هر آنچه لازم است درباره واقعیت مجازی بدانید (بخش اول)

|
۰ دیدگاه
تصویر شاخص

واقعیت مجازی یا virtual reality عبارت است از فناوری که در آن کاربر می تواند با حرکت سر و اعضای بدن با محیط مجازی که در جلوی چشمان او قرار گرفته است ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشد. در این مطلب اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص  در اختیار شما خواننده محترم قرار می دهیم.

کلیک- تا همین چند سال پیش واقعیت مجازی تنها فانتزی و یا تصورات نویسنده ای بود که یک داستان علمی تخیلی با موضوع تکنولوژی نوشته می نوشت. در سال ۱۹۳۵ نویسنده آمریکایی داستان علمی تخیلی به نام Stanley G Weinbaum در یکی از داستان های خود به نام عینک پیگمالیون، برای اولین بار مفهومی را توضیح می داد که در واقع تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی بود.

بخشی از این کتاب به این قرار است:

” گوش کن، مثلا تو مشغول تماشای یک فیلم هستی که هم صدا دارد و هم تصویر، حالا تصور کن همین طور که داری فیلم را تماشا می کنی و صداها را می شنوی می توانی مزه، بو و حتی احساساتی که بازیگران آن فیلم منتقل می کنند را تجربه کنی. فرض کن آن قدر این تجربه ها واقعی هستند که فکر می کنی تو بخشی از داستان هستی، مثلا داری با سایه ها حرف می زنی و سایه ها هم به تو جواب می دهند. و به جای اینکه فیلم را از صفحه ببینی مثل این است که تو در متن داستان هستی و درست در همان صحنه هایی هستی که بازیگران در آن صحنه ها  نقشی ایفا می کنند. آیا تجربه چنین چیزی برای تو هیجان انگیز نیست؟”

اگرچه هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید برای انتقال بو و مزه توسط واقعیت مجازی باید انجام شود اما عینک جادویی که توسط آلبرت لودویگ که سال ها پیش از آن در داستان های علمی تخیلی این نویسنده نام برده شده است می تواند به عنوان پایه ای برای آنچه هم اکنون کاربران برای تجربه واقعیت مجازی هنگام انجام بازی های ۳۶۰ درجه، ویدیو ها و دنیای مجازی استفاده می کنند شناخته شود.

از زمانی که عینک جادویی لودویگ راه خود راه به دنیای داستان های تخیلی باز کرد، زمانی که واقعیت مجازی از اولین سیستم VR که در دهه ۱۹۶۰ میلادی بر روی روی سر کاربر قرار می گرفت تا واقعیت مجازی را تجربه کند و یا آن چه که در تبلیغات تجاری سال های ۱۹۸۰ میلادی کاربران می دیدند، قرن ها می گذرد. این ها مواردی واقعی از واقعیت مجازی بودند که برای اولین بار از آن ها استفاده می شد نه آنچه که تماشاگران فیلم های سینمایی در فیلم های هالیوودی می دیدند. دواقع آچه در این سال ها ارائه شد مبنای اصلی شکل گیری ابزاری بود که به کاربران برای درک دنیای واقعیت مجازی کمک می کرد.

اما مفهوم کنونی واقعیت مجازی از سال ۲۰۱۰ میلادی زمانی که یک نوجوان آمریکایی به نام پالم لاکی اولین نمونه از هدست واقعیت مجازی را ساخت که بعدها منجر به تاسیس شرکت اکلوس ریفت شد، شروع شد. دو سال بعد او کمپین تبلیغاتی کیک استارت را با هزینه ۲۵۰ هزار دلار راه اندازه کرد تا محصول خود را به فروشد. دو سال بعد از آن مدیر عامل فیس بوک، مارک زاکر برگ شرکت ریفت را با هزینه ۲ میلیارد دلار خریداری کرد.

