بررسی ابعاد مختلف از دسترس خارج شدن سایت دی جی کالا

ساعاتی از اخلال در سایت دی جی کالا و از دسترس خارج شدن آن می گذرد(۹۵/۹/۲۹) و به بهانه این موضوع بد ندیدیم مشکل پیش آمده را که هنوز هم علت واقعی آن رسما اعلام نشده است را از چند جهت بررسی نماییم. با کلیک همراه باشید.

کلیک – در نقاط مختلف جهان هر سال به مناسبت های مختلف سایت های بزرگ فروش آنلاین جهان مثل آمازون و eBay و علی بابا و … حراج و فروش های خاصی را برای مشتریان خود در نظر می گیرند؛ با توجه به رشد پر شتاب فروش آنلاین در کشور و ظهور سایت هایی مثل دی جی کالا و بامیلو که گام های بلندی نیز در رسیدن به استانداردهای نمونه های خارجی خود برداشته اند؛ این حراج های خاص به مناسبت های خاص در ایران و این سایتها در حال اجرا هستند. برای مثال، اخیراً سایت بامیلو به تبع از حراج بزرگ Black Friday که در بسیاری از کشورهای غربی یک سنت محسوب می شود، فروش ویژه ای با نام حراجمعه را در سایت خود قرار داد که البته با استقبال کاربران نیز مواجه شد.

moghayese
اما در فاصله ۲۴ ساعت مانده به آخرین شب فصل پاییز که در ایران به شب یلدا و بلندترین شب سال، معروف است سایت دی جی کالا هم بیکار ننشسته و فروش استثنایی به مناسبت این شب برای کاربران خود در نظر گرفته بود. اما ساعاتی پیش به دلایلی نامشخص این سایت از دسترس خارج شد و تصاویری در جامعه مجازی منتشر شد که حاکی از هک شدن پایگاه داده سایت دی جی کالا بود؛ همین امر باعث شد شایعات مختلفی نیز در این زمینه مطرح شود؛ در ادامه به بررسی ابعاد مختلف احتمالی این قضیه می پردازیم:

۱- با توجه به برخی اظهارات نتاسب به دی جی کالا و برخی اظهارات افراد شاغل در دی جی کالا در جامعه مجازی به نظر می رسد، مشکل پیش آمده به دلیل حجم گسترده استقبال کاربران از فروش های رویایی حراج شب یلدا بوده و به دلیل پاسخگو نبودن زیرساخت(پهنای باند و امکانات سخت افزاری سرور) سایت دی جی کالا به این حجم گسترده از تقاضا، در نتیجه سایت برای ساعاتی از دسترس خارج شد. که در این صورت نیز این سوال پیش می آید که آیا مجموعه بزرگ دی جی کالا، پیش بینی این اتفاق را نمی کرده اند و تمهیدات لازم در جهت اجتناب از خارج شدن سایت از دسترس کاربران را از قبل پیش بینی نکرده اند؟

