مزایای استفاده مغازه داران مجتمع پلاسکو از سامانه ابری چه بود؟

شاید اگر صاحبان کسب و کار در مجتمع پلاسکو از سامانه ی ابری جهت حفظ اسناد حسابداریشان استفاده می کردند، این فاجعه می توانست روی دیگری داشته باشد اما چگونه؟

به گزارش کلیک، پلاسکو فاجعه ی غم انگیز این روزهای کشورمان است و در میان باید و نبایدهایی که در مورد علت وقوع این حادثه صورت می پذیرد، چاره جویی های بسیار کاربردی را نیز از متخصصان حوزه ی آی تی می شنویم.اگر صاحبان کسب و کار در پلاسکو از سامانه ابری استفاده می کردند چه می شد؟

در همین رابطه مدیرعامل یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت نوشت: “دلیل اکثریت هجوم صاحبان کسب و کار، خروج اسناد و کامپیوترهای موجود جهت حفظ اسناد حسابداریشان بود، در حالی که اگر اطلاعات این افراد بر روی سامانه های ابری ذخیره می شد نگرانی برای از دست رفتن اطلاعات وجود نداشت”.
مهندس محمد علی یوسفی زاده، یکی از مدیران جوان و موفق کشورمان در صنعت ارائه خدمات اینترنتی کشور به شمار می آید در دست نوشته ای که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته، نوشته است:

“از حادثه پلاسکو چه درسی در حوزه ای تی می شود گرفت؟
دلیل اکثریت هجوم صاحبان کسب و کار، خروج اسناد و کامپیوترهای موجود جهت حفظ اسناد حسابداریشان بود، در حالی که اگر اطلاعات این افراد بر روی سامانه های ابری ذخیره می شد نگرانی برای از دست رفتن اطلاعات وجود نداشت.
در این ساختمان سامانه BMS وجود نداشته است.
نکته جالب تر عدم وجود سامانه اطلاع رسانی جمعی آتش نشانان و نبود سامانه ای برای رهگیری وضعیت حیاتی و موقعیت مکانی این افراد …”

امید است که این فاجعه تلنگری برای بازسازی زیر ساخت های حیاتی و مهم آی تی در مجتمع های کاری و اقتصادی کشورمان باشد.



۱۶ دیدگاه

علی

چه دلیل مسخره ای. این بازارگرمی و سوءاستفاده از موقعیت دلخراش پلاسکو توسط آسیاتک هست و میخواد اسمش بیشتر تو زبونها بیفته و خدماتش رو بیشتر بفروشه (گرون و بی کیفیت). دلیلی که خیلی از مغازه دارها توی پلاسکو بودن در حین آتش سوزی خارج کردن لباسها بوده چون مغازشون بیمه نبوده.

امیر هلالی

سلام
من معمولا روزی دو دفعه کانال شما چک می کنم و هر دفعه حداقل ۲ مقاله مطالعه می کنم شما در تیتر زدن خیلی استادانه عمل می کنید اما گاهی تیتر با متن خیلی فاصله دارد من کمی با تکنیک های تیتر زنی در مقالات فارسی و انگلیسی اشنا هستم ولی داره از شور بی مزه میشه
به هر حال این یک انتقاد دوستانه هست
موفق باشید

مجید

صاحب امتیاز محترم سایت کلیک لطفا از اتفاق دلخراش رخ داده افتاده سو استفاده مالی و ابزاری نکنید!!

حمید

سلام؛
اووو آسیاتک!
من قبلا مشترک اینترنت آسیاتک بودم حدود یک ماه شارژ نکردم خوب طبق قرارداد از رانژه خارج شد، تماس گرفتن و گفتن مبلغ رانژه را ریختم به حساب برای وصل مجدد و سه سال گذشت و خبری نیست!!!

