بررسی فناوری AEB در خودروهای جدید

|
۱ دیدگاه
۹۶۰-toyota-motor-forefront-in-auto-safety-almost-all-toyota-cars-to-have-aeb-by

رانندگی امن، رانندگی بدون دردسر،داشتن یک مسافرت راحت بدون خسته شدن از طی مسیر…تمام این ها آیتم‌های ایده آلی هستند که مهندسین خودرو برای ساخت یک خودرو که فروش و محبوبیت بالا داشته باشد در نظر می‌گیرند.

کلیک – امروزه رانندگان خودرو در سراسر جهان، سعی می کنند تا در رانندگی خود، از سیستم‌های کمکی بهره گیرند. هر یک از این آپشن‌ها به نوبه خود به نوعی، بر رفاه راننده و سرنشینان تمرکز دارند.
همه‌ی این موارد علت به‌ وجود آمدن سیستم‌های کروز شد، سیستم‌های کروز کنترل به منظور حفظ سرعت خودرو در مقداری ثابت که توسط راننده تعیین می‌گردد طراحی شده‌اند و جالب است که بدانید مدت زیادی است که در بازار حضور دارند. اولین سیستم‌های نصب شده در خودروها از سال ۱۹۰۰ وجود داشته و از تکنولوژی مکانیکی شبیه به سیستم‌های جلوگیری کننده که از سرعت بیش‌ازحد خودروها بهره می‌بردند.
AEB-1-l
AEB چیست؟
کمی بعدتر سیستم‌های کروز کنترل می‌توانستند سرعت خودرو را از روی کابل سرعت‌سنج یا حرکت میل‌لنگ تشخیص دهند. امروزه البته سیستم‌های کروز کنترل استاندارد کاملاً الکترونیکی هستند اما اصول سیستم‌ها همان شکل باقی مانده است.
راننده به سرعت معینی می‌رسد و کروز کنترل را تنظیم می‌کند و سپس پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارد. این سیستم هم به آرامش و راحتی راننده کمک می‌کند و به خاطر حذف انرژی اضافی مصرف شده توسط راننده به واسطه‌ی افزایش و کاهش سرعت باعث کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود.
عموماً لمس پدال ترمز کروز کنترل را از مدار خارج می‌کند درحالی‌که سوئیچ resume باعث خواهد شد که سرعت خودرو به همان سرعت انتخاب شده بازگردد. سوئیچ‌های الکترونیکی یا اهرم‌ها نیز برای افزایش یا کاهش سرعت بکار می‌روند و عملکرد محدودکننده‌ی سرعت نیز در این سیستم‌ها وجود دارد.

این سیستم اولین بار در آمریکا محبوب شد، جایی که رانندگان اغلب در جاده‌های طولانی و مستقیم و باز رانندگی می‌کردند. در اروپا که جاده‌های پیچ‌دار و پرترافیک بیشتری دارد کروز کنترل به‌صورت نمادین در خودروهای لوکس نصب گردید. اگرچه که با ارزان‌تر شدن تکنولوژی و سیستم‌های الکترونیکی، این سیستم هم اکنون جزو تجهیزات استاندارد اکثر خودروهای معمولی است.
تفاوت کروز کنترل تطبیقی در چیست؟
هر فردی که با خودروی مجهز به کروز کنترل استاندارد در جاده‌های شلوغ رانندگی کرده باشد به سرعت یک مشکل ساختاری را تشخیص می‌دهد. این سیستم شاید در ساعت ۳ صبح. زمانی که خودروی دیگری در جاده وجود ندارد عالی باشد اما در اکثر مواقع به دلیل ترافیک موجود مجبورید که سرعت خود را کاهش یا افزایش دهید و به همین دلیل کروز کنترل سیستمی زائد جلوه می‌کند. اینجا همان جایی است که کروز کنترل تطبیقی وارد بازی می‌شود.

ACC از تکنولوژی رادار یا لیزر استفاده کرده و با اسکن جاده و تشخیص تغییرات سرعت خودروی جلویی و تنظیم سرعت خودروی شما با استفاده از پدال گاز و ترمز، فاصله‌ی مناسب با خودروی جلویی را حفظ می‌کند. شما از این سیستم همانند کروز کنترل معمولی استفاده می‌کنید اما کنترلی اضافی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا فاصله را با خودروی جلویی تنظیم نمایید.
اولین ACC راداری در مرسدس بنز S کلاس ۱۹۹۹ معرفی شد اما از آن زمان ورود تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری چون ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط به این معنی بوده که ACC نیز جزئی از بسته‌ی تکنولوژی‌های رانندگی پیشرفته بوده است. جدیدترین سیستم‌ها از سیستم GPS برای هوشمندی بیشتر استفاده می‌کنند. در سیستم‌های آینده شاهد ارتباط خودروها با یکدیگر از طریق سیگنال‌های رادیویی خواهیم بود که ایمنی را بسیار بهبود خواهد بخشید.و به احتمال زیاد آرزوی کنترل تمام اتوماتیک خودروها چندان دور از ذهن نمی‌باشد.

1 پسندیده شده
محمدرضا مرتضایی
از این نویسنده

یک دیدگاه

توسط: علیرضا

به امید برچیده شدن خودروسازان داخلی و حامیان آنها

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.