اختلال در دی جی کالا

۲- فرضیه دیگری که مطرح است، هک شدن پایگاه داده سایت دی جی کالا توسط افراد ناشناس است؛ چرا که عکس هایی در صفحات مجازی دست به دست چرخید که نشانگر این موضوع بودند که هر فردی که وارد سایت دی جی کالا می شود به طور تصادفی وارد حساب کاربری یکی از کاربران سایت شده و کلیه اطلاعات شخصی فرد مورد نظر در دسترس قرار می گرفت؛ در همین ارتباط برخی گمانه زنی ها حاکی ازآن است که پس از وقوع این حمله و اختلال در سایت، مدیران سایت خودشان سایت را از دسترس خارج کرده تا از بروز اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری به عمل آوردند تا با اینکار جلوی یک آبروریزی بزرگ را گرفته باشند. برخی کاربران مدعی هستند که با هر بار لود کردن صفحه، اطلاعات شخصی فرد جدیدی در صفحه نمایش داده می شد. اگرچه هنوز صحت و سقم این خبر تایید و یا تکذیب نشده اما در صورت بروز چنین اتفاقی ضربه سنگینی به اعتبار سایت بزرگ دی جی کالا وارد خواهد آمد که این اعتبار از دست رفته به سادگی قابل جبران نخواهد بود و مشخص نیست کاربرانی که اطلاعات شخصی آنها در معرض دید عموم قرار گرفته چه واکنشی به این موضوع نشان خواهند داد؛ اما قبل از هرگونه قضاوتی باید منتظر اعلام رسمی دی جی کالا در این مورد باشیم.
abc1
۳- از آن جا که دیجی کالا بسیاری از متدهای فروش سایت های بزرگ فروش آنلاین جهان را سرلوحه کار خود قرار داده، برخی نیز بر این باورند که اتاق فکر دی جی کالا با این اقدام که تنها چند ساعت نیز به طول انجامید و بسیاری از کاربران هم اصلا متوجه موضوع نشدند با انتشار این اخبار سعی در جلب توجه افکار عمومی به سمت این سایت شده اند و مجددا سایت را به روال عادی بازگردانده اند. این گمانه زنی از انجا نشئت می گیرد که مدتی است که تعداد کاربران ناراضی از قیمت های درج شده در سایت دی جی کالا رو به فزونی گذاشته و کاربران دیگر مثل سابق دی جی کالا را ارزان ترین منبع برای خرید اجناس خود نمی دانند و همین امر ممکن است منجر به کاهش فروش دی جی کالا شده باشد و مدیران و استراتژیست های این مجموعه عظیم شاید قصد داشته اند با روشی غیر مستقیم مجدداً توجهات را به این سایت جلب کنند چرا که سایت های رقیب نیز به سرعت در حال نزدیک شدن به دی جی کالا هستند. برخی از کامنت های منتسب به کارمندان فعال در دی جی کالا نیز به صورت خودجوش در تلگرام منتشر شد که علت از دسترس خارج شدن سایت را هجوم غیرقابل پیش بینی علاقه مندان به سایت و آماده نبودن سایت برای پاسخگویی به این حجم از استقبال عنوان می کردند که این اظهارات نیز جای تامل دارد. مثلا اینکه چطور امکان دارد همه این مشکلات در عرض یک ساعت مرتفع شود؟ و یا اینکه اگر در عرض یک ساعت قابل رفع بوده چرا از قبل چنین تمهیدی پیش بینی نشده بود؟ مثلا در یکی از این کامنت ها عنوان شده بود ۱۰۰ هزار نفر به طور همزمان در سایت دی جی کالا آنلاین شده بودند! بر طبق اصول روانشناسی و برخی قوانین بازاریابی، انتشار این گونه اظهارات در جامعه مجازی به طور غیر مستقیم بر کاربران اثر گذار بوده و آنها را بیش از پیش کنجکاو می کند که چه چیز خاصی در این مناسبت خاص در دی جی کالا عرضه می شود که با این حجم گسترده از استقبال کاربران مواجه شده است؟ باید دید این اظهارات یک حقه بازاریابی مرسوم در کشورهای غربی بوده که در این مورد هم اجرا شده یا واقعا چنین اتفاقی رخ داده است؟ باز هم باید منتظر اظهارات رسمی مسئولین دی جی کالا نشست.
۴- احتمال دیگری هم که ممکن است رخ داده باشد، مشکل در سرور و هاست سایت و یا اینترنت برخی کاربران بوده که باعث از دسترس خارج شدن سایت برای ساعاتی شده بودند.
jobs-parallax_0-1
در پایان با آرزوی موفقیت برای مجموعه بزرگ دی جی کالا که گام بلندی در تسهیل دسترسی آسان مردم به انواع اجناس مورد نیاز خود برداشته است، امید است در آینده مسئولین امر تمهیداتی را پیش بینی کنند که شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبوده تا اعتماد از کاربر ایرانی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات واقعی خود در سایتهای مشابه سلب نگردد.
حال باید منتظر واکنش مسئولین ارشد دی جی کالا به این اتفاق بود چرا که در صورت سکوت مسئولین در رابطه با علت واقعی بروز این اتفاق، قطعا تبعات منفی زیادی برای مجموعه بزرگ دی جی کالا را متصور هستیم که به اعتبار این مجموعه ضربه خواهد زد.





17 دیدگاه

  • دیجی کالا اخیرا گرانفروش شده و خیلی از محصولاتش به خصوص الکترونیکی به روز نیست و دیر به فروشگاه می آید. من شخصا چندان رغبت به خرید از دیجی دیگر ندارم

  • من تا کنون ۳ خرید از دیجی کالا داشتم که بعد از بررسی بازار متوجه شدم که همه رو گرون خریدم و دیگه هیچ اطمینانی به دیجی کالا ندارم. این قانون ایرانه: هر چیز خوب روزی گندش در می آید.

  • من هم تاکنون چندین بار از دی جی کالا خرید کردم ولی در جشنواره یلدا متوجه شدم دیجی کالا داره زرنگ بازی در میاره. این شرکت خیلی باید مواظب باشه که اعتماد مشتریانش رو از دست نده.

