Assassin’s Creed: Origins بازی یا بازسازی تاریخ؟
رسانه کلیک - ۴۹ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، کلئوپاترا به تخت سلطنت مصر صعود کرد و با تحولات سیاسی بزرگی مواجه شد. جنگهای او با جمهوری دموکراتیک روم، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین دورهها در هنرهای زیبا، تئاتر و فیلم از شکسپیر تا هالیوود معرفی شده است و تا اواخر امسال از این دوران یک بازی ویدیویی طراحی خواهد شد.

تا اواخر ماه اکتبر (اواخر هفته اول آبان)، قاتل Assassin's Creed: Origins، در ادامه داستان Bayek، یک افسر ارتشی است که قصد دارد از مردم خود در برابر ارتش رومی جولیوس سزار، محافظت کنند. این بازی با بازسانی چند شهر، اقیانوس و مناطق بیابانی مصر باستان سعی در سرگرم کردن مردم در سطح جهانی دارد. باوجود اینکه تمامی اسمها، رویدادهای تاریخی و ارقام کاملا مشخص هستند، اما زمان دقیقی در نظر گرفته نشده است. بازی پروژه گرگنتون تنها یک بازی نیست و Ubisoft برنامههای بلند پروازانهای برای این شبیهسازی غنی دارد.
تاریخچه این پروژه
ریشههای Assassin's Creed Origins:
اولین هدف یوبیسافت مونترآل، استودیو قدرتمند و پیشرفته ۳هزار میلیاردی که از سال ۲۰۰۷ عنوان Assassin's Creed را ایجاد کرد، این بود که چگونه به یک تمدن مرده جان ببخشد.
چگونه فضایی سه بعدی را ایجاد کند که فقط موزهای از ساختمانهای باستانی نباشد، زندگی اجتماعی ـ فرهنگی را هم به نمایش بگذارد؟ حتی فراتر از آن، یک لحظه خاص را در تارخ به تصویر بکشد؟
ماکسیم دوراند، یک مورخ صاحب نظر، توضیح میدهد: «ما دقیقا نمیدانستیم که کدام رویدادها و مکانها را روایت میکنیم، اما دانشنامهها را بررسی کرده، سپس به سراغ کتابها و در ادامه سریالهای تلویزیونی رفتیم تا ببینیم صنعت سرگرمی با این موضوع چگونه برخورد کرده است. مطمئنا ما میدانستیم که قرار است کلئوپاترا و سزار به تصویر کشیده شوند، اما دانستن اینکه دقیقا کدام حوادث را می بینیم، بسیار پیچیده و بینظیر بود.»
به گفته کارگردان بازی، اشرف اسماعیل، عدم اطمینان از محیط باستانی دقیق، به تیم توسعه این فرصت را برای خلاقیت و تعریف اشیاء به زبان و سلیقه خودشان ایجاد کرد. وی در ادامه چنین توضیح میدهد: «ستون اصلی و محتوای بازی براساس تحقیقات و پژوهشهای کارشناسان تاریخی است. ما سالها به کمک یک تیم مصرشناس تحقیق کردیم، گاهی این تحقیقات آنلاین بودند و از تمامی افرادی که این دوران را به خوبی میشناختند؛ استفاده کردیم و با دانشگاهها در ارتباط بودیم تا بیشترین اطلاعات را از این دوران کسب کنیم.»
از مورخان دانشگاهی میتوان به ژان کلود گلوین، باستانشناس مشهور فرانسه و مصرشناس اشاره کرد.
با توجه به اینکه این دوران دور از دسترس بوده و نظریهای متعددی در ارتباط با نحوه زندگی و شرایط آن زمان بیان شده است، کار بسیار دشوار بود. اسماعیل در تشریح این سختیها در حفظ اصالت Origins، زبان شخصیتهای بازی را مثال میزند: ما دقیقا نمیدانیم زبان مصر باستان چگونه بود. بنابراین از زبانشناسانی کمک گرفتیم تا یک زبان را مبتنی بر تحقیقات خود برای ما طراحی کنند و از مصرشناسانی مانند پِری پویرِن و اِوِلین فرون کمک گرفتیم. مربیان گفتگو جولیا لارادون و جان فلِمینگ در ایجاد صدای مورد نظر، ما را یاری کردند. بازیگران زمینه عربی، عِبری و آفریقایی داشتند تا بازی واقعیتر به نظر برسد. برای دستور زبان و گرامر آن از تحقیقات سِر آلن گاردنر، جیمز آلن و ریموند فاکنر و ... استفاده کردیم.
