۷ نکته‌ کاربردی که درباره گوگل درایو باید بدانید

اگر از جمله کاربران گوگل درایو هستید ولی اطلاعات زیادی از ویژگی های این اپلیکیشن و فضای دخیره سازی ابری ندارید به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله آموزشی همراه ما باشید.

کلیک – قبل از شروع باید این نکته را یادآور شد که در این مطلب آموزشی قصد نداریم به طور کامل به معرفی سرویس ذخیره ‌سازی فضای ابری بپردازیم بلکه قصد داریم مطالبی را بیان ‌کنیم که توانایی شما را در استفاده از سرویس گوگل درایو به حداکثر برساند.

۱ – ماندگاری اطلاعات موجود در بخش Trash

چون گوگل درایو یک سرویس آنلاین است، ممکن است این طور به نظر برسد که پوشه‌ Trash به صورت اتوماتیک بعد از گذشت مدتی پاک می‌شود. در واقع این چنین نیست و این سرویس دقیقا مانند Recycle Bin  ویندوز عمل می‌کند و هر آن‌ چه را که شما پاک ‌کنید به بخش Trash منتقل می شود و تنها پس از پاک کردن از بخش Trash به طور کامل حذف خواهند شد.

این امکان بسیار خوبی است و اطلاعات شما را از حذف تصادفی محفوظ می‌ دارد و پوشه‌ های اصلی را نیز از junk فایل‌ ها پاک‌ سازی کرده و امکان بازیابی فایل‌ هایی را که چند ماه قبل حذف کرده‌ اید، برای شما فراهم می ‌کند.

یکی دیگر از نکته های قابل توجه این است که نگه ‌داشتن فایل‌ ها در trash از فضای ذخیره سازی شما کم نمی‌کند. اما اگر کار‌های خود را از طریق گوگل درایو انجام می ‌دهید و به شدت به آن نیاز دارید، ممکن است به سرعت از تمامی حجم گوگل درایو استفاده کنید. هم چنین اگر برنامه ‌ای برای حذف فایل ‌های اضافه نداشته باشید و فقط تصاویر و بک آپ‌ های خود را در آن ذخیره کنید، با مشکل کمبود فضا مواجه خواهید شد.

۱_new

برای خالی کردن اطلاعات trash ، روی گزینه‌ی trash موجود در بالای صفحه نمایش، کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Empty Trash را انتخاب کنید.

۲ – عدم تطابق بین فایل‌ های کامپیوتر و نرم‌ افزار

آیا به تفاوت بین دو نمودار مربوط به مقایسه حجم اشغالی توسط اپلیکیشن در کامپیوتر و گوگل درایو توجه کرده‌اید؟

گوگل درایو

علل مختلفی برای این تفاوت ‌ها وجود دارد:

اگر این تفاوت بزرگ است و به چند گیگابایت می‌رسد، شاید نیاز داشته باشید که فایل‌ های موجود در trash خود را پاک کنید. فایل‌ های موجود روی کامپیوتر شما با فایل‌ های موجود در trash همگام سازی نمی‌ شوند و نمی ‌توانید از میزان فضای مصرفی اطلاع داشته باشیم.

موارد به اشتراک گذاشته شده نیز در حساب کاربری گوگل درایو شما ذخیره می‌شود نه روی کامپیوتر شما.

مواردی را که در پوشه‌ های چندگانه ذخیره می‌شوند، می‌توانید چندین بار روی کامپیوتر خود دانلود کنید. به همین دلیل فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.

هم چنین اگر تنها فایل‌ های خاصی را همگام‌ سازی کنید، قطعا اختلافاتی بوجود خواهد آمد.

و در نهایت باید گفت، محیط‌ مک و PC با یکدیگر متفاوت است و از دست شما هم کاری ساخته نیست.

۳ – بررسی فضای ذخیره سازی

شما قادرید تا وضعیت فضای ذخیره‌ سازی خود را به وسیله‌ اپلیکیشن‌ آنلاین بررسی کنید اما، آیا می ‌دانید که این امکان از طریق حساب کاربری گوگل نیز برای شما در دسترس قرار دارد؟ از این روش می‌ توان به عنوان یک ترفند مناسب در مواقعی که به هر دلیل نمی‌ توانید به حساب کاربری گوگل درایو خود دسترسی داشته باشید، استفاده کنید.

تنها کافی است به myaccount.google.com/intro/preferences#storage وارد شده و از میزان فضای مصرفی اطلاع پیدا کنید. برای مشاهده‌ جزئیات بیشتر روی علامت فلش کلیک کنید. ( به خاطر داشته باشید که جمیل نیز از فضای ذخیره ‌سازی شما استفاده می ‌کند.)

