علت غیبت دوچرخههای بیدود در سطح شهر تهران چیست؟
رسانه کلیک - مدیران بیدود در حالی به دنبال جلب حمایتهای شهرداری تهران هستند و برای این کار اقدام به جمعآوری دوچرخهها از سطح شهر و ایجاد نارضایی در بین مشترکان خود کردهاند.

شهریور سال 97 بود که مجموعه مدیریت شهری تهران از اتفاقی بزرگ در پایتخت خبر داد و تلاش کرد تا شهروندان را به استفاده از دوچرخههای بیدود ترغیب کند. دوچرخههای نارنجیرنگی که در ابتدا به دلیل سختی و دشواری دوچرخهسواری با آنها از سوی مردم با اقبال مواجه نشده و بعدها نیز اعلام شد که دوچرخههای باکیفیتتر هم اضافه خواهند شد؛ اما دوچرخههای بیدود توسط شرکتی به نام پاکچرخ ایرانیان به تهران رسیدند؛ حرکتی که در راستای رسیدن به شهر هوشمند عنوان شد تا به نوعی حملونقل پاک را هم در شهر توسعه دهند. نظر مدیریت شهری هم بر این بود که با توسعه دوچرخهسواری در تهران میتوان به مقابله با آلودگی هوا رفت.
بعد از اعتراضات معیشتی و بنزینی برخی از شهروندان که موجب حضور اغتشاشگران در برخی شهرها شد، تهران هم از آسیب اغتشاشگران درامان نماند و برخی از تجهیزات و امکانات سازمانهایی چون آتشنشانی یا اورژانس تهران تخریب شدند. این در حالی است که دوچرخههای اشتراکی بیدود هم از تخریب در امان نمانده و تعداد اندکی از این دوچرخهها از بین رفتند. بعد از آن بود که ناگهان دوچرخههای نارنجیرنگ از ایستگاههای در نظر گرفته شده در شهر جمعآوری شدند و با وجود وعده شرکت برای استقرار دوباره دوچرخهها در ایستگاههای معرفیشده از روز دوشنبه اما همچنان ایستگاههای بیدود خالی از دوچرخه هستند. این در حالی است که پیگیریها برای تماس با مدیران این شرکت یا واحد پشتیبانی مشترکین به جایی نرسید.
حسین قاسمی، نایبرییس هیاتمدیره بیدود به این سوال که با توجه به عدمفعالیت و شایعات اخیر، آیا حقیقت دارد که این شرکت میخواهد کارش را به پایان برساند، پاسخ داده و گفته است: «پایان دادن به فعالیت بیدود حقیقت ندارد. فعلا از سمت هیات مدیره، تصمیمی مبنی بر متوقفشدن فعالیت گرفته نشده است. ما در حال انجام بعضی کارهای زیرساختی هستیم و به زودی دوباره فعالیتمان را از سر خواهیم گرفت. البته ما به برخی حمایتها از سمت شهرداری نیاز داریم و هرچه زودتر این حمایتها از سمت شهرداری صورت بگیرد، ما میتوانیم فعالیتمان را سریعتر شروع کنیم.»
او البته بهطور دقیق اعلام نکرده است که منظور از حمایتها چه اقدامی است که باید از سوی شهرداری تهران انجام شود اما تصریح کرده که در هفته جاری صحبت با مسوولان شهرداری تهران نهایی خواهد شد. نایبرییس هیات مدیره بیدود درباره تعداد دوچرخههایی که در ایام اغتشاشات از سوی آشوبگران تخریب شدهاند نیز گفته است: «در مجموع ۹ دوچرخه ما آتش گرفت و آن هم فقط در فلکه اول صادقیه. در هیچجای دیگری هیچ آسیبی به دوچرخههای ما وارد نشده است.»