بی نام

چه تبلیغ ناشیانه و اشتباهی برای یکی از مدیران جوان و . . . ! آقایان اینجوری نمیشه از کسی چهره بسازید. توی کشوری که هنوز برای کارهای اساسی حتی از رایانه های معمولی هم استفاده نمیشه، شما از کاربرد رایانش ابری برای مجتمع پلاسکو اسم می برید که از سالها قبل مخروبه بوده؟
کجا زندگی و سیر می کنید؟
در میانه این ماتم عمومی دنبال چه منفعتی هستید؟

الف ب

با سلام

شاید هر کسی در فروشگاهش هزاران قطعه یا وسیله یا کالای خاطره انگیز داشته باشد که از این موارد حسابداری که شما نوشته اید با ارزش تر باشد ؛ وقتی تمام دارایی انسان تخریب می شود کسی به فکر برداشتن اطلاعات حسابداری اش نیست ؛ در آن شرایط لیست بدهکاران و بستانکاران و … به چه درد افراد می خورد ؟؟

آلف ب

حالا اگر این ابر شما بارون بشه تو اداره مالیات ببباره چه خاکی بر سرشان کنند؟

سینا

ای کاش قبل از استفاده از سامانه ابری کپسول خاموش کننده توی هر طبقه بود

محمد

یکی از بدترین شرکت هایی که من خدماتش رو تجربه کردم آسیاتک بوده. خوشی مشتریاش فقط اون تماس اوله که با واحد فروش میگیرن. بعد از اون همش التماس و قطعی و سرعت پایین توی تماس با بخش پشتیبانیه. سرویس های گرون، تنوع کم، چند روزم که شارژ نکنی باید بری دوباره التماس کنی بهت پورت بدن. من راضی نبودم

رامین

دوست عزیز نویسنده بهتر قبل از ویرایش متن با چند نفر صحبت کنید،
اولا این شرایط زمان مناسبی برای این نوع مقاله ها نیست( بهتر بود در مورد سامانه ها و روش هایی برای بهبود شرایط عزیزان اسیب دیده و یا دیگران( حتی جزیی) اشاره می فرمودید.
و یا حداقل شما که به نمایندگی از فن اوری اطلاعات( البته نمیدانم این نمایندگی را کدام عزیزی به شما داده) تیتر میزنید بهتر بود از زبان متخصصان ای تی تسلیت میگفتید – که واقعا با چشم های گریان فعالیت های رایگان برای خدمت گذاری به مصبیت دیدگان میکنند( که اکثرا دیده نمیشود ) که کوچکترین ان تهیه گرافیک و یا نگهداری از زیر ساخت ها( شامل زیر ساخت سایت شما نیز میباشد)که در این چند روزه با حجم بالای ترافیک (چه کاری و یا غیره) روبرو شده اند.
خواهش میکنم که بیشتر و به صورت کامل در مورد cloud computing و همچنین دیگر روش های رایانش و مزایای انها مطالعه بفرمایید ،
امیدوارم خداوند رحمان به همه ما کمک کند که کارها را خردمندانه و بر اساس دانش انجام دهیم.( نه خدای ناکرده به جهت فخر و غرور و نه برای نمایش انچه که نیستیم ولی ارزو میکنیم که باشیم)

محسن

خیلی هم مطلب مهم و مفیدی فرمودند این مدیر.
بنده خودم از نرم افزار تحت وب فاکتور کن استفاده میکنم و خیلی هم امنه و هرجا هستم اسنادم همرامه.

سمیرا ه

خیلی تابلو هست که مدیر آسیاتک میخواد اسمش تو دهن ها بیفته و گفته چی بهتر از حادثه پلاسکو که همه دنبال اخبارش هستن (سوءاستفاده). توی اون موقعیت کسی به فکر اسناد حسابداریش نیست اون هم مغازه ها و تولیدیهایی که مثل یک شرکت نیاز آنچنانی به اسناد حسابداری ندارن و حتی خیلیاشون استفاده هم نمیکنن. اون بیچاره ها یا اجناسشون بیمه نبوده و میخواستن اجناسشون رو خارج کنن یا رفته بودن کمک افراد داخل ساختمان یا چیزهای مهم دیگه داشتن (ولی نه اسناد حسابداری).
خیلی چیزهای مهم تر هست که بشه از حادثه پلاسکو درس گرفت نه این سامانه ابری که کاملا بی ربط به قضیه هست. مثلا بهسازی و مقاوم سازی ساختمان های قدیمی و فرسوده، گذاشتن کپسول و شلنگ آتشنشانی در طبقات و راهروها و راه پله ها، باز گذاشتن مسیر پله های اضطراری، نصب سنسور اعلام حریق در طبقات و واحدها، نصب خاموش کننده سقفی آتش در ساختمانهای بلند و مکانهای عمومی و پارکینگ و موتورخانه و خرید و نوسازی ناوگان و تجهیزات آتشنشانی مثل کامیونهای بیشتر و جدیدتر، نردبانهای بلندتر، تجهیزات پیشرفته تر و ایمن تر، هلیکوپتر آتش خاموش کن و ….

