عوارض جدی استفاده طولانی مدت از مانیتورها

بسیاری از ما با هشدار والدین در خصوص از دست دادن بینایی بر اثر استفاده مداوم از کامپیوتر مواجه بوده ایم. درست یا غلط این ادعا، کار با کامپیوتر عوارضی دارد. اما چگونه می توان زندگی روزمره وابسته به کامپیوتر را تغییر داد؟

به گزارش کلیک – اکثر افراد در ساعاتی از شبانه روز، مجبور به استفاده مداوم و بدون وقفه از سیستم کامپیوتری و مانیتورها هستند. بسته به تعریف افراد از نوع مشغله و یا وظایف، افراد ساعات مختلفی را مجبور به سپری کردن بر پشت سیستم ها هستند. همه ما با عوارض استفاده طولانی مدت از کامپیوترها آشنا هستیم. خیره شدن به صفحه مانیتور خصوصا در شرایط نوری نامناسب، عوارضی همچون سردرد، سرگیجه، آبریزش از چشم، خسته گی مداوم چشم و در بسیاری از موارد ضعیف شدن چشم را به همراه دارد.

استفاده از کامپیوتر و سلامت چشم
اما سوال این است، چگونه می توان زندگی وابسته به کامپیوتر را تغییر داد ؟ این روزها بسیاری از امور به سیستم های کامپیوتری وابسته است، از طرفی کارشناسان از جدی بودن سندروم بینایی کامپیوتر (CVS ) می گویند.
بسیاری از عوارض یاد شده موقتی ست و با استراحت دادن به چشم ها و توقف استفاده از کامپیوتر به میزان بسیاری کاهش می یابند. اما چنانچه شما به استفاده طولانی مدت از کامپیوتر اعتیاد دارید و یا مجبور به کار با سیستم ها هستید متاسفانه این علائم می توانن سلامت چشمان شما را به خطر بیندازند.
برای بسیاری این سوال مطرح می شود که با وجود مطالعه طولانی مدت کتاب، مجلات و …. چنین مشکلاتی به ندرت و یا هرگز بوجود نمی آیند. چه تفاوتی در استفاده از چشم ها در این دو مورد وجود دارد؟
طبق تحقیقات دانشگاه آیووا (Iowa)، چشم انسان در هنگام کار با کامپیوتربه میزان قابل توجهی بی حرکت می ماند و تعداد پلک زدن در چشم به حداقل می رسد، بنابراین چشم در این حالت خشک می شود.
متخصصان انجمن بینایی سنجی آمریکا بر این اعتقادند که کنتراست موجود در مانیتور به شدت کمتر از کنتراست کتاب است بنابراین چشم مجبور به عملکرد بیشتر و در نتیجه خسته تر شدن است. از طرفی نگاه به صفحه مانیتور از زاویه نامناسب وضعیت را به شدت وخیم می کند. زاویه مناسب برای قرار گیری مانیتور باید حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد، همچنین مانیتور باید در فاصله۲۰ تا ۳۰ سانتی متر دورتر از شما قرار بگیرد.
نکاتی که از چشمان شما محافظت می کند
برای بسیاری ترک عادت استفاده از کامپیوتر غیرممکن است. اما در این میان سلامت چشم و بینایی از نکاتی ست که نمی توان نادیده گرفت و به آسانی از کنارش گذشت. بنابراین نکات مفیدی را برای محافظت چشم در برابر مانیتور برای شما فراهم آورده ایم.
اگر ناچار به استفاده طولانی مدت از مانیتور هستید هر ۲۰ دقیقه یکبار نگاه خود را از صفحه مانیتور بردارید و به چیز دیگری به مدت ۲۰ ثانیه خیره شوید و مجدد چشم خود را بر روی شی دیگری متمرکز کنید. این قانون -۲۰-۲۰-۲۰ یکی از موثرترین روش های نگهداری از چشم در برابر عوارض کار با کامپیوتر است، که بسیاری از متخصصان چشم بر آن تاکید دارند. چنانچه تمایل به استفاده از کامپیوتر به مدت طولانی دارید، بهتر از پس از دو ساعت کار مداوم، ۱۵ دقیقه به خود و چشمانتان استراحت دهید.
بسیاری از کاربرانی که به طور مداوم و طولانی به مانیتور خیره می مانند، از یک عینک مخصوص محافظ برای پایین آوردن میزان تشعشات و کنترل کانترست و نیز تابش های مضر استفاده می کنند. این عینک ها مخصوص کار با مانیتور طراحی و تولید شده اند.
شرایط برای افرادی که ا لنزهای چشمی استفاده می کنند به مراتب سخت تر است، چرا که لنزها در استفاده مداوم از مانیتور چشم ها را به مراتب خشک تر از حالت عادی می کند. متخصصان چشم بر این اعتقادند تا در شرایط کار مداوم با مانیتور از عینک ها به جای لنزهای چشمی استفاده شود و اگر به ناچار مجبور به کار با لنز هستید حتما از عینک مخصوص مانیتور استفاده کنید.
اگر با وجود توصیه های گفته شده همچنان عوارض و علائم سندروم CVS را در خود مشاهده می کنید، بهتر است از یک متخصص چشم پزشک برای جلوگیری از عواقب بعدی کمک بگیرید.

یک دیدگاه