افشای پشت پرده برنامه سفر به مریخ ناسا(بخش دوم)

|
۰ دیدگاه
orion-spacecraftairo

ناسا یک برنامه سه مرحله ای برای رسیدن به مریخ دارد و ماموریت خود را بر پایه تجهیزات و چارچوب زمانی بیان کرده است.

به گزارش کلیک، در بخش اول با توری به ناسا همراه شدیم که در آن به بررسی برنامه های سفر به مریخ پرداخته و سپس با فضاپیمای اوریون آشنا شدیم که تا کنون پیشرفته ترین فضاپیما محسوب می شود. اکنون با ادامه ادامه تور همراه ما باشید.

در مسیر مرکز فضایی STENNIS

ناسا در یک روز تنها یک مرکز فضایی را به ما نشان داد و در داخل یک کاروان اتوبوس به مرکز فضایی استنیس برده شدیم. استنیس بسیار عظیم است، آن‌قدر بزرگ که کد پستی مخصوص به خود را دارد، هرچند افراد کمی در این منطقه زندگی می‌کنند. رفتن از یک سمت آن به سمت دیگر با اتوبوس دقیقه طول می‌کشد.

تور اول ما در Michoud، فضاپیمای اوریون و تاسیسات آن را نشان داد که راکت SLS ناسا در آنجا سرهم شده بود، اما استنیس تماما مربوط به راکت است. این مرکز خانه آیرو جت RocketDyne، شرکت مسئول ساخت موتور راکت های SLS: RS-25 بوده است.  با زمان تولید حدود ۱۸ ماهه، برنامه SLS از ۱۶ موتور برای سفر به مریخ استفاده خواهد کرد. چهار تای آن برای چهار ماموریت که اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

کلمه قدرتمند به سختی برای توصیف موتور RS-25 مناسب است اما قطعا یک شروع بسیار خوب است. بوست آن تقریبا ۵۰۰،۰۰۰ پوند فشار است و هر موتور RS-25 می تواند حدود ۱۵۰۰ پوند سوخت به ازای هر ثانیه را بسوزاند. زمانی که هر چهارتای آن به موشک SLS متصل شوند و شروع به کار کنند، حدود ۲ میلیون پوند فشار تولید می شود. در طی نمایش آیرو جت RocketDyne توانایی اجرای حدود ۱۱۱ درصد را دارد. پس از توضیح پیشرفت داخلی و خارجی تولید این راکت، آیروجت توضیح داد شاید در آزمون بعدی خدمه نیز حضور داشته باشند.

و اینک آزمایش موتور

پس از رفتن به جایگاه آزمایشات B-2 مرکز فضایی استنیس، ناسا افراد را به بخش هایی منتقل کرد تا به خوبی شاهد راکت باشیم. آنچه در انتظار ما بود، ای حداقل ناسا برای ما آماده کرده بود، چندان شبیه فیلم های هالیوود نبود. پس از آنکه صدای بلندی شمارش معکوس ۱۰ ثانیه ای را اعلام کرد، دیگر پس از آن صدای شمارش “نه، هشت،هفت…” در کار نبود. آنچه در واقع اتفاق افتاد، ده ثانیه سکوت و پس از آن چهره های شگفت زده به دنبال احتراق موتور قدرتمند در میدان آزمون بود.

یکی از مهندسین با لبخند گفت برخی افراد آزمون موتور را پرتاب واقعی ترجیح می دهند، زیرا آزمون طولانی تر انجام می شود. یک پرتاب واقعی راکت، هر چقدر هم پرشور باشد اما چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد؛ در حالی که آزمون موتور همچنان به احتراق ادامه می‌دهد. در مورد RS-25  در نمایش استنیس، موتور تنها پنج دقیقه به احتراق ادامه داد.

حتی در فاصله ۱۰۰۰فوتی(۳۰۴ متری) پس از آنکه ناسا موتور را از ۱۰۹ درصد به ۱۱۱ رساند، زمین زیر پای ما می‌لرزید. شدت حرکت بخار در جایگاه آزمون طوری بود که قبلا هرگز نظیر آن را ندیده بودیم. همان‌طور که آزمون به پایان می رسید، مشخص شد که چرا کارمندان آیروجت آزمون را به پرتاب ترجیح می دهند.

ناسا چه چیزی در آستین دارد؟

قطعا ناسا به تمامی سوالات شما در مورد ماموریت ها پاسخ نخواهد داد. گرچه برخی “چگونه ها” در قالب اوریون، موتور RS-25 و سایر پروژه ها جواب داده شد. برخی گزارش ۳۶ صفحه ای اکتبر گذشته را مطالعه کرده اند، اما یک چیز کاملا واضح است: ناسا به مریخ می رود. و اگر خوش شانس باشیم ممکن است زودتر از آنچه گفته شده شاهد این رخداد باشیم.

مهرنوش چمنی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.