آیا ایده تازه الون ماسک معضل ترافیک تهران را حل می کند؟

|
۵ دیدگاه

الون ماسک ایده تازه خود برای حل معضل ترافیک را ارائه کرد. اما آیا این ایده در تهران قابل اجرا است؟

بع گزارش کلیک٬ نام الون ماسک همواره با  ماجراجویی های عجیب و غریب بهمراه بوده است. ماجراجویی هایی مانند سرمایه گذاری هنگفت بر روی خودرهای برقی و یا ساخت موشک های چند بار مصرف. اما این نام قطعا در سال های آتی وقتی که سوار بر خودروی خود به راحتی  سوار بر اسکیت های ویژه با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از زیر خیابان های شلوغ و پرترافیک عبور می کنید برایتان یک نام خاص خواهد بود.

الون ماسک یک نوارزش آفرین زنجیره ای است که زمانی سرمایه گذاری  اش بر روی خدوروی برقی تسلا باعث شد تا لقب دیوانه را به اوبدهند. اما اکنون بعد از گذشت جند سال تسلا در وضعیت خوبی است و چشم انداز های مثبتی نیز برایش تصور میشود.ماسک اما خود را به راه اندازی تسلا محدود نکرد و با راه اندازی اسپیس اکس (SpaceX)  دنیای سفر های فضایی را به چالش کشید و اکنون شرکت جدید او به نام BORING  که اتفاقا باز هم در حوزه حمل و نقل فعال است در حال خلق شگفتی تازه است .

BORING نام شرکتی است که در حال طراحی یک مجموعه شاه راه های زیر زمینی است که خودرو ها به راحتی و با استفاده از آسانسور های ویژه وارد آنها می شوند.در ادامه خودرو ها به سرعت به محل مورد نظر خود منتقل می شوند. بدین ترتیب میتوانند از ترافیک سنگین عبور کرد به همین راحتی.

چالش ترافیک در شهر های بزرگ مانند تهران به یکی از معضلات عمده تبدیل شده است .در سال های اخیر هم تلاش دولتمردان و دست اندر کاران موجب کاهش این مشکل نشده است .راه کارهایی مانند توسعه حمل و نقل مترو،توسعه خطوط BRT و حتی دو طبقه کردن اتوبان ها هم نتوانسته است این معضلات را حل کند.سوال این است که آیا فناوری تازه و ابتکار نوظهور ماسک میتواند به یاری شهرهای شلوغی مثل تهران بیاید ؟

در نظر اول میتوان گفت بله .راه اندازی و احداث متروی تهران نشان میدهد امکان حفر تونل های زیر زمینی اگرچه با مشکلاتی در این شهر همراه است اما کاری شدنی است . نکته مهم این است که این تونل ها در عین کاهش ترافیک، امکان استفاده از خودروی شخصی را برای مردم فراهم می کنند. در شهری مانند تهران فرهنگ نادرست استفاده از خودروی شخصی با عث شده است تا علیرغم مشکلات متعدد بازهم مردم این کار را ادامه دهند.شاید ایده تازه ماسک بتواند به این نیاز پاسخی تازه بدهد.

تونل های شرکت BORING دارای ۹ متر قطر بوده و امکان حرکت همزمان دو خودرو را فراهم می کند. راننده در طی مسیر نیاز نیست کنترل خودرو را در اختیار بگیرد و خدورو بر روی اسکیت های کنترل شده و با فناوری هایپر لوپHYPERLOOP منتقل می شود. ترکیب این فناوری ها سرعت خودرو را به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رساند.این فناوری می تواند انقلاب بزرگی در عملیات های امداد و نجات و خدمات اورژانس در شهر های شلوغ مانند تهران برپا کند.

8 پسندیده شده
محسن مولایی نسب
از این نویسنده

۵ دیدگاه

توسط: محمد شریفی

روش حل مشکل ترافیک بسیار ساده است ولی کسی حاضر به قبول کردن آن نیست:
با ساخت ۲۰۰ کیلومتر مترو تنها ۲۰ درصد کل سفرهای درون شهری را (با ظرفیت کامل) بر عهده دارد.
برای اینکه معظل ترافیک حل شود و حداقل ۶۰ درصد سفرها با مترو انجام شود بایستی ۶۰۰ کیلومتر مترو داشته باشیم

توسط: علی

نخیر این ایده به این شکلی که گفته شده فقط برای موارد اورژانسی بکار میاد و تاثیری در کاهش ترافیک نداره، فقط ترافیک رو دور میزنه به درد آمبولانس و خودروهای شخصیت می خوره و عمومی نیست

توسط: داود

راه حل ساده تر اینه که کاری کنیم مردم غیر تهرانی کمتر لازم باشه بیان تهران مثلا بیمارستانهای بزرگ دانشگاهها کارخانجات بزرگ رو ببریم جاهای دیگه …برج سازی و انبوه سازی باید در تهران متوقف بشه باید امکانات دسترسی سریع عمومی از شهرهای اطراف به مراکز مهم تهران فراهم بشه و …

توسط: حسن

نخیر آقا. اینها راه حل نیست بهترین راه حل همون راه حل دولت پاک احمدی نژاد هست یعنی دستها مونو بگیریم بالا و دعا کنیم تا ظهور شود آنوقت همه مشکلات خودشون حل خواهند شد. نمیخواد زحمت زیاد بکشین عزیزان.

توسط: علیرضا

اول اینکه هر کس حق دارد از خودروی شخصی استفاده کند و فرهنگسازی برای مبارزه با خودروی تک سرنشین یا استفاده از خودرو عمومی، مورد سو استفاده مسئولین و باور غلط برخی مردم شده است.
کسی که خودرو می خرد حق استفاده هم دارد: استاندارد خودرو، خیابان، تقسیم صحیح امکان و توسعه زیرساختهای ارتباطی و تسهیل نمودن خدمات مورد نیاز مردم باعث کاهش استفاده از خودروها می شود.
دوم اینکه مانند شهر پاریس، اتوبوسها در مسیرهای اصلی به صورت دائمی و رایگان حرکت نمایند. این کار باعث افزایش هزینه در مقایس با بهره گیری از خودروی شخصی می شود.
در اتوبانها (مثل اتوبان تهران – قزوین) نیز با تعبیه خطوط ویژه اتوبوس و خودروهای عمومی، اقبال مردم بیشتر خواهد شد. یادمان باشد هرچه خیابانها خلوت تر بشود، مردم دوباره با خودرو به خیابانها خواهند آمد.

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره قرمز مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.