نگاهی بر سیر تکاملی برند نایکی در دنیای دیجیتال

|
۰ دیدگاه
نگاهی بر سیر تکاملی برند های نایکی و آندر آرمور

امروزه کمتر کسی را می توان یافت که با محصولات شرکت هایی همچون نایکی،آندر آرمور،آدیداس و … آشنایی نداشته باشد و تقریبا همه ما حداقل یکبار در زندگی خود از محصولات این شرکت ها استفاده کرده ایم.

به گزارش کلیک،برخی اوقات رقابت پایانی ندارد و همچون زورآزمایی پایان ناپذیر تیم هایی همچون تاتنهام و آرسنال و رئال مادرید و بارسلونا،رقایت میان برند های نایکی و آندر آرمور نیز ادامه دارد،گرچه رقابت میان این دو برند خوشنام سرسختانه دنبال می شود اما با توجه به روندی که آنها در چند سال اخیر دنبال کرده اند می توان دریافت که  نحوه تعامل و قواعد بازی در رقابت خستگی ناپذیر این دو شرکت چند ملیتی تغییر کرده است.

همانطور که می دانید هر دو شرکت نایکی و نیز آندر آرموز در حوزه طراحی و تولید پوشاک و لوازم ورزشی فعالیت دارند،اما در چند سال گذشته شاهد بوده ایم که این دو شرکت به حوزه فعالیت خود بسنده نکرده و سال به سال محدوده فعالیت برند خود را گسترش می دهند،برای مثال شرکت آمریکایی نایکی چند سالی است که سرمایه گذاری در حوزه طراحی گجت های هوشمند را در دستور کار خود قرار داده و قصد ندارد تا از فناوری روز عقب بماند،هدف شرکت نایکی این است که کسب و کار خود را از محدوده فعلی خود که بر روی تولید پوشاک و لوازم ورزشی تمرکز دارد فراتر برده و محصولات خود را به جزئی جدا نشدنی از زندگی افراد و به ویژه ورزشکاران حرفه ای تبدیل نماید.

Nike

 به جرات می توان برند نایکی را از پیشگامان و نیز تاثیرگذاران بر صنعت طراحی و تولید تجهیزات و پوشاک ورزشی دانست،تمرکز اصلی نایکی در بازار امروز عرضه کفش های ورزشی در هر رشته تخصصی و حرفه ای می باشد،نایکی همچنین تعامل خوبی با فناوری روز دارد به طوری که شاهد عرضه گجت هایی هوشمند ورزشی توسط این شرکت بوده و هستیم و کارشناسان وضعیت فعلی نایکی در بازار محصولات ورزشی را بی مانند بهتر از همیشه توصیف می کنند.

شرکت نایکی هم اکنون در ۱۸۰ کشور جهان فعالیت دارد و توانسته تا با عرضه محصولات خود در دسته بندی های متعدد نظر هر کاربر و با هر نیازی را به محصولاتش جذب کند،ایدئولوژی این شرکت برای تولید و طراحی محصول بر مبنای موقعیت جغرافیایی بازار هدف نیست،برای مثال نایکی معتقد است که ورزشکارانی که در رشته گلف فعالیت دارند فارق از ملیت و فرهنگ به لحاظ نحوه تفکر ویژگی های مشترکی دارند و این شرکت سعی کرده تا با عرضه محصولات مختص این رشته ورزشی پاسخی درخور به نیاز ها و سلایق مشترک کاربران این رشته ورزشی بدهد و اگر راستش را بخواهید بازار هم عکس العمال مثبتی به ایدئولوژی جدید نایکی نشان داده است و طبق آمارها پس از در دستور کار قرار دادن این استراتژی توسط شرکت نایکی در سال ۲۰۰۸ آمار فروش محصولات این مجموعه آمریکایی با رشد ۷۰ درصدی همراه بوده است.

از دیگر استراتژی های جدید شرکت نایکی برای تسخیر بازار می توان به طراحی و تولید محصولات ورزشی فناورانه اشاره کرد،یکی از اولین محصولات شرکت نایکی در این دسته بندی دستبند ورزشی هوشمند آن به نام FuelBand بود که البته در سال ۲۰۱۴ با توقف تولید رو به رو شد،اما نایکی دست از به کار گیری فناوری های روز در محصولاتش نکشیده و به این منظور همکاری هایی را با شرکت های بزرگ فناوری همچون اپل آغاز کرد که به تولید و عرضه Apple Watch Nike + منجر گردید.

Under Armour

شرکت آندر آرمور نیز از بزگان حوزه لوازم و تجهیزات و نیز پوشاک حرفه ای ورزشی به شمار می رود که توانسته تا رقابت تنگاتنگی را با برند نایکی ایجاد کند،مدیران این برند محبوب نیز از فواید تلفیق فناوری در کسب و کار خود با خبر شده اند و قصد دارند تا از این طریق رویای شکست نایکی در بازار را محقق سازند،طبق آمار رسمی خود شرکت آندر آرمور این مجموعه به تازگی رقمی ۷۱۰ میلیون دلاری را به خرید شرکت های تولید کننده نرم افزار های ورزشی اختصاص داده است که از نتیجه این رویکرد بدیع می توان به خرید شرکت My Fitness Pal اشاره کرد.

هر دو برند نایکی و آندر آرمور آینده کسب و کار خود را روشن می بینند و قصد دارند تا برند خود را به یک برند همه گیر و مردمی تبدیل کنند و نه برندی که مختص ورزشکاران حرفه ای باشد،اما سوال اصلی اینجاست که آنها برای رسیدن به این هدف چه راهکار هایی را در نظر گرفته اند.

مدیر عامل شرکت آندر آرمور و یا کوین پلانک در توضیح این مسئله می گوید که ورود شرکت تحت مدیریتش به حوزه تولید نرم افزار های ورزشی می تواند کلیدی برای این تغییر باشد.

در آینده ای نه چندان دور گجت های هوشمند پوشیدنی به دستبند های هوشمند و نیز سنسور های هوشمند کفش ها خلاصه نمی شود و هدف این است که با طراحی و تولید سنسور های فوق هوشمند بتوان فعالیت ورزشی فرد را به طور دقیق تحت بررسی قرار داد و نحوه حرکت اندام های وی،مقدار کالری دقیق مصرفی وی در طول فعالیت ورزشی و نیز موقعیت مکانی ورزشکار مولفه های اصلی فعالیت این سنسور ها را شامل خواهند شد.

شرکت آندر آرمور قصد دارد تا در آینده نزدیک لباسی ورزشی را به بازار عرضه کند که در ساخت آن تعداد زیادی سنسور به کار رفته است و گرچه در مقطع زمانی فعلی اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست اما با توجه به سرمایه گذاری های کلان این شرکت بر روی حوزه فناوری روز می توان حدس زد که عرضه این لباس هوشمند به بازار پوشاک ورزشی پاسخ محکمی به فعالیت های فناورانه اخیر برند نایکی خواهد بود.

0 پسندیده شده
سینا اشتری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.