چطور در زمان کار با کامپیوتر از چشمان خود مراقبت کنیم؟ (بخش اول)

مطمئنا برای شما نیز پیش آمده که در هنگام کار با کامپیوتر در چشمان خود احساس خستگی کنید. در صورت نادیده گرفتن این مسئله، عوارض جانبی خطرناکی سلامت شما را تهدید می کنند. بنابراین در این مقاله ما راه کارهای مفیدی را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی بتوانید این معضل را حل نمایید.

کلیک – در اکثر کارهایی امروزی به نوعی نیاز به کار با کامپیوتر احساس می شود. به این معنی که تقریبا همه افراد بخشی از زمان خود را در طول روز در مقابل کامپیوتر می نشینند. متاسفانه این امر می تواند موجب آسیب دیدن و فشار آمدن به چشم ها شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این مسئله نیاز است تا با استفاده از روش هایی از چشمان خود، چه در زمانی که در مقابل کامپیوتر نشسته اید و چه در زمانی که از آن دور هستید، محافظت کنید.

در ادامه به برخی از روش ها اشاره خواهیم کرد:

بخش اول : محافظت از چشم در هنگام استفاده از کامپیوتر

۱ – فاصله استاندارد خود را با صفحه نمایش حفظ کنید. توصیه می شود که به اندازه یک دست از صفحه نمایش فاصله بگیرید. برای این که مطمئن شوید که فاصله خود را با کامپیوتر به درستی رعایت کرده اید، از روش high-five استفاده کنید. برای این منظور پنجه خود را باز کرده و به سمت صفحه نمایش دراز کنید. اگر به راحتی توانستید مانیتور را لمس کنید، بنابراین باید گفت که بسیار نزدیک به مانیتور نشسته اید.

eye strain

۲ – صفحه نمایش را ۴ تا ۵ اینچ زیر سطح چشم خود قرار دهید. در حالت ایده‌ال شما باید با زاویه ای در حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه گردن خود را به سمت پایین خم کرده و به صفحه نمایش نگاه کنید. این کار سبب می شود که بیشتر سطح چشم شما توسط پلکانتان پوشانده شود و در نتیجه موجب خواهد شد تا چشمان شما مرطوب و سالم بماند.

eye strain

۳ – لوازم جانبی را در مکانی صحیح قرار دهید. چنانچه در هنگام کار کردن از کتاب یا جزو نیز استفاده می کنید، باید آن ها را در جاهای مناسبی قرار دهید. در غیر این صورت به چشمان شما آسیب خواهد رسید. اگر کتاب یا جزو خود را بیش از حد پایین قرار دهید، چشمان شما مجبور خواهند شد تا هر بار که می خواهید مطلب مورد نظر را بخوانید دوباره بر روی آن مطلب متمرکز شوند که این امر در نهایت موجود خستگی چشمان شما خواهد شد. علاوه بر این زمانی که این عمل را زیاد تکرار می کنید گردن شما نیز دچار خستگی می شود. بنابراین کتاب، جزوه یا هر چیز دیگری که در هنگام کار با کامپیوتر با آن سر و کار دارید باید در بالای کیبورد و زیر مانیتور کامپیوتر قرار بگیرد. برای تسهیل در انجام این کار  می تواند از وسایل نگه دارنده کاغذ و کتاب که در بازار موجود است استفاده کنید. هم چنین یک راه ساده تر این است که شی مورد نظر خود را بر روی یک کتاب ضخیم قرار دهید تا حداقل به اندازه چند اینچ بالاتر بیاید و بدین ترتیب از فشار آمدن به چشمان خود جلوگیری کنید.

eye strain

۴ – مدام پلک برنید. ما به طور طبیعی حدود ۲۰ بار در دقیقه پلک می زنیم اما زمانی که به یک صفحه خیره می شویم  این میزان می تواند تا ۱۰ بار هم کاهش پیدا کند. این بدان معنا است که چشمان شما در معرض خشک شدن بیشتر قرار دارد و این موضوع به هیچ وجه در زمان کار کردن با کامپیوتر خوشایند نیست. از آن جایی که در چنین شرایطی چشمان شما به اندازه کافی پلک نمی زند بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید و این اجبار را برای خود به وجود بیاورید که پلک بزنید.

– عمدا هر ۵ ثانیه یک بار یا بیشتر پلک بزنید.

– اگر احساس می کنید که انجام این کار باعث حواس پرتی شما می شود، زمانی را برای استراحت بین کار خود اختصاص دهید. هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه چشمان خود را از صفحه نمایش بردارید و به دور نگاه کنید. این کار باعث خواهد شد تا به طور طبیعی پلک بزنید و چشمان شما مجددا مرطوب شوند.

eye strain

۵ – نور صفحه نمایش خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی صفحه نمایش شما باید متناسب با محیطی باشد که در آن قرار دارید. اگر شما در یک اتاق پر نور نشسته اید، می توانید نور صفحه نمایش را افزایش دهید. اما اگر فضایی که در آن حضور دارید کم نور است شما نیز نور مانیتور خود را کم کنید. اگر چه صفحه نمایش باید روشن ترین شی در اتاق شما باشد اما از طرفی آن نباید روی بیشترین میزان روشنایی در یک اتاق تاریک تنظیم شده باشد.

