واکنش همراه اول و ایرانسل به مسدودی پیامک تلگرام
همانطور که احتمالاً در جریان هستید، از هفته گذشته گزارشهای مبنی بر عدم دریافت کد تلگرام، توییتر و ... در ایران به گوش میرسد. در همین راستا، دو اپراتور موبایل کشور یعنی همراه اول و ایرانسل در پاسخ به این کاربران ضمن تکذیب مسدود کردن این پیامها، در پیامهای جداگانه نسبت به این موضوع واکنش دادند و خاطرنشان کردند این محدودیت از سوی آنها صورت نگرفته است.

به گفته این اپراتورها، هیچگونه تغییر و محدودیتی توسط آنها ایجاد نشده و عدم دریافت پیامک، به دلیل سیاست جدید این پلتفرمهاست و ارتباطی به اپراتورهای کشور ندارد. در ادامه نیز گفته شد دریافت نشدن پیامک کد تایید یک پیامرسان و یک شبکه اجتماعی خارجی به سیاستهای جدید آنها مربوط است و ارتباطی به اپراتورهای ایرانی ندارد.
واکنش همراه اول و ایرانسل به مسدود شدن پیامک فعال سازی پلتفرمهای خارجی
همانطور که در ابتدا هم گفته شد، چند روزی میشود که کاربران پلتفرم پیامرسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرم میگویند، دیگر برایشان کد تایید از طریق پیامک ارسال نمیشود و این موضوع را با مسدود شدن آن توسط اپراتورهای داخلی مرتبط دانستهاند. همراه اول در واکنش به اظهارات کاربران در توییتر نوشت:
درخصوص عدم دریافت پیامک کد تأیید پلتفرمهای خارجی، به اطلاع مشترکان عزیز میرسانیم که همراه اول هیچگونه تغییر و محدودیتی ایجاد نکرده و عدمدریافت پیامک، بهدلیل سیاست جدید این پلتفرمهاست و ارتباطی به اپراتورهای ایرانی ندارد.
ایرانسل هم در توییتی مشابه تأکید کرد:
ایرانسلیهای عزیز، مشکل دریافت نکردن پیامک کد تأیید ورود به پلتفرمهای خارجی که برخی از شما اخیرا با آن مواجه شدهاید، حاصل سیاست جدید پلتفرمهای خارجی است وبه اپراتورهای ایرانی ارتباطی ندارد. در این زمینه، ایرانسل هیچگونه محدودیت و یا تغییری اعمال نکرده است.

در این راستا، دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در صفحه توییتر خود با تکذیب موضوع مسدود کردن پیامکها، اعلام کردند که هیچگونه تغییر و محدودیتی توسط آنها در این خصوص ایجاد نشده و دریافت نشدن پیامک، به دلیل سیاست جدید این پلتفرمها است.
نظر کارشناسان در این رابطه چیست؟
آرش کریمبیگی، فعال و روزنامهنگار حوزه آیسیتی راجع به دریافت نکردن پیامک کد تأیید ورود به پلتفرمها از سوی کاربران به چند مورد احتمالی اشاره کرد: «نخستین احتمال تصمیم خود پلتفرم (فرضا تلگرام) مبنی بر توقف ارسال پیامک است. در این حالت، پلتفرم میتواند با تماس صوتی (voice call) یا تماس از دسترفته (missed call) فرایند تصدیق شماره موبایل را انجام دهد. درصورتی که پیامرسان بخواهد با تماس صوتی یک کد تأیید را برای کاربر بخواند و این تماس از مبدأ بینالملل باشد طبعا هزینه تمامشده برای پیامرسان بیشتر از ارسال پیامک خواهد بود.»
بهگفته وی: «اگرچه این روش برای پیامرسان هزینه بسیار پایینی دارد، اما از آنجا که این روش معادل تماسهای کلاهبرداری (Wangiri missed call) محسوب میشود، بدیهی است که دپارتمانهای تضمین درآمد و مقابله با تقلبات اپراتورها این تماسها را مسدود میکنند، در نتیجه این روش (missed call) نمیتواند ادامهدار و با ثبات باشد.»
کریمبیگی در ادامه گفت که اعمال اختلال عمدی از سوی اپراتورها در ارسال و دریافت پیامک پیامرسانهای خارجی را هم به لحاظ فنی و اقتصادی معقول نمیداند. وی با اشاره به این موضوع عنوان میکند که اپراتورهای موبایل ایران درصورت چنین اقدامی، درآمد ارزی قابل توجهی را از دست میدهند. او در نهایت معتقد است که در این مورد، احتمالا تلگرام با هدف صرفهجویی در هزینههای خود، در حال آزمایش روشهای گفته شده ازجمله missed call است. با این حال، بهنظر میرسد این پیامرسان به روش ارسال پیامک روی میآورد و کدهای تأیید را به شکل سابق برای کاربران ارسال میکند.
با اینکه همراه اول و ایرانسل صرحتاً این موضوع را تکذیب کردهاند، اما بیانیهای از سوی پلتفرمهای خارجی مبنی بر مسدود شدن دریافت پیامک برای کاربران ایرانی منتشر نشده و به همین دلیل باید تا مشخص شد ماجرا منتظر بمانیم.