چگونگی رفع مشکلات اتصال وای فای در دستگاه های اندروید (بخش اول)

|
۰ دیدگاه
wi-fi-opkald-android

کاربران تبلت ها و گوشی های هوشمند اندروید تعداد قابل توجهی از کل کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده اند، بنابراین عیب یابی اتصالات وای فای در دستگاه های اندروید می تواند یک عنصر کلیدی برای مدیریت شبکه بی سیم باشد.

کلیک- در مقاله ای با عنوان حل مشکلات اتصالات بی سیم به چگونگی اشکال زدایی مشکلات مربوط به دستگاه های ویندوز پرداختیم. حال در این مقاله عیب یابی اتصالا وای فای در دستگاه های اندروید را مورد توجه قرار داده و چگونگی رفع آن مشکلات را گام به گام آموزش خواهیم داد.

گام اول: بررسی تنظیمات نقطه دسترسی و روتر

اولین گام این است نقطه دسترسی بی سیم و یا روتر را بررسی کنیم و مطمئن شویم که به طور فعال به ارایه خدمات وای فای می پردازند. از یکی از سرویس گیرندگان وای فای برای این کار استفاده کنید تا ببینید که مشکل از روتر است یا از سرویس گیرنده ها. اگر چندین سرویس گیرنده قادر به اتصال به وای فای هستند، ان سرویس گیرنده که با مشکل مواجه شده است را در گام دوم اشکال زدایی کنید.

گام دوم: بررسی کنید که آداپتور وای فار فعال باشد.

قبل از هر کار دیگری ابتدا بررسی کنید که رادیو وای فای دستگاه اندروید بر روی حالت هواپیما تنظیم نشده باشد و وای برای اتصال آماده است. برای این کار همانگونه که در تصویر نشان داده شده است به مسیر زیر بروید:

Settings > Wireless & Networks > Wi-Fi

اگر وای فای خاموش است، بر روی کشو کنار آن ضربه بزنید تا روشن شود. زمانی که وای فای روشن است، یک شاخص سیگنالی در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش ظاهر می شود. اتصال وای وای بر پهنای باند تلفن همراه غالب است ولی می توان اتصال شبکه تلفن همراه را در زمان بررسی وای فای غیر فعال کرد.

troubleshoot_slide_01_desktop

گام سوم: آدرس IP و SSID را چک کنید.

بررسی کنید که آیا سرویس گیرنده اندروید به آدرس IP یا نام شبکه (SSID) متصل است. به تنظیمات دستگاه اندروید خود برگردید و به مسیر زیر مراجعه کنید.

Settings > Wireless & Networks > Wi-Fi

در پنل وای فای بر روی تنظیمات وای فای ضربه بزنید و SSID را در لیست شبکه های نزدیک به خود مشاهده کنید. اگر نام شبکه در لیست مذکور نبود، شاید نقطه دسترسی یا روتر نام SSID را پنهان کرده اند. بر روی Add Network ضربه بزنید تا به صورت دستی نام شبکه را مجددا پیکربندی کنید.

اگر شبکه در لیست مشاهده می شود ولی اتصال برقرار نمی گردد، بر روی نام شبکه ضربه بزنید تا دستگاه برای اتصال دوباره تلاش کند. اگر نیاز به رمز عبور یا کلید بود به گام هفتم مراجعه کنید. بر روی گزینه Connect ضربه بزنید تا به شبکه متصل شوید. اگر چندین بار این عملیات را انجام دادید ولی با موقیت روبرو نشدید به گام هفتم بروید.

اگر کلمه Connected زیر نام شبکه مشاهده شد به کار خود ادامه دهید تا به یک اتصال پایدار برسید.

توجه داشته باشید که هز زمان که از یک سرویس گیرنده اندروید وای فای برای اتصال به هر شبکه ای تلاش می کنید، وضعیت در پنل تنظیمات وای فای قابل مشاهده است.  زمانی که وضعیت Connected یا متصل شده را نشان می دهد، بر روی پشرفته یا Advanced ضربه بزنید تا بتوانید آدری IP اختصاص داده شده به سرویس گیرنده را مشاهده کنید.

اگر آدرس IP یک سرویس گیرنده متصل استاتیک است ولی زیرشبکه درست نیست، شبکه را فراموش کنید و دوباره متصل شوید و برای انتخاب DHCP به تنطیمات Advanced بروید.

اگر وضعیت سرویس گیرنده متصل به صورت Obtaining address for a long time باشد، یا سرویس گیرنده مکررا متصل می شود ولی بعد سریعا ارتباط قطع می شود به گام هفتم مراجعه کنید.

