به زودی شاهد تغییرات اساسی در اپ استور خواهیم بود
منتظر اپاستور با تغییرات جدید باشید. این تغییرات اثرات مختلفی بر روی کاربران و توسعهدهندگان خواهد داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به گزارش کلیک، تا قبل از پاییز امسال، امکان خرید تبلیغات صفحات جستجو برای کلمات کلیدی در اپاستور در اختیار توسعهدهندگان قرار خواهد گرفت. این قابلیت قبلاً توسط گوگل اجرا شده است. اما خبر مهم این است که از این پس امکان ایجاد اشتراک برای تمام اپلیکیشنها در تمام گروهها، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. تا پیش از این اپل امکان ایجاد اشتراک فقط برای دستههای خاصی از اپلیکیشنها را مانند سرویسهای خبری از جمله نیویورکتایمز، سرویسهای Cloud مثل DropBox و Evernote، اپلیکیشنهایی مثل Netflix وSpotify و همچنین سرویسها و اپلیکیشنهای یادآور، در اختیار کاربران و توسعهدهندگان قرار داده بود. اما اپل دست توسعهدهندگان را برای دریافت هزینه در قبال خدمات، بازتر خواهد گذاشت.

به گزارش کلیک، تا قبل از پاییز امسال، امکان خرید تبلیغات صفحات جستجو برای کلمات کلیدی در اپاستور در اختیار توسعهدهندگان قرار خواهد گرفت. این قابلیت قبلاً توسط گوگل اجرا شده است. اما خبر مهم این است که از این پس امکان ایجاد اشتراک برای تمام اپلیکیشنها در تمام گروهها، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. تا پیش از این اپل امکان ایجاد اشتراک فقط برای دستههای خاصی از اپلیکیشنها را مانند سرویسهای خبری از جمله نیویورکتایمز، سرویسهای Cloud مثل DropBox و Evernote، اپلیکیشنهایی مثل Netflix وSpotify و همچنین سرویسها و اپلیکیشنهای یادآور، در اختیار کاربران و توسعهدهندگان قرار داده بود. اما اپل دست توسعهدهندگان را برای دریافت هزینه در قبال خدمات، بازتر خواهد گذاشت.
این تغییرات اتفاق بزرگی در زمینه نرمافزارها و اپلیکیشنهای تلفن همراه است. تاکنون کاربران برای استفاده از یک اپلیکیشن باید قبل از دانلود آن و یا بعد از دانلود بهصورت درون برنامهای برای استفاده از آن اپلیکیشن هزینهای پرداخت میکردند. در واقع با هر بار دانلود این اپلیکیشن، هزینهای از سوی کاربر پرداخت میشد. تا این زمان اپل هیچ هزینهای برای بهروزرسانی اپلیکیشنها از کاربر دریافت نمیکرد و این مسئله تا حدودی برای توسعهدهندگان و طراحان اپلیکیشنها کمی نگران کننده بود و تولیدکنندگان اپلیکیشنها دو راه بیشتر نداشتند، یا اپلیکیشن خود را در قبال دریافت هیچ هزینهای بهروزرسانی میکردند و آن را در اختیار کاربران قرار میدادند و یا برای هر نسخه اصلی که تولید میکردند، منتظر میماندند تا کاربران برای خرید و دانلود این اپلیکیشن اقدام کنند. هرچند ایجاد اشتراک برای اپلیکیشنها، تمام مشکلات و معضلات در این زمینه را حل نخواهد کرد اما دست توسعهدهندگان و طراحان اپلیکیشنها را برای دریافت هزینه در قبال خدمات باز خواهد گذاشت. توسعهدهندگان و طراحان اپلیکیشنهای تلفن همراه میتوانند همانطور که مایکروسافت و Adobe تاکنون برای نرمافزارهای دسکتاپ انجام دادهاند، برای خرید هر اپلیکیشن اشتراک ماهیانه و یا سالیانه در نظر بگیرند.
گلن فلایشمن، در این زمینه خوشبین است و به عقیده او ایجاد اشتراک برای اپلیکیشنها ایده مناسبی است و علاوه بر این در مسیر درستی قرار دارد. اما هنوز سؤالات زیادی برای کاربران، توسعهدهندگان و طراحان اپلیکیشنها وجود دارد.
خبر خوب برای توسعهدهندگان و طراحان اپلیکیشنهای تلفن همراه این است که امکان ایجاد اشتراک برای هر نوع اپلیکیشنی وجود دارد. یعنی چه طراح و توسعهدهندهای اپلیکیشن پیشبینی آب و هوا طراحی و تولید کند و یا بازی، میتواند برای کاربر آن اپلیکیشن، اشتراک ایجاد کند و در مقابل استفاده از خدمات آن اپلیکیشن، از کاربر هزینه دریافت کند.
البته همانطور که اپل در وبسایت خود اعلام کرده است، مدل تجاریسازی برای همه اپلیکیشنها کارآمد و پاسخگو نیست. به نظر اپل اپلیکیشنهایی که قابلیت ایجاد اشتراک دارند، مانند بسیاری از اپلیکیشنهای رایگان با پرداخت درون برنامهای، سرویسهای همیشگی خواهد داشت و اغلب برای حفظ کاربران خود نیاز به توسعه و یا افزایش قابلیتهای خود دارند. حتی اگر بهروزرسانی امکانات پایه و اصلی در این اپلیکیشنها نیاز به استفاده از یک سرویس داشته باشد و یا نیاز به دسترسی به مجموعهای بزرگ از دادهها، اپلیکیشنی موفق است که مطابق و مناسب با هزینه اشتراکی که دریافت میکند، قابلیتها و امکانات ویژهای در اختیار کاربر قرار دهد.
