رونمایی دانشگاه علم و صنعت از پلتفرم خودروی ملی

پلتفرم خودروی ملی رونمایی شد. به گفته طراحان و سازندگان، این پلتفرم با ایمنی کاملش می تواند در حد ستاره های جهانی باشد و حتی با تولید آن کشور را به استقلالی در صنعت خودرو برساند. 

به گزارش کلیک، به تازگی از پلتفرمی در دانشگاه علم و صنعت ایران رونمایی شده است که به گفته طراحان، ایمنی بدنه فلزی آن در حد ستاره های جهانی است. مراسم رونمایی از این خودروی ملی با حضور دکتر محمد حسن شجاعی فرد، رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت و جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده مهندسی خودرو برگزار شد.

به گفته شجاعی فرد  با اجرایی شدن این طرح، صنعت خودروی ما دیگر نیازی به مونتاژ ندارد و از طرفی صنعت خودروی ایران به استقلال می رسد.

او هم چنین در خصوص ویژگی های این طرح گفت:

پلتفرم خودرو، عملا بخش اصلی یک خودرو را شامل می شود و این قابلیت را دارد که چند مدل مختلف بدنه و تزیینات داخلی مناسب روی آن سوار شود و به صورت مدل های مختلف خودرو روانه بازار گردد.

۲-۱

رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: طراحی پلتفرم خودروی ملی از سال ۱۳۹۱ در دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز شد و در حال حاضر کل تزئینات داخلی و خارجی و طراحی بدنه آن تا آخرین مرحله طراحی جزئیات، پیش رفته و انجام شده و این پلتفرم قابلیت ارائه تا ۲۵ محصول را دارد.

او هم چنین اظهار کرد: در این پروژه کلان که برای اولین بار در کشور در سطحی گسترده طراحی و اجرا شده است. ایمنی خودرو و به ویژه طراحی که در قسمت بدنه فلزی انجام شده در حد ستاره های جهانی می باشد. هدف گذاری اولیه در این طرح دارای چند شرط بود. از جمله اینکه قیمت خودرو نباید بیش از ۱۲ هزار دلار باشد و از طرف دیگر خودرویی تولید شود که به لحاظ کیفیت، بتوان آن را به اروپا صادر کرد.

پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در راستای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت خودروی کشور و با هدف بومی سازی طراحی پلتفرم خودرو به کنسرسیوم دانشگاهی متشکل از دانشگاه های علم و صنعت ایران، امیرکبیر، خواجه نصیر و تهران ابلاغ شده بود. اما فقط دانشگاه علم و صنعت ایران توانست طراحی و آماده سازی نمونه آزمایشگاهی پلتفرم خودروی ملی را انجام دهد.

 این پروژه دارای اهداف مختلفی از جمله دستیابی به دانش ملی طراحی پلتفرم خودرو، ایجاد ساختار مناسب برای طراحی پلتفرم، ساخت نمونه های اولیه پلتفرم طراحی شده، دستیابی به تکنولوژی روز و قابل صدور، محدود کردن هزینه های محصول در حدود تعیین شده، تربیت نیروهای متخصص، مناسب سازی فرایند طراحی خودرو و نهایتا جهانی شدن صنعت خودروی کشور بوده است.

هم اکنون نمونه نیمه صنعتی و پایلوت پلتفرم خودروی ملی آماده است تا خودروسازان آن را تبدیل به نمونه صنعتی و تولید انبوه کنند. باید منتظر ماند و دید که چقدر این پروژه برای تولید انبوه مورد توجه مسئولان قرار می گیرد.








مطالب مرتبط


34 دیدگاه

  • کدوم آدم بی خردی به خودش اجازه داده این کاریکاتور خنده دار با این رندر فاجعه رو بعنوان خودروی ملی معرف کنه! واقعا متاسفم واسه کشورم که هر کسی از راه میرسه میشه طراح!

  • واقعا ادعای مضحک ….. ادعای بومی سازی …… و کلی دروغ دیگر برای دریافت امکانات و وام های دیگر!!
    حداقل بهتره به آقای جمشید آرین بیشتر توجه بشود تا به این طرح های کهنه و تقلیدی !!!

