آموزش برطرف کردن مشکلات وصل نشدن دسته بی سیم Xbox One به کنسول
در این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات مربوط به وصل نشدن دسته بی سیم Xbox One به کنسول بپردازیم و راه حل های برطرف کردن این مشکلات را نیز بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کلیک - اگر کنسول Xbox One دارید و دسته آن به کنسول متصل نمی شود و یا درست کار نمی کند، ممکن است موارد مطرح شده در زیر، دلیل این مشکل باشد:
ممکن است باتری های دسته ضعیف شده باشند و یا اگر از باتری شارژی برای کنسول خود استفاده می کنید، نیاز به شارژ مجدد داشته باشند.
در صورتی که باتری های کنسول مشکل داشته باشند، بخشی از قابلیت های دسته مانند ویبره آن کار نمی کند. دسته کنسول ایکس باکس به صورتی طراحی شده است که اگر باتری آن ضعیف باشد، عملکرد آن با مشکل مواجه می شود.
ممکن است باتری های دسته برای روشن کردن آن به اندازه کافی نیرو داشته باشد؛ اما در صورتی که باتری های آن را شارژ یا تعویض نکنید، زیاد روشن باقی نمی ماند.
قرار گرفتن در نزدیکی دستگاه های تولید کننده امواج بی سیم مانند لپ تاپ، مایکروفر، تلفن های بی سیم و مودم های وای فای می تواند باعث ایجاد اختلال در امواج دسته بی سیم کنسول شوند و این دستگاه ها مانع برقراری ارتباط بین دسته و کنسول می شوند.
ممکن است اشیای فلزی مانند قفسه ها، دیوارهای فلزی (دیوارهایی که برای تقسیم یک مکان به بخش های مختلف به کار می روند) و یا در، بین دسته و کنسول قرار گرفته باشند که مانند یک سد در برابر امواج دسته بی سیم عمل می کنند.
به صورت پیش فرض امکان اتصال هشت دسته بی سیم به کنسول وجود دارد؛ اما در صورتی که تعداد دسته ها بیش از هشت عدد شود، دسته های اضافی نمی توانند به کنسول متصل شوند.
ممکن است سخت افزار خود کنسول دارای مشکل باشد.
راه حل ها
برای برطرف کردن این مشکلات می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید.
راه حل اول: تعویض باتری ها
اگر چراغ Xbox روی دسته روشن باشد، به معنای این است که دسته دارای نیروی کافی است و اگر خاموش باشد، باید باتری های آن را تعویض یا شارژ کنید.
شما می توانید میزان شارژ باتری دسته را بر روی صفحه اصلی کنسول مشاهده کنید. نشانگر شارژ باتری دسته در قسمت سمت راست بالای صفحه اصلی کنسول قرار دارد.
راه حل دوم: یک بار خاموش و روشن کنسول ( Power cycle )
شما می توانید با یک بار خاموش و روشن کردن کنسول خود، این مشکل را برطرف نمایید. لازم به ذکر است که این کار بازی ها و یا سایر اطلاعات کنسول را پاک نمی کند. برای انجام این کار دکمه Xbox روی کنسول را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا کنسول خاموش شود. سپس دوباره همان دکمه را بزنید تا کنسول روشن شود.
چنانچه در هنگام روشن شدن کنسول، لوگوی متحرک سبز رنگ را مشاهده نکردید، پس از اینکه کنسول راه اندازی شد، دکمه Xbox را مجددا بزنید و این بار مطمئن شوید که کنسول به طور کامل خاموش شده است.
چنانچه حالت Instant On (روشن کردن دستگاه با استفاده از فرمان صوتی) برای روشن شدن کنسول فعال باشد، نگه داشتن دکمه Xbox برای چند ثانیه، کنسول را کاملا خاموش می کند؛ اما حالت Instant On تنها زمانی دوباره فعال می شود که دستگاه را دوباره با دکمه Xbox روی کنسول روشن کرده باشید. لازم به ذکر است قابلیت فرمان صوتی تنها در برخی از کشورها قابل استفاده است.
راه حل سوم: اتصال مجدد دسته بی سیم به کنسول
دکمه اتصال بی سیم (دکمه ای که در شکل نشان داده شده است) بر روی دسته را آنقدر نگه دارید تا چراغ دکمه Xbox خاموش و روشن شود. پس از اینکه چراغ این دکمه خاموش و روشن شد، دوباره دکمه اتصال بی سیم را برای چند ثانیه نگه دارید تا چراغ دکمه Xbox ثابت باقی بماند.
استفاده از کابل USB برای اتصال دسته به کنسول
شما می توانید دسته بی سیم کنسول خود را به وسیله یک کابل مبدل USB به میکرو USB، نیز به کنسول متصل کنید.
