چگونه با سالمندی مواجه شویم؟

با افزایش سن برخی مشکلات برای کارکرد ذهن افراد ایجاد می شود و خود یا اطرافیان نیاز خواهند داشت که روشی برای مقابله و مدیریت این مشکلات پیدا کنند. 

کلیک ـ در اینجا به دو سوال در مورد سالمندی پاسخ داده خواهد شد.

سوال: نگران هستم که ذهنم مانند قبل هشیار و زیرک نیست. می توانید برای فعال ماندن من نکاتی ارائه دهید؟

پاسخ: هرکس زمانی حس خواهد کرد که ذهنش کمی کند شده است. شاید باور نکنید اما بیشتر بزرگ‌سالان سالم، نحوه تفکرشان مستقیما تحت تاثیر سن قرار ندارد. آن طور که شما روزانه از مغزتان استفاده می‌کنید تعیین‌کننده عملکرد ذهن شما است. برای بزرگ‌سالان سالم، توانایی ذهن توسط نحوه زندگی شما فعال خواهد شد و می توانید عملکرد شناختی ذهن را با افزایش سن، بهبود ببخشید. مرکز سلامت مغز دانشگاه تگزاس یک استراتژی ساده برای افزایش این ویژگی ها، مخصوصا بزرگ‌سالان ۵۵ سال به بالا ارائه کرده است. بهترین بخش آن این است که این پیشنهاد‌ها می توانند در چند ساعت تغییرات مثبتی ایجاد کنند. در اینجا چند نکته برای مشکلات رایج مرتبط با مغز ارائه شده است:

  1. سعی کنید کنجکاو باشید. چسبیدن به مسیر روزانه زندگی و ثابت نگه داشتن روال همیشگی بسیار ساده است. این کار به شما حس امنیت می دهد اما در معرض خطر از دست دادن لحظات “چه می‌شد اگر” برای بهبود مهارت ها و یادگیری چیزی جدید در مورد دنیا و یا خودتان قرار خواهید گرفت. مسن شدن به این معنی نیست که دیگر رشد فردی نداشته باشید.
  2. لیست انجام کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و زمانی را برای استراحت ذهنی قرار دهید. داشتن استرس برای انجام چندین کار نیز می تواند به اندازه انجام یک کار روتین، صدمه بزند. بهترین راه برای انجام این کار این است که توجه خود را روی کار فعلی قرار دهید، در واقع در لحظه زندگی کنید.
  3. چشم انداز جدیدی برای خود در نظر بگیرید. مدتی از خود فعلی تان دور شوید و مانند فرد دیگری زندگی کنید و یا اینکه به تجربیات خود توجه کنید و جزییات زدگی خود را از زاویه دیگری بررسی کنید. این کار باعث می شود مغز شما توانایی حل مسئله را گسترش داده و ایده‌های جدید خلق کند.

مهم نیست در چه سنی قرار دارید، این روش فعال، تفکر توانایی‌های شما را برای تصمیم‌گیری، تفکر منطقی، خرد و برنامه ریزی افزایش می دهد. درگیری در نوع صحیح تجربیات ذهنی می تواند منافع زیادی برای کیفیت زندگی شما داشته باشد.

سوال: من نگران توانایی های پدرم هستم. چطور می توانم او را از خطر حفظ کرده و نگذارم در جاده برای خود و سایرین خطر ایجاد کند؟

پاسخ: دادن سوئیچ ماشین مانند آخرین نماد استقلال برای یک فرد مسن محسوب می شود.سالمندانی که در هنگام رانندگی دچار مشکل می شوند ممکن است زوال توانایی های خود را انکار کرده و یا آگاه نباشند که مشکلی وجود دارد. اغلب برنامه ریزی برای جایگزین های حمل و نقل چیزی نیست که افراد به راحتی آن را قبول کنند. اما داشتن یک مکالمه پیش از شروع مشکل می تواند به این روند کمک کند. برای بسیاری از سالمندان از دست دادن توانایی رانندگی باعث افزایش حس درماندگی و افسردگی می شود. برای برخی این مورد به معنی زندگی اجتماعی و استقلال است که از آن‌ها گرفته می شود.

داشتم یک گفتگوی اولیه و اطمینان از اینکه آن‌ها انگیزه های  شما را درک می کنند، بسیار مهم است. اغلب اشاره به موارد خاص و اتفاقاتی که باعث نگرانی شما شده است، در پیشبرد مطلب مفید واقع می شود.

هرچند ممکن است همچنان برای کنار گذاشتن کامل رانندگی بی‌میل باشد اما ممکن است در شرایطی مانند شب و یا ترافیک شدید و یا آب و هوای نامناسب رانندگی را ترک کند. البته شما همچنان باید موارد هشدار دهنده را تحت نظر داشته باشید.

زمانی که مهارت های رانندگی افت می‌کنند، متوجه تورفتگی و خراش در بدنه ماشین خواهید شد که نشان دهنده مشکلات پارک کردن و یا گواهی بر اشکال در چرخاندن فرمان و ماندن در خط مناسب هستند. تصادف و یا برگه جریمه نیز از سایر علایم هشدار دهنده هستند و نشان می‌دهند باید با پزشک مشورت داشته باشید.

AAA و AARP خدمات آنلاین و ارزیابی رانندگی برای اعضایشان ارائه می‌دهند.  AAA همچنین اطلاعات مفید زیادی در مورد مدیریت مشکلات سالمندان در جاده ها ارائه می دهد. از جمله اینکه چگونه داروها بر رانندگی تاثیر می گذارند. همچنین درمانگرهای حرفه ای وجود دارند که متخصص مشکلات رانندگی هستند و قادرند راه هایی را برای مقابله با چالش های رانندگی ارائه دهند.

یک دیدگاه