  • واقعا دست مریزاد! خسته نباشین!!

    همین که اعتراف میکنین بعد از ۵۰ ۶۰ سال تازه قراره به استقلال برسین خودش جای شکر داره (((:

    میگم این شاهکار طراحی تون رو به اروپا و آمریکا و کره مریخ هم صادر کنین! قطعا ازتون میخرن (((:

  • مایه شرمساری است، ام وی ام که پست ترین برند چینی در ایران است هر ۶ ماه یکبار داره یه طرح جدید ارائه می کنه که واقعا مایه شرمساری همه سازندگان وطنی خودرو به ویژه ایران خودرو و سایپاست. لااقل اگر نمی توانند از روی دست آلمان و ایتالیا ( سرزمین طراحان خودرو) کپی کنند بروند از روی دست چینی ها کپی کنند. می گویند اگر میخواهی برنده باشی و نفر اول بایستی مثل او فکر کنی، مثل او کار کنی، مثل او لباس بپوشی و غیره. لذا ما هم اگر میخواهیم خودرو درجه یک داشته باشیم همین راه را برویم. و البته یادمان نرود مهمترین مهمترین مهمترین قدم ساخت موتور است، بقیه اش کم کم خودش می آید. ببینید مهمترین ماشینهای چینی هم غالبا موتور میتسوبیشی دارند، لذا فن آوری ساخت موتور از همه چیز واجب تر است. سپس طراحی بنده و غیره….

  • در جواب دوستانی که میگن این چیه !!باید بگم چهل ساله خودروسازان خودرو تولید کردند اخرش شده دنا با پلتفرم پژو ..پس اینقدر ایراد نگیرید ..اگر این پلتفرم در دانشگاه واقعا تولید شده باشه دست مریزاد داره و من مطمئن هستم خودروسازا با این پلتفرم مخالفت میکنن شک نکنید چون منافعشون به خطر میفته ..و یه نکته: پلتفرم مهمترین قسمت طراحی ماشینه و این فقط پلتفرمه و امکان اینکه ده ها بدنه با طراحی مختلف روش سوار بشه رو داره به شرط اینکه پلتفرم قوی باشه

  • آقا این الان در صندوق عقبش به راحتی باز نمیشه ینی فضایی برای باز شدن درب به راحتی نداره! به خدا من طراحی میکنم بیاید تماشا کنید ازش عیب بگیرید و بگید مثلاً در سرعت ۱۲۰کیلومتر هوا با چه تنشی از کدوم قسمت این طراحی بنده عبور خواهد کرد تا من پاسخم رو با محاسبه بدم .

  • کاملا کپی ماشینهای رانا و دنا و ٢٠۶ هست.
    واقعا دانشگاههای ما خروجی ندارند.
    چند وقت پیش در یک کشور غربی یک ساختمان کوچک سه طبقه را دیدم پرسیدم اینجا چه میکنید گفتند برای شرکت هوندا و تویوتا پلتفرم خودرو تولید می کنیم پرسیدم چند نفر اینجا کار میکنند جواب داد ٢١٠ مهندس طراح بی ادعا.
    نمونه خودروها را در شو روم گذاشته بودند و به من اجازه عکس برداری ندادند چون این خودروها هنوز در مرحله طراحی بودند.
    حالا این همه دب دبه و سخنرانی آخرش هیچی.

  • این کاره نیستید داداش .بیخیال بشید به این سادگی که شما فکر کردید نیست . دو تا دانشجو که از تخصص و فن هیچی نمیدونند چطور پلتفرم طراحی کردند . من ۲۰ ساله تو صنعت خودرو کار میکنم . این ادو ادفارهارو تموم کنید . مردم رومسخره نکنید . پلتفرم باید با کمک دولت و تو خودروسازی اتفاق بیفته و دزدی و کثافت بازی در کار نباشه . مرکز تحقیقات ایرانخودرو ۵۰۰ تا مهندس حرفه ای داره که به دلیل عدم حمایت نت نیتند کاری کنند حالا دو تا دانشجو … بیخیال داداش خودتونید