نقی نقوی

اینا بازارگرمیه . دارن از آب گل آلود ماهی می گیرند.

پیمان نجم ابادی

پول و چک و سند مالکیت و سرقفلی و اجناس درون مغازه هم میشد تو سامانه ابری آپلود کرد ؟؟؟ یعنی واقعا فکر می کنید این همه کاسب پلاسکو و ادمایی که زیر اوار گیر کردن دغدغشون اطلاعات حسابداریشون بود ؟ اطلاعت حسابداری خیلی مهمن اما فکر نمی کنم هیچ ادم عاقلی که مغز خر نخورده باشه برای نجات ۴ تا دونه بستانکار و بدهکار سراسیمه بره تو ساختمون اتیش گرفته ی در حال ریزش . اون بیچاره ها ثمره چندین سال کار کردنشونو در معرض خطر میدیدن نه اسناد حسابداریشون . تبلیغ مسخره ای بود

مینا

این متن یه تبلیغ شرم آوره.

احمدی

اصلا بازارگرمی نیست
نمیدون چرا بعضی ها چرا فقط جنبه احساسی مسائل رو میبینند
چه این بنده خدا که اظهارنظر کردند چه هر کارشناس دیگری حرفشون کاملا منطقیه
امروزه دیگه به جهت حوادثی اینچنینی اطلاعات مالی و.. به صورت آنلاین و در قالب ابری پیاده سازی و ذخیره می شود
اتفاقا حادثه پلاسکو باید از همه زوایایی حقوقی، انسانی، جامعه شناسی، مسئولیت پذیری، فناوری و.. بررسی و راهکارهای عملی آن به صورت یک سند همه گیر استانداردسازی و تدوین و برای تمامی ساختمان های تجاری و اداری ارسال شود تا طبق آن خود را به روز کنند
نه اینکه کار از کار گذشت تازه بیایم مثل همه ایرانی ها بگیم که ای کاش..
البته باید این هم اضافه کنم که ایرانی ها غیر از اینکه زیرساخت های فیزیکی مناسب ندارند در برخی موارد هم زیرساخت فرهنگی و آموزشی خوبی برخوردار نیستند چرا که فرهنگ بیمه یک ضرورت انکارناپذیر در تمام دنیاست که توانسته خیلی ها رو در اوج نابودی نجات دهد که اکثر ایرانی ها مگراینکه فقط اتومبیل که اجباریه وگرنه به بیمه اهمیت نمی دهند

دیدگاه ها:

  1. علی گفت:

    چه دلیل مسخره ای. این بازارگرمی و سوءاستفاده از موقعیت دلخراش پلاسکو توسط آسیاتک هست و میخواد اسمش بیشتر تو زبونها بیفته و خدماتش رو بیشتر بفروشه (گرون و بی کیفیت). دلیلی که خیلی از مغازه دارها توی پلاسکو بودن در حین آتش سوزی خارج کردن لباسها بوده چون مغازشون بیمه نبوده.

  2. امیر هلالی گفت:

    سلام
    من معمولا روزی دو دفعه کانال شما چک می کنم و هر دفعه حداقل ۲ مقاله مطالعه می کنم شما در تیتر زدن خیلی استادانه عمل می کنید اما گاهی تیتر با متن خیلی فاصله دارد من کمی با تکنیک های تیتر زنی در مقالات فارسی و انگلیسی اشنا هستم ولی داره از شور بی مزه میشه
    به هر حال این یک انتقاد دوستانه هست
    موفق باشید

  3. مجید گفت:

    صاحب امتیاز محترم سایت کلیک لطفا از اتفاق دلخراش رخ داده افتاده سو استفاده مالی و ابزاری نکنید!!

