عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما «چارترکنندگان» هستند؟
عمدهخری بلیت هواپیما توسط چارتر کنندگان تا جایی که به اعتقاد برخی، ۷۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست آنهاست، یک عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما برای نوروز محسوب میشود.

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا، درحالی که انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بر ممنوعیت فروش بلیت هواپیما خارج از نرخنامه تاکید دارند، اما نرخ پروازها در آستانه روزهای پایینی سال، سیر صعودی به خود گرفته است.
اکنون پروازها از مبدا تهران در برخی از مسیرها بهخصوص به مقصد شهرهای جنوبی تا ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخنامه انجمن شرکتهای هواپیمایی به فروش میرود. اما عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما چیست؟
چارتر کنندگان عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما هستند؟
امروز چهارشنبه ۴ اسفندماه، انجمن شرکتهای هواپیمایی مجددا در هشدار به همه ایرلاینها نسبت به خلاف قانون بودن گرانفروشی بلیت هواپیما تذکر داد، اما خبرنگار ایرنا در تماس تلفنی با چند شرکت هواپیمایی این پاسخ را دریافت کرد که چارترکنندگان، عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما هستند.
یک کارشناس صنعت هواپیمایی نیز امروز درباره نقش دلالان و عمده خریداران بلیت هواپیما در گرانی نرخها گفت: «مشکلی که در بازار میوه و برنج و سایر اقلامخوراکی است، امروز در نظام توزیع فروش بلیت هواپیما هم وجود دارد.»
وی بیانداشت: «بلیتها در اختیار چارتر کنندگان و دلالان فروش است. چارتر کنندگان بلیتها را چند ماه قبل از عید خریداری کرده و در آستانه نوروز با نرخهای بالاتر به فروش میرسانند.»
بیشتر بخوانید: بلیت هواپیما نوروز 1401 بدون افزایش قیمت میماند؟
۷۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکنندگان است
خرید عمده بلیت هواپیما از شرکتهای هواپیمایی توسط چارتر کنندگان و دلالان باعث آن شده که به اذعان برخی مسوولان صنعت هواپیمایی تا ۶۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکننده باشد.
یک منبع آگاه در صنعت هوایی نیز معتقد است که اکنون ۷۰ درصد بازار پروازهای داخلی به دست چارترکنندگان است و همین عامل باعث شده تا بلیتها با نرخی که دلالان بزرگ میخواهند به فروش برود.
چرا ایرلاینها بلیتهای خود را به چارترکنندگان میفروشند؟
مدیر یکی از ایرلاینها امروز درباره اینکه چرا شرکتهای هواپیمایی بلیتهای خود را پیش پیش به چارترکنندگان یا خریداران عمده بلیت هواپیما میفروشند، گفت: «از آنجایی که ایرلاینها همه زیانده بوده و سرمایه در گردش ندارند، مجبور به فروش بلیتهای خود قبل از انجام پروازها هستند.»
وی ادامهداد: «در این صورت با داشتن نقدینگی میتوانیم موتور و قطعات هواپیما خریداری کرده و نقدینگی خود را تامین کنیم. برای همین به صورت یکجا پرواز خود را به چارتر کننده میفروشیم و مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان را دریافت میکنیم تا بتوانیم به موقع موتور هواپیما خریده یا مخارج شرکت را پرداخت کنیم.»
این فعال در صنعت هوایی افزود: «این سیکل بسته مشکل تامین نقدینگی در شرکتها باعث شده تا بازار به دست چارتر کنندهها بیفتند و عمدهخری بلیت هواپیما توسط آژانسهای بزرگ و توزیع آن در بین سایر آژانشهای هواپیمایی انجام شود.»
از دیگر مشکلات گرانی که برای ایام نوروز ۱۴۰۱ وجود دارد اقامت نوروزی هتلها در انحصار فروشندگان آنلاین است که هزینه هتلها را تا چند برابر افزایش میدهد.