چگونه مغز انسان می تواند بدون توجه آگاهانه، اطلاعات را ثبت کند؟

|
۰ دیدگاه
register information in the brain

همه جادوگران، دیکتاتورها، مبلغان و دانشمندان این را می دانند. چگونه می توان در افراد نفوذ داشت؟ حتی بدون اینکه آن ها متوجه شوند.به گزارش کلیک، روشی به نام priming یا آماده سازی معرفی شده است که مانند بتونه کاری یک ساختمان برای عملیات بعدی است. در این روش، یک محرک که می تواند یک کلمه، یک صدا یا تصویر باشد، در رفتار آینده فرد تاثیر گذار است. حتی اگر افراد آن محرک را به یاد نداشته باشند ولی در رفتار آن ها موثر خواهد بود.

مطالعات پیشنهاد کرده اند که نوعی موسیقی که در یک فروشگاه پخش می شود می تواند در خرید افراد اثر بگذارد، در واقع آن موسیقی در افراد نفوذ می کند. البته این نتایج زیاد تکرار نشده اند و نمی توان به آن خیلی اعتماد کرد.

بسیاری از دانشگاهیان و مبلغان ادعا کرده اند که این نوع آماده سازی، ناخودآگاه و پنهان است. با این حال، این ادعا نیز فاقد شواهد پشتیبانی زیادی است. آگاهی می تواند با مفهوم توجه اشتباه گرفته شود و خیلی کم قابل کنترل است. مردم خیلی کم به نوع موسیقی، تصاویر یا کلماتی که برای آماده سازی نفوذ در مغز به کار می رود توجه می کنند.

اما دانشمندان علوم اعصاب شناختی، نشان داده اند که حتی زمانی که ما به چیز دیگری توجه داریم و در همان حال تصاویری به سرعت از دید ما بگذرد می تواند در مغز ما نفوذ کند، این کار به وسیله اندازه گیری فعالیت مغز صورت می گیرد.

آزمایش

در ادامه دو مطالعه که در همین زمینه انجام شده است اشاره می شود.

در مطالعه اول، به مردم بارها و بارها تصاویری از دو شی آشنا نشان داده شد (به عنوان مثال، یک ماشین و یا یک سگ).

هر کدام از این دو تصویر، یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ صفحه نمایش قرار داشت. توجه مشاهده کنندگان به طور تصادفی به یکی از این دو مکان بود: یک قاب مربعی شکل، با نوری که به صورت چشمک زدن به یکی از دو تصویر اشاره داشت، توجه فرد را به آن سمت اشاره می کرد.

بعدا تصاویر اشیا در کسری از ثانیه نشان داده می شدند، چه ان که فرد به ان توجه داشت و یا آن را نادیده می گرفت خیلی سریع نمایش داده می شود و سپس ناپدید می گردید. این روند باعث می شود که فرد به صورت آگاهانه نتواند شی را به خاطر بسپارد.

با این حال، با استفاده از اندازه گیری های الکتروانسفالوگرافی یا EEG، محققان مشاهده کردند که تکرار اشیا نادیده گرفته شده در فعالیت مغز نفوذ داشته است.

تقریبا ۱۵۰ الی ۲۵۰ میلی ثانیه پس از دیدن آن شی، فعالیت مغز شرکت کنندگان افزایش می یافت،جالب توجه است که این افزایش فعالیت مغز در حین پردازش تصویر صورت می گیرد. ما می دانیم که فعالیت در ناحیه گیجگاهی جداری مغز رخ می دهد که معمولا در پردازش دخالت دارد، جایی که در محیط بصری یک تصویر است، ولی اقدامات آماده سازی بینایی را نیز دخالت دارد. این منطقه از مغز، در پشت و بالای گوش است.

نه تنها فعالیت مغز افراد، بلکه رفتار آن ها تحت تاثیر اشیا نادیده گرفته شده قرار داشت. زمانی که شی قبلا نمایش داده شده بود ولی نادیده گرفته می شد،، نسبت به زمانی که شی جدیدی مشاهده می شد، افراد با فشار یک دکمه، سریع تر پاسخ می دادند.

یک مطالعه مشابه این نتایج را تایید کرده است. در مطالعه دوم، آماده سازی برای هم اشیا نادیده گرفته و هم اشیا مورد توجه مورد بررسی قرار گرفت. هدف نام شی بود که روی صفحه نمایش نشان داده می شد، نه اینکه آن را به خاطر داشته باشند. شی یکی از دو تصویری بود که چشمک می زد و فقط یکی مورد توجه قرار می گرفت. معمولا افراد نام شی که قبلا نادیده گرفته شده بود را نسبت به شی جدید سریع تر عنوان می کردند. نتایج این مطالعه نیز حاکی از آن بود که آماده سازی رخ می دهد. زمانی که تصویر نادیده گرفته نمایش داده می شود، فعالیت مغز رو به افزایش است.

نتایج هر دو آزمایشگاه نشان داد که نادیده گرفتن اشیا، در واقع مانند توجه کردن به آن هاست. یعنی بدون توجه و آگاهی، اطلاع رخ داده است.

جالب توجه است که این اتفاق برای زمانی است که اشیا معمول و آشنا برای اولین بار به نمایش در می آید.

اگر اشیا به روش جدیدی نشان داده شوند، مثلا تقسیم تصویر به دو نیمه، دیگر آماده سازی خودکار اتفاق نمی افتد. اگر شخصی به آن تصویر توجه نکند، یک بار دیگر نیز نمایش داده شود، برای مشاهده کننده مانند آن است که قبلا هیچ وقت آن را ندیده است.

این اتفاق به دلیل آن نیست که اشیا تقسیم شده سخت تر تشخیص داده می شوند. اگر مردم به مکان برش شی در تصویر توجه کنند، بعد می توانند اثر آماده سازی برای این تصاویر جدید را نیز دریافت کنند. توجه به مکان برش شی به عنوان یک سر نخ برای مغز است که مدل ذخیره مغز را فعال می کند تا تصویر شی را در حافظه بسازد. فقط نیاز است که اشیا نادیده گرفته در فرمت های آشنا نشان داده شوند تا ادراک و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهند.

این نتایج نشان می دهند که مغز انسان در مورد محیط هایی که از قبل تصور می کرده اطلاعات بیشتری جمع می کند. تئوری های توجه در پردازش بصری فرض می کنند که اطلاعاتی که از قبل مورد توجه قرار نگرفته اند، اصلا پردازش نمی شوند.

واقعیت این که اطلاعات بصری نادیده گرفته شده آمادگی شناسایی و تشخیص توسط افراد را دارند ، حتی وقتی شرکت کنندگان آن را نادیده می گیرند، به آن معناست ما خیلی راحت تر تحت تاثیر اطلاعات بصری روزانه (مانند پیام های تبلیغاتی) که قبلا دیده ایم قرار می گیریم. بنابراین شاید نیاز باشد در تهیه محصولات تلویزیونی تجدید نظر شود.

این نتایج برای ما مهم هستند، چرا که می تواند در اختلال تشخیص اشیا ناشی از و آسیب های مغز مهم باشند و برای درمان بیمار راهگشا باشند. اگر متخصصان اعصاب به این مورد توجه کنند، ممکن است قادر به تعیین محل آسیب دیده در مغز باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مغز و قابلیت های آن می توانید اینجا را مشاهده کنید.

آذر کاظمی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.