رویه جالب لهستان برای رواج دوچرخه سواری

|
۲ دیدگاه
پیست دوچرخه سواری جذاب شهر Lidzbark Warminski

امروزه عموم مردم برای حمل و نقل شهری از خودروی شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و با توجه به نتایج مصیبت وار استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی،دولت ها درصدد فرهنگ سازی دوچرخه سواری هستند.

به گزارش کلیک،دوچرخه ها در حال برگشتن به دوران اوج خود هستند،اواخر قرن نوزدهم میلادی بود که استفاده از دوچرخه رواج بی سابقه ای میان شهروندان آمریکا پیدا کرد،در این میان زنان استفاده از این وسیله را راهی برای اثبات آزادی خود یافتند و دوچرخه سواری زنان در صده نوزدهم به یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ دفاع از حقوق زنان آمریکا تبدیل گردید.

اکنون قریب به ۱۰۰ سال از آن زمان می گذرد و امروز شاهد برگشت دوچرخه ها به روز های اوجشان هستیم،دوچرخه سواری در حمل و نقل شهری به قدری در آمریکای امروز رواج پیدا کرده که در آمار حمل و نقل سهمی برای آن قائل می شوند و از همه مهم تر باعث دگرگونی وجهه زندگی شهر نشینی در آمریکا شده است،طبق  آمارها تعداد کاربران این وسیله نقلیه در ۱۰ سال اخیر به طور منظم افزایش داشته و مشخصا در شهر هایی چون واشنگتن،مینپلیس،پورتلند و اورگن شاهد افزایش ۷۱ درصدی در به کارگیری دوچرخه بوده ایم.

پدیده رواج دوچرخه سواری به کشور آمریکا محدود نمی شود و در سطح دنیا تقاضا و میل مردم برای استفاده از آن رو به افزایش بوده که یکی از دلایل آن سیاست گذاری های جالب و به کارگیری روش های نوآورانه دولت ها برای راغب کردن شهروندان به دوچرخه سواری است،برای مثال کشور هلند به تازگی پیستی را برای دوچرخه سواران ساخته است که در شب نور آبی زیبایی را از خود منعکس کرده و صحنه زیبایی را خلق می کند؛یکی از این مسیر های دوچرخه سواری جالب در شهر لیدزبارک وارمینسکی قرار دارد،برای ساخت این مسیر ها قسمت سطحی آسفالت آن را با استفاده از ترکیباتی شیمیایی چون فسفر طراحی می کنند و طبق ماهیت شیمیایی این ترکیب با جذب نور آفتاب در روز،در طول شب و تاریکی،مسیر نور آبی جذابی را به نمایش می گذارد که همه را به هوس دوچرخه سواری می اندازد.

مسئولیت طراحی و ساخت این پروژه به موسسه فنی مهندسی TPA Sp. zo.o محول شده بود که مهندسین آن توانستند به خوبی از پس اجرای آن برآیند،این موسسه به منظور پیاده سازی این پروژه از طرح مشابه دیگری به نام Starry Night Bike Lane که پیشتر توسط موسسه Roosegaarde ارائه شده بود الهام گرفته است؛به گفته ایگور راتمار مدیر عامل موسسه TPA Sp. zo.o طراحی روی مسیر دوچرخه سواری مذکور قادر است تا ۱۰ ساعت نور آبی را از خود منعکس کند،اجزا لومینوفور ترکیب شیمیایی به کار رفته در ساخت این پروژه در طول روز نور خورشید را جذب کرده و در طول شب آن را به صور نور آبی پس می دهند،وی در این باره می گوید:مسیر نور آبی فوق العاده جذابی را منعکس می کند که در تاریکی محیط جنگلی این پیست منظره دیدنی ای را ایجاد کرده است،همچنین نور آبی پیست به طوری انتخاب شده که با محیط و طبیعت اطراف پیست هماهنگی کاملی را به نمایش می گذارد.

آقای والدمار کرولیکوسکی مدیر سازمان حمل و نقل و تردد جاده ای شهر لیدزبارک وارمینسکی در باره این پروژه جالب می گوید:من معتقدم که ارزش این پروژه تنها به خاطر ظاهر جذاب آن نیست و ما امیدواریم که مسیر نورانی دوچرخه سواری در این پروزه بتواند عاملی برای جلوگیری از تصادفات بین دوچرخه و افراد پیاده باشد؛آقای راتمار در این باره اضافه می کند:تصادفات بین دوچرخه سواران و نیز افراد پیاده در این شهر یک مشکل اساسی است و احتمال این تصادفات در مسیر های تاریک تر و دورتر بیشتر و تبعات آن خطرناک تر می باشد.

مواد شیمیایی شب تاب  به کار رفته در اجرای این پروژه توانایی تابش رنگ های مختلفی را دارند اما مهندسان موسسه TPA Sp. zo.o رنگ آبی را به دلیل هماهنگی آن با دریاچه و محیط اطراف پیست دوچرخه سواری انتخاب کرده اند،علاوه بر این مسئولین فنی این موسسه برای مدتی طولانی بر روی بهینه سازی بودجه اختصاص یافته به این پروژه مطالعه کرده اند تا پروژه مذکور راندمان حداکثری داشته باشد.

نکته قابل توجه درباره این پیست دوچرخه سواری این است که بر خلاف پروژه Starry Night Bike که الهام بخش این پروژه بوده ،برای روشنایی پیست از LED های خورشیدی و رنگ شب تاب استفاده نشده است و پیست طراحی شده جدید به لحاظ هزینه های نگهداری به مراتب به صرفه تر از پیست قبلی است.

این پیست دوچرخه سواری از تاریخ ۲۳ سپتامبر برای استفاده عموم باز است ولی مدیر عامل موسسه TPA Sp. zo.o معتقد است که هنوز نکات جزئی متعددی در این پروژه نا تمام مانده اند و هنوز نمی توان به معنای واقعی این پروژه را انجام شده نامید،وی در این باره افزود:در مقطع زمانی فعلی این پیست طولی معادل ۱۰۰ متر دارد،هدف ما این است که میزان تحمل پروژه در برابر سرمای زمستان را در همین مقیاس ۱۰۰ متری بسنجیم و سپس طول پیست چندین برابر خواهد گردید.

امیدواریم که در آینده نزدیک پروژه های زیبا و تاثیرگذار دیگری از این دست را در سرتاسر جهان ببینیم و فرهنگ سازی برای رواج دوچرخه سواری در سطح جهان مثمر ثمر واقع شود.

سینا اشتری
از این نویسنده

۲ دیدگاه

توسط: علامه

بعد ما ممنوعش می کنیم

توسط: زهرا

درست مثل ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!!ابته چون ترسیدند خانمها هم سوار دوچرخه شوند مردان را نیز منع کردند نه یک خیابانی برای عبور مرو دوچرخه گذاشتند نه اامکانت و زیر بناها ان را درست کردن …چون داعشی هستند می ترسند مردم سالم بمکانند باید دود ماشین بخورند هر ستاله ۹۰۰۰۰ هزار نفر به سرطانی هایمام اضافه باید شود

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.