  4. حمید گفت:

    سلام؛
    اووو آسیاتک!
    من قبلا مشترک اینترنت آسیاتک بودم حدود یک ماه شارژ نکردم خوب طبق قرارداد از رانژه خارج شد، تماس گرفتن و گفتن مبلغ رانژه را ریختم به حساب برای وصل مجدد و سه سال گذشت و خبری نیست!!!

  5. بی نام گفت:

    چه تبلیغ ناشیانه و اشتباهی برای یکی از مدیران جوان و . . . ! آقایان اینجوری نمیشه از کسی چهره بسازید. توی کشوری که هنوز برای کارهای اساسی حتی از رایانه های معمولی هم استفاده نمیشه، شما از کاربرد رایانش ابری برای مجتمع پلاسکو اسم می برید که از سالها قبل مخروبه بوده؟
    کجا زندگی و سیر می کنید؟
    در میانه این ماتم عمومی دنبال چه منفعتی هستید؟

  6. الف ب گفت:

    با سلام

    شاید هر کسی در فروشگاهش هزاران قطعه یا وسیله یا کالای خاطره انگیز داشته باشد که از این موارد حسابداری که شما نوشته اید با ارزش تر باشد ؛ وقتی تمام دارایی انسان تخریب می شود کسی به فکر برداشتن اطلاعات حسابداری اش نیست ؛ در آن شرایط لیست بدهکاران و بستانکاران و … به چه درد افراد می خورد ؟؟

  7. آلف ب گفت:

    حالا اگر این ابر شما بارون بشه تو اداره مالیات ببباره چه خاکی بر سرشان کنند؟

  8. سینا گفت:

    ای کاش قبل از استفاده از سامانه ابری کپسول خاموش کننده توی هر طبقه بود

  9. محمد گفت:

    یکی از بدترین شرکت هایی که من خدماتش رو تجربه کردم آسیاتک بوده. خوشی مشتریاش فقط اون تماس اوله که با واحد فروش میگیرن. بعد از اون همش التماس و قطعی و سرعت پایین توی تماس با بخش پشتیبانیه. سرویس های گرون، تنوع کم، چند روزم که شارژ نکنی باید بری دوباره التماس کنی بهت پورت بدن. من راضی نبودم

  10. رامین گفت:

    دوست عزیز نویسنده بهتر قبل از ویرایش متن با چند نفر صحبت کنید،
    اولا این شرایط زمان مناسبی برای این نوع مقاله ها نیست( بهتر بود در مورد سامانه ها و روش هایی برای بهبود شرایط عزیزان اسیب دیده و یا دیگران( حتی جزیی) اشاره می فرمودید.
    و یا حداقل شما که به نمایندگی از فن اوری اطلاعات( البته نمیدانم این نمایندگی را کدام عزیزی به شما داده) تیتر میزنید بهتر بود از زبان متخصصان ای تی تسلیت میگفتید – که واقعا با چشم های گریان فعالیت های رایگان برای خدمت گذاری به مصبیت دیدگان میکنند( که اکثرا دیده نمیشود ) که کوچکترین ان تهیه گرافیک و یا نگهداری از زیر ساخت ها( شامل زیر ساخت سایت شما نیز میباشد)که در این چند روزه با حجم بالای ترافیک (چه کاری و یا غیره) روبرو شده اند.
    خواهش میکنم که بیشتر و به صورت کامل در مورد cloud computing و همچنین دیگر روش های رایانش و مزایای انها مطالعه بفرمایید ،
    امیدوارم خداوند رحمان به همه ما کمک کند که کارها را خردمندانه و بر اساس دانش انجام دهیم.( نه خدای ناکرده به جهت فخر و غرور و نه برای نمایش انچه که نیستیم ولی ارزو میکنیم که باشیم)

  11. محسن گفت:

    خیلی هم مطلب مهم و مفیدی فرمودند این مدیر.
    بنده خودم از نرم افزار تحت وب فاکتور کن استفاده میکنم و خیلی هم امنه و هرجا هستم اسنادم همرامه.

