امجی GS، رنو کجار یا نیسان قشقایی؛کدامیک پیروز میدان است؟
کدام کراس اوور شانس بیشتری برای پیشتازی دارد؟ امکانات کدامیک میتواند مورد توجه مردم و کارشناسان خودرو قرار گیرد؟

کلیک- کراس اوورها بیشتر از چندسالی نیست که محبوب شدهاند و دوستداران این سبک خودروها به دنبال اتومبیلهایی اسپرت بودند که محدودیتهای شهری و ابعاد و مصرف را نیز در نظر بگیرد و همین باعث رواج ساخت این نوع خودروها در صنعت خودروسازی شد. با این تحول خودروسازان ماشینهایی به بازار عرضه کردند که بر روی پلتفرم ماشین سواری ساخته میشد و خصوصیتهای ماشینهای بیابانی را داشت. در واقع ماشینهای کراساوور ترکیبی از پلتفرم و ظاهر خودروهای سواری و شاسیبلند (SUV) است. این خودروها در رده خودروهای اسپرت قرار میگیرند. خودروهای مختلفی با ویژگی های متفاوت تا کنون به این بازار عرضه شده اند که برخی نیز توانسته اند با وجود کیفیت بالاتر ، طراحی بهترو قیمت کمترمحبوبیت بیشتری کسب کنند. در این مطلب ضمن معرفی کراس اوور برتر از نظر کارشناسان، مزیتهای هرکدام را هم برخواهیم شمرد.
این موضوع بدیهی است که یک کراس اوور بنزینی ارزانتر از نسخهی دیزلی است اگرچه که GS حاضر در تست نسخهی دیزلی ندارد. امجی GS تنها با پیشرانه بنزینی ۱٫۵ لیتری توربو در دسترس است اما در برابر پولی که خواهید پرداخت تجهیزات بیشتری به دست میآورید. مدل فول آپشن Exclusive با بهای ۲۰۹۹۵ پوند دارای گیربکس دوکلاچه است.
رنو کجار طرفداران زیادی دارد. اگرچه که مدل TCe 130 حاضر در این مقایسه در مقایسه با GS از توان کمتری بهرهمند است اما پکیج قابلاعتنایی را ارائه میکند. شاسی و پیشرانههای این خودرو با نیسان قشقایی یکسان است. قشقایی در این مقایسه از پیشرانه بنزینی ۱٫۲ لیتری توربو استفاده میکند. لازم به ذکر است که این سه خودرو ۸۰۰ پوند اختلاف بها دارند. با این تفاسیر کدامیک را باید برگزینیم؟
ظاهر خودرو
در نمای جلو دیدن اینکه GS از ترکیب طراحی دو رقیب دیگر سود برده آسان است. چراغها و جلوپنجرهی این خودرو بسیار شبیه کجار است درحالیکه طراحی چراغهای روز روشن، خیز کاپوت و جزئیات پلاستیکی سپر به یاد آورندهی قشقایی هستند. نتیجه کلی قابلقبول است و شاهد کراس اووری با ظاهر اروپایی هستیم
امجی از تاریخچه ی خوبی برخوردار است اما هماکنون تحت تملک شرکت چینی سایک موتور است. پس از چندی غیبت در بازار انگلستان و بدون وجود مدلهای زیاد، امجی کاری سخت در برابر رقبای قدرتمند خود و به ویژه ایجاد تصویری ممتاز از خود دارد.
کیفیت
درحالیکه پلاستیکهای بکار رفته در کابین GS خوب هستند اما حس لامسهای جالب کابین کجار را ندارد.GS حاضر در تست همچنین بوی چسب را نیز به مشام میرساند. حداقل سیستم اطلاعات سرگرمی باعث بهبود فضای کابین شده و نسبت به سایر بخشهای نهچندان قابلتوجه کابین حس بهتری ایجاد میکند.
