فناوری جدید برج های مراقبت فرودگاه را بازنشست می کند

|
۰ دیدگاه
tower

یکی از مهم ترین سازه هایی ساختمانی در فرودگاه های جهان، ساختمان بلند برج مراقبت است که وظیفه کنترل ترافیک هوایی و پرواز و فرود هواپیماها را در دست دارد، ولی احتمالا فناوری جدیدی به زودی جایگزین برج های مراقبت ترافیک هوایی می شود.

به گزارش کلیک، احتمال دارد به زودی شاهد برچیده شدن برج های هوایی در فرودگاه ها باشیم، علت این امر آمدن فناوری جدیدی  است که به واسطه آن  اطلاعات پرواز ثبت شده و دریافتی از دوربین ها و حسگرهای تعبیه شده در فرودگاه ها ، ترافیک هوایی بسیار کم هزینه تر و آسان تر در ساختمان هایی دور از محل فرودگاه ها رصد و مدیریت شود. بنا بر خبری که پایگاه خبری ساینتیفیک امریکن منتشر شده است این امر چندان دور به نظر نمی رسد.

که برج کنترل سازه ای است که مسئولیت نظارت و مدیریت و مهمترین بخش در هر فرودگاهی است. از محل این برج ها است که مسوولان کنترل پروازها بر تردد هواپیماها نظارت می کنند، با خلبانان ارتباط می گیرند و در صورت نیاز، فوریت ها را مدیریت می کند. ساختار این برج بلند به گونه ای است  چشم انداز روشنی از فرودگاه و محوطه های آن دارند و به واسطه پنجره های تعبیه شده در آنها می توانند کنترل خوبی بر محوطه ی فرودگاه داشته باشند. ایستادگی در برابر بادهای شدید و حتی زمین لرزه از دیگر ویژگی های این سازه است که ساخت و فعالیت آن هزینه های زیادی نیز در بر دارد.

حالا این فناوری جدید که قرار است جایگزین برج های مراقبت در فرودگاه ها شوند بسیار از چیزی که ما از برج مراقبت در ذهن داریم فراتر هستند به این فناوری اصطلاحا ‘برج های دور’ گفته می شود که امکان کنترل تردد هواپیماها را از اتاق های کنفرانس با تجهیزات ارزان به جای برج های کنترل گران قیمت را فراهم می کنند و  به جای حضور در یک برج مراقبت و نگاه کردن از پنجره های آن، صفحه های نمایش در اتاق های کنترل دور می توانند تمامی ابعاد یک عملیات پروازی را نشان دهند.
از آلمان، ایرلند و سوئد می توان به عنوان اولین کشورهایی که در زمینه این فناوری سرمایه گذاری کرده اند نام برد . سوئد آوریل ۲۰۱۵ نخستین تاسیسات برج دور در جهان را افتتاح کرد. تاسیسات یاد شده عملیات پروازی در فرودگاه اورناسکولدزویک را در ۱۲۳ کیلومتری آن کنترل می کند. سیستمی متشکل از دوربین های دارای رزولوشن بالا ، میکروفون ها، نورهای علامت رسان و حسگرهای زمین شناسی در باند فرودکاه داده ها را به برج مراقبت دور منتقل می کنند و در اختیار مسوولان آن قرار می دهند.
برنامه این است که ترافیک سه فرودگاه کوچک در سوئد از همین تاسیسات هدایت شود که هزینه های زیادی را کاهش خواهد داد.
لازم به ذکر است که با به کارگیری این فناوری به ویژه برای مدیریت پروازهای چند فرودگاه خالی از چالش و مانع نیز نیست.
فرودگاه ها شبیه یکدیگر نیستند، به عبارت دیگر، ممکن است یک فرودگاه روی ارتفاعات ساخته شده باشد که به لحاظ طول باند و یا وضعیت هوا ویژگی های متفاوتی در قیاس با فرودگاهی دارد که همسطح دریا ساخته می شود. همچنین فرودگاه احداث شده در نزدیکی منطقه مسکونی با فرودگاه دور از چنین مناطقی به لحاظ مساله صوتی شرایط خاص تری دارد.
با به کار گیری این فناوری خطای انسانی نیز می تواند افزایش یابد، اما مزایای این رویکرد چنان زیاد است که کارشناسان پیگیری رفع مشکلات آن را موجه می دانند.

با این روند احتمال زیادی وجود دارد که  در آینده ای نه چندان دور دیگر اثری از این برج های کنترل در فرودگاه ها  نبینیم و فناوری جدید کنترل همه چیز را به دست بگیرد.

 

0 پسندیده شده
زینب یزدانبخش
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.