  • یکی دیگر از شگردهایشان در سایت دجی استایلشون است که سر هر ساعت اعلام می کنند یکی از کالاهاشون به قیمت ۱۰۰۰ تومان به فروش می رسد و در عرض مدت کوتاهی بعد که در یک مورد ۹ دقیقه بود پیام داد که تمام شد چظور ممکن است ظرف ۹ دقیقه انسان صدها کالا را چک کند و ببیند کدامیک قیمتش هزار تومان شده مگر اینکه از قبل بدانی و این اطلاعات هم فقط در اختیار خودشان است

  • متأسفانه این روزها دیجی کالا داره از همون ابزار اعتماد که باعث رشد این فروشگاه شد سوءاستفاده میکنه و روش موذیانه بعضی از فروشگاه های کوچه بازار را در پیش گرفته .
    در تخفیفات شگفت انگیز قیمت های محصولات را به یکباره به صورت مضحکانه افزایش داده و بعد یک تخفیف کذایی روی محصول درج و در نهایت به همون قیمت قبل با یک تخفیف جزئی محصول را در معرض نمایش و به عنوان طعمه ای برای کاربران قرار میده .
    من شخصا ۵-۶ محصول این گونه مشاهده کردم که از ۵۰۰ هزارتومان !!! تا ۶۰ هزار تومان قیمت کاذب بر روی محصولات اضافه کرده بود و بعد با تخفیف ناچیزی اقدام به فریب کاربران کرده بود …
    این سیاست توهین آشکار به افرادیست که به سالم بودن سیاست کاری دیجی کالا اعتماد داشتند و خشتی کج در کسب و کار و فضای اعتماد فروشگاه های وب فارسی هست .

  • آقا یکی نیست روی این قیمت ها نظارت کنه آیا گرانفروشی فقط در مغازه ها است چرا اگر کسی گرانفروشی کنه زود تعزیرات میرند و مغازه را پلمپ میکنند اما همین دی جی در بسیاری موارد جنس را گرانتر از بازار میزنه اما میاد و یه قیمت خیلی بالاتر را طرح میکنه و بعد مبلغی را کم میکنه در صورتی که در همان مبلغ با تخفیف هم از بازار گرونتره اما با ترفند مردم را گول میزنند

  • بهترین کار اینه که برای خرید از چند فروشگاه اینترنتی قیمت ها جستجو شود و نیز با قیمت بازار مقایسه کرد بعد خرید انجام داد… به نظرم توی خیلی از کالاهای دیجیتال فروشگاه های آنلاین ارزان فروش تری وجود داره

  • من یک بار یک اودکلون ۱۰۰ml خریدم ولی یک ۵۰ml برام اومد زنگ هم به دیجی ساپورت زدم ولی فکر کنم چند نفر اونجا بودن به حرفام میخندیدن و در کل زیر بار نرفتن.

  • سلام. من یک بار کالایی را خریدم که مناسب نبود. تماس گرفتم حدود ۲ ماه می گذرد هنوز جوابی نداده اند. وقتی می فرمایید که همه راه کارهای نوین را به کار می برد، پاسخ به شکایت مشتریان هم یک راهکار قدیمی جدید است.

  • اتفاقاً توی قضیه دیجی استایل که یک کالای هزارتومانی می گذاشت یه کانال تلگرامی اومده بود پایگاه داده اش رو چک کرده بود و هر ۵ دقیقه از لیست قیمت هاشون خروجی گرفته بود. توی کانالش هم گذاشته بود. به هیچ وجه هیچ کدوم از کالا ها ۱۰۰۰تومن نبودند. و کالاهایی که اعلام میشد تمام شده اند در خروجی های قبلی که جستجو می شدند یا قیمت معمول خودشون رو داشتند یا اصلا موجود نبودند.
    جالبش اینجا که زیر پست های خود دیجی استایل توی اینستاگرام هم اطلاع رسانی کردند ولی مثل اینکه بلاک و ریمو شدند.

  • “عکس هایی در صفحات مجازی دست به دست چرخید که نشانگر این موضوع بودند که هر فردی که وارد سایت دی جی کالا می شود به طور تصادفی وارد حساب کاربری یکی از کاربران سایت شده و کلیه اطلاعات شخصی فرد مورد نظر در دسترس قرار می گرفت”… این موضوع رو من و همکارانم در شب مذکور به وضوح مشاهده کردیم و هرکداممان که سایت دیجی کالا را باز می کردیم، بدون لاگین، اطلاعات حساب کاربری دیگران را مشاهده می کردیم. البته من انصاف به خرج دادم و فورا به پشتیبانی دیجی کالا این موضوع رو اطلاع دادم

  • همچین نوشته مسدولین امر، انگار در مورد مقامات عالی رتبه سازمان ملل صحبت می کنه، نه ۳ تا جوون ۳۰ ساله در یه وب سایت اینترنتی!

    • من یک هلی کوپتر کنترلی مدل سایما در شهریور میخواستم بگیرم از دیجی کالا به قیمت ۱۶۰ هزار تومان
      اما توانستم از بازار به قیمت ۹۰ هزار تومان تهیه کنم