  • واقعا مزخرف طراحی خودروی گنو geno کجا این کجا نمیدونم چرا انقدر حرکت لاکپشتی دارید واقعا طراحی های ضعیفی دارید بابا کیارو ببین هیوندای ببین چقدر ماشینای شیکی طراحی میکنن اصلا همین چینیا خدایی بهتر از شما طراحی میکنن لیفان ۸۲۰ببین جک اس۵ببین این چیه اخه شبیه تیبا اه بابا یه سانروف شما عرضه ندارید بزارید خارجیا که الان پاناروما هم زدن منکه نه ایرانی میخرم نه پیشنهاد میکنم به کسی باجناقم رفته ۲۰۶ نو خریده تو یک ماه سه بار رفته نمایندگی یک بار یهو خاموش میکرده اون مشکل رفع شد امروز زنگ زد گفت دورموتور از ۲بالاتر نمیره اشغال میدید از مردم فقط پول میکنید

  • سلام ، قطعا تلاش برای خود کفایی بسیار خوب است اما اغراق و به سخره گرفتن مردم ناپسندیده /
    آخه برادر من، ایمنی طراحی فلزی قبل از آزمایشات فنی و تخصصی چطور در حد ستاره های جهانی بر آورد شده ؟ بهتره یه نگاه به ساختار فیزیکی و آیرو دینامیکی ستارگان بشود بعد در مقام قیاس چنین صحبتی با مردم کنیم /
    زیباترین بخش این اظهار نظر اهداف پروژه هست که امیدواریم با همت صادقانه و پشتکاری هدفمندانه و تلاشی مبتنی بر علم و تجربیات روز صنعت خودرو در دنیا بتوانیم محصولاتی ملی و در شان مردم شریف ایران به منسه ظهور برسانیم
    تلاش صادقانه موجب تقدیر است

  • کاملا سبک طراحی خودرو‌های داخلی که همه شون مشخصات زیر رو دارن :

    ۱- خودرو ها شون بدون استثنا از خودرو‌های قبلی‌ الهام گرفته و حتی تقلید کرده ..کلا خودرو‌های داخلی‌ یا شبیه سمند هستن مثل دنا یا شبیه ۲۰۶ مثل رانا یا شبیه تیبا مثل ساینا ..کلا به این طراحی خودرو نمیگن …حتی فیس لیفت هم نیست ..اینم همینطوره… جلو پنجره هیوندای و عقب رانا را بهم چسباندید اسمش رو گذاشتید طراحی جدید …حد اقل آنقدر تعریف بیجا نکنید.

    ۲- دست و پا زدن در طراحی : وقتی‌ تخصص نباشه و ایده هم خوب نباشه مجبور میشیم با دست و پا زدن و اضافه کردن خط‌های بی دلیل و بی‌ منطق به حساب کار رو بزک دوزک کنیم. به عقب خودرو نگاه کنید ….نمونه بر آمادگی قاشقی مانند پشت ماشین و قوس زشت کنار چراغ عقب…

    ۳- ماشین‌های پهن و چاق ایرانی : انگار همهٔ ماشین‌های تولید داخل اضافه وزن دارن ..و به هیچ وجه بدن حس چالاکی و تهاجمی ماشین‌های کره‌ای رو ندارند این یکی‌ هم همینطور است.
    خلاصه افتضاحه.. حتی دنا که تولید میشه بیشتر نو اوری داره

    • با احترام به دوستان عزیزی که نظر منفی دادن عرض کنم همانگونه که در خبر اومده طرح ارائه شده پلتفرم ملی بوده در حالی که اکثر دوستان از ظاهر ماشین انتقاد می کنن که ربطی به پلتفرم نداره. خودروسازان محترم درصورت تائید پلت فرم یادشده می توانند اتاقهای زیادی رو با شکلها و ظواهر مختلف بر روی یک پلت فرم طراحی و تولید کنند.
      الان در دنیا یک پلت فرم توسط چندین کمپانی خودروساز مختلف مورد استفاده قرار می گیره و هر کدوم از اون خودروسازها اطاق و بدنه طراحی شده توسط خودشون رو روی پلتفرم سوار می کنند و وقتی ما میبینیم در بسیاوی مواقع نمی توانیم حدث بزنیم که این خودروها بر روی یک پلتفرم واحد تولید شده باشند.