اگر از دید کارشناسی به این سامانه و تجهیزات نگاهی بیندازیم رتبهی اول را باید به رنو کجارداد این یک پیروزی عادلانه برای رنو کجار میباشد، اگرچه که پیشرانه TCe 130 نسبتاً قدرتمند ظاهر میشود اما در پسِ نسخهی کممصرف ۱٫۵ لیتری dCi قرار دارد. سواری کجار خوب است و بیشتری کاربرد را دارد و از آن طرف بهای آن ارزانتر از همه بوده و کمهزینهترین سواری را دارد.
رتبهی دوم: نیسان قشقایی
قشقایی ظاهری زیبا را به عنوان یک کراس اوور ارائه میکند و هنوز هم رقیبی سفتوسخت و قابل توجه در این کراس است و اما در بحث کارایی این خودرو باید گفت که از لحاظ کاربردی بودن و تجهیزات از رنو عقبتر است. به علاوه بهای آن نسبت به کجار بالاتر بوده و کابینش نیز در مقایسه با پسرعموی خود در سطح پایینتری قرار دارد.
رتبهی سوم: امجی GS
مواردی که این رتبه را به امجی GSداده اند، مشکلات مربوط به کیفیت کابین، راندمان ضعیف و استهلاک زیاد این خودرو است، یک کراس اوور خوب باید در همهی زمینهها قوی عمل کند و لیست تجهیزات بلندبالا، قابلیت خرید و سرعت برجستهی GS برای پیروزی این خودرو در برابر رقبا کافی نیستند. در بررسیهایی که انجام شدهاست شاسی خودرو نیز راحتی و آسایش کمتری نسبت به رقبا دارد. مدل مجهز به گیربکس دستی ۱۵۰۰ پوند ارزانتر است اما همین امر نیز نمیتواند باعث بهبود جایگاه آن شود.
دیگر گزینه های موجود در این کلاس با توجه به قیمت و پیشرانه اتومبیل پژو ۳۰۰۸ پیورتک ۱٫۲ است که تخمینی آن ۲۰۵۰۰ پوند است و دارای پیشرانه ۳ سیلندر ۱٫۲ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری است باید گفت که در مقایسه با نسل قبلی،۳۰۰۸ جدید بسیار شیکتر است. تناسبات طراحی معمولتری داشته و کابین آن نیز جذاب است. صندوق بار ۵۲۰ لیتری و پیشرانهی ۱۲۸ اسب بخاری به این معنی است که کجار رقیب سرسختی پیش رو دارد. در جدول زیر به مقایسهی ریز هرکدام از امکانات و تجهیزات این کراساوورها پرداختهایم.
رنو کجار Dynamique Nav TCe 130 | نیسان قشقایی Acenta DIG-T 115 | امجی GS Exclusive DCT | |
قیمت مدل تست شده (پوند) | ۲۱۳۲۰ | ۲۰۲۱۰ | ۲۱۳۴۵ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۴۴۹/۱۸۳۶/۱۶۱۳ | ۴۳۷۷/۱۸۰۶/۱۵۹۰ | ۴۵۰۰/۱۸۵۵/۱۶۶۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی، ۱۱۹۷ سیسی | ۴ سیلندر خطی، ۱۱۹۷ سیسی | ۴ سیلندر خطی، ۱۴۹۰ سیسی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۲۸ | ۱۱۳ | ۱۶۴ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۲۰۵ | ۱۹۰ | ۲۵۰ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۷ سرعته DCT، دیفرانسیل جلو |
حجم باک سوخت (لیتر) | ۵۵ | ۵۵ | ۵۵ |
حجم محفظه بار (لیتر) | ۵۲۷/۱۶۲۰ | ۴۳۰/۱۵۸۵ | ۴۸۳/۱۳۳۶ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۰۶ | ۱۳۱۸ | ۱۴۶۷ |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰٫۶ | ۱۱٫۲ | ۹٫۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۱ | ۱۸۵ | ۱۸۰ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶٫۸/۴٫۹/۵٫۶ | ۶٫۶/۵٫۱/۵٫۶ | ۷٫۷/۵٫۳/۶٫۲ |