چرا ایرانی ها حاضر به استفاده از خدمات ایمیل های بومی نیستند؟

|
۹ دیدگاه
برنامه واقعیت مجازی

چندین سال از زمانی که پست های الکترونیکی ایرانی فعالیت شان را آغاز کرده اند می گذرد اما هنوز آن طور که باید مورد توجه و استفاده مردم قرار نگرفته اند. با وجود اینکه این پورتال ها که تعدادشان به ۱۰ مورد می رسد با همه خدمات آماده سرویس دهی به کاربران داخلی هستند.

به گزارش کلیک، انصافا باید گفت که این مسئله به بی کیفیت بودن خدمات ارائه شده توسط این وب سایت ها بر نمی گردد چون حتی می توان بعضی از آن ها قابل مقایسه با سرویس های مشابه خارجی هستند و در بعضی موارد حتی می توان گفت ایرانی ها در ارائه این خدمات موفق تر از رقبای خارجی عمل کرده اند.

اما این وجود با گذشت سال های زیادی از متولد شدن نخستین سرویس پست الکترونیک  بومی هنوز استقبال چندانی از آن ها نشده است و به نوعی این خدمات حداقل تا اینجای کار در برابر رقبای خارجی شکست خورده محسوب می شوند.

تا آنجایی که بزرگ ترین شرکت ارائه دهنده خدمات پست الکترونیک داخلی تنها حدود ۱ میلیون کاربر دارد که از این تعداد فقط ۳۰۰ کاربر فعال هستند. اما بنظرتان چرا  ایرانی ها  حاضر به استفاده از سرویس های ایمیل بومی نیستند؟

مرتضی یزدی، کارشناس آی تی به این سوال اینگونه پاسخ داده است:

علت های زیادی را می توان برای عدم موفقیت این خدمات بیان کرد و شاید یکی از مهم ترین آن ها نبود اطلاع رسانی در جامعه برای وجود چنین سرویس هایی است. متاسفانه شرکت های ایرانی فعال در حوزه فناوری چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و نمی توانند خدمات خود را به کاربران در صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی معرفی کنند.

این کارشناس گفت محیط کاربری بسیاری از پست های الکترونیکی ایرانی، ساده طراحی شده که حتی کودکان و افراد مسن هنگام استفاده از آن مشکلی پیدا نمی کنند و از از همه مهمتر اینکه پشتیبانی آن به زبان فارسی است. نگهداری سخت افزار های خدمات پست الکترونیکی هزینه بالایی دارد و  شرکت های فعال در این زمینه باید بتوانند خدمات خود را با تعرفه ارزان در رسانه ها تبلیغ کنند تا مردم با آن ها آشنا شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

یزدی دلیل استفاده مردم از نمونه های داخلی را به جای سرویس های خارجی مثل یاهو و جی میل کاربران ایرانی این گونه بیان کرد: علاوه بر محیط کاربری بهتر برای کاربران فارسی زبان، می توان به خدماتی مثل ارسال ایمیل به تلفن همراه افراد از طریق پیامک اشاره کرد و البته خدمات دیگری که متاسفانه برای ایرانی ها ناآشنا است.

این کارشناس اضافه کرد: امنیت نمونه های بومی قابل رقابت با خارجی ها است و کاربران می توانند با خیالی آسوده از آنها استفاده کنند. اگر از سرویس های بومی استقبال و البته حمایت شود می توانند به سرعت رشد کنند و خدمات دیگری مثل اپلیکیشن های پیام رسان را نیز ارائه دهند.

در ادامه یزدی با اشاره به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در آینده گفت: با توجه به اینکه بانک ها و دیگر نهاد های داخلی به شبکه ملی وصل می شوند، ایمیل های اطلاع رسانی خود را از طریق سرویس های بومی ارائه می دهند و از خروج اطلاعات به خارج از مرز ها جلو گیری می کند.