چنانچه با جدا کردن کابل USB از کنسول خود، اتصال دسته با کنسول نیز قطع می شود (ممکن است اتصال دسته با کنسول، ۲ یا ۳ ثانیه پس از اینکه کابل را از کنسول جدا کردید، قطع شود). باید دوباره دسته خود را به کنسول متصل کنید و ببینید آپدیت جدیدی برای دسته کنسول ارائه شده است یا نه (نحوه آپدیت دسته کنسول را در ادامه توضیح خواهیم داد)
چنانچه دسته کنسول آپدیت بود و حتی با استفاده از کابل USB هم به کنسول متصل نشد، باید دسته را تعویض کنید.
راه حل چهارم: قطع کردن تمام هدفون ها و دسته ها
اگر قبلا هشت دسته به کنسول خود متصل کرده اید، می توانید با نگه داشتن دکمه Xbox One روی هر دسته و انتخاب گزینه controller off، اتصال دسته با کنسول را قطع کنید و دوباره برای اتصال مجدد آن ها به کنسول تلاش کنید. چنانچه باز هم دسته ها به کنسول متصل نشدند، دسته ها نیازمند تعمیر یا تعویض هستند.
راه حل پنجم: تعویض دسته ها
برای تعویض دسته خود به بخش Device Support مراجعه کرده و گزینه Replace an accessory را انتخاب کنید. در مرحله دوم کنسول Xbox One یا دسته کنسول (Xbox One Controller) را که قبلا به صورت جداگانه ثبت (register) کرده اید، انتخاب کنید. در مرحله بعد گزینه Controller و پس از آن گزینه Next را بزنید. در نهایت دستورالعمل های ذکر شده برای تکمیل سفارش خود را دنبال کنید.
قطع شدن ارتباط بین دستگاه و کنسول
اگر دسته بدون هیچ گونه مشکلی به کنسول وصل می شود، اما پس از مدتی اتصال آن با کنسول قطع می شود. یکی از موارد مطرح شده در زیر می تواند دلیل این مشکل باشد.
ممکن است از دسته خود به مدت ۱۵ دقیقه هیچ استفاده ای نکرده باشید. دسته های بی سیم Xbox One طوری طراحی شده اند که اگر به مدت ۱۵ دقیقه از آن ها هیچ استفاده نکنید، اتصال آن ها با کنسول قطع می شود.
کم بودن نیروی باتری ها نیز می تواند باعث این مشکل شود. برای حل این مشکل می توانید باتری های دسته را تعویض و یا شارژ کنید. در صورتی که باتری ضعیف باشد، ممکن است برخی از قابلیت های دسته مانند ویبره عمل نکند. وقتی بخشی از قابلیت های دسته عمل نکند، نشانگر این است که نیروی باتری های دسته کم است. در ضمن زمانی که نیروی باتری های دسته کافی نباشد، دسته برای مدت زمان زیادی روشن باقی نمی ماند.
ممکن است فاصله دسته با کنسول بیش از برد دسته باشند. برای اینکه دسته و کنسول با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، باید حداکثر ۶ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
در صورتی که از جدیدترین نسخه دسته Xbox One که مجهز به بلوتوث هستند به همراه کنسول Xbox One S استفاده کنید، برد دسته تقریبا دو برابر می شود.
در صورتی که دسته و کنسول در نزدیکی سایر دستگاه های ارسال کننده امواج بی سیم مانند لپ تاپ، مایکروفر، گوشی بی سیم یا مودم وای فای قرار داشته باشد، امواج ارسال شده از سوی آن ها، ارتباط بین دسته و کنسول را مختل می کند.
در صورتی که یک مانع فلزی بین دسته و کنسول قرار گیرد، نیز ارتباط آن ها مختل می شود (قاب های فلزی که بر روی دسته قرار می گیرند، نیز می تواند ارتباط بین دسته و کنسول را مختل کنند). در ضمن مطمئن شوید که دسته ها درست در مقابل کنسول قرار گرفته اند. زمانی که پشت کنسول رو به شما باشد و یا در مکان بسته قرار گرفته باشد، عملکرد دسته تحت تاثیر قرار می گیرد.
راه حل ها
راه حل اول: کم کردن فاصله بین دسته و کنسول
همانطور که گفتیم حداکثر فاصله دستگاه و کنسول باید ۶ متر باشد. در ضمن برخی از موانع مانند دیوارها و تداخل امواج دستگاه های بی سیم دیگر نیز می توانند برد دستگاه را تحت تاثیر قرار دهند.