چشمان شما بهترین معیار برای تشخیص مناسب بودن یا مناسب نبود میزان روشنایی صفحه نمایش هستند. اگر در چشمان خود احساس خستگی می کنید، بنابراین زمان آن رسیده تا نور مانیتور خود را مطابق محیط کار خود تنظیم نمایید.

eye strain

۶ – نورهای زننده را از صفحه نمایش دور کنید. احاطه شدن توسط منابع پر نور می تواند بر روی مانیتور و خسته شدن چشم شما تاثیرگذار باشد. برای کاهش نورهای خیره کننده و حفظ سلامت چشمانتان راه هایی وجود دارد.

– صفحه نمایش خود را تمیز کنید. گرد و خاکی که بر روی مانیتور شما وجود دارد می تواند باعث انعکاس نور به چشمان شما شود. صفحه نمایش خود را با یک پارچه و اسپری مخصوص پاک کنید.

– از نشستن در جایی که در پشت شما پنجره وجود دارد، پرهیز کنید. تشعشعات خورشید بر روی صفحه نمایش شما بازتاب ایجاد می کند که این بازتاب نور به چشم شما وارد می شود. اگر به هر دلیلی نمی توانید جای خود را تغییر دهید پنجره را با یک پرده یا کاغذی بپوشانید تا میزان نور را کاهش دهید.

– از چراغ های کم نور استفاده کنید. لامپ های پرنوری که بر روی میزکار یا بالای سر شما قرار دارند می توانند باعث انعکاس نور در صفحه نمایش شوند. چنانچه محیط کار شما خیلی پر نور است، سعی کنید از لامپ های کم نور استفاده کنید.

eye strain

۷ – به طور منظم استراحت کنید.  انجمن چشم پزشکی آمریکا توصیه می کند که در ازای هر دو ساعت که به مانیتور خیره می شوید باید ۱۵ دقیقه استراحت کنید. در طول مدت استراحت نیز باید پلک بزنید، چشمان خود را ببندید و با این کارها رطوبت چشمان خود را حفظ کنید.

البته این تنها راهکار برای حفاظت از چشمان شما نیست. نشستن طولانی مدت نیز می تواند بر روی ستون فقرات،مفاصل، شکل بدن و افزایش وزن تاثیر بگذارد. از زمان استراحت خود برای دراز کشیدن و راه رفتن استفاده کنید تا بدین طریق بتوانید تاثیرات منفی را که از طولانی مدت نشستن ایجاد می شود، خنثی کنید.

eye strain

۸ – از طریق مشورت با چشم پزشک از عینک های مخصوص استفاده کنید. برخی از عینک ها می توانند به طور خفیف میزان نوری را که توسط صفحه نمایش ساطع می شود، کاهش دهند. چشم پزشک شما می تواند عینکی برای شما تجویز کند که به خوبی از چشمان شما در مقابل نور شدید مانیتور محافظت کند.

مطمئن شوید که از عینک ها یا لنزهایی استفاده می کنید که مخصوص این موضوع طراحی شده اند. زیرا عینک هایی که برای خواندن به کار برده می شوند، نمی توانند در چنین شرایطی به شما کمک کنند.

eye strain

۹ – اگر نشانه هایی از خستگی در خود احساس می کنید دست از کار کردن بکشید. چشم پزشکان از اصطلاح computer vision syndrome به منظور توصیف اثرات منفی که به دلیل کار طولانی مدت توسط کامپیوتر ایجاد می شود، استفاده می کنند. البته این علائم دائمی نیستند و طبیعتا زمانی که چند ساعت از کامپیوتر دور شوید فروکش خواهند کرد. ادامه این روند می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی در چشمان شما شود. هم چنین کار کردن مداوم و پی در پی می تواند ناراحتی های جدی دیگری نیز با خود به همراه داشته باشد. این علائم شامل سردردها، خستگی چشم، بروز تیرگی در بینایی (تار دیدن اجسام)، تغییر رنگ در چشمان مثل قرمز شدن آن ها و احساس درد در ناحیه گردن و شانه هستند.

با استفاده از راه حل هایی که در این بخش ارائه شد شما می توانید به طور قابل ملاحظه ای احساس درد و خستگی را در چشمان خود در هنگام کار با کامپیوتر کاهش دهید. در بعضی مواقع بهترین راهکار این است که به مدت چند ساعت کاملا از کامپیوتر فاصله بگیرید تا چشمان شما نیز استراحت کنند.

eye strain





یک دیدگاه