یزدی در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن شبکه ملی، کاربران مجبور به استفاده از ایمیل های بومی می شوند یا خیر؟ گفت: باید دید چه سیاستی برای آن در نظر گرفته شده است؛ اما از نظر فنی با راه اندازی کامل شبکه ملی پست های الکترونیکی خارجی همچنان در دسترس خواهند بود و هیچ مشکلی برای آن ها به پیش نمی آید.

2 پسندیده شده
نفیسه فصیحی
نفیسه فصیحی کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم هستم. علاقمند به حوزه نویسندگی، محتوا و بازاریابی. حدود سه سالی هست که در زمینه تولید، بازنویسی، تدوین، سئو و بهینه سازی محتوا فعالیت دارم. در حال حاضر مدیریت محتوای فارسی دو سایت رزرو آنلاین هتل ( egardesh.com ، samita.com) را بر عهده دارم و همزمان با مجله اینترنتی کلیک همکاری می کنم.
از این نویسنده

۹ دیدگاه

توسط: درسا

۱- مهمترین دلیل استفاده نکردن ایرانی ها از ایمیل بومی بحث امنیتی و کنترل اطلاعات هویتی و محتوای ایمیل است. خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم در ایمیل بومی اطلاعات ما توسط دولت کنترل نمیشود یا به شرکتها برای تبلیغات فروخته نمیشود. اما مثلا حتی اگر ایمیل یاهوی ما توسط یاهو کنترل شود برای کاربر ایرانی مسئله ای نیست چون یک فرد خارجی میخواهد چه کار کند اما فرد ایرانی که اطلاعات ما را دارد میتواند کارهایی کند …
۲- ثبت نام با اطلاعات هویتی، که کد ملی و شماره تلفن و یا آدرس و کد پستی هم میخواهد برای ثبت نام و فقط در ایران است که این گونه است و مثل ایمیل های بین المللی ثبت نام استاندارد و درست و راحتی ندارد، و کسی هم دوست ندارد اطلاعات هویتی اش را بدهد.
۳- هرچقدر هم که ایمیل ایرانی امنیت خوبی داشته باشد باز هم به پای امنیت شرکت های بزرگ و معتبر خارجی نمی رسد، کسی که یاهو را هک کند ایمیل ایرانی را مثل آب خوردن هک می کند.
۴- و …

    توسط: حمید

    کاملا درسته نمیدونم پیش خودشون چی فکر کردن ک ایمیل بومی درست کردن

    توسط: حمید

    کاملا درسته نمیدونم پیش خودشون چی فکر کردن ک ایمیل بومی درست کردن

توسط: امید شاکری

ما ایرانیها از وجود ایمیل ایرانی بی خبریم. خود من با خوندن این خبر مطلع شدم که شبکه پست الکترونیکی ایرانی هم داریم. خوب مردم از کجا باید بدونن؟ نه تبلیغاتی! نه اطلاع رسانی؟ ولی در نهایت به نظر من همه استقبال میکنیم. خیلی خوبه که آدم ایمیل داخلی کشور خودشو داشته باشه. مخصوصا اگه مثل گوگل پشتیبانی نرم افزاری و مرورگر مخصوص هم داشته باشه والا من یکی که از بس دیدم گوگل میزنه این امکان در کشور شما امکان پذیر نیست اعصابم خورد میشه! البته اینم بگم مسئولان ما اصلا براشون مهم نیست این چیزا وگرنه سرمایه گذاری تو این موضوع به امنیت ما ایرانیها و کشور عزیزمون هم مربوط میشه!