اگر آدرس IP یک سرویس گیرنده در زیرشبکه درست است ادامه دهید.

troubleshoot_slide_02_desktop

گام چهارم: بررسی اتصال شبکه با استفاده از پینگ

زمانی که سرویس گیرنده وای فای اندروید آدرس IP معتبری دارد، از پینگ کردن برای تایید اتصالات شبکه استفاده کنید. بیستر دستگاه های اندروید دارای اپلیکیشن در دسترس کاربر برای پینگ کردن نیستند، ولی هنوز هم می توان با روش زیر این کار را انجام داد.

از اپلیکیشن مرورگر تعبیه شده در دستگاه اندروید برای بررسی دسترسی به اینترنت استفاده کنید. اگر بتوانید به راحتی آن را باز کنید و یک صفحه را بارگذاری کنید، بنابراین شما متصل شده اید.

اگر با پیام خطای The Web page at X might be temporarily down مواجه شدید، نیاز به تلاش بیشتری دارید تا به اینترنت وصل شوید. ابزار مدیریت وب روتر یا نقطه دسترسی بی سیم (به عنوان مثال  http://192.168.1.1) را باز کنید. اگر بتوانید آن صفحه را باز کنید، بنابراین به شبکه متصل شده اید ولی شبکه مشکل اتصال دارد.

اگر نمی توانید ابزار مدیریت وب روتر یا نقطه دسترسی را باز کنید و یا دستگاه مبتنی بر وب دیگری به شبکه محلی بی سیم متصل شده است، بنابراین به روش دیگری برای عیب یابی اتصال بی سیم نیاز دارید. از گوگل پلی برای دانلود و نصب یک اپلیکیشن پینگ رایگان بهره ببرید. اپلیکیشن هایی مانند Fing یا IP Tools می توانند گزینه های خوبی باشند. همانگونه که در تصویر زیر نشان داده شده است برای پینگ ادرسIP  روتر یا نقطه دسترسی استفاده کیند. اگر پینگ روتر یا نقطه دسترسی با شکست مواجه شد به گام پنجم بروید. اگر پینگ روتر یا نقطه دسترسی با موفقیت روبرو شد، دیگر سرویس گیرندگان بی سیم یا با سیم که تمایل به تسهیم اطلاعات با آن ها دارید را نیز پینگ کنید.

اگر پینگ با شکست مواجه شد، انزوای نقطه دسترسی ممکن است فعال باشد یا ممکن است مقصد از یک فایروال برای مسدود کردن پیام های دریافتی استفاده می کند. برای عیب یابی این موارد به گام پنجم مراجعه کنید.

troubleshoot_slide_03_desktop

گام پنجم: مشکلات مربوط به اتصال بی سیم خاص

اگر سرویس گیرنده وای فای اندروید هنوز متصل نشده است، یک آدرس IP معتبر به آن اختصاص داده اید یا دیگر سیستم های متصل به همان زیر شبکه را نیز پینگ کرده اید، اکنون زمان آن است که به مشکلات خاص بی سیم نگاهی بیندازید. روتر؛ نقطه دسترسی و سرویس گیرنده اندروید باید از استانداردهای سازگار ۸۰۲.۱۱ استفاده کنند. لطفا به موارد زیر توجه داشته باشید:

دستگاه های جدید تر اندروید اداپتورهای شبکه تک جریان ۸۰۲.۱۱ac یکپارچه شده دارند. این سرویس گیرندگان وای فای اندروید می توانند به روترهای ۸۰۲.۱۱ac، ۸۰۲.۱۱n دو بانده یا ۸۰۲.۱۱a یا همه آن هایی که از کانال های با باند پنج گیگاهرتزی استفاده می کنند متصل شوند.

سرویس گیرندگان قدیمی تر وای فای اندروید که به اداپتورهای شبکه ۸۰۲.۱۱bg یا ۸۰۲.۱۱n تک بانده یکپارچه شده اند، می توانند به روتر ها یا نقاط دسترسی ۸۰۲.۱۱b یا ۸۰۲.۱۱n یا همه ان هایی که از کانال های با باند ۲٫۴ گیگاهرتزی استفاده می کنند متصل شوند.

برای تعیین اینکه کدام یک از آداپتورهای استاندارد ۸۰۲.۱۱ را روتر یا نقطه دسترسی شبکه بی سیم شما پشتیبانی می کند، به لوگوی Wi-Fi certified نگاهی بیندازید، یا محصولات Wi-Fi certified را رو ی وب سایت اتحاد وای فای جستجو کنید.

در کل، روترها و نقاط دسترسی جدید تر ملزم به فراهم کردن سازگاری با نسل های قدیمی تر وای فای هستند، ولی تنظیمات نرخ داده باید یکسان سازی شود. هنگامی که تایید کرده اید که روتر یا نقطه دسترسی و سرویس گیرنده باید سازگار باشند، مانند گام ششم، تنظیمات رادیو بی سیم را عیب یابی کنید.

ادامه آموزش را در اینجا بخوانید.

آذر کاظمی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.