کنترل کلمات انسان توسط پدیده ای اسرار آمیز در چند قرن گذشته

محققان بعد از تجزیه و تحلیل چند قرن از ادبیات یک روند عجیب و غریب در الگوهای زبانی ما پیدا کرده اند؛ کلمات مورد استفاده ما در طی بازه ۱۴ ساله به طور مداوم، گاهی رایج بوده اند و مورد علاقه عموم، و گاهی نیز از چشم مردم افتاده و در گوشه ای تاریک از ادبیات گرد و خاک خورده اند.

به گزارش کلیک،دانشمندان با اجرای اسکریپت های کامپیوتر و پایگاه های داده Google Ngram Viewer به ردیابی الگوهایی پرداختند که به سال ۱۷۰۰ برمی گردند و بر استفاده از زبان به طور سراسری در بیش از ۴٫۵ میلیون کتاب دیجیتالی نظارت می کند. در انجام این کار، آن ها یک نوسان عجیب و غریب در سراسر ۵۶۳۰ اسم مشترک شناخته شده یافتند.

این تیم می گوید: این اکتشاف نه تنها نشان می دهد که چگونه نویسندگان و عموم مردم به طور وسیعی از کلمات برای بیان خودشان استفاده می کنند، همچنین بر روی موضوعاتی که ما برای بحث انتخاب می کنیم، تاثیر بسزایی دارد.

مارسلو مونتمرو از دانشگاه منچستر در انگلستان سوفیا چن در مجله New Scientist گفت: بسیار دشوار است تصور این که یک پدیده تصادفی این الگو را در اختیار ما قرار بدهد.

با فرض این که این الگوها منعکس کننده پویایی فرهنگی هستند، من امیدوارم که این توسعه ما را به درک بهتری از این سوال برساند که چرا موضوعات مورد بحث خود را تغییر می دهیم. به عبارت دیگر، احتمالا به این نکته پی خواهیم برد که چرا نویسندگان از یک موضوع خاص خسته و زده می شوند و به سوی موضوعات دیگر روانه می شوند.

الگوی ۱۴ ساله ورود و خروج کلمات که به طیف کاربرد گسترده و همه گیر به طور شگفت انگیزی ثابت بود، اگر چه محققان دریافتند که در سال های اخیر چرخه مذکور یک یا دو سال طولانی تر شده است و بر کلمات خاص تاکید ویژه ای داشته است.

نکته جالب این است که کلمات چگونه در کاربرد و استفاده محبوب می شوند و یا برعکس. به عنوان مثال، کلمات مربوط به اشرافی گری مانند “شاه”، “ملکه”، و “شاهزاده” ممکن است محبوبیت فوق العاده ای داشته باشند، اما این احتمال نیز وجود دارد که در مدتی اندک دیگر محبوبیت قبل خود را از دست بدهند.

در مقابل، تعدادی از اصطلاحات علمی از جمله “ستاره شناس”، “ریاضیدان”، و “ماه و یا خورشید گرفتگی” می تواند به زودی به سمت و سوی کاهش کاربرد در متون حرکت کنند.

با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام گرفته، همان پدیده مشابه راجع به افعال نیز اتفاق می افتد، هر چند نه به اندازه ی اسامی؛ در همین راستا دانشگاهیان الگوهای ۱۴ ساله مشابه را در فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی و اسپانیایی پیدا کردند. بنابراین این یم مسئله انحصاری برای زبان انگلیسی نیست و در زبان های دیگر نیز رخ می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که کلمات در مواقعی دچار یک حرکت آغازین خاص می شوند که باعث می شود مردم بیشتر و بیشتر به استفاده از آن ها روی بیاورند که البته بعد از رسیدن به درجه اشباع، نویسندگان به دنبال جایگزین هایی برای آن ها می گردند.

Montemurro و پژوهشگر همکار دامیان زانتی از شورای ملی پژوهش های علمی و فنی در آرژانتین دقیقا نمی دانند دلیل این پدیده چیست؛ اگرچه، به طور مکرر بیان نموده اند که اشتیاق زیادی برای کشف این موضوع دارند.

انتظار ما این است که این رفتار مربوط به تغییرات در محیط فرهنگی است که به نوبه خود، تمرکز موضوعی نویسندگان ارائه شده در پایگاه داده گوگل را به جنب و جوش در می آورد.

مارک پیجل، دانشمند بیولوژیکی از دانشگاه ریدینگ در انگلستان که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: جستجو برای عوامل فرهنگی که ممکن است این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد به نظر جذاب می رسد، اما ما همچنین انتظار دوره های تناوب خاص از نوسانات اتفاقی را داریم.

او اضافه کرد: ممکن است کلمه ای مانند Apple روز به روز بر محبوبیتش اضافه شود، اما بعد از آن از محبوبیتش کاسته می شود تا به یک درجه متوسط طولانی مدت برسد.

روشن است که زبان به طور مداوم در طی زمان در حال تغییرو و تحول است، اما یک منبع مانند Google Ngram Viewer دسترسی بی سابقه ای به استفاده از کلمه ها و گرایش های زبان در سراسر قرن به دانشمندان می دهد.

شما می توانید با استفاده از این منبع و هر زمان که خواستید، میزان محبوبیت کلمات را بیابید. البته اگر اسامی دلخواه و مورد علاقه شما در حال حاضر از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، حتما استفاده لازم را از آن ها در مقالات و نوشته های خود ببرید، چون ممکن است در آینده به اندازه الان محبوب نباشند.

یک دیدگاه