راه حل دوم: تعویض یا شارژ باتری
راه حل سوم: خاموش و روشن کردن کنسول (قبلا توضیح داده شده است)
راه حل چهارم: اتصال مجدد دسته بی سیم به کنسول
شیوه اتصال مجدد دسته بی سیم به کنسول قبلا توضیح داده شده است.
استفاده از کابل USB برای اتصال دسته به کنسول
درباره این موضوع نیز قبلا توضیح داده ایم.
راه حل پنجم: برداشتن اشیایی که مانع برقراری ارتباط بین کنسول و دسته می شوند
همانطور که قبلا متذکر شده ایم حداکثر فاصله بین دسته و کنسول باید ۶ متر باشد؛ اما در صورتی که شی ای مانند قفسه های فلزی، دیوارهای فلزی یا در، بین دسته و کنسول قرار گیرد، برد دسته کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، زمانی که امواج دسته با امواج سایر وسایل بی سیم (مانند گوشی) تداخل پیدا کند، نیز برد دسته تحت تاثیر قرار می گیرد. این وسایل شامل لپ تاپ، مایکروفر، تلفن بی سیم و مودم می شود.
راه حل ششم: کسب اطمینان از به روز بودن دسته
چنانچه دسته کنسول شما به روز نیست، قطعا کنسول شما فاقد نرم افزارهای مهم است و جدیدترین فریمور دسته کنسول هم یکی از این نرم افزارها محسوب می شود. برای به روز رسانی دسته کنسول خود، مراحل زیر را دنبال کنید.
- به سرویس Xbox Live متصل شوید.
- در صفحه Home، اسکرول را به سمت چپ صفحه هدایت کنید و بخش guide را باز کنید.
- گزینه Settings را انتخاب کنید.
- گزینه All Settings را انتخاب کنید.
- گزینه Kinnect & devices را انتخاب کنید.
- گزینه Devices & Accessories را انتخاب کنید.
- دسته خود را انتخاب کنید.
- در صورتی که آپدیت جدیدی برای دسته شما منتشر شده باشد، گزینه Update را مشاهده خواهید کرد؛ اما در صورتی که چنین گزینه ای وجود نداشت، دسته شما نیازی به آپدیت ندارد.
- در صورتی که دسته شما نیازمند آپدیت است، آن را با کابل USB به کنسول متصل کنید و پس از آن دستورات لازم برای آپدیت را دنبال کنید.
۱۰. سپس نواری را که میزان پیشرفت آپدیت را نشان می دهد، مشاهده می کنید.
۱۱٫ زمانی که روند آپدیت به پایان رسید، کابل USB را از دسته جدا کنید. اگر نمی خواهید دسته دیگری را آپدیت کنید، گزینه Exit را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت هر دسته را به صورت جداگانه با کابل به کنسول متصل کنید و گزینه Update another را انتخاب کنید.
۱۲٫ در پایان دکمه Xbox را روی دسته بزنید تا دسته روشن شود.
چنانچه مشکل وصل نشدن دسته کنسول یا قطع شدن آن با آپدیت برطرف نشد، روش های زیر را امتحان کنید.
راه حل هفتم: جدا کردن تمام وسایلی که با پورت USB به کنسول متصل می شوند
تمام وسایل جانبی USB را که شامل دانگل ها، فلش مموری ها و سایر وسایل می شوند، از کنسول جدا کنید و دوباره دسته خود را امتحان کنید؛ البته بهتر است قبل از دوباره امتحان کردن دسته، کنسول خود را یک بار خاموش و روشن کنید.
اگر این راه حل هم جواب نداد، راه حل بعدی را امتحان کنید.
راه حل هشتم: امتحان کردن یک دسته دیگر
چنانچه یک دسته دیگر دارید، آن را به کنسول متصل کنید (چنانچه دسته با کنسول ارتباط برقرار نمی کند از راه حل های مطرح شده برای حل مشکل استفاده کنید). مطمئن شوید که دسته جدید دارای باتری های نو یا باتری های تازه شارژ شده است و بدون هیچ گونه مشکلی به کنسول متصل شده است. پس از متصل کردن دسته جدید به کنسول، چند دقیقه ای با کنسول بازی کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید.
چنانچه دسته دوم بدون هیچ گونه مشکلی کار کرد، دسته اصلی خود را باید تعویض کنید. برای انجام این کار به بخش Device support مراجعه کرده و وارد اکانت Microsoft خود شوید و سپس گزینه Replace an accessory را انتخاب کنید تا درخواست خود را برای دریافت یک دسته جدید ثبت کنید.
در صورتی که دسته جدید را نیز نتوانسته اید به کنسول خود متصل کنید، کنسول شما نیازمند تعمیر است.