معرفی انواع مختلف شبکه های اجتماعی (بخش اول)

|
۰ دیدگاه
انواع مختلف شبکه های اجتماعی

در این مطلب قصد داریم به دسته بندی شبکه های اجتماعی مختلف بپردازیم و نحوه استفاده صحیح از این شبکه ها را نیز به منظور پیشرفت تجارت و کسب و کار افراد بیان کنیم. در ضمن مثال هایی برای هر مورد نیز ذکر می شود. با ما همراه باشید.

کلیک – در سال های اخیر شبکه های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده اند؛ اما آیا می دانید شبکه های اجتماعی را می توان در دسته های مختلف نیز طبقه بندی کرد؟ در این مطلب قصد داریم به توضیح در مورد دسته بندی شبکه های مختلف و ارائه مثال هایی برای هر یک از دسته ها بپردازیم. در ضمن می توان از شبکه های اجتماعی مختلف برای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کرد که در ادامه در مورد نحوه صحیح انجام این کار نیز توضیح خواهیم داد.

شبکه های اجتماعی با هدف ایجاد ارتباط

نمی توان در مورد شبکه های اجتماعی سخن گفت و حرفی از فیس بوک نزد. با وجود اینکه شبکه های اجتماعی ارتباطی جزء نخستین شبکه های اجتماعی به شمار نمی روند؛ اما می توان گفت بارزترین نوع آن ها هستند. این شبکه ها دربردارنده تعداد زیادی از پروفایل های کاربران هستند و پروفایل ها نیز دربردارنده میزان زیادی از اطلاعات کاربران هستند. بیشتر این شبکه های اجتماعی از کاربران می خواهند تا با نام واقعی خود ثبت نام کنند. این نوع شبکه های اجتماعی این امکان را برای کاربران فراهم می کنند تا با اشتراک گذاشتن مطالب در بخشی به نام دیوار یا Wall، و همچنین از طریق تایم لاین ها و یا پیام دادن برای یکدیگر به صورت خصوصی، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما از طریق این شبکه های اجتماعی می توانید کار پیدا کنید و یا با افراد متخصص در حرفه های مختلف ارتباط برقرار کنید.

همچنین برندهای مختلف با استفاده از این نوع شبکه های اجتماعی می توانند با مشتریان خود به صورت فردی و آنلاین ارتباط برقرار کنند و به سوال مشتریان در مورد خدمات پاسخ دهند. امروزه تقریبا لازم است که هر شرکتی یک صفحه فیس بوک یا یک حساب توییتر داشته باشد.

شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری فیلم و عکس

برخی از شبکه های اجتماعی با هدف به اشتراک گذاری فیلم و تصویر ایجاد شده اند؛ به عنوان مثال شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر، قابلیت های خوبی برای به اشتراک گذاری تصاویر دارند. شبکه هایی اجتماعی دیگر مانند Flicker و اینستاگرام نیز بیشتر برای به اشتراک گذاری تصاویر مورد استفاده قرار می گیرند. کاربران باید برای به اشتراک گذاری تصاویر در این شبکه های اجتماعی ابتدا تصاویر خود را بارگزاری کنند و سپس آن ها را ویرایش کنند و در مرحله نهایی عناوین مختلف و یا سخنان دیگران را به تصاویر خود اضافه کنند. برخی از شبکه های اجتماعی مانند You Tube ،Vimeo و برخی از اپلیکیشن ها مانند Vine و Snapchat بیشتر برای به اشتراک گذاری ویدیو طراحی شده اند.

برای اینکه ببینید آیا در کسب و کار خود نیازمند استفاده از شبکه های به اشتراک گذاری ویدیو هستید یا نه، باید منابع در دسترس خود (مانند اینترنت پر سرعت و ملزومات تهیه یک کلیپ ویدیویی) را بررسی کنید. چیزی که در بین تمام این شبکه ها مشترک است، فعالیت هدفمند و به اشتراک گذاری مجموعه ارزشمندی از فایل های چند رسانه ای است که موضوعات خاصی را دنبال می کنند.