چالش دیگر طراحی بازیهای Assassin's Creed، جمعیت انبوه شهروندان غیرنظامی بود که در مناظر شهری از میدانها رنسانس ونیز تا خیابانهای صنعتی لندن زندگی میکردند. دوراند در ارتباط با بازی Origins گفت: ما به نسبت جمعیتها یعنی سن و جنسیت توجه کردیم. یکی از گزینههای دشوار سازندگان، طراحی چهرههای تاریخی همین موضوع است. در آن دوران به دلیل جنگ تعداد زنان بیشتر از مردان بود. ما سعی کردیم از کلیشهها دوری کنیم و از تعریف مشاغل همیشگی برای زنان و کارهای تکراری برای مردان خودداری کنیم.
تور پیادهروی مصر باستان
یوبیسافت، برای طبیعی و واقعیتر کردن تنظیماتش هزینه زیادی متحمل شد، اما در رابطه با بازی Origins موضوع فقط داستان اصلی نیست. اخیرا شرکت اعلام کرد مدل گشت و گذار در راه است که به بازی کنان اجازه میدهد با شخصیتهای بازی در این دنیای طراحی شده به گشت و گذار بپردازند. زمانبندی انتشار آن برای سال ۲۰۱۸ است، این آپشن رایگان نشان خواهد داد که تحقیقات گسترده فقط برای بازی نبوده و هدف اصلی این است که بازیکنان را به یادگیری تاریخ علاقمند کند.
دوراند افزود: « ما این دنیا و شرایط را با بازی با تاریخ خلق کردیم و به این فکر میکنیم که چگونه میتوان به افراد بیشتری کمک کرد تا از این امکان استفاده کنند. شما میتوانید آزادانه و بدون مبارزه و محدودیت به همهجا بروید. ما این تور را برای دسترسی بیشتر به مصر باستان طراحی کردهایم. قصد، جایگزینی آن با کتاب یا آموزش نیست، فکر میکنم این یک روش فروتنانه برای بازگرداندن مردم به موزهها یا رسانههای سنتی است.»
یوبیسافت، به دنبال استفاده از تکنولوژی خود برای کمک به جوامع دانشگاهی است که در سراسر Assassin's Creed، به آن متکی بود. این شرکت اخیرا اعلام کرد یک پروژه تحقیقاتی در زمینه استفاده از کامپیوتر برای سادهسازی رمزگشایی خط هیروگلیف (نوعی خط باستانی که با اشکال حیوانات مفهوم را نشان میدادند) به نام Hieroglyphics Initiative راهاندازی شده است. این طرح از کتابخانه منبع باز گوگل و حمایت TensorFlowاستفاده کرده و برنامههای کاربردی برای انجام ترجمههای سنگین پشتیبانی میکند.
کاربرد Origins در تاریخ
دوراند چنین ادامه داد که، هنگامی که ما بازی را به کارشناسان و تاریخدانان نشان دادیم تمامی آنها برجنبههای مثبت آن در فهم تاریخ متمرکز شدند. این بسیار جالب بود چون تا آن زمان این افراد فقط به نظریهپردازی و تصور درباره مصر باستان عادت داشتند. در طول این تحقیق این مشاوران به این نرمافزار به چشم یک بازی سرگرم کننده نگاه میکردند و به این جنبه آن فکر هم نکرده بودند.
Assassin's Creed ، یک شبیهساز تاریخی شگفتانگیز است که به عنوان یک بازی، کلاس درس و مرکز تحقیقاتی عمل میکند. Origins نشان میدهد که بازیهای ویدیویی میتوانند ما را به گذشته نزدیکتر کنند و جایگزینی عالی برای تصویر سازی ذهنی تاریخ باشند.
در انتها دوراند افزود: « ما میتوانیم به هر دورانی از تاریخ سفر کنیم و زمان دیگر محدودیت محسوب نمیشود...»