  12. سمیرا ه گفت:

    خیلی تابلو هست که مدیر آسیاتک میخواد اسمش تو دهن ها بیفته و گفته چی بهتر از حادثه پلاسکو که همه دنبال اخبارش هستن (سوءاستفاده). توی اون موقعیت کسی به فکر اسناد حسابداریش نیست اون هم مغازه ها و تولیدیهایی که مثل یک شرکت نیاز آنچنانی به اسناد حسابداری ندارن و حتی خیلیاشون استفاده هم نمیکنن. اون بیچاره ها یا اجناسشون بیمه نبوده و میخواستن اجناسشون رو خارج کنن یا رفته بودن کمک افراد داخل ساختمان یا چیزهای مهم دیگه داشتن (ولی نه اسناد حسابداری).
    خیلی چیزهای مهم تر هست که بشه از حادثه پلاسکو درس گرفت نه این سامانه ابری که کاملا بی ربط به قضیه هست. مثلا بهسازی و مقاوم سازی ساختمان های قدیمی و فرسوده، گذاشتن کپسول و شلنگ آتشنشانی در طبقات و راهروها و راه پله ها، باز گذاشتن مسیر پله های اضطراری، نصب سنسور اعلام حریق در طبقات و واحدها، نصب خاموش کننده سقفی آتش در ساختمانهای بلند و مکانهای عمومی و پارکینگ و موتورخانه و خرید و نوسازی ناوگان و تجهیزات آتشنشانی مثل کامیونهای بیشتر و جدیدتر، نردبانهای بلندتر، تجهیزات پیشرفته تر و ایمن تر، هلیکوپتر آتش خاموش کن و ….

  13. نقی نقوی گفت:

    اینا بازارگرمیه . دارن از آب گل آلود ماهی می گیرند.

  14. پیمان نجم ابادی گفت:

    پول و چک و سند مالکیت و سرقفلی و اجناس درون مغازه هم میشد تو سامانه ابری آپلود کرد ؟؟؟ یعنی واقعا فکر می کنید این همه کاسب پلاسکو و ادمایی که زیر اوار گیر کردن دغدغشون اطلاعات حسابداریشون بود ؟ اطلاعت حسابداری خیلی مهمن اما فکر نمی کنم هیچ ادم عاقلی که مغز خر نخورده باشه برای نجات ۴ تا دونه بستانکار و بدهکار سراسیمه بره تو ساختمون اتیش گرفته ی در حال ریزش . اون بیچاره ها ثمره چندین سال کار کردنشونو در معرض خطر میدیدن نه اسناد حسابداریشون . تبلیغ مسخره ای بود

  15. مینا گفت:

    این متن یه تبلیغ شرم آوره.

  16. احمدی گفت:

    اصلا بازارگرمی نیست
    نمیدون چرا بعضی ها چرا فقط جنبه احساسی مسائل رو میبینند
    چه این بنده خدا که اظهارنظر کردند چه هر کارشناس دیگری حرفشون کاملا منطقیه
    امروزه دیگه به جهت حوادثی اینچنینی اطلاعات مالی و.. به صورت آنلاین و در قالب ابری پیاده سازی و ذخیره می شود
    اتفاقا حادثه پلاسکو باید از همه زوایایی حقوقی، انسانی، جامعه شناسی، مسئولیت پذیری، فناوری و.. بررسی و راهکارهای عملی آن به صورت یک سند همه گیر استانداردسازی و تدوین و برای تمامی ساختمان های تجاری و اداری ارسال شود تا طبق آن خود را به روز کنند
    نه اینکه کار از کار گذشت تازه بیایم مثل همه ایرانی ها بگیم که ای کاش..
    البته باید این هم اضافه کنم که ایرانی ها غیر از اینکه زیرساخت های فیزیکی مناسب ندارند در برخی موارد هم زیرساخت فرهنگی و آموزشی خوبی برخوردار نیستند چرا که فرهنگ بیمه یک ضرورت انکارناپذیر در تمام دنیاست که توانسته خیلی ها رو در اوج نابودی نجات دهد که اکثر ایرانی ها مگراینکه فقط اتومبیل که اجباریه وگرنه به بیمه اهمیت نمی دهند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *