم ترین عامل شیوع سرطان وایست قلبی ومغزی حتی در جوانهاست.

توسط: Ali

“در طول دهه های گذشته سرمایه گذاری و توجه شایسته به نسل جوان به خصوص جوانان نخبه همواره از دغدغه های دولت ها بوده است”
به اینجا که رسیدم دیگه بقیش رو نخوندم یا نویسنده ساکن ایران نیست یا خیلی بیش از اندازه داره خودشیرینی میکنه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.