روش صحیح راه اندازی خودرو در فصل سرد

|
۱ دیدگاه
روش روشن کردن خودرو در فصل سرد

با نزدیک شدن فصل سرد و کاهش دمای هوا، گرم کردن خودرو قبل از حرکت، موضوعی است که برای همه ما سوال برانگیز است. اما آیا روشی که برای گرم کردن آن به کار می بریم درست است؟ به نظرتان روش راه اندازی صحیح خودرو در این فصل چیست؟ این مطلب می تواند پاسخی برای این سوالات شما باشد.

کلیک- ظرفیت جذب حرارت فلزات، مایع خنک ‌کاری و روغن پیشرانه باعث معرفی یک دوره کارکرد موقتی در پیشرانه می ‌شود. باید بدانید که فلزات ساختمان پیشرانه که تمام مدت شب را در دمای هوای زمستان قرار داشتند، شدیداً از جذب گرمای احتراق استقبال می‌ کنند. دوره گرم شدن به معنای مدت زمان لازم برای رسیدن پیشرانه و اجزای آن از شرایط دمای محیط به دمای پایدار کاری ‌شان است. این دوره از کارکرد پیشرانه به لحاظ بازده حرارتی و مکانیکی، مصرف سوخت و همچنین انتشار آلاینده‌ ها، بدترین دوره کارکرد پیشرانه است.

روش روشن کردن خودرو در فصل سرد

دوره گرم کردن پیشرانه چه ویژگی هایی دارد؟

تلفات اصطکاکی بسیار بالا: می‌ دانید که روغن در شرایط سرد، به حالت جامد در می آید و باعث مختل شدن روند روان کاری می شود. پس سهم زیادی از توان ناشی از احتراق سوخت پیشرانه، تا قبل از رسیدن به دمای کاری صرف غلبه بر اصطکاک رینگ‌ های پیستون و دیواره سیلندر می گردد.

تبخیر ضعیف سوخت مایع: در شرایط عادی سوخت بلافاصله بعد از پاشش، تبخیرمی شود و برای احتراق، با هوای ورودی مخلوط می‌شود.هوای سرد، زمان تبخیر سوخت را به عقب می‌ اندازد؛ حتی قسمتی از بخار سوخت در برخورد با دیواره‌ های سرد راهگاه ورودی به مایع تبدیل می شود و به دیواره می ‌چسبد. این موضوع انحراف بزرگی در نسبت هوا به سوخت واقعی پیشرانه ایجاد می کند؛ فرض کنید محفظه احتراق به ازای هر ۱۴ واحد هوای ورودی، یک واحد سوخت نیاز داشته باشد. اگر بخشی از سوخت پاشش شده به دلیل چگالش وارد محفظه نشود، احتراق با مخلوط رقیق‌ تری صورت می گیرد و توان کمتری تولید می ‌کند.

جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس: برای آن که از تماس فلز با فلز و ایجاد سایش جلوگیری شود، لایه نازکی از روغن، سطوح تماس را می‌ پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایه روغن می شود و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، لایه و سایش فلزات را از بین می برد.

انتشار آلاینده ها: مقدار زیادی از آلاینده های پیشرانه در دوره راه ‌اندازی سرد انتشار می یابد. می ‌توان علت گس آلاینده ها در طی دوره گرم شدن را در تبخیر ضعیف سوخت در شرایط سرد، وجود شکاف حجیم بین پیستون سرد و سیلندر و فرار مخلوط هوا و سوخت، جذب و دفع سوخت توسط لایه روغن محفظه احتراق، خاموش شدن شعله در مجاورت دیواره سرد محفظه احتراق و بازده پایین مبدل کاتالیزوی در دماهای پایین ‌تر از دمای حدود ۴۵۰ درجه سانتی گراد (Light-off) جستجو کرد.

