شبکه های مجازی عامل جدید ایجاد اضطراب در افراد

|
۰ دیدگاه
nervous in social network

بنا بر تحقیقات محققان ایرلندی یکی از عواملی که نقش عمده در افزایش اضطراب اجتماعی دارد، استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی است.

 

به گزارش کلیک،  بنابر مقاله ای که در نشریه ی یونیورسیتی تایمز منتشر شده است محققان اعلام کرده اند که عواملی مانند ارسال پیام های ناخواسته یا کنترل نشده، لایک زدن های اشتباهی یا عامل سوءتفاهم، یا ارسال پیام‌های دوستی از سوی افراد نامطلوب به علاوه زورگیری ها و مزاحمت های آنلاین از جمله عوامل مهم افزایش اضطراب و نگرانی های اجتماعی هستند.

در مورد نرخ بالای اختلالات مربوط به نگرانی و اضطراب تحقیقات نشان می دهد که  در دهه ۸۰ میلادی تنها چهار درصد از آمریکایی ها از اختلالات مربوط به اضطراب و نگرانی رنج می بردند، اما این رقم در سال های اخیر به ۵۰ درصد افزایش یافته است. Headstrong  و SpunOutدو موسسه ایرلندی هستند که تلاش می کنند عوامل دقیق این افزایش را شناسایی کنند.

به اعتقاد این محققین  اگر چه شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل می کنند، اما بین استفاده از این شبکه ها و ایجاد اضطراب در افراد هم رابطه مستقیم وجود دارد.

بر اساس این بررسی های انجام شده از سوی محققان ایرلندی یکی از نتایج استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی ترس از فراموش شدن و کنارگذاشته شدن است. ارسال دائم محتوا و عکس و ویدئو در این شبکه ها توسط کاربران این تصور را در آنها ایجاد می کند که اگر از این کار دست بردارند به سرعت از یادها می روند.

اینها تنها گوشه ای از پیامدهای استفاده در شبکه های مجازی است، در بررسی های صورت پذیرفته در  این تحقیقات، محققین پی بردند که حضور و فعالیت در این شبکه ها، این تصور را ایجاد می کند که آنچه که کاربران دارند و آنچه انجام می دهند کافی نیست. حس رقابت برای جلوه گری و خودنمایی از طریق این شبکه ها تقویت می شود و افراد تلاش می کنند خود را در این شبکه ها شیک تر، زیباتر، قدرتمندتر، جذاب تر و … از انچه که هستند نشان دهند.

از سویی دیگر افراد برای اینکه شناخت مناسبی از خودشان پیدا کنند نیاز به فرصت و زمان کافی دارند، اما شتاب حاکم بر شبکه های اجتماعی چنین فرصتی برای آنها مهیا نمی کند. حفظ سلامت روان مستلزم آرامش و گاهی وقت گذرانی به تنهایی است، اما شبکه های اجتماعی چنین فرصتی را از انسان ها دریغ می کنند.

محققان ایرلندی در مورد پیامدهای این استفاده  معتقدند که  فیس بوک و اینستاگرام افراد را به محصول و نه یک شخص مبدل می کنند، محصولاتی که باید همیشه راهی برای افزایش جلوه گری و جذابیتشان پیدا شود و تلاش در این زمینه موجب نگرانی دائم افرادی است که مرتبا در فضای آنلاین حضور دارند.

0 پسندیده شده
زینب یزدانبخش
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.