سئو چیست؟ تعریف تئوری و عملی از زبان سئوکار
رسانه کلیک – سئو سایت صرفا بر مبنای تئوری نیست. ممکن نیست با خواندن کتاب یا مقالاتی درباره ی سئو در این زمینه حرفه ای شوید. در ادامه پاسخ سوال سئو چیست؟ آماده شده است.
آموزش کاربردی سئو و ترفندهای SEO در سال 2020
چیزی که هر سئوکار نیاز دارد این است که بتواند آزمایشاتی انجام دهد که مطابق با نیاز سایت و کاربرانی که از آن بازدید می کنند بتواند راه حل های زودبازده برای رشد سریع سایت ارائه کند.
سئو چیست؟ دوره ی غلظت کلیدواژه ی کلیدی و استفاده از تگ های بدردنخور برای بالا بردن تعداد استفاده از کلمات کلیدی به سر آمده و اگر نتوانید خودتان را رصد کنید و هر روز تست های جدیدی اعمال نکنید مطمئنا سئو سایت شما با یک بن بست مواجه می شود و نمی توانید از رقبای خود جلو بزنید.
گوگل اطلاعات زیادی از هسته ی الگوریتم و تغییراتی که اعمال می کند نمی دهد. در حقیقت گوگل اجازه نمی دهد شما «همه چیز» را بدانید. این شما هستید که باید تست کنید و آزمایش هایی را اجرا کنید که به شما در فهم سئو و ترفندها و نکات کلیدی آن کمک کند. تنها با این آمارها و تحلیل آن می توانید یک استراتژی سئو قدرتمند برای وبسایت خود ایجاد کنید و روز به روز پیشرفت کنید.
ما در ادامه 5 تست طراحی شده و اجرا شده را به شما به صورت مستند به اشتراک می گذاریم تا به اهمیت این تحلیل ها پی ببرید و با برخی نکات پنهان دنیای سئو آشنا شوید.
- آیا CTR یا نرخ کلیک اهمیت دارد؟
ماشین لرنینگ (علم الگوریتم ها و داده های آماری کامپیوتری) تاثیر زیادی روی سئو گذاشته است. به طور مثال الگوریتم رنک برین گوگل برای هر جستجو، کوئری های متعددی را در نظر می گیرد. اما آیا این المان های ماشین لرنینگ مستقیما روی رتبه بندی تاثیر می گذارد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت و با CTR شروع می کنیم.
در این آزمایش 1000 کلیدواژه برای سایت معتبر WordStream مورد بررسی قرار گرفته اند. نشان می دهد که هر چه نرخ CTR افزایش می یابد رتبه ی سایت نیز بهبود می یابد. منحنی خمیده کلیک نشان می دهد که هر چه محتوای شما و میزان تعاملی که کاربران با آن داشته اند بیشتر باشد میزان کلیک بر روی آن نیز بیشتر است.
2. آیا CTR یک فاکتور رتبه بندی است؟
ما فهمیدیم که CTR مهم است. اما چه رابطه ای بین CTR و رتبه بندی گوگل وجود دارد؟
گوگل در اطلاعیه هایش به وضوح اذعان کرده که نرخ کلیک یک فاکتور مستقیم در رتبه بندی نیست و داده های آن در الگوریتم مورد استفاده قرار نمی گیرد. در حقیقت هیچ سیگنال مستقیمی توسط نرخ کلیک به گوگل ارسال نمی شود. اما آیا این المان به صورت غیرمستقیم در رتبه بندی گوگل تاثیر دارد؟
ما با یک آزمایش سعی داریم این را اثبات کنیم.
هدف آزمایش این است که آیا رابطه ی واضح و قابل استنادی میان آمارهای رنکینگ گوگل و آمار کلیک وجود دارد؟
این آمار موقعیت سایت در رتبه بندی گوگل نسبت به نرخ کلیک در حالت ایزوله است. داده ها نشان می دهند که صفحاتی که بیشتر از نرخ میانگین CTR کسب می کنند. عمدتا در 4 رتبه ی بالاتر قرار می گیرند. به طور مثال صفحاتی که بیش از 20 درصد نرخ کلیک دارند عمدتا در موقعیت 1 قرار می گیرند و صفحاتی که کمتر از 6 درصد نرخ کلیک دارند موقعیت آن ها رتبه های پایین تر از 8 را به خود اختصاص می دهند.
3. آیا نگارش دوباره ی عنوان ها می تواند نرخ کلیک را افزایش دهد؟
اگر بخواهید نرخ کلیک خود را بالا ببرید چکار خواهید کرد؟ چه عواملی به طور مستقیم در بالا رفتن نرخ کلیک موثرند؟
عنوان صفحه دقیقا اولین چیزی است که افراد در هنگام جستجو در گوگل می بینند و اولین تاثیر را همین عنوان روی کاربران می گذارد. ممکن است محتوای شما درخشان باشد اما نرخ کلیک چندانی نداشته باشد. در اکثر مواقع این مورد به دلیل ناکارآمد بودن عناوین اتفاق می افتد.