  • واقعا خسته نباشن ، دنا وراناو ام وی ام رو قاطی پاطی کردن این در اومده
    توروخدا یکی جلوی اینا رو بگیره نکنه به تولید انبوه برسه چند ده سال هم اسیر این بشیم.

  • با سلام
    قطعا” هر فرد ایرانی خوشحال می شه قبل از همه من بگویم تخصص در این زمینه ندارم اما استفاده کننده هستم می تونم نظر خودم را بیان کنم:
    ۱) اول باید ماشین ملی اسمش نباید عوض شود مثل بنز
    ۲) جاده سر بالایی در ایران زیاد است باید موتور بکشد ۲۰۶ با موتور ۱۴۰۰ در چالوس اعصاب مرا خراب کرد.
    ۳) جای ماشین هم برای نشستن افراد مناسب و جادار باشد.
    ۴) درب ماشین ها نباید سنگین باشد.
    ۵) کلاج نباید سنگین بوده و دیسک کمر و.. بیارد.
    ۶) قطعات ماشین با هم فاصله داشته باشد برای تعمیر و غیره و شستن آن.
    ۷) استفاده از نظرات سایرین مثل تعمیرگاهی ، پزشکان ، پلیس و ….
    ۸) تعداد افراد طراح فراوان و وقت کافی بزارند.
    ۹) اسم مناسب مثل سمند و در پشت ماشین مانند کلمه تویوتا نوشته و محکم باشد که خارج نشود. مثلا” در دوربین سونی از هر جهت کلمه سونی به چشم میاد.
    ۱۰) محصول قابل ارتقا باشد. فردی می گفت قطعات مخابرات آمریکا اگر چیزی اختراع شود جای اضافی برایش در نظر گرفته اند(جای اضافی).
    ۱۱) افراد طراح و مسولانش عوض نشوند و ادامه کار قبلی باشد.
    ۱۲) از استادان سایر دانشگاه ها و شهرستان ها نظرخواهی شود چون ملی است.

  • با اینکه در ملل رشد یافته امریکا و اروپا درامد سرانه ۴۵۰۰۰ دلار است خودروهای چهارستاره انها هم با درامد سرانه تطابق دارد ولی ایران با ۴۵۰۰ دلار باید خودروی متناسب با درامد سرانه بسازد و نه اینکه انها را وارد کند.

  • مشکل بعضی از آقایان اینست که یک کاری را بلد نیستند و نمیفهمند که باید چکار کنند و بدتر از آن هم نمیفهمند که نمیفهمند و هیچوقت خودشان را هم زمین نمیگذارند الان حدود ۵۰ سال هست در این مملکت انواع و اقسام ماشین مونتاژ و وارد کرده اند چندین مدل بعنوان خودرو ملی و نیمه ملی ارائه کرده اند که معلوم شده کلا همان ماشین های مونتاژی خارجی با بدنه یا تزئینات جدید بوده حتی یک پیچ ماشین هم با نمونه خارجی فرق نداشته
    خب بالاخره همه فهمیدیم آقا بلد نیستید حداقل از روی دست ۴ تا شرکت خودرو ساز جهانی الگو بگیرید تقلید کنید به زبان عامیانه کپی اصولی بزنید دیگر لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنید الان ببینید هزینه این ماشین ناجور کمتر از چندین میلیارد تومان نباید شده باشد آخرش هم هیچی به هیچی

    اگر من جای اینها بودم میرفتم یک دستگاه مرسدس بنز c class مدل ۲۰۱۴ دست دوم در حد نو میخریدم میاوردمش توی همان مرکز تحقیقاتی مخفیانه با دقت تیکه تیکه و دمونتاژش میکردم با استفاده از ابزار آلات نوری و لیزری جدید اقدام به تحلیل و اندازه گیری و نقشه برداری دقیق و شناسایی متالوژی و مواد از تمام اجزاء و قطعاتش میکردم سپس یک خودرو جدید با استفاده از دانش و تجربیات این ماشین میساختم که حداقلش مطمئن میشدم که مهندسی و ذات این ماشین درست هست البته اکثر این آقایان هم غیر از اینکار کار دیگری نمیکنند اما تفاوتش با ایده بنده اینست که اینها میروند پراید یا ۴۰۵ را میگذارند جلوشان و آنرا تیکه تیکه میکنند تا از روی آن کپی کاری و ماشین بسازند نتیجه اش میشود همین که میبینید و خیلی محصولات جدید مشابه حال آنکه یک مثل معروف میگوید اگر خاک هم میخوایی روی سرت بریزی برو از بالا بلندی بریز ، متخصص عزیز مرکز تحقیقاتی اگر میخوایی کپی بزنی بعد بگی کار خودمون بوده لااقل برو از روی یک بنز یا هوندا یا تویوتا بزن که یک چیزی توش در بیاد