گوگل درایو

۴ –  کلید های میانبر اندروید

آیا پس از تصمیم جنجالی شرکت اپل در رابطه با حذف جک هدفون در آیفون۷،‌ تصمیم دارید از محصولات اپل استفاده نکنید؟ استفاده از سیستم‌ عامل اندروید امکاناتی فراتر از شارژ کردن گوشی و گوش کردن همزمان به موسیقی برای شما فراهم می‌کند، آن هم از طریق کلید‌های میانبر گوگل درایو.

هر زمان که بخواهید به یک فایل در Google Drive دسترسی پیدا کنید باید اپلیکیشن گوگل درایو را اجرا کنید که این خود می‌تواند آزار دهنده باشد. به خصوص اگر چند بار در روز بخواهید به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید. اما از آگوست ۲۰۱۶ می ‌توانید از فایل‌ ها و داده ‌هایی که بیش از همه مورد استفاده قرار می‌ دهید یک میانبر تهیه کنید و روی صفحه‌ اصلی خود قرار دهید.

گوگل درایو

برای ایجاد میانبر، فایل مورد نظر خود را اجرا و روی علامت سه نقطه‌ عمودی موجود، کلیک کرده و گزینه‌ Add to Home Screen را انتخاب کنید.

۵ – همگام‌ سازی (Sync) انتخابی

اگر اطلاعات بسیاری در گوگل درایو خود ذخیره کرده‌اید، شاید این طور به نظر برسد که نمی‌ توانید همه‌ آن ‌ها را با لپ‌ تاپ خود همگام ‌سازی کنید. مثلا شاید نیاز نداشته باشید که یک کپی از بک‌آپ وب‌سایت خود یا هر یک از عکس‌ هایی که با گوشی همراه خود گرفته‌اید، نگه دارید.

بهتر است که محتوا‌ها و اطلاعات مهم را انتخاب کنیم. این کار موجب کاهش پهنای باند و هم چنین افزایش سرعت همگام‌سازی اطلاعات شما خواهد شد.

گوگل درایو

اگر از کاربران ویندوز هستید، روی آیکن گوگل درایو در نوار وظیفه کلیک کنید. اگر از مک استفاده می‌کنید، معمولا می ‌توانید آیکن گوگل درایو را در نوار منو پیدا کنید. سپس روی علامت سه نقطه موجود در بالا و گوشه‌ سمت راست صفحه کلیک کرده و Preferences را انتخاب و سپس گزینه‌ Sync These Folders Only را انتخاب کنید. به همین روش می‌توانید سایر فایل‌ های مورد نظر خود را هم انتخاب کنید.

۶ – صرفه جویی در پهنای باند

اگر از اپلیکیشن دسکتاپ گوگل درایو استفاده می ‌کنید، این ویژگی یکی از مزایای آن خواهد بود.

اگر متوجه شوید که برنامه ‌های اینترنتی فعال دیگری وجود دارند که در زمان همگام‌ سازی گوگل درایو، به کندی کار می‌ کنند، باید پهنای باند مورد استفاده توسط آن را کاهش دهید.

روی آیکن گوگل درایو کلیک کرده و به قسمت تنظیمات بروید. این‌ بار تب Advanced را انتخاب کرده و زیر قسمت مربوط به Bandwidth Settings سرعت مورد نظر خود را وارد کنید.

گوگل درایو

برای ثبت تنظیمات روی دکمه‌ی Apply کلیک کنید.

۷ –  از عکس ‌های خود نسخه‌ پشتیبان تهیه کنید و با این کار در میزان حافظه‌ مصرفی گوشی هوشمند خود صرفه جویی کنید.

آیا می‌دانید عکس‌های اضافه که روی گوشی‌ شما وجو دارد چه مقدار از حافظه‌ گوشی را اشغال کرده است؟ تصاویری مانند برچسب قیمت یک محصول در فروشگاه، اطلاعات حساب‌ های کاربری WhatsApp و غیره که باید آن‌ ها را پاک کنید.

گوگل درایو

به همین منظور می‌ توانید اپلیکیشن Google Photos را اجرا و روی سه خط افقی موجود در گوشه‌ سمت راست و بالای صفحه کلیک کرده و گزینه‌ی Free Up Space را انتخاب کنید. سپس این نرم افزار، تصاویر موجود را اسکن می‌ کند تا مشخص شود که کدام یک از آن‌ ها در حساب کاربری گوگل درایو وجود دارند. پس از اتمام این مرحله، تعداد تصاویری که می ‌توانید بدون هیچ نگرانی از روی گوشی پاک کنید، مشخص خواهد شد.

در این مطلب آموزشی به ۷ نکته مهم اشاره کردیم که شاید تا به حال درباره آن ها نشنیده بودید. چنانچه شما نیز نکات مفیدی درباره گوگل درایو می دانید لطفا از طریق بخش نظرات آن ها را با ما در میان بگذارید.

یک دیدگاه