سئو تغییر کرده است و نباید تایتل ها و عناوین شما مثل 10 سال پیش باشد. باید خلاق باشید و راه های کپی رایتینگ را یاد بگیرید تا عناوین خود را بهینه سازی کنید.
یک مقاله در مورد بازاریابی گوریلا که در سال 2006 منتشر شده بود با این عنوان جایگزین شد: 20 تکنیک هیجان انگیز گوریلا مارکتینگ با چند مثال کاربردی
لینک ها، تصاویر و متن بدنه دست نخورده باقی ماند و تنها عنوان متن عوض شد و می بینید که آمار نرخ کلیک آن منحنی صعودی دارد و این نرخ به صورت مداوم در حال افزایش است که به یک CTR پایدار برسد.
4. آیا نرخ Engagement سایت در رتبه ی ارگانیک تاثیر می گذارد؟
خیلی مهم است که هدلاین هایی بنویسید که نرخ کلیک بالایی داشته باشند. اما شما قرار نیست با این کار افراد را به سایت بکشانید. باید محتوای شما هم ارزش داشته باشد تا بتوانید رتبه بهتری کسب کنید. در حقیقت شما قرار نیست یک طعمه ی کلیکی ایجاد کنید. بلکه شما افراد را به سایت می کشانید تا از طریق محتوای ارزشمند خود آن ها را جذب کنید.
گوگل برای اینکه میزان تعامل و تاثیرگذاری یا همان Engagement صفحات را ارزیابی کند از مدت زمانی که یک کاربر در یک صفحه می ماند استفاده می کند و اصطلاحا Time On Page نامیده می شود. در حقیقت به نوعی ارزیابی و اعتبارسنجی یک صفحه از این طریق انجام می شود که در الگوریتم های گوگل تعبیه شده است.
حالا می خواهیم اثر دو عامل Engagement را بر روی رتبه ارگانیک صفحات بررسی کنیم. این سه اثر عبارتند از:
- Time on Page
- Bounce Rate
نمودار اول به اثر مدت زمان حضور در صفحه پرداخته است:
این گراف نشان می دهد که هر چه میزان حضور افراد در سایت کمتر می شود رتبه ارگانیک جستجو نیز کمتر می شود. البته این میزان به محتوایی که در صفحه ی شما وجود دارد هم بستگی دارد. به طور مثال اگر شما محتوایی 5000 کلمه ای در صفحه ی خود داشته باشید یک کاربر حداقل 8 دقیقه وقت نیاز دارد تا آن را مطالعه کند. پس باید صفحاتی را در نظر بگیرید که میزان زمان حضور در صفحه با محتوا متناسب باشد.
نمودار بعدی به نرخ پرش یا بانس ریت مربوط است.
هر چه نرخ پرش بیشتر باشد به این معناست که کاربران جذب سایت نمی شوند و بدون اینکه عملیاتی انجام دهند صفحه ی مبدا یا لندینگ پیج شما را ترک می کنند. بهتر است این آمار همواره کمتر از 50 درصد باشد. سایت های موفق عمدتا بانس ریتی 30 الی 40 درصدی دارند، بانس ریت صفحات آمازون که یکی از بزرگترین وبسایت های جهان است در حدود 25 درصد است.
این نمودار نشان می دهد که هر چه نرخ پرش یک صفحه بیشتر باشد رتبه ی آن کمتر است. یعنی وضعیت نامطلوبی دارد.
5. رابطه ی نرخ تبدیل و نرخ کلیک به چه شکل است؟
نرخ تبدیل چیست؟ نرخ تبدیل درصد انجام عملیاتی است که شما از کاربران خود انتظار دارید و کاربران آن را انجام می دهند. به طور مثال نرخ تبدیل در فروشگاه خرید یا اضافه کردن محصولات به سبد خرید نسبت به کل بازدیدها است، عضویت در خبرنامه، پر کردن فرم تماس و … نیز می توانند گزینه های بعدی باشند. هر وبسایت با توجه به هدفی که دارد شاخص های تبدیل خاص خودش را دارد. به این نمودار دقت کنید:
این نمودار نشان می دهد هر چه نرخ CTR شما در تبلیغات گوگل بیشتر باشد نرخ تبدیل هم بالاتر می رود. البته می توان این موارد را به سئو هم تعمیم داد. یعنی اگر نرخ افرادی که روی لینک های شما در صفحات گوگل کلیک می کنند افزایش یابد نرخ تبدیل شما هم افزایش می یابد. باید بدانید که نرخ Engagement زیاد همواره به مشتریان بیشتر و فروش بیشتر منجر می شود و این مورد هم از داده های آماری و هم داده های رفتاری و روانشناسی قابل اثبات است.
سخن پایانی
سئو سایت یک چیز ثابت و یک تئوری از پیش تعیین شده نیست. اگر می خواهید در این زمینه حرفه ای شوید باید خودتان دست به کار شوید و کشف کنید. پی بردن به اسرار گوگل از راه انجام آزمایشات و تست ها و تحلیل های مختلف صورت می گیرد. اگر می خواهید یک متخصص حرفه ای سئو شوید شروع کنید و بسته به شرایط خود تست های متنوعی را اجرا و پیاده سازی کنید.