شبکه های مختص بررسی های آنلاین

برخی از سرویس ها مانند Yelp (سایتی برای پردازش دیدگاه های دیگران در مورد رستوران ها و مکان های مشابه و گذاشتن این اطلاعات در اختیار سایر افراد) و urbanspoon (سایتی که از طریق آن با استفاده از نظرات افراد و اطلاعات ارائه شده در مورد رستوران ها، می توانید بهترین رستوران های محل خود را پیدا کنید). این سایت ها بر اساس موقعیت مکانی ایجاد شده اند و می توانید از دیدگاه هایی که در این سایت ها ذکر شده است، استفاده کنید. همچنین سایت های دیگری نیز هستند که به ارائه اطلاعات در مورد رستوران ها و هتل ها می پردازند و نظرات کاربران نیز در آن ها مطرح شده است. سایت های خدماتی دیگری مانند Airbnb (سایتی که در آن افراد اماکن اقامتی را اجاره می دهند و در آن ۲ میلیون مکان در ۳۳ هزار شهر در ۱۹۱ کشور جهان ثبت است) و Uber (سرویسی برای ارائه خدمات حمل و نقل) نیز برای ارائه خدمات لازم و در راستای گسترش اقتصاد اشتراکی ایجاد شده اند. کاربران می توانند از نظر مالکان و رانندگان در این سایت ها نیز استفاده کنند.

اطلاع یافتن شرکت ها از نظرات مثبت و منفی مشتریان بسیار مهم است. راه های زیادی برای اطلاع یافتن از نظرات مشتریان وجود دارد. بهترین کار در این زمینه این است که از یکی از اعضای یک تیم موفق کمک بگیرید و از او بخواهید نظرات کاربران در مورد شرکت یا برند شما را بررسی کنند و ببینید آیا برند شما در مسیر جلب رضایت کاربران موفق عمل کرده است یا نه. بهترین راه برای جلب اعتماد و رضایت مشتریان این است که به سوالات آن ها پاسخ دهید و یا در صورتی که میزان رضایت آن ها از خدمات یا محصول شما متوسط است و یا کاملا از آن ناراضی هستند، به انتقادات آن ها توجه کنید و سعی کنید یک مشتری ناراضی را یک به طرفدار پر و پا فرص برند خود تبدیل کنید.

انجمن های بحث و گفتگو

این انجمن ها قدیمی ترین نوع شبکه های اجتماعی هستند و قبل از اینکه فیس بوک ایجاد شود، افراد در آن ها در مورد مسائل روز مانند فرهنگ مدرن، مسائل جاری و یا موضوعات دیگر بحث می کردند. شما حتی می توانید در این انجمن ها از سایر افراد کمک بگیرید. در این انجمن ها اعضای زیادی عضو هستند که متمایل هستند به صورت گسترده از دانش یکدیگر بهره مند شوند. سایت های reddit (سایتی برای جمع آوری اخبار اجتماعی است که کاربران قادرند خبر را در قالب یک متن یا ارسال لینک در این سایت قرار دهند)، Quora (سایتی برای پرسش سوالات مختلف، ویرایش آن ها یا پاسخ دادن به آن ها توسط اعضای سایت) و سایت Digg (سایتی که از ابتدا با هدف انتشار اخبار دانش و فناوری ایجاد شده بود؛ اما اخیرا بخش های دیگری به آن اضافه شده است که شامل اخبار پزشکی و قسمت های سرگرم کننده می شود) همگی جزء این نوع از شبکه های اجتماعی محسوب می شوند. در انجمن های بحث و گفتگو به ندرت از افراد خواسته می شود با نام واقعی خود ثبت نام کنند و شما می توانید آزادانه و به صورت ناشناس در این انجمن ها ثبت نام کنید.

ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند به صورت ناشناس در این انجمن ها ثبت نام کنند؛ اما شرکت ها و برندها اصلا نباید این چنین عمل کنند؛ زیرا در این صورت اصلا نمی توانند خود را آن گونه که باید، معرفی کنند. شرکت ها باید برای جلب توجه سایر اعضای یک انجمن، حداکثر تلاش خود را بکنند و با توجه به نوع بحث ها، اطلاعات مرتبط جامعی را در اختیار دیگران قرار دهند. در ضمن این شرکت ها باید تا جایی که می توانند در بحث ها، مشارکت فعال داشته باشند. توصیه ما این است که از تبلیغ آشکار برای شرکت خود پرهیز کنید و سعی کنید از افراد دیگر برای شناخته شدن شرکت خود استفاده کنید؛ زیرا در برخی از سایت ها مانند reddit هم مدیران و هم کاربران به تبلیغاتی که در قالب یک پست ارسال می شوند، حساس هستند. بهترین راهکار این است که از یک فرد که در حوزه مورد نیاز شما تخصص دارد، بخواهید در بحث های مطرح شده در انجمن ها مشارکت داشته باشد و مقاله ای تخصصی و یا یک ویدیوی آموزشی در سایت شما بارگزاری کند.

در بخش بعدی به معرفی چهار نوع دیگر از شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

1 پسندیده شده
احمدرضا فرهبد
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.