البته امکان ایجاد اشتراک برای اپلیکیشنهایی که قبل از دانلود باید توسط کاربر خریداری شوند و یا قابلیت پرداخت درون برنامهای دارند، چیزی نیست که توسعهدهندگان بتوانند آن را در عرض یکشب انجام دهند. توسعهدهندگان باید در خصوص نحوه اشتراک و هزینه اشتراک بر اساس چرخه ارائه و همچنین نحوه استفاده کاربران از اپلیکیشن مورد نظر تصمیمگیری کنند. خوشبختانه توسعهدهندگان در این خصوص کاملاً آگاه و مطلع هستند.
دنیس ژادانو، معاون بازاریابی شرکت توسعه نرمافزارهای Mac، iOs و Readdl عقیده دارد، ایجاد اشتراک برای اپلیکیشنهایی که پرکاربرد و باارزش هستند، راهحل مناسبی است. اما این راهحل برای اپلیکیشنهایی مثل Scanner Pro که کاربران بهندرت از آن استفاده میکنند چندان مناسب و کارآمد به نظر نمیرسد
او به نکته خوبی اشاره میکند. در واقع مدل ایجاد قابلیت اشتراک برای اپلیکیشنهایی که کاربر بهندرت از آنها استفاده میکند، مدل مناسبی نیست. اما ایجاد اشتراک برای اپلیکیشنهایی که کاربران از آن بهصورت مرتب و روزانه استفاده میکنند، ایده مفید و کارآمدی خواهد بود.
اما در مقابل توسعهدهندگان، کاربران و نظرات آنها در این خصوص قرار دارد. هنوز کاربران با سؤالات زیادی در خصوص نحوه ایجاد اشتراک برای اپلیکیشنها مواجه هستند. اپل میگوید، در این زمینه با توسعهدهندگان اپلیکیشنها در کنفرانس WWDC گفتگو کرده و نظرات آنها را جویا شده است.
اکنون یکی از سؤالات بزرگ برای کاربران در خصوص نحوه کارکردن با اپلیکیشنهایی است که اشتراک آنها را تمدید نشده است. مثلاً اپلیکیشنهای ارائه محتوا مثل Netflix اجازه دسترسی را به کاربرانی که اشتراک خود را تمدید نکردهاند، نمیدهد. اما اپلیکیشنهای دیگری که محتوای یک مجله یا ژورنال را در اختیار کاربران قرار میدهند، اجازه دسترسی کاربر به محتوا را بهشرط خرید در آینده میدهند. اینکه تصمیم اپل برای ارائه خدمات این اپلیکیشنها به کاربران چیست هنوز مشخص نیست و شاید اپل نحوه دسترسی کاربران به اپلیکیشن را در صورت پایان اشتراک، بر عهده توسعهدهندگان و طراحان قرار دهد.
سؤال دیگری که مطرح میشود، این است که آیا کاربران برای استفاده از یک اپلیکیشن مجبور به پرداخت هزینه بیشتری هستند یا نه.
به عقیده لانس اولانوف، مدیر سایت Mashable و یکی از نویسندگان این سایت، تنها راه برای تولید اپلیکیشنهای باکیفیت از طرف توسعهدهندگان و طراحان وجود یک اکوسیستم پایدار و مناسب است. و این یعنی کاربر برای استفاده از امکانات یک اپلیکیشن باید هزینه پرداخت کند. البته مدیر این سایت معتبر نیز ترس از پرداخت بیشتر برای استفاده از امکانات اپلیکیشنهایی که تاکنون از آنها استفاده میکرده و لذت میبرده است را مطرح میکند. نظرات لانس اولاف در وبلاگ اپل، توسط مایکل راکول، ثبت شده است.
چند ماه پیش، توسعهدهندگان اپلیکیشن Smile تحت سیستمعاملهایMac و iOs در نشستی نحوه خرید اپلیکیشنهای تولید متن این اپلیکیشن را از حالت یکبار خرید به اشتراکی تبدیل کردند. هرچند هدف از فروش و پولی شدن این اپلیکیشن ارائه خدمات بهتر و باکیفیت به کاربران اعلام شده بود، اما کاربران نسبت به این تغییر، واکنش فوری نشان دادند.
نکته قابلتوجه دیگر، تأثیر پولی و اشتراکی شدن اپلیکیشنها بر تجارت و جنگ پشت پرده ارائهدهندگان اپلیکیشنهای موبایل است.
چهارشنبه گذشته، پیتر کافکا یکی از کارمندان Recod اعلام کرد، نتایج یک تحقیق حاکی از کم شدن میزان دانلود اپلیکیشنها توسط کاربران است. در واقع میانگین دانلود اپلیکیشنهای جدید از سوی کاربران صفر اعلام شده است. اگرچه نوک پیکان این مشکل توسعهدهندگان اپلیکیشنها را هدف گرفته است اما این مسئله میتواند به معضلی برای اپل تبدیل شود. یکی از بزرگترین افتخارات اپل، پرداخت حدود ۴۰ میلیارد دلار به توسعهدهندگان ظرف هشت سال گذشته است. اما اگر روند دانلود نکردن اپلیکیشنها توسط کاربران ادامه یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یکی از اثرات این اتفاق، عدم تمایل و از بین رفتن انگیزه توسعهدهندگان برای تولید و طراحی اپلیکیشنهای جدید برای اپاستور و سایر پلتفرمهای وابسته به آن است.
هرچند ایده اپل مبنی بر استفاده و فروش تبلیغات صفحات جستجو به توسعهدهندگان، میتواند راهی باشد برای توسعهدهندگان تا محصولات و اپلیکیشنهای خود را به کاربران معرفی و آنها برای خرید و دانلود این اپلیکیشنها متقاعد کنند.
منبع: Mashable