روش روشن کردن خودرو در فصل سرد

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه ‌اندازی سرد پیشرانه چگونه عمل می‌ کند؟

واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک‌ کاری دریافت می ‌کند، شرایط راه ‌اندازی سرد پیشرانه را تشخیص می دهد و به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، ۵ تا ۱۰ برابر بیش از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم می‌ کند. این رویکرد تا زمان گرم شدن کامل پیشرانه ادامه  پیدا می کند. البته موارد دیگری مانند ریتارد کردن جرقه برای افزایش دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری نیز در دستور کار قرار دارد.

باور گرم کردن ۷ در فصل سرد از کجا نشات می‌ گیرد؟

در سال های گذشته قبل از ورود کامپیوتر ها به عرصه خودرو، مهندسان برای  اینکه سیستم سوخت ‌رسانی  را طراحی کنند از کاربراتور استفاده می‌ کردند. کاربراتورها عمدتا به امکاناتی برای تشخیص بعضی شرایط خاص کاری مثل هوای سرد محیط و به دنبال آن گرفتن تصمیم مناسب با این شرایط مجهز نبودند. بنابراین به نظر نمی آمد که برای راه اندازی خودرو در فصل سرد نیاز به سوخت بیشتر به صورت خودکار به وسیله سیستم سوخت‌ رسانی باشد. برای حل این مشکل خودروها به مدار ساسات تجهیز شدند. راننده با کشیدن اهرم ساسات، از  ورود هوای زیاد به پیشرانه جلوگیری می کرد و از این طریق با تبخیر مقدار مشخصی از سوخت، مخلوط غنی ‌تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد می شد و راه ‌اندازی پیشرانه آسان‌ تر رخ می داد.

مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه منجر به افت توان خروجی می‌ شد؛ در نتیجه گذشتگان ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان بنشینند. با گرم شدن پیشرانه، آن‌ ها مدار ساسات را غیرفعال می کردند و بعد می ‌توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و حرکت کنند.

روش روشن کردن خودرو در فصل سرد

برای راه ‌اندازی صحیح خودرو در فصل سرد چه باید کرد؟

با توجه به اینکه پیشرانه در شرایط شروع به کار در هوای سرد کیفیت کاری پایینی دارد، گرمایش سریع برای دستیابی به مصرف سوخت کم و جلوگیری از سایش قطعات اصطکاکی ضروری است. همچنین بخش مهمی از آلایندگی خودروها که در فصل سرد با پدیده واژگونی هوا نیز همراه می شود و سلامت همه افراد جامعه را تهدید می‌ کند، ناشی از عادت اشتباه گرم کردن خودرو است.

با وجود اینکه ما فرزندان همان پدران دوستدار ساسات هستیم، باید بدانیم که سریع ‌ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن و نه کارکرد درجا در دور آرام است. بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو حرکت کنید. البته به دلایلی نظیر احتراق و روان‌ کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه خشن و اسپرت رانندگی نکنید.

 روش روشن کردن خودرو در فصل سرد

4 پسندیده شده
نفیسه فصیحی
نفیسه فصیحی کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم هستم. علاقمند به حوزه نویسندگی، محتوا و بازاریابی. حدود سه سالی هست که در زمینه تولید، بازنویسی، تدوین، سئو و بهینه سازی محتوا فعالیت دارم. در حال حاضر مدیریت محتوای فارسی دو سایت رزرو آنلاین هتل ( egardesh.com ، samita.com) را بر عهده دارم و همزمان با مجله اینترنتی کلیک همکاری می کنم.
از این نویسنده

یک دیدگاه

توسط: حسین

سلام-لطفا توضیحات کمی روانتروقابل فهم تر باشدوتااونجاکه میگن راه افتادن سریع قبل ازگرم شدن ماشین کارجالبی نیست!لطفادراین قیسمت توضیحات بیشتری دهید برای ماشینهای انژکتورچگونه انجام میگیرد.ممنون ازمطالب خوب ومفیدتون

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.