چطور در زمان کار با کامپیوتر از چشمان خود مراقبت کنیم؟ (بخش آخر)

مطمئنا برای شما نیز پیش آمده که در هنگام کار با کامپیوتر در چشمان خود احساس خستگی کنید. در صورت نادیده گرفتن این مسئله، عوارض جانبی خطرناکی سلامت شما را تهدید می کنند. بنابراین در این مقاله ما راه کارهای مفیدی را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی بتوانید این معضل را حل نمایید.

کلیک – همانطور که در بخش اول و دوم نیز اشاره شد، در اکثر کارهایی امروزی به نوعی نیاز به کار با کامپیوتر احساس می شود. به این معنی که تقریبا همه افراد بخشی از زمان خود را در طول روز در مقابل کامپیوتر می نشینند. متاسفانه این امر می تواند موجب آسیب دیدن و فشار آمدن به چشم ها شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این مسئله نیاز است تا با استفاده از روش هایی از چشمان خود، چه در زمانی که در مقابل کامپیوتر نشسته اید و چه در زمانی که از آن دور هستید، محافظت کنید.

بخش سوم: با رژیم غذایی از چشمان خود محافظت کنید.

۱ – ویتامین C  را به میزان زیاد مصرف کنید. ویتامین C نه تنها از مریض شدن شما پیشگیری می کند بلکه برای سلامت چشمان شما نیز مفید است. شواهد نشان می دهد که این ویتامین حتی می تواند از تشکیل آب مروارید جلوگیری کند. در حالی که بسیاری از میوه ها و سبزیجات شامل ویتامین C هستند اما خوراکی های زیر جزو بهترین منابع برای دریافت این نوع ویتامین هستند:

پرتقال. یک پرتقال می تواند میزان مورد نیاز ویتامین C بدن شما را برای یک روز تامین کند. بهتر است ویتامین C را با خوردن میو پرتقال بدست آورید تا با خوردن آب پرتقال. به این طریق شما می توانید از ورود افزودنی هایی که در آب پرتقال وجود دارد (مانند شکر) به بدنتان جلوگیری کنید.

فلفل زرد. یک فلفل زرد بزرگ تا ۵۰۰ برابر بیشتر از حدی که بدن شما در طول یک روز به ویتامین C  نیاز دارد، این ماده مغذی را برای بدنتان فراهم می کند. شما می توانید این فلفل را تکه تکه کرده و در طول روز با غذاهای خود میل کنید.

سبزیجات بسیار سبز. در میان سبزیجات، کلم و بروکلی دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. با یک فنجان کلم یا بروکلی می توانید کل ویتامین C مورد نیاز بدنتان برای یک روز را تامین کنید.

انواع توت ها. بلوبری، توت فرنگی، شاه توت، توت سیاه، تمشک، همگی منابعی عالی برای دریافت این ویتامین هستند.

محافظت از چشم

۲ – غذاهایی بخورید که میزان زیادی ویتامین A دارند. این ویتامین قدرت بینایی شما را در تاریکی افزایش می دهد. غذاهایی با رنگ های زرد و نارنجی مقدار زیادی ویتامین A در خود جای داده اند. بنابراین سعی کنید که حتما در رژیم غذایی خود از آن ها استفاده کنید.

هویج. دهه ها است که هویج به عنوان میوه ای ایده‌ال برای تقویت بینایی به شمار می رود. اگر چه این میوه تنها منبع مفید برای دریافت ویتامین A به شمار نمی رود اما هویج سرشار از ویتامین A هستند  و برای تقویت بینایی بدون تردید حرف اول را می زنند.

سیب زمینی. این خوراکی نیز سرشار از ویتامین A  است. سیب زمینی در کنار بسیاری از وعده های غذایی دیده می شود که نکته بسیار مثبتی به شمار می رود.

محافظت از چشم

۳ –  Zinc را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. Zinc به حفظ ملانین در بدن کمک می کند. ملانین رنگ دانه ای است که باعث حفظ سلامت چشم می شود. خوراکی هایی وجود دارند که می توانید با استفاده  از آن ها در رژیم غذایی خود مقدار مناسبی Zinc در بدن خود جذب کنید.

جانور دریایی. خرچنگ، لابستر و صدف دارای مقدار قابل توجهی  از Zinc هستند.

اسفناج و سایر سبزیجات پربرگ سبز. این نوع سبزسجات علاوه بر ویتامین C مقدار کافی از Zinc که برای محافظت از چشمانتان به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهند.

آجیل. بادام زمینی، پسته، مغز بادام و گردو همگی حاوی مقدار زیادی Zinc هستند. شما می توانید به سادگی از آن ها در میان وعده های غذایی خود استفاده کنید.

محافظت از چشم

۴ – omega-3 را فراموش نکنید. امگا۳ به طور کلی برای سلامت شما مفید است. این ماده باعث بهبود عملکرد عصبی بدن می شود و در نتیجه کارایی سلول های عصبی مرتبط با چشم را بهبود می بخشد. بهترین منابع امگا۳ ماهی های روغنی مانند ماهی سالمون، ساردین و شاه ماهی است.  

محافظت از چشم

۵ – زیاد آب بنوشید. یکی از متداول ترین مشکلات چشم، خشکی بیش از حد آن است.  از آن جایی که شرایط خاصی می تواند منجر به خشکی چشم شود، شما ممکن است تحت همین شرایط به کم آبی در چشمان خود مبتلا شوید. کم آبی خود را در اشکال مختلف ظاهر می کند. از جمله کاهش اشک در چشم. سعی کنید در طول روز زیاد آب بنوشید تا ببینید که آیا این عمل به کاهش خشکی در چشم شما کمک خواهد کرد یا خیر.

محافظت از چشم

یک دیدگاه