    • دوست عزیز شما فکر کردی سایز تایر رو میشه همینجوری رو هوا تغییر داد؟ یعنی قدرت و شتاب تولید شده موتور و اتصالات موتور به بدنه و وزن بدنه و … و در نهایت قیمتش تغییری نخواهد داشت؟

  • باسلام مگر ملیت ایرانی هم برای اینها ارزش دارد دنبال منافع شخصی خود هستند هیچوقت ما با اینها به طرحهای روز نخواهیم رسید

  • والله من بیست و چند سال پیش در دانشگاه علم و صنعت دانشجو بودم اون موقع هم آقای شجاعی فرد از خوردوی ملی می‌گفت. ایشان استقامتشون در راهی که انتخاب کرده‌اند خیلی خوبه!

  • جالب بود…
    اما برای کسانی که سر رشته ای از خودرو ندارند…
    عوام فریبی تا کی…
    اگر واقعا به فکر کشور هستید دانشمندان واقعی ممنوع المصاحبه را وارد کار کنید.

  • اگر میخواید کپی کنید حداقل از بنز و بی ام دبلیو کپی کنید چرا از هیوندا و رانا و خودروهای چینی ؟؟؟؟ دوم اینکه در پاسخ به اونایی که میگن پلتفرم کاری به ظاهر نداره باید بگم اصلا اینجوری نیست. بدنه فلزی خودرو جزو پلتفرم به حساب میاد حالا میشه با تغییر چراغ و و ادوات غیر فلزی چهره ماشین عوض بشه. پس بفرمایید عزیزان چی طراحی کردن اگه بدنه جزو پلتفرم نیست؟؟؟؟ انجینی هم که در کار نیست.
    این ماکت فعلی هم که میبینید جلوش هیوندا سانتافه هس که البته زحمت کشیدن یکم کوچیکش کردن پشتش رانا و بغلش هم تیبا هست. همچنین پلتفرم رانا و ۲۰۶ اس دی یکی هس و همون پلتفرم ۲۰۶ اولیه هس که فقط صندوق بهش اضافه شده.

  • سلام
    دوستان عزیز چیزی که توی این سایت معرفی کردن پلتفرم هست. نگاه به ظاهر خودرویی که نمایش دادن نکنید خواهشا.
    پلتفرم پایه و اساس یه خودرو هست.
    درسته تصویری که اینجا نمایش دادن هیچ ربطی به پلتفرم نداره.
    اما اگه این طراحی پلتفرم عملی بشه میتونه خیلی عالی باشه در اینده،البته اگه شرکت های خودروسازی بزارن.
    و دوستانی که طراحی ماشین فوق رو نقد کردن، خودمم قبول دارم خیلی مذخرف هست اما این جای هیچ ربطی به طراحی خودرو نداره و باید بعدا که شرکت های خودروسازی خواستن از این پلتفرم استفاده کنن ببینید چی تهش تولید میکنن. با یه پلتفرم هم میشه یه ماشین شیک و خوشگ داد بیرون هم میشه یه ماشین زشت.
    پلتفرم مربوط به سیستم تعلیق و فاصله محور ها و محل ستون ها و اینجور چیزاس.
    من خودمم اول نمیدونستم پلتفرم چیه اما الان رفتم چنتا سایت مختلف رو مطالعه کردم و یه چیزایی دسگیرم شد

  • درب ال۹۰ – قسمت جلوی برلیانسh230-قسمت عقب رانا
    شتر گاو پلنگ مزخرف و بی سلیقه
    تا کی این مسخره بازی ها باید ادامه پیدا کنه ؟
    مردم رو چی فرض کردین ؟!!!!!!!!!