اما بعد از آن بود که شرکت های زیادی برای تولید هدست های این چنینی  شروع به فعالیت و تلاش کردند. از اچی تی سی وایو و پلی استیشن واقعیت مجازی سونی گرفته تا هدست هایی که مخصوص گوشی های هوشمند مثل واقعیت مجازی سونی گیر و گوگل کاردبورد تولید شدند. به هر حال در حال حاضر هزاران توسعه دهنده در حال ساخت بازی های واقعیت مجازی و همچنین اپلیکیشن های مربوط به آن هستند. از طرفی سازندگان فیلم های سینمایی در حال کار و تحقیق بر روی استفاده از این فناوری در ساخته های خود هستند. فیس بوک و یو تیوب نیز ویدیوهای ۳۶۰ درجه منتشر می کنند.

اما کاربران و مخاطبان زیادی هستند که هنوز در خصوص این فناوری نسبتا جدید اطلاعات زیادی ندارند. برای این دسته از کاربران در ادامه این مطلب و مطالب بعدی مفاهیم پایه در خصوص سخت افزارها، اپلیکیشن های و بازی های واقعیت مجازی را توضیح می دهیم.

مهم ترین بخش از فناوری واقعیت مجازی هدست هایی است که به این منظور ساخته می شوند. هدست های واقعیت مجازی در واقع دستگاه هایی هستند که از یک عینک با شیشه های ضخیم که بر روی چشم های کاربر قرار می گیرند تشکیل شده است. هرچه کیفیت این دوربین ها بیشتر باشد مسلما قیمت آن ها نیز بیشتر است. این عینک های گران قیمت برای اجرای اپلیکیشن ها و بازی های واقعیت مجازی نیاز به اتصال به کامپیوتر دارند. اما عینک های نسبتا ارزان قیمت تر دیگری نیز وجود دارند که در فاصله کوتاهی از آن ها تلفن همراه در جلوی هدست نگه داشته می شود و کاربر می تواند فیلم ها و بازی ها را از طریق آن مشاهده کند.

در تمام این هدست ها کاربر نیاز به استفاده از یک جفت هدفون با کیفیت عالی دارد و البته لوازم جانبی از قبیل کنترل کننده ها و غیره وجود دارند که برای هرچه بهتر بودن تجربه واقعیت مجازی بنا به سلیقه کاربر استفاده می شوند.

تصور کنید در حال انجام بازی مثل فوتبال هستید. البته بازی که با استفاده از واقعیت مجازی آن را انجام می دهید. فرض کنید می خواهید به عنوان یک فوتبالیست در آن مسابقه شرکت کنید. ابزاری باید وجود داشته باشد که حرکات بدن مثل پاها و دست های شما را شبیه سازی کند. این ابزار به عنوان کنترل کننده های دستی شناخته می شوند که به کاربر اجازه می دهند تا حرکات اعضای بدن خود را به نحوی برای سیستم یا اپلیکیشن قابل فهم و یا به اصطلاح ترجمه کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دستگاه های واقعیت مجازی اپلیکیشن های خاص خود را دارند و مثل فروشگاه هایی که کاربر می تواند در آن جا اپلیکیشن های مربوط به تلفن همراه را پیدا کند، فروشگاه هایی هستند که اپلیکیشن های مربوط به دستگاه های واقعیت مجازی را به کاربران ارائه  می دهند. این فروشگاه ها تنها از طریق دستگاه های واقعیت مجازی برای کاربران قابل دسترسی هستند. اما کاربران می توانند به برخی دیگر از این فروشگاه ها از طریق کامپیوتر متصل شوند و اپلیکیشن ها وی ا بازی های دلخواه خود را خریداری و دانلود کنند. در مطلب بعد در خصوص شرکت هایی که تا کنون اقدام به تولید دستگاه های واقعیت مجازی کرده اند و یا اپلیکیشن های مربوط به آن را طراحی و ساخته اند صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد…

 

1 پسندیده شده
سمیه شماعی زاده
لیسانس کامپیوتر گرایش نرم افزار و لیسانس زبان انگلیسی و ارشد زبانشناسی رایانشی یا مهندسی پردازش زبان طبیعی هستم. عاشق دنیای کامپیوتر و یادگیری زبانهای جدید هستم.
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.