فرصت ورود خودروهای ایرانی به بازار روسیه فراهم شد؟
با افزایش تحریمها علیه روسیه، خودروسازان اروپایی از جمله رنو و فولکس واگن و یک شرکت تایرسازی تصمیم به تعطیل کردن کارخانههای خود در روسیه و انتقال به جاهای دیگر گرفتند.
به گزارش کلیک به نقل از روزنامه ایران، این اتفاق میتواند یک فرصت برای خودروسازان کشورمان محسوب شود، زیرا میتوان خودروهای ایرانی را وارد خاک این کشور کرد.
گفته میشود به دلیل متغیر بودن و افزایش و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تحریم غرب علیه مسکو، صنعت خودروسازی و قیمت خودرو در روسیه دستخوش تغییرات شده است. از همین رو دولت روسیه با بسته کمکهای مالی و ارائه تسهیلات به خریداران از صنعت خودروسازی این کشور حمایت میکند تا مانع ورود روسیه به رکود صنعت خودروسازی شود.
صادرات خودرو از ایران به روسیه
سالهای گذشته و تا قبل از تحریم های ظالمانه، ایران صادرات خودرو به کشورهای مختلف از جمله روسیه را دست و پا شکسته دنبال میکرد. در آن برهه زمانی، خودروهای سمند و سورن راهی نهمین کشور پرجمعیت دنیا میشد. اما این اتفاق عمر زیادی نداشت و بعد از مدتی صادرات خودرو متوقف شد؛ روس ها هم مانند خیلی از کشورها خواهان سرمایه گذاری هستند و تمایلی به این موضوع ندارند که در بازار ۲۴۰ میلیاردیشان، خودروهای ساخته شده وارد شود.
تا ۷ شهریور ۱۳۸۶ حدود ۹ هزار دستگاه خودروی سمند به روسیه صادر شد؛ اما به جهت به هم ریختن بازار داخلی و کمبود خودرو، صادرات روند نزولی به خود گرفت و همین امر باعث شد که روسها قید خودروی ایرانی را به خاطر بدعهدی بزنند و با سایر شرکتهای خودروساز وارد مذاکره شوند.
حبیب الله محمدی؛ نماینده شرکت ایران خودرو در روسیه و کشورهای مشترک المنافع، در یکی از مصاحبه هایش گفته بود که با وجود ثبت سفارش برای سمند در روسیه، ایرانخودرو به علت افزایش تقاضای داخلی برای خودروی سمند، نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند.
او همچنین عنوان کرده بود که گفتوگوهایی با مقامات آستاراخان برای جایگزین کردن سمند برای پلیس این استان انجام شده و جمهوری بلاروس هم درصدد خرید سمند برای پلیس این کشور است.
عدم پایبندی به تعهدات، بزرگترین مشکلی است که صادرات ایران دارد؛ سالهاست که ایران چوب این ماجرا را خورده است. این در حالی است که عمل به تعهدات یکی از مهمترین شروط همکاریهای اقتصادی با کشورهای مختلف است. سالهای گذشته نیز دولت وقت، چنین اشتباهاتی را مرتکب شد. زمانی که بازار با کمبود کالایی مواجه میشد فارغ از اینکه فعال اقتصادی تعهدی داده است به یکباره ممنوعیتها را آغاز میکرد و عملا با این اتفاق فعال اقتصادی یک بازار را از دست میداد.
در آخرین اظهارنظر دولتی (۲۷ دی ماه ۱۴۰۰) درباره صادرات خودرو به روسیه، «علیرضا پیمان پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت گفته بود که ما در صادرات به روسیه سوابق خوبی حتی در حوزه خودرو داشتیم، سمند که در داخل کشور با انتقاداتی همراه است سابقه خوبی در صادرات داشته، ولی متوقف شد. ما در هر حوزه ای در روسیه ورود کردیم، پذیرش از سمت طرف روسی بود. در حوزه های صنعت، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و پتروشیمی جایگاه خوبی داریم.
بیشتر بخوانید: کمیسیون اروپا بانکهای روسی را از شبکه سوئیفت حذف میکند
معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه مذاکرات را آغاز کند
محمدرضا نجفی منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور درباره اینکه صادرات مجدد خودرو ایرانی به روسیه امکانپذیر است یا خیر، به «ایران» گفت: «بله، تمام خودروهایی را که در ایران تولید می شود می توان به روسیه صادر کرد و قطعا این توانایی را داریم.»
او در ادامه پیشنهاد داد: «سه کشور ایران، ترکیه و روسیه می توانند در مورد تولید خودرو به تفاهم برسند و برای بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفری (سه کشور) یک خودروی مشترک طراحی و تولید کنند. بر این اساس هر کدام از کشورها براساس توان مهندسی خود می توانند بخشی از قطعات را تولید کنند و در هر سه کشور خودروی تعریف شده تولید و حتی صادر شود. روسیه می تواند خودروی تولید مشترک را به کشورهای حوزه CIS، ایران به کشورهای آفریقا و ترکیه به اروپا صادر کند؛ این موضوع در صورت پیگیری قابلیت اجرا دارد.»
