خودرو ال 90 با قیمت 760 میلیون تومان در بازار ایران
قیمت ال 90 که یک خودرو فرانسوی با کیفیت نه چندان مناسب است و اسحاق جهانگیری تولید آن در کشور را پشتیبانی کرد، در سال 1386 با مبلغی معادل 760 میلیون تومان در سال 1400 به فروش رفته و این به دلیل انحصار تولید خودرو در بازار ایران است.

خودرو ال 90 متعلق به شرکت داچیا رومانی از اقمار بنجل ساز معروف فرانسوی رنو است که از سال 2004 یعنی سال 1383 تولید میشود و اسحاق جهانگیری بلافاصله به سراغ تولید آن رفت و خیابان های ایران را با وجود آن زینت داد.
خرید این خودرو با قیافه عجیبی که دارد و کارشناسان مسلط به صنعت خودرو مانند واعظ آشتیانی آن را کالسکه میدانند نه خودرو؛ برای اکثر خانواده های ایرانی دست نیافتنی شده است.
با این حال این ماشین وارداتی مضحک در سال 1386 بیش از 12 میلیون تومان و دقیقا 12 میلیون و 600 هزار تومان قیمتگذاری شده بود.
بیشتر بدانید: معایب تندر ۹۰ کدامند؟
12 میلیون و 600 هزار تومان در سال 1386 با تبدیل معادل قیمت سکه (190 هزار تومان) که میزان تورم را به خوبی نشان میدهد، معادل حدود 760 میلیون تومان در سال 1400 است.
یعنی برای خرید یک سواری بدقواره با طراحی داخلی مضحک میبایست 760 میلیون تومان و یا معادل دلاری 33 هزار دلار پرداخت شود. در حالی که این بنجل فرانسوی در داخل و با کارگر و انرژی بسیار ارزان ایرانی تولید میشد.
عجیبتر اینکه به دلیل سایه سنگین انحصار، این خودرو در داخل کشور هنوز به گزینه رویایی بخش زیادی از مردم بینوای ایران تبدیل شده است.
در بازار امروز جهان با 33 هزار تا 35 هزار دلار میتوان مدل هایی مانند:
- 2021 Acura ILX
- 2021 Infiniti Q50
- 2021 Lexus UX
- 2021 Mercedes-Benz A-Class
- 2021 Volvo XC40
- 2021 Genesis G70. ...
- 2021 Mercedes-Benz GLA
خریداری کرد که همه در بازارهای جهانی خودروهایی نیمه لوکس و متوسط به بالا محسوب میشوند، اما اگر در بازار ایران یافت شوند فقط ثروتمندان میتوانند سوار شوند و مردم معمولی را توان خریداری کردن آنها نیست.
برنامه جهانگیری برای ال 90 این بوده است که پس از 5 سال تولید، برای صادرات آن اقدام شود. یعنی وزیر صمت وقت کشور که بعدها معاون اول دولت های یازدهم و دوازدهم نیز بود، برنامه داشته است تا این کالسکه را به سرزمین های دیگر صادر کند.
برای کسانی که الفبای بازار خودرو را میدانند این مساله بدیهی است که خودروسازان دنیا هر 5 سال یک بار یک فیس لیفت اساسی در مدل های خود ایجاد میکنند و قرار نیست ال 90 را برای دهه های متمادی تولید کنند و سایر کشورهای دنیا نیز مانند مردم ایران اسیر دست خودروسازان نیستند تا مجبور شوند 33 هزار دلار بابت خرید این چهارچرخ مضحک پرداخت کنند.
مجلس شورای اسلامی به دنبال آزادسازی واردات خودرو است که در صورت نهایی شدن میتواند به این تحقیر ملی طولانی مدت پایان داده و حس عدم رفاه مردم ایران را که فکر میکنند از سایر کشورها به دلیل ناتوانی در خرید خودرو مناسب؛ بدبخت تر هستند از بین ببرد.
همچنین بخوانید: مزایای تندر ۹۰ کدامند؟
منبع: تحریریه