    توسط: Javad

    کاملا مخالفم نه تنها به نفع امنیتمون نیست که به صلاحمون هم نیست و هیچ قانونی هم وضع نشده که از کاربر حمایت کنه و از اطلاعات کاربرا استفاده ابزاری و اهدافی برای سازمانها و دولت سواستفاده نکنه قانونهای موجود هم گیج کننده و کلی هست و کسی بهش عمل نمیکنه مطمئن باش گوگل و یاهو و … هرچقدر امنیتشون کم باشه باز هم از ایمیل ایرانی امن تر هستن. در ضمن ایمیل ایرانی چند سالی هست که وجود داره و تقریبا میشه گفت همه ازش خبر دارن مثل میهن میل و صبا میل و …

توسط: علی

ایمیل بومی یه چیزی تو مایه های خودروی ملی هست….

توسط: Javad

کسی که از ایمیل ایرانی استفاده کنه یا خیلی ساده است و از چیزی سر در نمیاره و یا بعدا چوبشو میخوره مگه اینکه اطلاعات حساس و شخصی و محرمانه و … نداشته باشه.

توسط: Javad

اصلا نیاز نیست نگران این باشید که اگر از ایمیل و شبکه های اجتماعی ایرانی استفاده کنید اطلاعاتتون رو چک میکنن، چون اصلا برای نهاد های امنیتی مهم نیست که شما از ایمیل و یا شبکه های اجتماعی ایرانی استفاده میکنید یا خارجی. چون تمامی سرویس دهنده های اینترنتی و نهاد های امنیتی قادر به مانیتوریگ و کنترل کاربران خود هستند و استفاده کردن از ایمیل و شبکه های اجتماعی خارجی مثل این میمونه که آب محلتون آلوده شده و شما بری از شیر همسایه آب بخوری. بنظرم بهتره بجای اینکه از سرویس دهنده های ایمیلی و اجتماعی خارجی استفاده کنیم، ار سرویس دهنده های داخلی استفاده کنیم و سعی کنیم کار خلاف قانون انجام ندهیم. و البته باید بدانیم که طبق قوانین، نهاد های امنیتی تا حکم و اجازه نهادهای مربوطه نباشد نمیتوانند هیچ کس را کنترل کنند و یا مورد بازخواست قرار دهند. پس بهتر است بجای استفاده از سرویس دهنده های اجتماعی خارجی و خروج سرمایه از کشور از سرویس دهنده های ایرانی استفاده کنیم و به اقتصاد کشور خودمون کمک کنیم تا آنها هم بتوانند پیشرفت کنند و قابلیت رقابت با سرویس دهنده های خارجی را پیدا کنند.

توسط: Javad

اصلا نیاز نیست نگران این باشید که اگر از ایمیل و شبکه های اجتماعی ایرانی استفاده کنید اطلاعاتتون رو چک میکنن، چون اصلا برای نهاد های امنیتی مهم نیست که شما از ایمیل و یا شبکه های اجتماعی ایرانی استفاده میکنید یا خارجی. چون تمامی سرویس دهنده های اینترنتی و نهاد های امنیتی قادر به مانیتوریگ و کنترل کاربران خود هستند و استفاده کردن از ایمیل و شبکه های اجتماعی خارجی مثل این میمونه که آب محلتون آلوده شده و شما بری از شیر همسایه آب بخوری. بنظرم بهتره بجای اینکه از سرویس دهنده های ایمیلی و اجتماعی خارجی استفاده کنیم، ار سرویس دهنده های داخلی استفاده کنیم و سعی کنیم کار خلاف قانون انجام ندهیم. و البته باید بدانیم که طبق قوانین، نهاد های امنیتی تا حکم و اجازه نهادهای مربوطه نباشد نمیتوانند هیچ کس را کنترل کنند و یا مورد بازخواست قرار دهند. پس بهتر است بجای استفاده از سرویس دهنده های اجتماعی خارجی و خروج سرمایه از کشور از سرویس دهنده های ایرانی استفاده کنیم و به اقتصاد کشور خودمون کمک کنیم تا آنها هم بتوانند پیشرفت کنند و قابلیت رقابت با سرویس دهنده های خارجی را پیدا کنند.

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.