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اظهار داشت: «اگر این امر اجرایی شود شاهد سه اتفاق مهم هستیم. یک آنکه بازار مشترک دو کشور زیاد است و می توان صادرات را به خوبی دنبال کرد، دوم آنکه خودرو داخلی سازی شده است و این امر به منزله توان مهندسی یک کشور است و سوم اینکه دانش و تکنولوژی در چنین شرایطی با سرعت بیشتری رشد پیدا می کند.»
او با بیان اینکه خروج خودروسازان خارجی از بازار روسیه یک فرصت مناسب برای ایران است که دوباره وارد این بازار شود، گفت: «اگر در گذشته موضوع صادرات خودرو به روسیه جدی دنبال میشد و ایران در بحث خدمات پس از فروش پیگیریهای لازم را انجام میداد، اکنون ایران در روسیه مشغول تولید خودرو بود.»
نجفی منش درباره اینکه چگونه میتوان این موضوع را دنبال کرد، گفت: «اگر معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با روسیه وارد مذاکره شود و با توجه به شرایط جدید این کشور، نیازهای آنها را استخراج کند، شرکتهای تولید کننده خودرو، قطعه سازی و تایر سازی میتوانند برای بازار روسیه و حتی تولید مشترک برنامه ریزی کنند.»
آنگونه که از بازار روسیه شنیده میشود برندهای لادا، کیا، هیوندا و رنو به ترتیب از پرفروشترین خودروهای روسی به شمار می روند که در میان مردم دنیا نیز از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. اما قیمت این خودروها گران است، لذا خودروهای ایرانی میتوانند برای قشر متوسط روسیه، خودروی محبوبی باشند.
صادرات خودروهای تارا، دنا و شاهین به روسیه
احمد نعمت بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان نیز درباره صادرات خودرو به روسیه به «ایران» گفت: «ما در گذشته صادرکننده خودرو بودیم و حتی به کشور روسیه خودروهای ایرانی صادر می شد لذا اکنون نیز می توان چنین امری را دنبال کرد.»او با بیان اینکه در مقطع زمانی روسیه از نظر استانداردی از یکی از خودروهای ایرانی ایراد گرفت، تصریح کرد: «استانداردهای خودرویی ایران براساس استانداردهای ۸۵ گانه اروپا است لذا با توجه به درخواست روسیه آن سطح از استانداردی که درخواست شده بود، انجام شد. بنابراین هیچ مشکلی در زمینه صادرات خودرو به کشور روسیه وجود ندارد و کشورها براساس ارز ملی می توانند این مهم را پیگیری کنند.»
دبیر انجمن خودروسازان گفت: «در حال حاضر امکان صادرات خودروهای تارا، دنا و شاهین را به روسیه داریم؛ این خودروها از نظر تکنولوژی به روز هستند و میتوان نیاز بازار این کشور را مرتفع کرد، البته در این خصوص موضوعات سیاسی وجود دارد که قطعا دولتهای دو کشور میتوانند آن را حل کنند.»
او تاکید کرد: «قیمت خودروهای (دنا، تارا و شاهین) یاد شده به گونه ای است که میتوان با خودروهایی که در روسیه تولید و صادرات میشود رقابت کرد؛ در این میان میتوان تولید مشترک با روسیه را هم دنبال کرد.»
با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، دیر یا زود برخی از تولیدکنندگان خودرو از کشور روسیه خواهند رفت و از آنجا که این کشور مورد تحریمهای جدید قرار گرفته است، برخی از شرکتها حتی امکان حضور در روسیه و فروش محصولات خود را ندارند. به همین جهت این امر یک فرصت برای ایران است که شاهد تحریم های سختتر است.
اعضای اتاق مشترک ایران و روسیه میگویند در شرایطی که جنگ برقرار است بخش خصوصی و تولیدکنندگان خودرو باید به این فکر باشند که چگونه و با چه برنامه ای میتوانند وارد بازار روسیه شوند؟
اگر این امر مورد بی توجهی قرار گیرد، مانند گذشته بازار روسیه را هم از دست خواهیم داد. همانگونه که تعلل ها باعث شد ایران طی سال های گذشته نتواند در بازارهای ترکیه و قطر نقشآفرینی کند.
فعالان اتاق بازرگانی میگویند برنامهای میتواند عملیاتی شود که از هماکنون برای رسیدن به آن، اجماع صورت گیرد. وقتی جنگ بین روسیه و اوکراین به پایان برسد و روسیه بخواهد تحریمهای کشورش را بی اثر کند، ما باید برنامه دقیق و هدفمند در این خصوص داشته باشیم تا بتوانیم در حوزههای مختلف وارد این بازار شویم. خودرو نیز میتواند یکی از گزینههای پیشنهادی ایران باشد. همکاری و تولید مشترک با روسیه کمک خواهد کرد که صنعت خودرو ایران نیز رشد کند.
همچنین بخوانید: چرا بدون افزایش تولید خودرو قیمتش بالا رفت؟